Reikätauti kääpiörihmakala naaraassa?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Elite Member
Re: Reikätauti kääpiörihmakala naaraassa?
Tuosta ruokinnasta sen verran että miula on tuolla kuivamuonien seassa purkki tuota NLS hiutaleita ja pakasteiden seassa olen sillon tällön antanu DuplaVit
vitamiini liuosta ja noita kuivamuonia olen säilyttäny pakkasessa ja ottanu sieltä viikon pari annoksen kerrallaan, joten en usko että nuo kalat vitamiininen puutoksesta kärsii.
vitamiini liuosta ja noita kuivamuonia olen säilyttäny pakkasessa ja ottanu sieltä viikon pari annoksen kerrallaan, joten en usko että nuo kalat vitamiininen puutoksesta kärsii.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Tuo väite perustuu siihen, että kun sitä väliaikaisesti kovettaa niin loiset eivät viihdy. Ei sen jessumpaa. Aika monessa kirjassa kovettaminen ja mineraalit sekä vitamiini D:n riittävä saanti liittyvät kalsiumin ja luuston aineenvaihduntaan.JJVi kirjoitti:"Reikätauti viihtyy pelkästään pehmeässä vedessä joten sitä kannattaa kovettaa"-voi jessus mitä tekstiä.
Ja koska reikätauti liittyy luuston, niin miksi ei?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Edelleenkään ei varmuutta ole taudista, ensimmäisen sivun kuvaan kommentti oli:
Jos perimmäinen syy on loiset, uskoisin että vaadittava kovuuden nosto tappaisi kalan ennen loisia.
Jos sen sijaan perimmäinen syy on oikeiden mineraalien puuttuminen, ei veden kovettaminen auta silloinkaan, vaan voi pahentaa tilannetta. Todennäköisesti vettä kovetettaessa lisätään niitä mineraaleja, joita on jo tarjolla, ei niitä joita tarvitaan.
Jos nyt kuitenkin halutaan pysyä reikätaudissa, niin tuo kovettaminen taitaa olla turhaa. Tautihan on joko loisten aiheuttama tai mineraalienpuutoksesta johtuva. Jos taudin aiheuttajat olisivat vedessä vapaana olevia bakteereita, niihin voisi vesiarvojen muutolla vaikuttaa, mutta tauti on jo kalan sisällä, ja kalan kovuus on eri kuin veden.miljoonakala84 kirjoitti:Tuon naaraan päässä oleva laikku ei ole tuommonen
Jos perimmäinen syy on loiset, uskoisin että vaadittava kovuuden nosto tappaisi kalan ennen loisia.
Jos sen sijaan perimmäinen syy on oikeiden mineraalien puuttuminen, ei veden kovettaminen auta silloinkaan, vaan voi pahentaa tilannetta. Todennäköisesti vettä kovetettaessa lisätään niitä mineraaleja, joita on jo tarjolla, ei niitä joita tarvitaan.
-
- Elite Member
Tuli vaan mieleen myös semmonen juttu, että olisko tuo naaras voinu raapasta tuon päänsä johonkii ja siihen haavaan olisi sitten päässy joku bakteeri,
en tiijä muistinko kertoo mutta tuo reikä/monttu tuossa päässä näytti alkuun semmoselta valkealta pieneltä täplältä ja sillon aattelin että se oli vaan joku ruhje/arpi.
en tiijä muistinko kertoo mutta tuo reikä/monttu tuossa päässä näytti alkuun semmoselta valkealta pieneltä täplältä ja sillon aattelin että se oli vaan joku ruhje/arpi.
Keskustelu kanssasi ei kuitenkaan johda mihinkään, eli en jaksa edes aloittaa. Mutta laitappa nyt alkuun muutama lähde ja varmaan löytynee myös netistä.SPLASH kirjoitti:Tuo väite perustuu siihen, että kun sitä väliaikaisesti kovettaa niin loiset eivät viihdy. Ei sen jessumpaa. Aika monessa kirjassa kovettaminen ja mineraalit sekä vitamiini D:n riittävä saanti liittyvät kalsiumin ja luuston aineenvaihduntaan.JJVi kirjoitti:"Reikätauti viihtyy pelkästään pehmeässä vedessä joten sitä kannattaa kovettaa"-voi jessus mitä tekstiä.
