Partamonnilla haava päässä?
Valvoja: Moderaattorit
Partamonnilla haava päässä?
Partamonnimme päähän, silmien taakse, oikealle puolelle, on ilmestynyt haava. Mietityttää vaan, että mitä on tapahtunut.
Haava on aika pyöreä, halkaisijaltaan noin 2mm. Onkohan kyseessä joku tappelun tai törmäilyn tulos vai onko tämä jotain tautia? Millä tätä kannattaa hoitaa?
Haava on aika pyöreä, halkaisijaltaan noin 2mm. Onkohan kyseessä joku tappelun tai törmäilyn tulos vai onko tämä jotain tautia? Millä tätä kannattaa hoitaa?
-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
Re: Partamonnilla haava päässä?
Saisikko kuvan ja mitä muuta kalastoo on
Täytyis myös kattoo ettei siihen sitte sikiä mitään epäilyttävää siihen haavalle
Täytyis myös kattoo ettei siihen sitte sikiä mitään epäilyttävää siihen haavalle
Kiitos
Kalasto on tällä hetkellä näin:
Partamonni 1kpl, Kirjoahvenpariskunta, Rubiinitetroja 15kpl, Kuusiraitabarbeja 6kpl, Leopardimonnisia 8kpl, sekä mehiläissukarapuja erinäinen määrä n. 40-80kpl.
Kesän aikana veden lämpötila pääsi nousemaan, helteistä johtuen, aika korkeaksi tuoden välillä vihreää levää pintaan. Arvot muuten vaikuttaneet normaaleilta. Olen asentanut altaaseen uuden ulkosuodattimen ja jätin samalla kevyen sisäsuodattimen pois. Voisikohan tämä vaihto jotenkin haitata partamonniparkaa?
Koitan saada kuvan piakkoin.
Kalasto on tällä hetkellä näin:
Partamonni 1kpl, Kirjoahvenpariskunta, Rubiinitetroja 15kpl, Kuusiraitabarbeja 6kpl, Leopardimonnisia 8kpl, sekä mehiläissukarapuja erinäinen määrä n. 40-80kpl.
Kesän aikana veden lämpötila pääsi nousemaan, helteistä johtuen, aika korkeaksi tuoden välillä vihreää levää pintaan. Arvot muuten vaikuttaneet normaaleilta. Olen asentanut altaaseen uuden ulkosuodattimen ja jätin samalla kevyen sisäsuodattimen pois. Voisikohan tämä vaihto jotenkin haitata partamonniparkaa?
Koitan saada kuvan piakkoin.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Veikkaisin että se vaan on osunut johonkin terävään, jonkunnäkönen arpi saattaa jäädä joksikin aikaa
No en mä saanut kuvaa tänään. Se kaveri lymyilee kasvien seassa päiväsaikaan. Ruoka-aikaan se säntäilee apajilla ja on yleensä aktiivinen veijari. Haava näyttää aika säännöllisen pyöreältä. Että törmäily on myös mun mielestä aika todennäköinen syy. Semmoset haavat vissiin paranee aika pitkään?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Olisiko näille jotain tarkempaa lajia tiedossa? Jos jotain ärhäköitä, niin ehkä partis on eksynyt ahventen reviirille, ja saanut äkkilähdön.Sieppo kirjoitti:Kirjoahvenpariskunta
Nyt on hyvä muistaa, että kun kalan iho on rikki, vedessä olevat taudinaiheuttajat iskee helposti haavaan, joten vedenvaihdolla pöpöjen vähentäminen on hyvä ensiapu.
Kirjoahvenpariskunnan tarkempi määritys on Loistokääpiöahven. Kiitos täsmennyspyynnöstä.
Eikös nuo ole sieltä rauhallisimmasta päästä ahven -sarjassa. Ainakin tässä altaassa ihan rauhaisaa eloa ollut. Toisiaan ajelee takaa mutta muut ovat rauhassa.

-
- Junior Member
Itsestään parani meillä partiksen haava, yllättävän nopeasti, ilman mitään toimenpiteitä. Tässä treadi:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 1#p6896798
Olen muutenkin kuullut, että partikset ovat aiva "koviksia"eikä meilläkään jäänyt mitään jälkiä enää. Mutta kannattaa tietenkin pitää silmällä ettei haava äidy pahemmaksi.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 1#p6896798
Olen muutenkin kuullut, että partikset ovat aiva "koviksia"eikä meilläkään jäänyt mitään jälkiä enää. Mutta kannattaa tietenkin pitää silmällä ettei haava äidy pahemmaksi.
180L
Näyttäis siltä, että partiksen haava on pikkuhiljaa paranemassa. Siihen on osittain päälle kasvanut ihan niinkuin uutta ihoa.