Platy oleilee pohjalla

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
veijari
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 19:05, 01.02.2010
Sukupuoli: Mies

Platy oleilee pohjalla

Viesti Kirjoittaja veijari »

Mikähän voisi olla syynä kun naarasplaty on kovin rauhallinen ja makoilee pohjalla melkein koko ajan. Ei ole syönyt pariin päivään. Vesiarvot kunnossa. Muissa kaloissa ei mitään oireita. Ulkoisesti kala näyttää olevan ok. :?
Akwaario
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 21:04, 19.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: platy oleilee pohjalla

Viesti Kirjoittaja Akwaario »

Raskaana :? ? ainakin itselläni on ollut monesti sama juttu.
MinnaG
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 09:07, 11.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Platy oleilee pohjalla

Viesti Kirjoittaja MinnaG »

Anteeksi mutta tämä on pakko nostaa "ylös" viestiketjussa...

Minun platyni on kanssa vissiin raskaana ja nyt se oleilee myös tuolla pohjalla. Se on tosin hieman riutuneen näköinen.

Voiko olla mahdollista, että platy ns. poksahtaa jos se ei vaikka pysty synnyttämään niitä poikasia? Huomasin eräs kerta, että sen masusta tuli sellaisia kirkkaita pallukoita, ilmeisesti niiden olisi pitäneet olla poikasia. Se pisteli ne kyllä saman tien poskeensa. Jossakin välissä sillä oli sellaisia tummia pilkkuja mahassa myös (poikasten silmiä näkyvillä), mutta ne kai syntyivät jo. Nyt platy makoilee pohjalla koko ajan (viim. 2 vrk), käy harvoin syömässä tms. Vatsa on todella turvoksissa eikä tummia pilkkuja näy masussa tällä kertaa. Se näyttää siltä kuin olisi ratkeamispisteessä. Pyrstökin on halkeamassa kahtia, reppanalta...

Siirsin urokset (2kpl) jossakin vaiheessa toiseen akvaan, kun platynaaraita oli alkuperäisessä akvassa liian vähän/uros. Ajattelin, että naaraat voivat sitten synnyttää rauhassa. Ne kävivät synnyttämään heti kun urokset olis toisessa akvassa. Ostin muutaman paltynaaraan lisää.

Voiko platyille tulla ns. tuhkamunia? Kävi mielessä kun tällä hetkellä synnyttävä/pohjallalojuvanaaras ei ole ollut useaan viikkoon (8-10) uroksen seurassa, mutta se silti vaikuttaa raskaana olevalta, ja tosiaan aikaisemmin päästeli perästään sellaisia kirkkaita pallukoita jotka veteli poskeensa saman tien. Minulla on kuitenkin seura-akva ja esimerkiksi muutaman seeprakalan olen saanut haudata niiden mädin kovettumisen takia. Voiko siis platyllä olla jotakin vastaavanlaisia ongelmia?
Älä sekoita minua faktoilla - olen tehnyt jo päätökseni.
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Re: Platy oleilee pohjalla

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Mieleen tulevia asioita MinnaG:n kalasta.

platyt, kuten kaikki synnyttävät hammaskarpit voivat varastoida siittiöitä itseensä ja siten tuottaa useita poikueita yhdestä parittelusta.
Naaras voi siis olla raskaana, vaikka se ei olisi useaan kuukauteen, jopa puoleen vuoteen ollut koiraan kanssa.

Synnyttäminen/ muniminen voinee teknisenä suorituksena mennä pieleen millä tahansa lajilla. Liian iso poikanen jää jumiin tms.

Se että kalasi on työntänyt ulos kirkkaita pallukoita kuulostaa siltä että mätimunat ovat tulleet ulos liian aikaiseen. Tämä voi tapahtua stressin vuoksi ja sitä on ehkä ollut koiraiden liikaa ahdistellessa. Tai kun seura-akvaario on kyseessä, niin millaisia allastovereita muutoin mahtaa olla?