Ja koska reikätauti liittyy luuston, niin miksi ei?
/jari
-
- Senior Member
Ei ole vaivan väärtti, koska aseentesi on mikä on.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Nythän sulla on mahdollisuus todistaa ettet aina puhu täyttä p askaa.SPLASH kirjoitti:Ei ole vaivan väärtti, koska aseentesi on mikä on.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Mua kanssa kiinnostaisi nämä "useat lähteet" mihin SPLASH toistuvasti ketjusta toiseen vetoaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Advanced Member
- Viesti:
OT: Kyllä se on ihan niin, että itse olet tämän sopan saanut aikaan. Sillä ei ole p***an vertaa mistä ostat tuotteesi taikka mitä h*****tiä teet ammatiksesi. Näillä ei ole mitään merkitystä siihen, kuinka osa meistä kirjoittajista suhun suhtautuu. Vaan kyllä se on ihan oman asenteesi ansiota ja sitä, että vänkäät joka s****nan asiaan ihan vaan vänkäämisen ilosta. Itse et ole mihinkään omaan kommenttiisi kirjoittanut mitään fiksua perustelua, vaan intät milloin mistäkin. Eriäviä mielipiteitä saa olla, kunhan pystyy oman kantansa perustelemaan. Se ei ole perustelua, ettet lue Aku Ankkaa, tai luet jotain saksalaisia ja englantilaisia foorumeja. Perustelut ja lähteet pitäisi aina mainita, se ei riitä, että jostain internetissä luki näin. Tänne internetin syövereihin voi ihan kuka tahansa kirjoittaa ihan mitä p*skaa vaan. Maalaisjärjellä ja lukemalla perusteluja pystyy hyvin erottamaan, milloin kirjoittaja tietää mistä puhuu. Sä et ole perustellut omia mielipiteitäsi millään, et ole maininnut mitään lähteitä mistä voisi kantasi tarkistaa, taikka yhtikäs mitään muutakaan. Joten oikeesti, voisitko siirtyä jauhamaan tota sontaasi sinne jonnekin saksalaiselle tai englantilaiselle foorumille, jossa mainostat käyneesi?SPLASH kirjoitti:Ei ole vaivan väärtti, koska aseentesi on mikä on.
Ja toisekseen, se on ikävää uusien kirjoittajien kohdalla, että neuvosi ovat välillä mitä sattuu. Jos sulla ei ole perusteluja/kokemusta/tietoa jostain, älä kommentoi. Itse tuppaat viljelemään sitä mutua, mistä aina muita syytät.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
- Elite Member
Nepis puhuu niin totta. En muista koko foorumin historiassa yhtään kirjoittajaa joka olisi saanut näin yksimielisen paljon negatiivista palautetta kirjoituksistaan.
Yksi kirjoittaja toki männävuosilta mieleen muistuu joka tykkäsi provoilla välistä aika rankastikin, mutta tämänkin ihmisen itse perustietämys oli kohdallaan ja neuvoihin saattoi aina luottaa.
Yksi kirjoittaja toki männävuosilta mieleen muistuu joka tykkäsi provoilla välistä aika rankastikin, mutta tämänkin ihmisen itse perustietämys oli kohdallaan ja neuvoihin saattoi aina luottaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Senior Member
Ymmärrän. Outoa kyllä en ole nähnyt monen muunkaan julkaisevan tietolähteitään. Heti vain väittävät vastaan.
Esimerkkinä voin laittaa oliviinihiekan / Bilteman puhallusaineen. Mielipidettäni tuin hakemalla kiven alta ensin Norjan ympäristöviraston julkaiseman tuoteselosteen. Siihen tuli vain kommennteja, että ei ymmärrä norjaa. Käänsin siitä tärkeimmät lauseet. Väittely jatkui. Seuraavaksi hain Bilteman Ruotsin sivuilta hiekkapuhallusainetta koskevan ympäristöselvityksen. Ei vieläkään uskottu vaikka siitäkin käänsin tärkeimmät kohdat suomeksi. Vänkääminen jatkui.
