Suodatusta ja virtausta 300 litraiseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimmi-Kommi
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Suodatusta ja virtausta 300 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Kimmi-Kommi »

Heippa!

Olen käynnistelemässä 300 litraista (120x50x50) akvaariota, jonka suodatus tulee hoitumaan Eheim Classic 2215 ulkosuodattimella (620 l/h) ja Eheim Powerline 2048 sisäsuodattimella (600 l/h). Uusin hankinta akvaarioon on Back to Nature 3D-tausta. Kalastoksi on tulossa malaweja, joiden olen ymmärtänyt pitävän virtaavasta ja happirikkaasta vedestä.

Nyt olen alkanut epäilemään suodatinkapasiteetin riittävyyttä, mutta mielelläni en ainakaan koko settiä haluaisi laittaa uusiksi... Minulle on ehdotettu, että laittaisin vielä lisäksi jonkinlaisen streamin virtausta lisäämään. Minkä tehoinen streami olisi hyvä tämänkokoiseen altaaseen? Mitenkä suodattimet ja streami kannattaisi sijoitella, jotta virtauksesta altaassa tulisi toimiva? Powerline toiseen päähän allasta ja stream toiseen?

Vai kannattaisiko taustan taakse koota jonkinlainen mattosuodatin + pumppu -viritelmä?

Kaikenlaiset neuvot ja ehdotukset olisivat tarpeen!
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Re: Suodatusta ja virtausta 300 litraiseen

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Nettovesitilavuus tulee tuossa altaassa olemaan 150 - 200 litran luokkaa, koska tausta ja mahdolliset kivet vie oman tilansa. Uskoisin että vesi kiertää tuolla setillä ihan riittävästi, kun et laita mitään suihkuputkia vähentämään virtausta. Suuntaa suodattimien virtaus pintaan, niin vesi hapettuu tarpeeksi.

Omassa 300l on kaikki suodattimet samassa päädyssä puhaltamassa toiseen päätyyn. Paperilla tehoa on 1400l/h mutta todellisuudessa liikutaan ehkä jossain 1000-1200 nurkilla. Virtaus on hyvä pinnassa ja myös pohjan tuntumassa, pandaimubarbit tykkää uida virtausta vasten.
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Moikka,

minulla on 450l altaassa suodattimina tällä hetkellä Eheimin 2028 (1050l/h) ja 2075 (1250l/h), sekä virtausta tuomassa streami Hydor Koralia 4 (4600l/h). Laskennallisesti siis virtaustehoa 6900l/h. Tuosta jäädän varmaan paljonkin, kun etenkin tuo 2075 ei jaksa puhaltaa millään tuota 1250l/h. Kaikki suodattimen suihkuputket ja streami ovat altaan samassa päädyssä. Virtausta ei tunnu olevan liikaa vaikka hurjalta kuulostaakin ja kaikki ahvenet ja plekot viihtyy. Kyseessä siis Amazon ahvenallas. Tuo streamin tuoma virtaus on niin pehmeä, että näyttäisi olevan kaloille mukavan viihtyisä. Hereillä ollessaan kalat viihtyvät ympäri allasta ja illalla hakeutuvat pohjan tuntumaan juurakoiden yms. somisteiden suojaan, jossa virtaus on pienempi/olematon.

Malawilassa saisi kai tuota virtausta olla reilusti? Näin olen ainakin käsittänyt, koska monet malawit ovat tyrskyisiltä rannoilta kotoisin. Voin toki olla väärässäkin, omakohtaista kokemusta malawien pidosta ei minulla ole... vielä! Jos budjetti antaa myöten, kokeile jotain streamia. Tuo Hydorin malli on ainakin minulla toiminut moitteettomasti ja lähes äänettömästi n. 9kk. Ovat myös melko edullisia!
Kimmi-Kommi
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kimmi-Kommi »

Heippa taas ja kiitos vastauksistanne!

Eiköhän tuo suodatusteho siiten riitä. Hyvä juttu!

Tuo streamin hankkiminen kyllä houkuttelisi kovasti. Itsekin olen ymmärtänyt, että malawit viihtyvät virtaavassa vedessä ja ymmärtääkseni tuo streamien luoma virtaus on hieman pyörteisempi kuin tavallisten kiertovesipumppujen. Noista Hydor Koralioista riittäisi varmasti tuo 3 (3200 l/h) vai onko sekin liikaa?
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

En usko, että tuo Koralia 3 olisi liikaa. Virtaus streameista on todellakin "pyörteinen", tai siis se ei ole pistemäinen niinkuin kiertovesipumppujen tuottama puhallus, vaan "kokonaisvaltaisempi" :D Stream siis liikuttaa vettä suuremmalla alueella, paljon ja pehmeästi, kun taas suodattimet ja kiertovesipumput puhaltavat pienelle alueelle ja kovaa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”