Teräväsärmäinen musta hiekka
Valvoja: Moderaattorit
Teräväsärmäinen musta hiekka
Olen tässä jokusen kuukauden harkinnut akvaarioharrastuksen alotitamista, nanoriutan tai ihan makeavesiakvaarion.
Makeavesipuolella olen ajatellut 120-litraista akvaariota, jossa olisi n. 15 kpl:een parvi punapäätetroja tai sitruunatetroja sekä joitakin pohjakaloja. Niihin liittyen kysynkin seuraavaa. Haluaisin akvaariooni mustan hiekkapohjan, mutta näkemäni musta hiekka on ollut kovin lasimaista, terääväreunaista eikä kpvin hienoa. Ilmeisesti se on obsidiaania tms. Onko tuollainen hiekka teräväsärmäisyytensä vuoksi haitallista pohjakaloille, esimerkiksi monnisille, jotka lukemani mukaan tarvitsevat hienoa hiekkaa? Jos on, niin onko mitään pohjakalalajia, joka teräväsärmäistä pohja-ainesta sietäisi?
Mustan hiekan ideana on tarjota tetroille (biotoopin mukainen?) tumma ympäristö, jotta niillä olisi mukava olla ja värit tulisivat erityisen hyvin esiin. Ikävä tietysti olisi, jos se vahingoittaisi noita pohjakaloja. Onko tietoa, kokemuksia tai neuvoja?
Makeavesipuolella olen ajatellut 120-litraista akvaariota, jossa olisi n. 15 kpl:een parvi punapäätetroja tai sitruunatetroja sekä joitakin pohjakaloja. Niihin liittyen kysynkin seuraavaa. Haluaisin akvaariooni mustan hiekkapohjan, mutta näkemäni musta hiekka on ollut kovin lasimaista, terääväreunaista eikä kpvin hienoa. Ilmeisesti se on obsidiaania tms. Onko tuollainen hiekka teräväsärmäisyytensä vuoksi haitallista pohjakaloille, esimerkiksi monnisille, jotka lukemani mukaan tarvitsevat hienoa hiekkaa? Jos on, niin onko mitään pohjakalalajia, joka teräväsärmäistä pohja-ainesta sietäisi?
Mustan hiekan ideana on tarjota tetroille (biotoopin mukainen?) tumma ympäristö, jotta niillä olisi mukava olla ja värit tulisivat erityisen hyvin esiin. Ikävä tietysti olisi, jos se vahingoittaisi noita pohjakaloja. Onko tietoa, kokemuksia tai neuvoja?
Ei vielä ainuttakaan vesitäytteistä lasilaatikkoa.
Re: Teräväsärmäinen musta hiekka
Eräällä tutulla oli akvaariokaupasta ostettu musta hiekka kuluttanut monnien viikset pois, eli pohjaelijöille voi tosiaan olla epäsopivaa tuo hiekka. Enpä ole tajunnut kysäistä kasvoivatko viikset takaisin hiekan vaihdon jälkeen.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
Se on kyllä aika epäilyttävää se musta hiekka, eipä sitä kannata edes harkita
http://www.petshop.fi/aquarium_gravel_red_3-4mm.html
Tossi olis aika asiallista hiekkaa ja sopis punapäätetrojen kanssa koska se on punasta
http://www.petshop.fi/aquarium_gravel_red_3-4mm.html
Tossi olis aika asiallista hiekkaa ja sopis punapäätetrojen kanssa koska se on punasta

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Minulla oli 250-litraisessa harrastukseni alkuaikoina (2000-luvun alussa) juuri tuollaista mustaa soraa. Se ei muistaakseni vahingoittanut monnisia tai muita pohjaeliöitä ainakaan huomatakseni. Olin silloin kuitenkin niin nuori, etten olisi varmasti osannut asiaan edes kiinnittää huomiota.
En kyllä hankkisi enää sitä soraa sen terävyyden vuoksi altaaseen, mutta akvaarioliikkeissä olen joskus muistaakseni nähnyt mustaa hiekkaa. Oletko kierrellyt akvaarioliikkeissä katsomassa?
