Olen siis ilmeisesti päässyt yli lapsuuden akvaariotraumoistani ("Mä haluun hamsterin!" "Et sä voi hamsteria saada mut jos on pakko jotain ni akvaario sitten"), ja nyt olen ihastunut taistoihin. Eläinkauppojen huntupyrstöt eivät tosin nappaa yhtään, mutta ilmeisesti harrastajilta voi saada myös ryhdikkäämpiä/komeamman värisiä otuksia.

Asiaa hieman mutkistaa se, että meillä on 2 kissaa, jotka aivan tasavarmasti tulevat vetämään rallia akvaarion yli ja ympäri. Kävin tänään vakoilemassa erilaisia akvaarioita Uudessa Akvaariossa, Akvaariopisteessä ja Puutorin akvaariossa. Ainoa ratkaisu joka tuntui kissankestävältä (jämäkkä, ei reikiä joista "kalastella") oli Juwelin valaisinkansi. Hölmönä en kuitenkaan katsonut millaiset valaisimenpaikat noissa kansissa on - niinpä haluaisin vielä täältä varmistaa että onhan noissa tilaa riittävän tehokkaalle putkelle(/putkille?) jotta kasvit kasvavat nätisti jne? Muutenkin kommentit noista Juwelin paketeista sekä muista "hyvin katetuista" ratkaisuista ovat erittäin tervetulleita.
Lisäksi mietityttää tämä usein hoettu "aloittelijalle ainakin 100l akvaario"-mantra. Itseni tuntien en viitsisi ostaa mitään esim. 120 litran lootaa koska se on sitten juuri sellainen joka vie tavallaan ärsyttävän paljon tilaa toimiakseen pelkkänä yksiönä/karanteenialtaana jne, ja jos satun tästä touhusta innostumaan niin se ei riitä sitten enää mihinkään. Aloittaisin siis mieluiten pienellä tarkoituksenmukaisella altaalla ja hyppäisin sitten suoraan johonkin oikeasti reilunkokoiseen pönttöön jos huomaan siivousintoa riittävän jne. Mutta mahdanko saada otusparat heti hengiltä jos tällaisella pienemmällä yritän?

Siivousinnosta päästäänkin seuraavaan asiaan, eli riittääkö viikoittainen vedenvaihto esim. 80l akvassa, jossa on se 1 taistoukkeli ja muutama piikkisilmä? Siitä olen nimittäin kohtuullisen varma että into ei riitä vaihtaa vettä useampaan kertaan viikossa.
Kiitoksia jos ehditte vastailemaan vaikka tämä onkin vähän tällaista ääneen ajattelua.