Liejuryömijääriö

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Juuh, tai siis siellä on jo kierteisiä. Kierteiset elää ihan kivasti ainakin tonne 1.006:een asti murtovedessä.
-Gone fishing-
Jykke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 22:21, 26.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Ei toi mun mielestä mitenkään pahalta näytä, kasvit, kun saa vähän lisää kokoa niin näyttää oikein loistavalta.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

srd kirjoitti: Oletkos harkinnut leväkotiloita? Nehän elelee murtovedessä. :)
Tarkoitatsä leväkotilolla muuten ihan mitä vaan Neritinahenkistä kotiloa, vai jotain ihan spessua lajia, joka olis muita parempi levänleikkaaja?

Kiits, Jykke. Kasvien kasvu on jotenkin todella heikkoa. Mä luulen, että tosson joku juitsa tossa noitten juurien sementtimineraalien läsnäolossa. Taisin laittaa kasvit turhan aikaisin tohon, kun ne lopetti kasvun oikeastaan heti.
No, nyt se vesi on alkanu pysyä kuosissaan ja aloitin iisikarboomisen ja ihan kunnon lannoituksen. Täytyy toivoa, että alkavat näyttää kunnon kasvua, kun en tosiaan viitsi alkaa suolaamaan ennenkuin tiedän, että kasvit on ookoo. Sitpähän tietää, että se on se suola, joka niitä laji kerrallaan alkaa pudottamaan kehistä. Ja voi toivoa, että joku säilyykin.
-Gone fishing-
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja srd »

^No vaikka ihan Neritina natalensis voisi olla kiva ja värikäs lisä. Ja siis näähän on aikas kovia levänmussuttajia :)
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Moon kalju, eikä tatuoinnin tatuoointiakaan oo, mutta voisin tulla assarix. Tosissaan giva projekti, jota kyllä seurailen! Mahtavaa meinikiä, esteettiskätevää kuninkuutta.

Todellakin haluaisin olla liejuryömijä sun paludaariossas. Eiku häh oho.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Eikun Peppiperuukki päähän ja tonne meidän henkilöstöpäällikölle haistatteluun.

Nii tänks.

Muuten, jos joku sattuisi tietämään, missä olisi saatavilla Cryptocoryne pontederiifoliaa tai C. wendtii "Mi oya"a, niin olisin vinkeistä kiitollinen.
Asioista tavallisesti erinomaisesti perillä olevat tahot väittävät noiden plaatujen tykittävän murtovedessä.

Eli melahuomioistanne kiitollinen.
-Gone fishing-
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Lapset lompsahtivat uuteen kotiinsa. Vasemmanpuoleinen on naaras, oikeanpuoleinen uros.
Lajimääritykset ovat tervetulleita.
-Gone fishing-
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja memma »

hx kirjoitti:Lapset lompsahtivat uuteen kotiinsa. Vasemmanpuoleinen on naaras, oikeanpuoleinen uros.
Kauniita lapsia sinulla! Ja hieno on niiden kotikin. *kuolaa*
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Tänks, lähinnä kodin kehuista...

Mä luulen, että nää on Periopthalmodon septemradiatuksia tai Periopthalmodon freychinetiä.
Tämä kala näyttää varsinkin selkäevämallin ja -värin perusteella aikalailla oikealta, mutta päivitetymmissä lajilistoissa toi Periopthalmus weberi sanotaan Periopthalmodon freychinetin synonyymiksi, mm fishbase sanoo niin.
Jatkamme tutkimuksia.