Olen myös hakenut vastausta suomalaisista kivilajeista akvaariossa. Huomasin, että kun laitoin linkin Geologian tutkimuslaitoksen julkaisuun suomalaisista kivilajeista, kukaan ei tainnut sitä lukea. Vänkääminen jatkui.
Yleensä pyrin etsimään tukea mielipiteisiini. Jos ne välillä eroavat bulkkikommenteista, niin olen pahoillani. Pyrin tästä lähtien aina laittaa viittaukset lähteisiin mukaan. Tuntuu kuitenkin usein siltä, että sekin on täysin turhaa.
Esimerkkinä voin laittaa oliviinihiekan / Bilteman puhallusaineen. Mielipidettäni tuin hakemalla kiven alta ensin Norjan ympäristöviraston julkaiseman tuoteselosteen. Siihen tuli vain kommennteja, että ei ymmärrä norjaa. Käänsin siitä tärkeimmät lauseet. Väittely jatkui. Seuraavaksi hain Bilteman Ruotsin sivuilta hiekkapuhallusainetta koskevan ympäristöselvityksen. Ei vieläkään uskottu vaikka siitäkin käänsin tärkeimmät kohdat suomeksi. Vänkääminen jatkui.
Olen myös hakenut vastausta suomalaisista kivilajeista akvaariossa. Huomasin, että kun laitoin linkin Geologian tutkimuslaitoksen julkaisuun suomalaisista kivilajeista, kukaan ei tainnut sitä lukea. Vänkääminen jatkui.
Yleensä pyrin etsimään tukea mielipiteisiini. Jos ne välillä eroavat bulkkikommenteista, niin olen pahoillani. Pyrin tästä lähtien aina laittaa viittaukset lähteisiin mukaan. Tuntuu kuitenkin usein siltä, että sekin on täysin turhaa.
-
- Elite Member
Öööö... eikös Bilteman hiekkapuhallusaine ole ihan eri tavaraa kuin se akvaarioissa yleisesti käytetty hiekkapuhallushiekka. Edellinen ei akvaan sovi, jälkimmäinen sopii erinomaisesti.
-
- Senior Member
Bilteman puhallusaine: oliviinihiekka (vedessä vaalea, ehkä hieman vihertävä), ei sisällä mitään myrkkyjä ja käy vallan hyvin akvaarioon. Oliviini on yksi maailman yleisimmistä tuliperäisistä kivilajeista eikä siitä liukene mitään. Eli se on kiekkaa. Sen pöly saattaa sen sijaan hankaloittaa veden kirkastumista.
Jos nykyään löytyy jotain muuta joka sisältää myös esim öljyä, niin se on eri asia. Jos joku antaa minulle tuotenumeron, niin voin vallan hyvin etsiä sen pari-kolme liuskaa pitkän tuoteselosteen Bilteman sivuilta. Suomesta selosteet eivät löydy - Ruotsista kyllä.
Jos nykyään löytyy jotain muuta joka sisältää myös esim öljyä, niin se on eri asia. Jos joku antaa minulle tuotenumeron, niin voin vallan hyvin etsiä sen pari-kolme liuskaa pitkän tuoteselosteen Bilteman sivuilta. Suomesta selosteet eivät löydy - Ruotsista kyllä.
Viimeksi muokannut SPLASH, 22:00, 11.10.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Elite Member
Meniköhän multa nyt jotain ohi? Sun mielestä siis se hiekkapuhallusaine on hyvä pohjamatsku niinkö? Olen käsittänyt sen sisältävään silikaatteja ja olevan siksi sopimatonta akvaarioon, mutta voin toki olla tässä vääräsäkin. Mutta vaalean vihertävän väristä? Hyh.. ei tulis mun altaaseen vaikka sopivaa olisikin.
No niin, yllättäen taas käännetään puheenaihetta, syytellään muita ja niin edespäin. Kerro nyt jo mistä useasta lähteestä olet tuon(kin) tiedon siitä kovuuden vaikutuksesta reikätaudin selvittänyt. Kiinnostaa ihan oikeastikin kun silloin aikoinaan ihan oikeasti selvittelin reikätaudin syitä ja parannuskeinoja ja tuollaiseen en todellakaan törmännyt. Toisekseen jo ihan perustiedot kalojen osmoottisesta paineesta riittävät kyseenalaistamaan hoitokeinot joissa aletaan kovettamaan pehmeän veden kalojen vesiarvoja.SPLASH kirjoitti:Ymmärrän. Outoa kyllä en ole nähnyt monen muunkaan julkaisevan tietolähteitään. Heti vain väittävät vastaan.
