Tauti on ehtinyt olla ensimmäisestä valkopilkkutaudin havaitsemisesta n. 9 päivää.
Kun huomasin taudin, niin mulla oli puoli purkkia lääkettä valkopilkkutaudin estämiseksi.
Kuitenkin lääke oli tarkoitettu vain 400l, joten altaani sai vain 200l annostuksen, vaikka altaani on 660 litraa.
Parin päivän päästä sain vasta hommattua lääkettä uudelleen. Lääkitsimme altaan ja aloimme seurata tilannetta.
Muutaman päivän päästä lääkitsemisestä kuoli ensimmäinen kala, eli Lehtikala. Seuraavana päivänä oli kaikki muutkin lehtikalat kuolleena.
Niitä oli yht. 4 kpl. Sitten katsoimme taas tilannetta ja joka päivä kuoli muutama kala.
Nyt äsken tulin töistä kotiin ja tilanne ei näyttänyt hyvältä. Yhden kalan ihossa oli tosi isoja valkoisia paukamia, joita ei ollut esiintynyt vielä kellään.
Yksi rakkaimmista kaloista kuoli ja muutama pikku kalanenkin oli heittänyt veivinsä. Kalat näyttää todellakin kärsivän ja päätimme, että huomenna
joudumme lahtaamaan kaikki kalat, koska tilanne on selvästi se, että kalat ovat jo niin heikkokuntoisia, ettei niistä selviäisi kukaan.
Nyt olenkin ihan hukassa, että mitä teen ton akvaarion kanssa. Ajattelin tehdä näin:
Ensin joudun tappamaan kalat, jonka jälkeen alkaa totaalinen akvaarion tyhjennys. Hiekat, kasvit, kannot kaikki roskiin.
Kuitenkin kävi mielessä, että voiko noi kannot keittää? Meillä on saunassa iso pata, jolla voisi isoon tynnyriin käydä kippaamassa kiehuvaa vettä.
Kuoleeko loinen sillä? Jos on pienikin epäilys, ettei loinen kuolisi, niin kannot saa luvan lähteä, sillä sen verran järkyttävää on koko juttu, etten halua enää ikinä kokea.
Entäs akvaarion tyhjentämisen jälkeen? Miten akvaario tulisi pestä? Kannattaako akvaario esim. viedä ulos muutamaksi päiväksi yöpakkasiin, että loinen kuolisi? Entä voiko akvaarion pestä kiehuvalla vedellä vai halkeeko lasit? Oon tän asian kanssa ihan pihalla, joten kaipaan kipeästi asiantuntevan apua.
Voiko loinen tarttua ihmiseen? Entäs mitä teen ton ulkosuodattimen kanssa? Kuitenkin tosi tehokas ja kallis vehje oli, et en ihan raaskisi pois heittää. Miten se pitäisi käsitellä, ettei sen kautta uudet kalat enään sairastuisi?
Tää on oikeesti tosi rankkaa ja oon ihan tolkuiltani, joten kaikki neuvot on tervetulleita.
Ärsyttää oikeesti ihan sairaasti, ensinnäkin olen nähnyt ton akvaarion eteen aivan älyttömästi vaivaa + rahaakin siihen on kulunut vaikka kuinka paljon. Onneksi kuitenkin sain töitä, mutta tosi huonopalkkaista, että seuraavan kuun koko palkka menee tohon akvaarioon
Kävi mielessä että lopetan koko touhun, mutta päätin kokeilla silti vielä.
--
Niin ja se ihmetyttää vielä, että mistä tauti olisi voinut päästä altaaseen.
Kuitenkin mulla on 2 epäilystä.
1) Ruokin kaloja muutama päivä ennen pilkkujen ilmestyttyä pakastetulla mädillä, joka oli muikuilta peräisin
2) Laitoin akvaarioon muutama päivä ennen pilkkujen ilmestyttyä kurkunpalasen altaaseen, joka oli kiinni ilmastinkivessä, joka tuli joskus akvaarion mukana, eli se oli siis "käytetty"