------------------------

Oho, mä spellasin molemmat sukunimet väärin. Niihin kuuluu h sinne p:n ja t:n väliin.
PeriopHthalmus ja PeriopHthalmodon.
-Gone fishing-
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

hx kirjoitti:Lapset lompsahtivat uuteen kotiinsa. Vasemmanpuoleinen on naaras, oikeanpuoleinen uros.
Lajimääritykset ovat tervetulleita.
Onphash ihania mholemhmhat! <3 En tiä lajeista, mutta niiden koti on sitä mihin akvaristi kuin akvaristin pitäis pyrkiä: allas kaloille, eikä kalat altaalle. Ne valitsis varmaan ton ennemmin kuin jonkun biotoopin. Parhaat mestat lillua various lätäköissä at da hx pool. Evribody. Sori hypetys.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
Jykke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 22:21, 26.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Onkos noita kaiffareita tulossa lisää akvaas vai riittääkö tuo pariskunta?
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Heh, tänks, Veikkonen.
Ne semmoset pengerretty hiekkatörmä-toisessa-päässä-pyttyä-biotoopit, niin oikeanlaisia kuin tavallaan ovatkin, on jotenki niin nähty. Mä ajattelin tehdä tosiaankin tollasen, jossa on noita plotikoita useammalle tyypille oleskella ilman, että dominoiva tyyppi voi nähdä kaikkia ja kiusata lakkaamatta muita.
Kahtoo nyt, miten onnistui.

Kaloja on itse asiassa kolme, uskoakseni kaksi urosta ja yksi naaras. Vaikka se "naaraskin" kyllä ottaa mollikkaa yläosattomissa, joten niistä biksuista ei nyt ainakaan sukupuolia erota.
Kuten pähkäilystäni voi päätellä, en ole näiden lajista oikein varma. Lisää samanlaisia voi olla vaikea saada. Nääkin tuli ilman edes sukunimeä, ihan vaan "mudskippereinä. Jos ny tilais lisää, tulis varmaan jotain ihan muuta lajia.
Toisaalta, tavallaan olis hauska kokeilla eri lajisten skippereiden yhteiseloakin...

Jotain pienempää tokkoa tonne sopis oikein mukavasti ja loppujen lopuksi tuolla on aika paljon tota hiekkapohjaa, kun alimpien terassien allakin on vesitilaa ja hiekkapohja. Sinne sopis varmaan jotain niitä pieniä suistoanturoita/kampeloita?

Mutta toi kasvien pitäminen kehissä kiinnostaa vähintään yhtä paljon.
-Gone fishing-
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Hyvin ne käyttää kyllä tilaansa. Laitoin noita Lilaeopsiksia tonne ylähyllylle, jotta saisivat olla "rauhassa", mutta kyllä sinnekin pitää mennä heti nurmikkoa tallomaan.

----------------------

Kokoinen kuva.
DSC08475.JPG
DSC08475.JPG (111.56 KiB) Katsottu 4435 kertaa
-Gone fishing-
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Mmmm. Shiny!
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Very slippery.

"Onkohan toi vesi kylmää?"
liejuryömijäx1.jpg
liejuryömijäx1.jpg (110.05 KiB) Katsottu 4416 kertaa
-Gone fishing-
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Pohdin tässä, että tämä säie ei oikein istu tänne Merivesipuolelle, vaikka tuossa topicin otsakkeessa murtovesi mainitaankin.
Oliskohan se istuvampi vaikka tuolla "Kasvit ja sisustus"-osiossa?

Että näitä mietin.
-Gone fishing-
leopold67
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:15, 27.08.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja leopold67 »

