160-litran malawiprojekti
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Re: 160-litran malawiprojekti
Allasta ollaan menossa tilaamaan tiistaina, ja nyt pitäisi alkaa ostella tekniikkaa.
Altaan mitat tulevat olemaan siis: 100cm x 40xm (pohjan ala) x 45cm (korkeus). Altaaseen tulee mattosuodatin, joten millainen pumppu olisi paras valinta? Onko järkevä hankkia kaksi pumppua: toinen mattosuodattimeen ja toinen luomaan virtausta?
Olen käsittänyt, että malawialtaan valaistuksen olisi parempi olla hieman normaalia hämyisämpi. Kuulostaako yksi 10000K putki hyvältä? Altaan mukana tulisi 16000K:n putki, mutta se taitaa olla liian 'tehokas'?
Altaan mitat tulevat olemaan siis: 100cm x 40xm (pohjan ala) x 45cm (korkeus). Altaaseen tulee mattosuodatin, joten millainen pumppu olisi paras valinta? Onko järkevä hankkia kaksi pumppua: toinen mattosuodattimeen ja toinen luomaan virtausta?
Olen käsittänyt, että malawialtaan valaistuksen olisi parempi olla hieman normaalia hämyisämpi. Kuulostaako yksi 10000K putki hyvältä? Altaan mukana tulisi 16000K:n putki, mutta se taitaa olla liian 'tehokas'?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
10000k on just hyvä!
Tuo 16000k menee jo aikasta siniseksi.
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
1000L Amazon
-
- Advanced Member
Kiitos neuvosta, näin itsekin arvelin.Jan76 kirjoitti:10000k on just hyvä!

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Lienee parempi, jos pystyt laittamaan maton niin ettei sitä tarvitse silikoonata mihinkään. Itse en välttämättä luottaisi siihen että sellainen on riittävä malaweille. Ja laittaisin kyllä ehdottomasti toisen härpäkkeen ihan kierrättämään vettä, vaikka joku kunnollinen stream tai sisäsuodatin.Joulutonttu kirjoitti:Altaan mitat tulevat olemaan siis: 100cm x 40xm (pohjan ala) x 45cm (korkeus). Altaaseen tulee mattosuodatin, joten millainen pumppu olisi paras valinta? Onko järkevä hankkia kaksi pumppua: toinen mattosuodattimeen ja toinen luomaan virtausta?
-
- Advanced Member
^ Eli maisu, sinusta olisi siis parempi vaihtaa mattosuodatin ihan normaaliin sisäsuodattimeen? Ulkosuodatinta en voi hankkia (isäni pelkää vesivahinkoa, ja haluaa että pitäydyn sisäsuodattimissa), mutta olisiko parempi vaihtoehto vaikka tavallinen, tehokas sisäsuodatin (ei matto) ja sen lisäksi vaikka stream?
Mattosuodattimen kanssa tulisi ehdottomasti toinen sisäsuodatin tai stream, mutta luulen sen olevan tarpeen myös normaalin sisäsuodattimen kanssa.
Kysymyksiä vielä:
1. Onko suositella jotakin suodatinta/pumppua? Olen miettinyt itse Eheimin Compact 600:sta (mattoon varmaan liian tehokas, mutta muuten varmaan ihan sopiva?)
2. Onko järkevä asentaa toinen suodatin toiseen takanurkkaan ja toinen toiseen, vai kannattaako laittaa vierekkäin, jolloin virtaus samaan suuntaan olisi voimakkaampi?
3. Sisustuksesta sen verran, että altaaseen on mitä luultavimmin tulossa laavakiveä. Pysyvätkö silikoonaukset laavakivessä, vai onko jokin parempi kiinnitysmenetelmä? Olisi kiva saada varmuuden vuoksi kivet kiinni toisiinsa, etteivät pinot kaadu vahingossakaan lasia päin.
Mattosuodattimen kanssa tulisi ehdottomasti toinen sisäsuodatin tai stream, mutta luulen sen olevan tarpeen myös normaalin sisäsuodattimen kanssa.
Kysymyksiä vielä:
1. Onko suositella jotakin suodatinta/pumppua? Olen miettinyt itse Eheimin Compact 600:sta (mattoon varmaan liian tehokas, mutta muuten varmaan ihan sopiva?)
