Kalojen hämärä/pimeänäöstä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
luri pahanen
Junior Member
Junior Member

Kalojen hämärä/pimeänäöstä

Viesti Kirjoittaja luri pahanen »

Kyse ei ole kysymyksestä eikä varsinkaan ongelmasta - ennemminkin ääneen pohdinnasta.

Syötän uaruilleni pääasiassa NLS:n 3mm rakeita, jotka siis ovat pienehköjä, ruskeita ja pyöreitä. Kun akvaariossa on valot päällä, uarut napsivat rakeet suuhunsa valtavalla ruokahalulla niin kuin nyt kalat napsivat.

Joinain iltoina olen antanut ruokaa valot jo sammutettuani niin, että huoneessa on kyllä ollut kattovalo. Kalat eivät siis ole täysin pimeässä, joskin valo on tullut viistosti akvaarioon, ei suoraa yläpuolelta kuten akvaarion omien monimetallien kanssa on asian laita.

Hämärässä syöttäessäni uarut eivät osu ruokiin. Ne kyllä havaitsevat heti, että ruokaa on vedessä, mutta säntäilevät ruokien ohi, näykkivät tyhjää. Kun ruoat ovat vajonneet pohjalle (jossa hienoa hiekkaa), uarut käyvät siellä ne napsimassa. Silloinkin ruoan nappailu on aika summittaisita, eli ottavat ruoan ohella paljon myös hiekkaa suuhun, jota sitten puhaltelevat kidusten kautta pois.

Muiden kalojen kanssa en ole vastaavaa huomannut, vaan esimerkiksi oskarit kyllä tuntuvat näkevän ja osuvan ruokaan hyvin hämärässäkin.

Onko kukaan muu huomannut vastaavaa uarujen tai muiden kalojen kanssa. Onko tosiaan niin, että näiden kalojen hämäränäkö on sen verran heikko, että ruoan osuminen suuhun on tuollaista hakuammuntaa?

Olen myös nimenomaan uarujen kanssa huomannut, että kalat saattavat säikkyä aika paljonkin, kun kävelee lasin editse tai tekee jtoain akvaarion päällä (tiedän kyllä ja olen saanut oskareiden kanssa kokea, että kun nukkuvan kalan onnistuu säikäyttämään, niin siinä metakassa sydän pomppii lasin molemmin puolin) , mutta tässä ei varsinaisesti ole siitä kyse, sillä huoneessa muuten on vielä paljon valoa eivätkä uarut ole "vajonneet" nukkumaan pohjan tuntumaan, jollainen tilanne on, jos keskellä yötä, monen tunnin täyden pimeyden jälkeen laittaa vähän valoa huoneeseen ja menee akvaariota katsomaan.

Tämäkin jotenkin tukisi ajatustani, että uaruilla tosiaan on hieman tavallista - tai siis monia muita kaloja - heikompi hämäränäkö. Toisaalta olen kuitenkin ymmärtänyt, että kalat näkevät varsin hyvin hämärässäkin, ja että valot ovat enemmän kasvien ja akvaarion ihailijoiden kuin kalojen vuoksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”