/jari
-
- Elite Member
Hmmm.. kyllä mä olen pyrkinyt ainakin esittämään myös lähteeni, ettenkin niitä kysyttäessä. Osa tiedosta on toki sellaista ettei enää pysty muistamaan onko sen omaksunut kirjoista, netistä, luennolta, kurssilta vai miltä, mutta useimmiten jos jotain väittää sen tueksi löytyy lähdeviite jos asiassa on mitään perää.SPLASH kirjoitti:Ymmärrän. Outoa kyllä en ole nähnyt monen muunkaan julkaisevan tietolähteitään. Heti vain väittävät vastaan.
-
- Senior Member
En ole sanonut, että itse sitä laittaisin. Silikaattia on siinä varmaankin irtonaisena pölynä joka tekee kirkastumisesta hitaamman. Silikaattia on myös usein ihan jo hanavedessä.Mari kirjoitti:Meniköhän multa nyt jotain ohi? Sun mielestä siis se hiekkapuhallusaine on hyvä pohjamatsku niinkö? Olen käsittänyt sen sisältävään silikaatteja ja olevan siksi sopimatonta akvaarioon, mutta voin toki olla tässä vääräsäkin. Mutta vaalean vihertävän väristä? Hyh.. ei tulis mun altaaseen vaikka sopivaa olisikin.
Väitteeni oli kuitenkin se, että oliviini on myrkytön eikä siitä liukene mitään. 90% maailman mineraaleista kivimuodossa sisältää silikaattia. Esimerkiksi kiuaskivissä on suuri määrä oliviiniä. Jos niistä jotain irtoaisi, niin tuskin niitä sallisi niinkin altistuttavassa tilassa käyttää.
http://www.biltema.se/sv/Manualer/Dokum ... 7542+17543
Mari. Itsekään en aina muista kaikkea. Bookmark lista selaimessa on kuitenkin aika pitkä. En todellakaan väitä, että kaikki tiedot ovat oikeita.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Tätä minäkin pohdin. Mutta eikös suolahoidossa myös ole riskinä kalan osmoottisen paineen muutos..?JJVi kirjoitti:Toisekseen jo ihan perustiedot kalojen osmoottisesta paineesta riittävät kyseenalaistamaan hoitokeinot joissa aletaan kovettamaan pehmeän veden kalojen vesiarvoja.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Elite Member
No tuo kääpiörihmakalanaaras pääsi kalojen taivaaseen tänää, eli eipä se sitten lääkityksellä parantunu,
Koukkasin tuon käppänän haavilla vielä huonosti tuolta sangosta ja se hyppä's sieltä haavista lattialle semmoseen paikkaan vielä että just ja just sain sen noukittuu pois ja
lopetettua, toivottavasti ei reissun aikana mikään muu kala sairastu, paitsi tuolla 128L akvaariossa on yksi kardinaalitetra ja yksi sinineoni sekä hehkutetra jotka joudun lopettaa huomenna.
Koukkasin tuon käppänän haavilla vielä huonosti tuolta sangosta ja se hyppä's sieltä haavista lattialle semmoseen paikkaan vielä että just ja just sain sen noukittuu pois ja
lopetettua, toivottavasti ei reissun aikana mikään muu kala sairastu, paitsi tuolla 128L akvaariossa on yksi kardinaalitetra ja yksi sinineoni sekä hehkutetra jotka joudun lopettaa huomenna.

-
- Advanced Member
Ottamatta kantaa suuntaan tai toiseen niin huomaan nyt että kun täällä saa jonkun neuvon niin siihen on ehkä luottanut liiankin sokeasti. Kuvittelee että ne jotka täällä vastaavat todella tietävät mistä puhuu. Pitää ilm.alkaa olla hieman kriittisempi... Enkä nyt tarkoittaa ketään tiettyä käyttäjä, vaan ihan yleisesti ottaen. Paljon hyviä neuvoja olen täällä kuitenkin saanut ja kiitokset niistä.