2. Onko järkevä asentaa toinen suodatin toiseen takanurkkaan ja toinen toiseen, vai kannattaako laittaa vierekkäin, jolloin virtaus samaan suuntaan olisi voimakkaampi?
3. Sisustuksesta sen verran, että altaaseen on mitä luultavimmin tulossa laavakiveä. Pysyvätkö silikoonaukset laavakivessä, vai onko jokin parempi kiinnitysmenetelmä? Olisi kiva saada varmuuden vuoksi kivet kiinni toisiinsa, etteivät pinot kaadu vahingossakaan lasia päin.
-
- Elite Member
Noin en sanonut, vaan että jos mahdollista niin laita se matto paikalleen silikoonaamatta sitä mihinkään koska haluat ehkä muuttaa ratkaisua. Ja lisäksi joko stream tai sisäsuodatin. Miksei molemmatkin.Joulutonttu kirjoitti:^ Eli maisu, sinusta olisi siis parempi vaihtaa mattosuodatin ihan normaaliin sisäsuodattimeen?
-
- Advanced Member
Aa, sain tuosta aiemmin käsityksen, ettei mattosuodatin olisi tuohon riittävä. >maisu kirjoitti:Noin en sanonut, vaan että jos mahdollista niin laita se matto paikalleen silikoonaamatta sitä mihinkään koska haluat ehkä muuttaa ratkaisua. Ja lisäksi joko stream tai sisäsuodatin. Miksei molemmatkin.Joulutonttu kirjoitti:^ Eli maisu, sinusta olisi siis parempi vaihtaa mattosuodatin ihan normaaliin sisäsuodattimeen?
Jos matto tulee, niin ei sitä varmaan mihinkään silikoonatakaan.maisu kirjoitti:Lienee parempi, jos pystyt laittamaan maton niin ettei sitä tarvitse silikoonata mihinkään. Itse en välttämättä luottaisi siihen että sellainen on riittävä malaweille.
En ole kuitenkaan ihan varma mattosuodattimesta, kun se vie niin paljon tilaa. Olisiko järkevämpi vaihtoehto jättää matto pois ja hankkia kaksi normaalia sisäsuodatinta, vai onko matto kuitenkin järkevä hankinta?
Mitä tekisitte tässä tilanteessa, jos pitäisi päättää ottaako maton vai ei?
-
- Elite Member
Niin, en oikein luota että matto yksinään olisikaan riittävä. Mutta jos se kuitenkin on irrallinen jos laitat sellaisen niin eihän se sitten ole iso asia.
Itselläni on 257-litraisessa malawissa 2 kpl pienempiä Juwelin pönttöjä täytettynä sintratulla lasilla ja yhdellä vaahtomuovilevyllä. Ne kierrättävät jonkun 600 l/h/kpl. Lisäksi siellä on yksi kiukuttelevainen stream joka ei aina ole päällä.
Yksi paikka mitä voisi hyödyntää olisi takalasin yläosa. Tein kerran mustasta viemäriputkesta poraamalla lisäsuodatusosan mille tahansa suodattimelle johon vain saa letkun kiinni ulostuloon. Se oli suunnilleen takalasin mittainen, erittäin huomaamaton ja täytin sen vaahtomuovisilpulla. Mokoma järkyttävän yksinkertainen härpäke söi vedestä kaiken nitraatin niin tehokkaasti että se piti poistaa, koska pidin silloin kasveja! Eli voit myös kokeilla jotain ihan uutta ja kummallista, jos sinulla vain on ne pari hyvää moottoria veden kierrätykseen.
Itselläni on 257-litraisessa malawissa 2 kpl pienempiä Juwelin pönttöjä täytettynä sintratulla lasilla ja yhdellä vaahtomuovilevyllä. Ne kierrättävät jonkun 600 l/h/kpl. Lisäksi siellä on yksi kiukuttelevainen stream joka ei aina ole päällä.
Yksi paikka mitä voisi hyödyntää olisi takalasin yläosa. Tein kerran mustasta viemäriputkesta poraamalla lisäsuodatusosan mille tahansa suodattimelle johon vain saa letkun kiinni ulostuloon. Se oli suunnilleen takalasin mittainen, erittäin huomaamaton ja täytin sen vaahtomuovisilpulla. Mokoma järkyttävän yksinkertainen härpäke söi vedestä kaiken nitraatin niin tehokkaasti että se piti poistaa, koska pidin silloin kasveja! Eli voit myös kokeilla jotain ihan uutta ja kummallista, jos sinulla vain on ne pari hyvää moottoria veden kierrätykseen.
