Lehtihake pohjalle

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

tanija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 00:03, 03.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja tanija »

Mieleeni tuli kysymys tammenlehtien varastoinnista. Nyt kun vihdoin löysin sopivan puun, josta kerätä lehtiä. Säilyvätkö lehdet käyttökelpoisina kesän ja syksyn yli esimerkiksi viileässä kellarissa? "Sadonkorjuuta" kun ei voi harrastaa kuin talvella, joten ajattelin kerätä kaikki lehdet puusta talteen, jotta niitä olisi ensi talveen asti.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Hiukan tulee jatkoa vanhaan ketjuun. Pakastaminen olisi varmasti paras vaihtoehto tanniinien säilyvyyden kannalta, mutta tilan vuoksi olen joutunut käyttämään ilmatiiviisti pakattuja edellistalven lehtiä. Ph:n saan halutuksi, eikä nuo monniset ole sairastelleetkaan.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla nuo lehdet on olleet parvekkeella korissa. Sisätiloissa olen antanut niiden kuivua kunnolla ensin. Parvekkeella lasit, ni eivät ole sateessa kuiteskaan. Talvellahan ne saattaa sitten ollakin "pakastimessa" :mrgreen: .
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Onko väliä käyttääkö tuoreita vai kuivattuja tammenlehtiä? Onko näillä myös limakalvoja hoitava vaikutus?
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Osaisko joku kertoa että voiko myös tuoreita tammenlehtejä käyttää? Poimitaanko ne puusta vai maasta? Värillä ei ilm.ole väliä? Tiedoilla olisi hieman kiire sillä olen ensi viikolla lähdössä mökille ja ajattelin samalla poimia näitä lehtejä!
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ei vihreitä, ja haulla löytyy aika paljon tarinaa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Mutta keltaisia ja punaisia siis käy sekä ruskeita? Voiko ne laittaa TUOREINA akvaarioon vai pitääkö olla kuivat lehdet? Tästä en löytänyt tietoa vaikka luin ketjun läpi.
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja They2 »

Mieluiten laita ne vaikka pakastimeen, kuivaa tai keitä, jolloin mahdolliset eliöt ja lehtien päällä olevat hyönteiset kuolevat.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja bj »

Tammenlehdet ei taida mennä keltaisiksi eikä punaisiksi, vaan ruskettuvat, ehkä jotenkin keltaisiksi niitä voi sanoa mut eivät siis siten kirkkaita kuin esim. vaahtera. Jos ottaa vihreitä, ni se ei ole sama, kuin että ovat puuhun ruskettuneet, puuhan ottaa sen lehtivihreän takaisin käyttöönsä ennen kuin lehdet tippuu. Tuore lehti ei esim. laske pH:ta siten kuin puuhun ruskettuneet. Akvaariossa käytetään juuri niitä ruskettuneita, joku ottaa vain puusta ruskettuneet, mä olen ottanut sekä puusta että maasta, riippuu kunnosta tai siis että ovat juuri pudonneet eikä sammaleeseen sotkeutuneet.. Moniin muihin lehtipuihin verraten ne on sitkeitä ja ruskettuvat varmaan kaikista viimeisimpänä. Jotkut suosii sitten vain niitä lehtiä, jotka keväisin tulee esiin lumen alta eli ylivuotisia. mä oon kerännyt myöhään syksyllä, tiedä sitten onko se hyvä vai huono.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja They2 »

bj kirjoitti: Jotkut suosii sitten vain niitä lehtiä, jotka keväisin tulee esiin lumen alta eli ylivuotisia. mä oon kerännyt myöhään syksyllä, tiedä sitten onko se hyvä vai huono.
Siis jos ne lehdet on ylivuotisia ja ollut maassa, niin eiks ne ole silloin maantunut. Vai tarkoitatko ylovuotisia puuhun jääneitä lehtiä. Niistä ainakin oli tässä aiheessa puhetta.
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Tammenlehdet maatuvat hitaasti. Vieläkin löytyy tammien juurilta viime syksynä pudonneita lehtiä.
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja They2 »