Moro. Hieno pyttyhän tuosta tuli. Mitäköhän noi sun mutakipparit on? Mulla on noita afrikan barbaruksia. Hyvä kotrasti kun mulla on kankkusmaisen punasilmäinen ja sulla elovena-sinisilmäinen....Itse olen ainakin ollut enemmän kuin tyytyväinen kun liejukeitokseni pystytin. Kannattaako sitä muita kaloja välttämättä hankkia? Sulla riittää varmasti viihdettä, silmänruokaa ja mielenkiintoa pelkistä liejiksistäkin. Mutta jokainenhan tietysti funngeeraa tavallaan. Mulla tulee nykyään hyvin toimeen 5 kaveruksen kolonia vaikka pienin on kooltaan noin 1/10 osa suurimmista. Ja kaksi isoimmista on jo sentään yli 20 senttisiä. Mun taktiikka on hiekkarantsun lisäksi tarpeeksi monta saarta. Pienemmillekin löytyy oma rauhallinen naturistipoukamansa.
Mutaväyryset on aikamoisia akrobaatteja. Pelkäsin alkuun että niitten somat mulkosilmät roikkuu alta aikayksikön röhelöisissä korallikivissä ja joudun hankkimaan jokaiselle oman opaskoiran. Turha pelko. Pompuissaan ne paitsi nopeita ja vikkeliä, niin myös aika ammattilaisia. Niillä on aikamoinen kavalkaadi tapoja liikkua
Eniten mua kiihottaa noitten kalojen älykkyys (mikä kaloista kalamaailmassa on aika paljon sanottu). Sen huomaa varsinkin ruoka-aikana. Pieninkin pystyy aina harhauttamaan isomman.
Väkivaltaakaan ei ole esiintynyt. Välillä on ruoka-aikana uhittelua ja sumopainia muistuttavaa tönimistä. Reviirirajat on selvät.
Eli tsemppiä sinne. Kuinka iso toi sun pytty on? Mahtuisi varmaan enemmänkin kuin kolme veijaria?
Ja nyt ei muuta kuin Nosturiin kattelemaan nykymaailman parasta progea, eli Pain of Salvationia.....kippis.

Viime pullon lisäys: Boleophthalmus pectinirostris. http://www.mudskipper.it/index.html sivustolta (paras liejuryömijäsivusto). Siinä on jopa liejuryömijäksi kaunis kala. Noita voisi löytyä jopa tilattavaksi asti. EI mitenkään harvinainen laji. Sitten kun mä ostan sen tonnisen pytyn........
Liejuryömijä - ainoa kala johon voi samaistua
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Tschilibimbschis, Leopold!
Kiitsa.

Barbarukset on hienoja, mä luulen, että nää mun ei kasva ihan yhtä isoiksi kuin ne. Ovat vielä lopullisesti lajimaarittelemättä, mutta Periophthalmoideksia uskon olevan. P freychineti saattaisi olla lähellä, mutta kun silläkin nimellä taas löytyy ihan eri tyypeistä kuvia...

Pytty on jotain reilu 500 litraa. Varmaan mahtuisi enmmänkin ryömijöitä. Fiilistelen ajatuksella ihmetellä erilajisia liejuryömijöitä samassa tankissa. Annas kattella.
Se kampela-ajatus virisi tuossa, kun ne ovat puolestaan sellaisia todella heikosti seura-akvaarioissa selviytyviä kaloja hämärien ruokailutottumustensa vuoksi. Tässä mun pytyssä näyttäisi ryömijöiltä jäävän safkaa helposti muillekin syötäväksi. Ne on niin kivoja ne suistoanturat ja muut lätyt.

Akrobatia on todella vertaansa vailla. Mä istuttelin tuonne ylimmälle tasolle Lilaeopsis brasiliensista kasvamaan niinku ylös vedestä ja kelasin, että ei nää sinne mene. Paskan liekki. Tyypit kiipeilee aivan käsittämättömällä notkeudella sekunnissa alhaalta ylös. Ja hyppivät hervottoman täsmällisiä kaaria mihin haluavat. Talloivat L.p.-nurmikkoni heti alkuunsa.

Saaret rantsun lisäksi on hyvä. Mun nähdäkseni on riittävän rauhaisaa habitaattia, kun tyypit pystyy olemaan pikkasen näkösuojassa toisiltaan mutta ylhäällä vedestä. Mulla on selkeä dominantti ja sit pari alamaista. Sukupuolimääritykset on aika hakusessa, mutta olen taipuvainen ajattelemaan, että mulla olis 2 urosta ja naaras.
Tossa sun linkissä on korvaamaton suunaukomiskuva. Mulla nää kaks uroksiksi uskomaani teki just tolleen, otti erää vierekkäin piiriä pyörien jonku vajaan minuutin suut apposen ammollaan. Komian näköistä! Ja tietty noi selkäevät venytettyinä auki. Oliko kamera siinä no ei.