-
- Advanced Member
Vaihtoehtoina ovat nyt sitten tavallinen sisäsuodatin ja stream, tai vaihtoehtoisesti matto ja toinen pieni sisäsuodatin. Täytyy miettiä kumpaan päädyn, ja kumpi olisi järkevämpi toteutettava.
Tuo takalasin yläosa on hyvä idea, täytyy miettiä miten saisin sen hyödynnettyä.
Nyt on muuten 3D-tausta tilattu (Kalajutun tausta) ja allas mennään tilaamaan huomenna. Viherlassilaankin pitäisi joku päivä lähteä laavakiveä hakemaan. Toivottavasti niitä saa lumenkin alta jotenkuten kaivettua.
Paljonkohan laavakivillä mahtaa olla hintaa?
Tuo takalasin yläosa on hyvä idea, täytyy miettiä miten saisin sen hyödynnettyä.

Nyt on muuten 3D-tausta tilattu (Kalajutun tausta) ja allas mennään tilaamaan huomenna. Viherlassilaankin pitäisi joku päivä lähteä laavakiveä hakemaan. Toivottavasti niitä saa lumenkin alta jotenkuten kaivettua.

-
- Elite Member
Ihan miten haluat. Tuollaisessa viemäriputkisuodattimessa on kuitenkin helposti lähes 10 litraa suodatustilavuutta, ja nyt kun aloin sitä muistella niin taidankin mennä kotiin kellarin kautta ja katsella josko omaani löytyisi jostain. Ainakin minulla on kellarissa 3-4 metriä uutta putkea jos ei löydy. 

-
- Advanced Member
Viemäriputki siis yhdistettäisiin normaaliin suodattimeen? Onko sinulla kuvaa tms omasta virityksestäsi?maisu kirjoitti:Ihan miten haluat. Tuollaisessa viemäriputkisuodattimessa on kuitenkin helposti lähes 10 litraa suodatustilavuutta, ja nyt kun aloin sitä muistella niin taidankin mennä kotiin kellarin kautta ja katsella josko omaani löytyisi jostain. Ainakin minulla on kellarissa 3-4 metriä uutta putkea jos ei löydy.
Sillä saisi kieltämättä suodatustehoa kivasti lisää. Mikä tuon putken halkaisija on? Saako sen tosiaan viritettyä altaan yläreunaan järkevästi, niin, ettei se näytä typerältä?
-
- Elite Member
Minulla kun oli musta tausta niin sitä mustaa putkea ei kukaan edes huomannut. Valitettavasti noihin maailmanaikoihin ei vielä digikuvausta ollut keksitty, joten kuvia ei taida olla yhtäkään. Täytyy mennä etsimään sitä itse putkea kellarista.
Mutta yhtä näppärästi kuin viemäriputkesta, voi vastaavia rakennelmia tehdä toki noista kolmiulotteisista taustoistakin. Kukaan ei huomaa mitään jos leikkaat yläreunasta 12 cm siivun ja siirrät sen eteenpäin, väliin "pohjaksi" jokin muovilevy. Mutta laittaisin näitä silti vain lisäsuodatukseksi.
Mutta yhtä näppärästi kuin viemäriputkesta, voi vastaavia rakennelmia tehdä toki noista kolmiulotteisista taustoistakin. Kukaan ei huomaa mitään jos leikkaat yläreunasta 12 cm siivun ja siirrät sen eteenpäin, väliin "pohjaksi" jokin muovilevy. Mutta laittaisin näitä silti vain lisäsuodatukseksi.
-
- Advanced Member
Eli tämän systeemin lisäksi olisi kuitenkin hyvä olla vielä kaksi muutakin suodatinta?maisu kirjoitti:Mutta yhtä näppärästi kuin viemäriputkesta, voi vastaavia rakennelmia tehdä toki noista kolmiulotteisista taustoistakin. Kukaan ei huomaa mitään jos leikkaat yläreunasta 12 cm siivun ja siirrät sen eteenpäin, väliin "pohjaksi" jokin muovilevy. Mutta laittaisin näitä silti vain lisäsuodatukseksi.
