Miten saisin kasvit voimaan paremmin?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Miten saisin kasvit voimaan paremmin?
Moikka,
Mitenhän saisin kasvit kasvamaan nopeammin niin ettei tupsulevä iskee kaikkiin kiinni. Tällä hetkellä kasvit kyllä kasvaa, mutta ei kovinkaan nopeasti. Olen käyttänyt pohjalannoiteita ja ja hieman PMMD, vähensin PMMD käyttöä reilusti sillä luulen että se saattaa olla yksi syy miksi levä kasvaa. Käyttössä on myös hiilidioksiidi laite 3kuplaa/sec.
Allas on 400-450 litrainen
25-27c. Olen vähentänyt lämpöä nyt viimeiset kaksi vk sen jälkeen kun plekot ja kiekot lähti.
Veden arvot:
PH 6,8
KH 5
GH6
NO2 0
NO3 15
Onko veden arvoissa jotain vikana?
Mitenhän saisin kasvit kasvamaan nopeammin niin ettei tupsulevä iskee kaikkiin kiinni. Tällä hetkellä kasvit kyllä kasvaa, mutta ei kovinkaan nopeasti. Olen käyttänyt pohjalannoiteita ja ja hieman PMMD, vähensin PMMD käyttöä reilusti sillä luulen että se saattaa olla yksi syy miksi levä kasvaa. Käyttössä on myös hiilidioksiidi laite 3kuplaa/sec.
Allas on 400-450 litrainen
25-27c. Olen vähentänyt lämpöä nyt viimeiset kaksi vk sen jälkeen kun plekot ja kiekot lähti.
Veden arvot:
PH 6,8
KH 5
GH6
NO2 0
NO3 15
Onko veden arvoissa jotain vikana?
Re: Miten saisin kasvit voimaan paremmin?
Omituista, koska kaikki näyttää hyvältä.. Eiks tupsulevä ole merkki CO2 puutesta? Todella omituista...
-
- Advanced Member
No hiilidioksiidiä en voi enempää laittaa koska pari viikkoa sitten tuli jo hapen puute ja kalat selällään. Onneksi toipusivat nopeasti kun sammutin pullon ja pistin suodattimen pää veden yläpuolella hapettamaan ja poistamaan hiilidioksiidia. Olen todennut että se 3kupla/sec on hyvä. Eikä se jostain syystä ei imeydy? Valaistus on päällä n. 6-8h sille ajalle ennen kuin saan tupsulevän hallintaan.
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
Miten se CO2 leviää altaaseen? aktiivilevitin?
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
-
- Advanced Member
Siinä on se Tunzenin.
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Jos sulla on kunnolliset valot ja hiilarilevitin, niin meneehän sitä nestemäistä ravinnettakin ihan komeat määrät. Kokeile alkuun nyt vaikka tuplata sen määrä ja ota sen lisäksi käyttöön rautalisä päivittäin. Kokeile niillä mitä tapahtuu. Veikkaan että kasvua rajoittaa tällä hetkellä ravinteiden puute.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Member
rautalisäyksen voi tehdä laittamalla muutaman sinkittömän rautanaulan pohjahiekan sekaan...
------------
-
- Elite Member
Puhuin nyt nestemäisestä raudan lisäyksestä. Sen rautanaulan on todettu olevan melko hyödytön raudan lähteenä kasveille. Rauta on siinä väärän muotoisena.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
Kannattaa myös koittaa jotain toista kasviravinnetta. Meillä ei tuo pmdd toiminut, vaan aiheutti levänkasvua.
-
- Advanced Member
Kiitos kaikille neuvoista. Luulen, että PMMD on yksi syy miksi se tupsulevä kasvaa. Mikä olisi hyvä merkkinen lannoite jossa hyvin rautaa?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Yleislannoitteena Easy-Life Pro-Fito on hyvä. Pelkkänä rautalannoitusena niin Easy-Life Ferro.
-
- Advanced Member
Ehkä voisin kokeilla. Kallis tuote mutta netistä saisi ehkä halvemmalla...Kiitos taas 

-
- Advanced Member
Eihän ne nyt niin kalliita. Miten sen ottaa. Riittoisampaa kun PMDD ainakin.
-
- Advanced Member
Riippuu minkä kokoinen allas on kyseessä. Yli 400 litraiseen altaaseen se ei kovinkaan pitkään riitä. Opiskelija kun oon niin pihistelen missä voinThey2 kirjoitti:Eihän ne nyt niin kalliita. Miten sen ottaa. Riittoisampaa kun PMDD ainakin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
Niin, unohdin altaan koon. Mulla menisi tuollainen puolen litran litku vuodessa niin sulla ehkä 3 kuukaudessa. Taas hyvä syy miksi olla pikkuallas. 