Tollaset Boleophthalmukset kiinnostaa ilman muuta. Jos etenet ajatuksessa, ni olen messissä!

Hyvää Nosturia.
-Gone fishing-
Banaanipuu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 22:20, 19.08.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja Banaanipuu »

Todella upea allas sinulla.

Olisiko mahdollista saada videokuvaa asukeista touhuilemassa?
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Kelpo kiitos ystävällisestä sanasestasi.

Toi vidukkameininki on tekosessa, mutta aikataulutuksella "tuonnempana". Jokainen kuviani katsellut näkee, etten ole mikään Leni riefenstahl stillikameran kanssa. Videokuvaa toi mun Sony jotenkin vierastaa vielä enemmän. Hirveetä rakeista suhrua saan aikaiseksi...
Mä koitan opetella. Scouts honor.

Kiits vielä!
-Gone fishing-
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

Leopoldille vielä, että just tuolla sun linkittämällä sivulla on kuva mun kalasta: http://www.mudskipper.it/SpeciesPages/webe.html

Mutta kun tuota P. weberiä ei ole taksonomiassa olemassakaan...
-Gone fishing-
009
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 19:27, 18.08.2009
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Satakunta

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja 009 »

hx kirjoitti:Pohdin tässä, että tämä säie ei oikein istu tänne Merivesipuolelle, vaikka tuossa topicin otsakkeessa murtovesi mainitaankin.
Oliskohan se istuvampi vaikka tuolla "Kasvit ja sisustus"-osiossa?

Että näitä mietin.
Varmaan olisi saanut enemmän kiinnostuneita lukijoita tuolta kasvit-sisustus osiossa.
Täällä kun suolavesihörhöt lähinnä turisevat keskenään.. :mrgreen:
Voisi vaikka antaa ylläpidolle tomeran komennon siirtää tämä sinne..
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja hx »

009 kirjoitti:Varmaan olisi saanut enemmän kiinnostuneita lukijoita tuolta kasvit-sisustus osiossa.
Täällä kun suolavesihörhöt lähinnä turisevat keskenään.. :mrgreen:
Voisi vaikka antaa ylläpidolle tomeran komennon siirtää tämä sinne..
Joo, ei tässä kyllä ole mitään yhteistä nimittäjää merivesiakvarismin kanssa.
Tahtoo just vaikka sinne kasvit ja sisustukseen! Pretty please?


No kylhä toki. - Lisa -
-Gone fishing-
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja höntti »

Aivan mahtava allas ja NIIN mielenkiintoisen oloisia otuksia! Nuo kalat siis.

Jos en asuisi kerrostalossa minulla olisi rahaa ja muutakin elämää kuin opiskelu niin heivaisin tuon seuraarion jonkun muun akvaristin nurkkiin hetipaikalla ja alkaisin värkkäämään samanmoista allasta olemattomalla kokemuksellani. Mutta nyt on tyytyminen siihen mitä on, helppo sanoa että tulevaisuudessa sitten. PLÄÄH

Eli siis kateeksi käy (pitää käydä joku yö tuhoamassa sulta tuo, suomalainen kun olen), ja kiitos tästä ketjusta. Lisää kuvia odottaen.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Liejuryömijääriö

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Aqualung kirjoitti:Komea tuo purkukuva. Pakko myöntää että alkuun näytti ihan lekalla puretulta! :mrgreen:
Sama kävi mielessä ensi vilkaisulla.

Komea allas ja sisustus sekä lisäksi hauskan näköisiä asukkaita. Noista täytyy hankkia enemmän tietoa.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”