Miten täsmälleen kiinnittäisin viritelmän suodattimeen, mitä laittaisin sinne sisälle ja kuinka se käytännössä toimii? Vähän nyt toistoa vielä, mutta yritän ymmärtää rakennelman sielunelämää.

Jos suodattimeen liittää viemäriputken, suodatin voi ilmeisesti olla hieman tehokkaampi kuin ilman putkiviritelmää. Suodatusteho ilmeisesti paranee, mutta rasittaako se itse suodatinta jotenkin enemmän?
Itselläni on toisessa päässä akvaariota Aquael Unifilter UV 500 sisäsuodatin ja toisessa päässä lähinnä vain kierrättämässä vettä Pickup 2006 ja loistavasti olen pärjännyt noilla ja pärjäisin pelkällä Aquelilla, mutta halusin hieman enemmän kiertoa veteen.
-
- Elite Member
Useimmissa tehokkaammissa sisäsuodattimissa on mahdollisuus suihkuputken asentamiseen, eli ulostulo on jo valmiiksi muotoiltu sellaiselle sopivaksi. Asennat siihen suodattimeen suihkuputken (kotitekoisen tai kaupasta saatavan, yleensä ihan letkusta leikkaamalla saa tehtyä sopivan liitäntäpalan) ja sitten laitat sen puhaltamaan veden jonkin materian läpi ihan valitsemallasi tavalla, niin saat litrakaupalla lisää suodatustilavuutta. Niin yksinkertaista se on ja voit tehdä ihan sellaisen virityksen kuin itse haluat, viemäriputki oli vain yksi esimerkki. Suodatinta se ei rasita koska jatkohan tapahtuu kokonaan suodattimen ulkopuolella.Joulutonttu kirjoitti:Eli tämän systeemin lisäksi olisi kuitenkin hyvä olla vielä kaksi muutakin suodatinta?maisu kirjoitti:Mutta yhtä näppärästi kuin viemäriputkesta, voi vastaavia rakennelmia tehdä toki noista kolmiulotteisista taustoistakin. Kukaan ei huomaa mitään jos leikkaat yläreunasta 12 cm siivun ja siirrät sen eteenpäin, väliin "pohjaksi" jokin muovilevy. Mutta laittaisin näitä silti vain lisäsuodatukseksi.
Miten täsmälleen kiinnittäisin viritelmän suodattimeen, mitä laittaisin sinne sisälle ja kuinka se käytännössä toimii? Vähän nyt toistoa vielä, mutta yritän ymmärtää rakennelman sielunelämää.
Jos suodattimeen liittää viemäriputken, suodatin voi ilmeisesti olla hieman tehokkaampi kuin ilman putkiviritelmää. Suodatusteho ilmeisesti paranee, mutta rasittaako se itse suodatinta jotenkin enemmän?
Kävin eilen kellarissa etsimässä sen muinaisen viemäriputkeni ja siellähän se odotteli. Yhden suihkuputkenkin löysin mutta se näyttää siltä kuin olisi ollut sodassa joten pitää ehkä porata suosiolla uusi. Olen vain itse tällä hetkellä hitusen estynyt tekemään mitään niin raskasta joten projekti joutuu odottamaan ainakin viikonloppuun.
-
- Advanced Member
^^ Jykke, minkä kokoinen altaasi on?
^ Kiitos maisu selvennyksestä! Täytyy varmaan alkaa askarteluhommiin.
^ Kiitos maisu selvennyksestä! Täytyy varmaan alkaa askarteluhommiin.

160 litrainen akvaario 100x40x40.Joulutonttu kirjoitti:^^ Jykke, minkä kokoinen altaasi on?
-
- Advanced Member
Eli siis lähes samankokoinen kuin minun tulevani. Täytyykin ottaa noista suodattimista ja muista selvää, jos vaikka tulisi samat.Jykke kirjoitti:160 litrainen akvaario 100x40x40.Joulutonttu kirjoitti:^^ Jykke, minkä kokoinen altaasi on?

Kävin tänään tilaamassa itse altaan, ja ulkomittojen mukaan litroja tulisi 189. Sisätilavuudeltaan se on kaiketi lähemmäs 180l luokkaa, mutta onhan se 160-litraa suurempi. Kasvatin kokoa niin paljon kuin mahdollista, eli nyt allas menee täysin pöydän reunoja pitkin.
