Kannattaako Juta / Kalax?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
dogfish
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Kannattaako Juta / Kalax?

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Moikka. Olen hankkimassa noin 300-400 litraista allasta ja olen kovasti kiinnostunut suomalaisesta Juta/Kalax- merkistä. Lähinnä kiinnostaa kestävyys ja luvattu pitkä käyttöikä. Nyt kuitenkin mielenkiinto on kohdistunut myös halvempaan MP-merkkiin, jonka saa Saksasta tilattuna noin puoleen hintaan suomalaiseen merkkiin verrattuna, mikäli olen saanut oikeaa tietoa. Haluaisin kyllä suosia suomalaista, mutta hinta mietityttää. Haluaisinkin kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia kyseisistä merkeistä. Olen kyllä lukenut muita viuestiketjuja, joissa asioista on keskusteltu. Mutta kerran vielä...
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kannattaako Juta / Kalax?

Viesti Kirjoittaja narm »

Kalaxissa olen huomannut sen mm.myynti ilmoitusten johdosta,että silikonit vaihtotavaraa jo jopa 4v. jälkeen...joten ihan sen perusteella kalax jää ostamatta.
Jutasta ei kokemusta.Giant hyvä ja varmaankin myös MP altaat,mutta eikös Saksasta tilattaessa myös rahti nosta hintaa...?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Kysyin joskus Aquaristikshopista toimituskuluja suurelle akvaariolle ja he kertoivat sen tekevän noin 350€.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

narm kirjoitti:Kalaxissa olen huomannut sen mm.myynti ilmoitusten johdosta,että silikonit vaihtotavaraa jo jopa 4v. jälkeen...joten ihan sen perusteella kalax jää ostamatta.
Jutasta ei kokemusta.Giant hyvä ja varmaankin myös MP altaat,mutta eikös Saksasta tilattaessa myös rahti nosta hintaa...?
Höpöhöpö. Kalax altaalle suositeltu silikoonien vaihtoväli on 8 vuotta. Sillä ei ole mitään merkitystä altaan vedenpitävyyteen vaikka sisäsaumat irtoisivat. Asiasta kysytty valmistajalta.
dogfish
Member
Member

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Ok, ei se sitten taida kovin paljoa halvempi olla tuo MP... Ja kotimaistahan kannattaa suosia, satanen sinne tai tänne. Ei se kokonaiskustannuksissa tee juuri mitään. Kyllä tuo hieman huolettaa jos silikonisauma aukeaa jo 4 v. vanhassa akvaariossa. Tuon sisimmän kerroksen tehtävähän on ymmärtääkseni suojata rakennesilikonia, mikä pitää altaan kasassa. Jutan kehyksiä mainostetaan, että ne eivät ole pelkät koristekehykset, mutta tuskin ne varsinaisesti tukevat kehikkoa? Tuo tukivaikutushan tullee sen kautta, että ne on liimattu kehikkoon ulommaisen silikonikerroksen avulla?
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Sillä sisäpuolisella saumalla ei ole muuta tarkoitusta kuin suojata lasin välistä saumaa. Kun allas kasataan, sisäpuolella oleva silikoni tasoitetaan ns. sisäpuoliseksi saumaksi. Eli vähän sama kuin kokolasialtaissa, mutta lisänä sisäpuolinen sauma.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kaikki altaani(7 kpl) ovat JuTaa, voin suositella. :)
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Mun molemmat isommat akvat on olleet Jussin tekemiä (siis ennen JuTa-aikaa), eikä niissä ollut mitään valittamista. Kyllä niillä on musta hintansa arvonen maine. :)
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
Marko Koponen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marko Koponen »

On ollut Gianttia, Aquarellia... tällä hetkellä Jutaa, Kalaxia ja Juwelia. Viimeisimmät altaiden hankinnat ovat juuri Kalax merkkisiä. Valinnassa päädyin juuri hinta laatusuhteen perusteella Kalaxiin. Tosin Juta olisi ollut myös hyvä vaihtoehto. Vanhimmat Juta akvaariot ovat noin 5 vuotiaita eikä ole minkäänlaisia merkkejä että tarvisi alkaa vaihtamaan silikoneja. Ovat myös selvinneet muutamasta muutosta erinomaisesti. Voin lämpimästi suositella. Jatkossakin kilpailutan pelkästään Jutan ja Kalaxin kesken kummalta tilaan mittatilausakvaariot. Kalustealtaista MP tai Juwel voisi olla ok. Muista ei ole kokemuksia kuin Juwelista, joten en osaa sanoa muiden kalusteakvaarioiden laaduista mitään.

Olen myös miettinyt ja laskeskellut tuota Saksasta akvaarioiden tilaamista. Näillä tiedoilla tilaaminen ei juuri kannata suuren rahdin vuoksi. Samaan hintaan tai jopa halvemmalla saa suoraan suomalaisilta valmistajiltakin. Kalusteakvaarioissa kannattaa tosiaan kilpailuttaa useampi akvaarioliike. Itse olen tehnyt pääsääntöisesti yhdestä akvaarioliikkeestä kaikki akvaario tilaukseni. Nyt kierrellyt muitakin liikkeitä ja yllätykseksi olen huomannut että monesta muusta liikkeestä sama akvaario olisi tullut monta kymppiä halvemmaksi. Eli suosittelen lämpimästi kilpailuttamista. Se vaatii luonnollisesti aikaa ja vaivaa. Kannattaa myös kysyä toimitusta kotiin, koska usein siinä tulee suuria lisäkustannuksia, jos itsellä ei ole pakettiautoa käytössä ja kyseinen myyjäliike pyytää kovaa hintaa toimituksesta. Jatkossa kilpailutan uusien mittatilausaltaiden ohella jalustat sekä kuljetuksen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”