En usko pohjamateriaalin vaikuttavat pahemmin esimerkiksi nuoliaisiin, mutten sitten tiedä. Monnisten kanssa voi olla hieman riskaabelia ottaa teräkulmaista soraa, joten valitsisin joko monniset tai soran. Partamonniakaan sora tuskin haittaisi?
En kyllä hankkisi enää sitä soraa sen terävyyden vuoksi altaaseen, mutta akvaarioliikkeissä olen joskus muistaakseni nähnyt mustaa hiekkaa. Oletko kierrellyt akvaarioliikkeissä katsomassa?
En usko pohjamateriaalin vaikuttavat pahemmin esimerkiksi nuoliaisiin, mutten sitten tiedä. Monnisten kanssa voi olla hieman riskaabelia ottaa teräkulmaista soraa, joten valitsisin joko monniset tai soran. Partamonniakaan sora tuskin haittaisi?
-
- Member
Kaipa se on lähinnä johki ahvenaltaaseen
-
- Advanced Member
Musta hiekka ei välttämättä ole hiekkaa. Se voi olla jotain muutakin ainetta. Musta hiekka on siksi terävää, koska sitä ei itsessään esiinny luonnossa, ainakaan paljon, vaan kaupalliset mustat hiekat on tehty murskaamalla mustaa kiveä yms. Murskaamisen takia hiekka ei ole pyöreää, jos vertaa vaikka hiekkamontun hiekkaan.
Ei tetroillakaan ole kotijoissa mustaa hiekkaa, hiekka on vain tummaa, mutaista. Saman biotoopin saat aikaan, kun sekoitat perus vaaleaan hiekkaan turvetta, tammen- ja intianmantelipuun lehtiä yms. Ja muutat veden mustaksi.
Ei tetroillakaan ole kotijoissa mustaa hiekkaa, hiekka on vain tummaa, mutaista. Saman biotoopin saat aikaan, kun sekoitat perus vaaleaan hiekkaan turvetta, tammen- ja intianmantelipuun lehtiä yms. Ja muutat veden mustaksi.
-
- Member
Onko ne ihan jotain kuulopuheita että kalat stressais valkosesta hiekasta?
-
- Advanced Member
Varmaan ei ole, aika vakavasti monet ihmiset se ottavat. Kalojen alkuperäisillä elinympäristöillä pohja on tummaa, joten kalat ovat tottuneet siihen, jolloin muunlainen pohja yms. muut asiat voivat stressata.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että partamonni pärjää sorapohjalla, mutta viihtyy huomattavasti paremmin hienolla hiekkapohjalla, kun saa mm. kaivaa hiekkaan omia kolojaan. Meillä tykkäävät esim. kaivaa "luolia" juurakon alle.Joulutonttu kirjoitti:Minulla oli 250-litraisessa harrastukseni alkuaikoina (2000-luvun alussa) juuri tuollaista mustaa soraa. Se ei muistaakseni vahingoittanut monnisia tai muita pohjaeliöitä ainakaan huomatakseni. Olin silloin kuitenkin niin nuori, etten olisi varmasti osannut asiaan edes kiinnittää huomiota.
Meille tuli yhden käytettynä ostetun akvaarion mukana partiksia ja sorapohja. Sen jälkeen kun vaihdettiin siihen hiekkapohja ja nähtiin, miten paljon aktiivisemmiksi ja tyytyväisemmän oloisiksi partikset tulivat, en enää laittaisi niitäkään sorapohjalle.
Ehkä kalat ymmärtävät näkyvänsä selkeästi vaaleaa pohjaa vasten yläpuolelta katsottuna, ja näin olevansa saalistajien nähtävissä helposti.V154 kirjoitti:Onko ne ihan jotain kuulopuheita että kalat stressais valkosesta hiekasta?
Tuo akvaarioliikkeiden musta hiekka vaikuttaisi olevan murskattua laavalasia.
Ei vielä ainuttakaan vesitäytteistä lasilaatikkoa.
-
- Advanced Member
Murskattu tuollainen pohja-aines ei sovi pohjaa tonkiville kaloille. Vahingoittaa viiksiä ja kalan pintaa.