Turpoaminen ja pohjassa makaaminen ei toisaalta välttämättä liity synnyttämiseen. Jokin sairaus, esim. vesipöhö voisi olla kyseessä.
Tosin synnyttävien hammaskarppien tapauksessa koiraiden kanssa ollut naaras on käytännössä aina raskaana, joten huonovointisuus on tod.näk joku syy-seuraus kombinaatio raskauden rasituksista ja muista tekijöistä.

Muista tekijöistä yksi oleellinen on tietysti olosuhteet akvaariossa. Onko vesiarvot kunnossa? Platyhän ei enimmäkseen elä pitkään terveenä pehmeässä vedessä. Hyvinvointi vaatii vähintään keskikovaa vettä.
MinnaG
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 09:07, 11.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Platy oleilee pohjalla

Viesti Kirjoittaja MinnaG »

Juupajuu kirjoitti: Tai kun seura-akvaario on kyseessä, niin millaisia allastovereita muutoin mahtaa olla?
Minulla on altaassa pohjalla täplämonnisia, muutama otto, neon-/rubiinitetroja yht. 12, kardinaalikaloja 6 ja sitten muita platyjä. Poikasplatyjä on 9 (pieniä vielä).
Juupajuu kirjoitti:Turpoaminen ja pohjassa makaaminen ei toisaalta välttämättä liity synnyttämiseen. Jokin sairaus, esim. vesipöhö voisi olla kyseessä.
Lukasin aquahoito.info-sivustolta mikä kalaani mahtoi vaivata (lopetin sen tänä aamuna), ja oireet viittas tuohon uimarakkotulehdukseen tai vesipöhöön. Kala nimittäin oli pohjalla tänä aamuna pää alaspäin, eli "seisoi päällään". Pasteempa tänne vielä linkin...
http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/oirmuk.php

Pitänee seurata tilannetta kui noille muille käypi. Kiitos neuvoista :)
Älä sekoita minua faktoilla - olen tehnyt jo päätökseni.
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Re: Platy oleilee pohjalla

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Kopioitua tekstiä aquahoito.infosta: "Voihan olla että kalanne stressaantuu noissa "hyvissä", mutta sille sopimattomissa oloissa. Toinen stressin aihe ovat akvaarion muut kalat ja niiden käytös. Nämäkin pitäisi noteerata."

Tässäpä se juuri tulikin. Sairastuminen pohjimmiltaan on lopputulos vastustuskyvyn pettämisestä. Taudinaiheuttajiahan on kaikkialla ympäristössä, mutta hyväkuntoinen yksilö kestää ne. Jos joku tekijä heikentää yksilöä, esim. nyt platyä, niin se sairastuu. Sairauden ja kuoleman näkyvä syy on vaikkapa uimarakkotulehdus. Ennalta ehkäisyn kannalta on kuitenkin oleellisempaa olla perillä niistä syistä, jotka altistivat uimarakkotulehdukselle.
MinnaG kirjoitti:Minulla on altaassa pohjalla täplämonnisia, muutama otto, neon-/rubiinitetroja yht. 12, kardinaalikaloja 6 ja sitten muita platyjä. Poikasplatyjä on 9 (pieniä vielä).
Tämän seurueen en sinällään uskoisi olevan platylle mitenkään erityisen stressaava normaalitilanteessa. Tetroista en juuri tiedä. Omaa kokemusta on kardinaalikaloista. Nehän ovat melkoisia ahmatteja ja varmaankin oppivat huomaamaan että platyn synnytys merkitsee ruokaa.. Eli synnytyksen hetkellä kenties häiritsevät platyä.

Toinen juttu on sitten tämä vesiarvokysymys. Platyt ovat keskikovan veden kaloja, tetrat pehmeän. Tetrojen venymiskyvystä kovan veden suuntaan en sano mitään. Kun en siitä tiedä. Sen sanon että platyjen pitäminen pehmeässä vedessä tarkoittaa kalan pitämistä sille epäsopivissa oloissa, eli kala altistuu vastustuskyvyn pettämiselle. Siis on herkkä sairastumaan. Erityisesti tämä koskee naaraita, joiden elimistö voi olla raskauden takia muutenkin rasituksella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”