Pääkala

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rkl
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Pääkala

Viesti Kirjoittaja rkl »

Hei!

Ajattelin pääkalaa 54l akvaarioon jossa on jo ennestään 10 rubiinitetraa ja 6 kardinaalitetraa.
Onko akvaario liian pieni, jos ottaisi vielä sen pääkalan . Itse ajattelin taistelukalaa, mutta nyppivätkö tetrat sen evät riekaleiksi :twisted: . Jos keksitte jotain niin voisitteko kertoa :D
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Re: Pääkala

Viesti Kirjoittaja They2 »

Rubiinit ja kardinaalit eivät muistaakseni nypi eviä.. :?
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mc82 »

En kyllä noin pieneen välttämättä laittaisi pääkalaa, tetroissakin on jo aika paljon... Miettisin joko a) altaan vaihtoa suurempaan ja sinne kasvattaisin tetraparvia ja hankkisin taiston, b) tetroista luopumista ja altaaseen yksinäinen taisto, c) allasta pelkille tetroille + mahdollisesti sukaravuille.

Rubiini- ja kardinaalitetrat eivät pahemmin nypi eviä (meillä kardinaalit tosin kävivät nyppimässä kuolevan taiston eviä, kala makasi tuolloin puolustuskyvyttömänä pohjalla - vajaata tuntia myöhemmin tästä olimme päästäneet taiston avarammille ulapoille), sen sijaan mustatetroja, pikkutetroja ja barbeja ei kannata yhdistää taistojen kanssa.
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
V154
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja V154 »

Anteeksi että varastan ketjusi, mutta mitä laittaisin ehkä ensviikolla kypsytykseen pääsevään 50 litraseen pyttyyn. Sukarapuja, pallokaloja ja taistoja jo ajatellu(pallokalaja pääosin)
Olisko vie jotain muita ehdotuksii?
Uusin kuva 255litrasesta
Muita kuvia
2 sisäkissaa
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS

Viesti Kirjoittaja KalaH »

V154 kirjoitti:Anteeksi että varastan ketjusi, mutta mitä laittaisin ehkä ensviikolla kypsytykseen pääsevään 50 litraseen pyttyyn. Sukarapuja, pallokaloja ja taistoja jo ajatellu(pallokalaja pääosin)
Olisko vie jotain muita ehdotuksii?
Taistoja ja pallokaloja ei voi missään nimessä yhdistää, koska pallot repivät taistojen evät, eikä varsinkaan noin pienessä altaassa. Ja muistelen lukeneeni että pallokaloille maistuvat myös sukaravut.
mc82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mc82 »

^ Olisikos lajiallas pallokaloille mitään? 1 uros ja sille 4-5 naarasta passaisi hyvin :) Pohjalle voisi ottaa pari katinkultamonnia leväraapoiksi - ainakin meillä kattarit ja käppänät tuli hienosti juttuun. Tai sitten yksinäinen taistouros, pohjalle 3-4 piikkisilmää? Sukarapuja en yhdistäisi taistojen ja palleroiden kanssa, saattavat mennä alkupaloina :? Enkä yhdistäisi taistoja tai palleroita, pallerot ovat pahimmanlaatuisia eviennyppijöitä :x Tai sitten, jos sukarapuja halajat, niin esim. 20-30 hehkurasboraa ja pohjalle 5-10 (tuli/kirsikka/levä)sukarapuja?
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
V154
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja V154 »

mc82 kirjoitti:^ Olisikos lajiallas pallokaloille mitään? 1 uros ja sille 4-5 naarasta passaisi hyvin :) Pohjalle voisi ottaa pari katinkultamonnia leväraapoiksi - ainakin meillä kattarit ja käppänät tuli hienosti juttuun. Tai sitten yksinäinen taistouros, pohjalle 3-4 piikkisilmää? Sukarapuja en yhdistäisi taistojen ja palleroiden kanssa, saattavat mennä alkupaloina :? Enkä yhdistäisi taistoja tai palleroita, pallerot ovat pahimmanlaatuisia eviennyppijöitä :x Tai sitten, jos sukarapuja halajat, niin esim. 20-30 hehkurasboraa ja pohjalle 5-10 (tuli/kirsikka/levä)sukarapuja?
Siis en todellakaan ole näitä yhdistämässä, vaihtoehtojalajiakvaarioehdotuksia :D vaan. Tosiaan, käppänöita ja katinkultamonneja olin ajatellut, ellei tuo 250 litrasen partamonni tuonne halua mennä katinkultamonnien sijaan (7cm naaras)
Uusin kuva 255litrasesta
Muita kuvia
2 sisäkissaa
kaabie76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kaabie76 »