-
- Advanced Member
Blyxa Japonicaa, Vesisaniaista, Miekkakasvi ja jotain heinää. Kovinkaan paljon altaassa ei siitä ole kasveja. Paitsi nyt aluviikosta olen hommannut sinne lisää.
-
- Member
Onko sinulla ollenkaan pohjassa lannoitetta? Ainakin miekkakasville on pohjasta juurien kautta saatava lannoite tärkeämpää kuin nestemäinen, ettei vaan menisi nestemäinen lannoite suoraan levien käyttöön eikä juurikaan kasveille?
Entä miellainen on valaistus, siitäkään ei tainnut olla vielä puhetta?
Entä miellainen on valaistus, siitäkään ei tainnut olla vielä puhetta?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla on ollut tupsulevää monta vuotta ja nyt uusi kokeilu. Lopetin easy carbon ( ei tehonnut enää edes suoraan ruiskutettuna ) ja vaihdoin Profiton pois ja siirryin kokeeksi Seachem Fluorishiin, jota laitetaan vaan 5 ml/250l joten on varmasti riittoisaa.
Sillä mennään nyt ja tupsuja on tullut vähemmän/hitaammin kuin ennen.
Malawi, myös ostamasi karttulehdet rupesivat kasvamaan hyvin kesän jälkeen kun siirryin tuohon Fluorishiin.
En tiedä pääseekö tuosta tupsulevästä ikuna eroon, aina sitä jää tuonne kannonkoloihin ja ulkosuodattimessa pyörii varmaan "itiöitä" tai mitä levätupsunalkuja lie...vaikka kuinka välillä otan kannot ylös ja puukolla kaavin irti kaikki tupsut.
Kasveissa ei onneksi ole ikinä mitään levää, kannoissa vaan ja putkissa ja suodatinkotelossa.
Sillä mennään nyt ja tupsuja on tullut vähemmän/hitaammin kuin ennen.
Malawi, myös ostamasi karttulehdet rupesivat kasvamaan hyvin kesän jälkeen kun siirryin tuohon Fluorishiin.
En tiedä pääseekö tuosta tupsulevästä ikuna eroon, aina sitä jää tuonne kannonkoloihin ja ulkosuodattimessa pyörii varmaan "itiöitä" tai mitä levätupsunalkuja lie...vaikka kuinka välillä otan kannot ylös ja puukolla kaavin irti kaikki tupsut.
Kasveissa ei onneksi ole ikinä mitään levää, kannoissa vaan ja putkissa ja suodatinkotelossa.
-
- Advanced Member
Olen lisännyt miekalla savikuullia. Altaan päällä on kaksi 150cm loisteputkea. Toinen kasveille ja toinen ehotamaan värit. Kuinka useasti toi Easy Life Ferro muuten laitetaan veteen, joka pv vai veden vaihdon yhteydessä?
-
- Advanced Member
Veden vaihdon yhteydessä muistaakseni.
-
- Advanced Member
Eli siivoamalla tupsulevää pois akvaariosta se myös hidastaa sen leviäsmistä. Hmmmm.....huomenna voisi olla kannon siivois päivä ja ulkosuodattimen putkien raappaus
Kiitos Vallumaarit, voisin kokeilla sitä jospa se toimis minulle kanssa
Mutta mikä se noista Seachem Flourish tuotteista se olikaan? Niitä on muutaman.

Kiitos Vallumaarit, voisin kokeilla sitä jospa se toimis minulle kanssa

-
- Member
Sisustuksessa voi ottaa myös huomioon sen että tupsulevä viihtyy nimenomaan virtauksessa (runsashappisessa ja hiilidioksidiköyhässä vedessä), joten suodattimen ulostulon eteen ei kannattane asettaa kantoa tai kovalehtisiä, hidaskasvuisia kasveja vaan mieluummin jotain nopeakasvuista johon tupsulevä ei "ehdi" tarttumaan. Ja toki jotkin kalat syövät myös tupsulevää mikäli kyseinen levä koituu ongelmaksi asti.
-
- Advanced Member
Olen ajatellut laittaa suodattimen eteen vesiasteria, joka peittäisi suodattimen. On nopeakasvuinen, mutta onko liian kovalehtinen.
-
- Advanced Member
No mulla on ollut kyllä todella kova virtaus altaassa kun oli 2 x 2028 eheim ulkosuodatinta plus vanha hiton tehokas sisäsuodatin. Myin raha puutteen takia toisen 2028 pois ja viikko sen jälkeen se sisäsuodatin johto halkes moottorin kohdalla joten heitin menemään ja laitoin Fluval plus 4 käyttöön, joka ei ole liian tehokas. Nyt on ihan sopiva virtaus että vesi kiertää, muttei niin että kasvit menee virtauksen mukaan. Toivotaan että se auttaisi tähän tupsun hyökkäykseen.tinzue kirjoitti:Sisustuksessa voi ottaa myös huomioon sen että tupsulevä viihtyy nimenomaan virtauksessa (runsashappisessa ja hiilidioksidiköyhässä vedessä), joten suodattimen ulostulon eteen ei kannattane asettaa kantoa tai kovalehtisiä, hidaskasvuisia kasveja vaan mieluummin jotain nopeakasvuista johon tupsulevä ei "ehdi" tarttumaan. Ja toki jotkin kalat syövät myös tupsulevää mikäli kyseinen levä koituu ongelmaksi asti.