AnnaS kirjoitti:Tammenlehdet maatuvat hitaasti. Vieläkin löytyy tammien juurilta viime syksynä pudonneita lehtiä.
Jos ymmärsin oikein tämän keskustelun, niin maatumisprosessin aloittaneita lehtiä ei kannattanut kerätä.
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Eikös se ole ihan sama tulos, jos lehti alkaa maatua tai sitten lahota altaassa? Ei se varmaan mitenkään haitalliseksi siinä maatumisprosessissa muutu. Tällä hetkellä tammien alla olevat vuoden takaiset lehdet eivät edes ole kosketuksissa maan kanssa vaan esim. ruohon päällä, muutenhan ne olisivat jo hajonneet. Itse pyrinkin siihen, että lehdet alkavat lahota altaassa mahdollisimman nopeasti, sillä silloin niistä tulee nopeammin sukarapujen ruokaa.
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja Substral »

Ei ne lehdet ihan hetkessä maadu. Toisaalta voivat olla pehmeitä ja lahonneita, jolloin tuottavat akvaarioon heitettynä hieman erilaisen näkymän kuin ehyet, puuhunkuivaneet lehdet.
Eiköhän tämä ollut tässä..
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja bj »

No juu, saatoinpa sanoa väärin, kun tosiaan ite kerään syksyisin. Ehkäpä ne ylivuotiset on niitä puihin jääneitä. Saattapi ne olla aika huonossa kunnossa ne maassa olleet :mrgreen: .
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja catze »

Sain kuivattuja tammenlehtiä, nyt ne on ämpärissä liukenemassa.
Kauankohan kestää että ne menevät pohjaan ja voin laittaa akvaarioon... ?
Ph:n lasku ei haittaisi kun tulee perhoskirjoahven-kiekkolaan.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja höntti »

Osaako joku kuopiolainen sanoa mistä täältä Kuopiosta löytäis tammia niin että niistä vois lehtiä kohta puoliin riipiä? Yhden vaivaisen oon täältä bongannu ja sekin oli ihmisten pihassa, eli sinne en ensitilassa ole hipsimässä.
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^^ Voit laittaa ne heti altaaseen. Uppoavat sitten omia aikojaan muutamassa päivässä.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

höntti kirjoitti:Osaako joku kuopiolainen sanoa mistä täältä Kuopiosta löytäis tammia
En ole Kuopiosta, mutta sen verran osaan sanoa, että tammen luontaisen esiintymisen pohjoisraja on suht' yhteneväinen hemiboreaalisen vyöhykkeen pohjoisrajan kanssa, ja Suomessa se kulkee muistaakseni Uusikaupunki - Porvoo linjalla.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja höntti »

Kiitoks tarkennuksesta MHS!
Oikeastaan minun olikin tarkoitus kysyä että missäkähän puistossa sattuisi olemaan näitä tammia täällä Kuopiossa. Ei ole oikein rahkeita käydä kaikkia puistoja kiertelemässä. Kuitenkin luulisi täälläkin jossain olevan kun kerta kajaanissa ja oulussakin on.
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja They2 »

Mulla ei pysy lehdet pohjassa. suodattimesta tuleva virtaus heittää ne aina uiskentelemaan ja jää sisäsuodattimen imuaukkoon. Ei järin kaunista.
eeemi_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 201
Liittynyt: 20:51, 06.09.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere, Hämeenkyrö

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja eeemi_ »

Itselläni on 5-10 tammenlehteä akvan pohjalla ja partamonni näköjään tykkää niitä pöllytellä altaan päästä päähän :D
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja Maisu »

They2 kirjoitti:Mulla ei pysy lehdet pohjassa. suodattimesta tuleva virtaus heittää ne aina uiskentelemaan ja jää sisäsuodattimen imuaukkoon. Ei järin kaunista.
Silloin joskus muinoin aikoinaan ennen viimeisintä kivikautta oli joillain tapana keihästää tammenlehdet varrastikkuun tai ohueen oksaan. Sama metodi toimii muuten nappärästi myos erilaisten lehtien kuivaamisessa. Tietysti voi kokeilla myös suodattimen hiljentämistä, pienten kivien asettelua lehtien päälle, lehtien hautaamista osittain hiekkaan, niiden ankkuroimista pohjaan työntämällä nutturapinni keskiruodin molemmin puolin lehden läpi hiekkaan...
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja R_R »

maisu kirjoitti: Tietysti voi kokeilla myös suodattimen hiljentämistä, ...
Onkohan tämä varmasti hyvä neuvo?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Lehtihake pohjalle

Viesti Kirjoittaja Deicide »

R_R kirjoitti:
maisu kirjoitti: Tietysti voi kokeilla myös suodattimen hiljentämistä, ...
Onkohan tämä varmasti hyvä neuvo?
On.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”