Mä olen aloittelija kans aivan mutta meil taistelukalauros ja kiilakyljet ja neontetrat ainaki tulee toimeen,partamonnit kans joista kyl luovun akvani pienuuden takia.mut siis mein taisto meinasi omenakotilon sarvia maistaa:) mut jättänyt senkin rauhaan. meille on tulossa kardinaalitetroja neontetrojen tilalle,kait nekin taistelukalan kans menee,ainakin neontetrat menee hyvin.
63l kala-rapula, 55l tuliliskola,
2xnelivarvaskonna,2xakaattikotilo,
1xhamsteri
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

kaabie76 kirjoitti:Mä olen aloittelija kans aivan mutta meil taistelukalauros ja kiilakyljet ja neontetrat ainaki tulee toimeen,partamonnit kans joista kyl luovun akvani pienuuden takia.mut siis mein taisto meinasi omenakotilon sarvia maistaa:) mut jättänyt senkin rauhaan. meille on tulossa kardinaalitetroja neontetrojen tilalle,kait nekin taistelukalan kans menee,ainakin neontetrat menee hyvin.
Neontetrat viihtyvät paljon viileämmässä vedessä kuin taistelukalat. Kardinaalitetrat taas viihtyvät lämpimässä vedessä, joten menevät taistojen kanssa.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja They2 »

Pidä silmällä omppukotiloita. Eivät välttämättä viihdy pehmeässä ja happamassa vedessä, koska kuori voi sulaa, jonka takia kuolevat. Omput tykkäävät kovasta vedestä, jolloin saavat kuoreen rakennusaineita.
kaabie76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kaabie76 »

Pullahiiri kirjoitti:
kaabie76 kirjoitti:Mä olen aloittelija kans aivan mutta meil taistelukalauros ja kiilakyljet ja neontetrat ainaki tulee toimeen,partamonnit kans joista kyl luovun akvani pienuuden takia.mut siis mein taisto meinasi omenakotilon sarvia maistaa:) mut jättänyt senkin rauhaan. meille on tulossa kardinaalitetroja neontetrojen tilalle,kait nekin taistelukalan kans menee,ainakin neontetrat menee hyvin.
Neontetrat viihtyvät paljon viileämmässä vedessä kuin taistelukalat. Kardinaalitetrat taas viihtyvät lämpimässä vedessä, joten menevät taistojen kanssa.
neontetrat lähtevätkin uuteen kotiin,mul akvassa ne vasta 2vkoa ollut,sain väärää tietoa.hmm,pitääköhän siirtää omenakotilot toiseen akvaan...siis meil sellainenkin jossa kiinankääpiötulilisko.

----------------------

omenakotiloilla on kalkkikivi ,siirsin neljästä kaksi kala-akvaan,ne oli ennen tuliliskon akvassa mut onkohan se vesi ok...hmmm...ihana harrastus mut tarkkana saa olla.et kaikki sopii yhteen yms.
63l kala-rapula, 55l tuliliskola,
2xnelivarvaskonna,2xakaattikotilo,
1xhamsteri
Ihuna
Junior Member
Junior Member

Re: Nostellaas taas...

Viesti Kirjoittaja Ihuna »

Noniin en uutta ketjua lähtenyt aloittamaan :mrgreen:

Mä ettisin "pääkalaa" n.500-700 litraiseen akvaarioon, mikä on kovasti etsinnässä.

Olen ajatellut sini -ja helmirihmaa. Mutta itse mielisin tuonne jonkun hieman isomman kirjoahvenpariskunnan, jonkun parven lisäksi, monnisten, haarniskamonnien ja muutaman plekosen sekaan, jos näitä nippuun saa laitettua...

Ehdotelkaas noita kirjoahvenia, olisin kiitollinen jos saisin sen tulevan akvaarion pääkalan etsittyä. [;)]
Ps. En mielelläni halua kiekkoja, lehtikaloja, tai palettikaloja. :roll:
Harrastus tauolla
Missy80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Mulla on samankokoisessa altaassa taistelukala ja 8 kardinaalitetraa + varmaan 100 sukarapua. Ei ongelmia :)
Ihuna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ihuna »

Missy, alkuperäinen aihe luoto liki kaksivuotta sitten, joten aiheen kirjoittaja ei enää välttämättä apua tarvitse, mutta itse tungin kysymykseni tuohon ^^ :mrgreen:
Harrastus tauolla
Kalojen kaveri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalojen kaveri »

Meillä on ihan onnistuneesti rubiineja ja taisto samassa, eivät nypi eviä.
Ihan noin pieneen en kyllä välttämättä pääkalaa laittaisi.
128l
74l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”