Altaan koko on siis (pituus x leveys x korkeus):
100cm x 42cm x 45cm
Sen vuoksi olen mielenkiinnolla seurannutkin projektiasi niin näkee millaisella systeemillä joku toinen rakentaa samankokoisen altaan.Joulutonttu kirjoitti: Eli siis lähes samankokoinen kuin minun tulevani.
Itselläni on tuo Aquael Unifilter UV 500 sisäsuodatin ja sen speksit on:
Wattage: 5,5 W
Max output: 500 l/h
Tank volume: 100-200 l
Tuon tehon pitäisi riittää sinunkin akvaarioosi, toki voi hankkia sellaisen jonka teho riittää 250 litraiseen,, kun noissa yleensä on tehon säätö niin sen ei tarvi pyöriä täysillä.
-
- Advanced Member
Hyvältä vaihtoehdolta kuulostaa! Luuletko tuon pumppuosan olevan sopiva myös mattosuodattimeen?
Tällä hetkellä ajatuksena on kuitenkin tekaista se mattosuodatin, ja sen seuraksi joko stream tai toinen pienempi sisäsuodatin. Ideana olisi piilottaa matto taustan taakse, saa nähdä miten se onnistuu.
Hiekkaa lähden hakemaan lähipäivinä. Onko 0,2-1,0 raekokona ok? En halua liian hienoa (ettei pöllyä) mutten myöskään liian isoa kalojen takia. Biltemasta aion ostaa sen hiekan, kun sitä ei tarvitse sitten sen enempiä pestä.
Malawiin eivät varmaan kuulu kierteiset, joten ilmeisesti käsin voi hiekkapohjaa möyhiä ja estää sen tukkeutumisen.
Tällä hetkellä ajatuksena on kuitenkin tekaista se mattosuodatin, ja sen seuraksi joko stream tai toinen pienempi sisäsuodatin. Ideana olisi piilottaa matto taustan taakse, saa nähdä miten se onnistuu.
Hiekkaa lähden hakemaan lähipäivinä. Onko 0,2-1,0 raekokona ok? En halua liian hienoa (ettei pöllyä) mutten myöskään liian isoa kalojen takia. Biltemasta aion ostaa sen hiekan, kun sitä ei tarvitse sitten sen enempiä pestä.
Malawiin eivät varmaan kuulu kierteiset, joten ilmeisesti käsin voi hiekkapohjaa möyhiä ja estää sen tukkeutumisen.
-
- Junior Member
Minulla on sitä bilteman hienompaa hiekkaa, eikä se ainakaan minulla aiheuta mitään ongelmia, vaikka suodatusta onkin kohtuullisesti (sisä- ja ulkosuodatin kierrättää vettä sen 1700l/h). Kierteiset syödään minulla heti, joten niistä ei ole paljon hyötyä hiekan pöyhimiseen 

-
- Elite Member
Minulla on toistaiseksi tanganjikalaisessa sellaista ihan hienoa ja olen kyllä muutaman sisäsuodattimen saanut jo vuodessa hengiltä kyseisen hiekan suosiollisella avustuksella.
-
- Advanced Member
Mikä sitten olisi se kaikkein paras raekoko? 0,2-1,0 ei taida olla ihan hienointa, mutta onko se tarpeeksi isoa ettei riko suodatinta?
-
- Elite Member
Sanoisin, että se on hyvä koko. Jotain sitä luokkaa itselläni on tälläkin hetkellä seitsemässä altaassa. Jos ei halua laajamittaisiin pesuoperaatioihin ryhtyä mutta tykkäisi punertavammasta sävystä kuin Biltema niin Maxitilla on varsin puhdasta suodatushiekkaa (oikeat ihmiset käyttävät sitä kaivoihin yms.). Se on vähän kalliimpaa kuin puhallushiekat.
-
- Advanced Member
Joo sitä olen miettinyt, että Bilteman hiekkapuhallushiekka on aika vaaleaa. Toisaalta 65-litraisessa on jotain muuta kuin Bilteman hiekkaa, ja sitä piti pestä aivan järjettömästi. Onko sinulla itselläsi (tai muilla) kokemuksia Maxitin hiekasta? Pitääkö sitä pestä aivan tolkuttomasti ennen altaaseen laittoa, ellei halua harmaata vettä?