Hiilidioksiidilevitin
Valvoja: Moderaattorit
-
levaset
- Junior Member

- Viestit: 149
- Liittynyt: 12:32, 12.12.2010
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Turku, Piikkiö
Hiilidioksiidilevitin
Olisiko tuo minulle tarpeellinen, kun ph:n alentamiseen ph- sijasta? Kh meillä jotainn15
2x 250, 60
Re: Hiilidioksiidilevitin
Kysymyksesi taitaa olla vähän epäselvä. Muotoilisitko uudelleen? 
-
levaset
- Junior Member

- Viestit: 149
- Liittynyt: 12:32, 12.12.2010
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Turku, Piikkiö
Re: Hiilidioksiidilevitin
Siis tuollainen hiilidioksiidilevitin. Kannattaisiko sellainen hankkia? Entä ph miinus aineet. Toimiiko? Ei varmaan mikään kylppäriin tarkoitettu ainakaan, vai?
2x 250, 60
Re: Hiilidioksiidilevitin
Hiilidioksidinlevittimestä on hyötyä jos haluaa laskea pH:ta. Lisäksi myös kasvit tarvitsevat hiilidioksidia. Kiljupulloviritelmillä ei ole pelkoa pH:n suhteen, jos allas ei ole pieni. Toki pienemmässä altaassa kiljupullomenetelmällä voi olla yöaikaan huonot seuraukset. Yöllä kun kasvit eivät yhteytä, eivät ne käytä silloin hiildioksidiakaan. Tuolloin se voi syrjäyttää hapen ja aiheuttaa happikadon altaaseen. Mikäli halutaan olla tarkkana, käytetään säätöjärjestelmää joka mittaa pitoisuuksia, ja pitää ne halutulla arvolla. Tuollaisissa järjestelmissä käytetään painepulloja. Niitä voi käyttää myös ilman säätöyksikköä, mutta yöksi on hyvä sulkea se ajastetulla magneettiventtiilillä. Mitään kylpyhuoneen puhdistusaineita en käyttäisi, sillä saattavat olla haitallisia kaloille ja muille vesieliöille. pH miinus aineet ovat ihan toimivia, toki isommissa altaissa saattavat tulla kalliiksi, joten hiilidioksidijärjestelmä tulee pidemmän päälle halvemmaksi.
-
levaset
- Junior Member

- Viestit: 149
- Liittynyt: 12:32, 12.12.2010
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Turku, Piikkiö
Re: Hiilidioksiidilevitin
Mites toi kerrotaan miehelle?Koss kirjoitti: hiilidioksidijärjestelmä tulee pidemmän päälle halvemmaksi.
2x 250, 60
Re: Hiilidioksiidilevitin
Minkä kokoinen allas on kyseessä?
-
D_A_D
- Member

- Viestit: 360
- Liittynyt: 20:26, 27.11.2009
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Hiilidioksiidilevitin
Minkäsmoinen se teidän ph arvo oikein on? Kun kh on noinkin korkea, voi ph arvon laskeminen hiilidioksidilla olla kyseenalaista.
Re: Hiilidioksiidilevitin
Mikäs siitä tekee kyseenalaisen? Jos automaattisella järjestelmällä homma hoidetaan, ei mielestäni pitäisi olla minkäänlaista ongelmaa.D_A_D kirjoitti:voi ph arvon laskeminen hiilidioksidilla olla kyseenalaista.
-
nepis76
- Advanced Member

- Viestit: 2122
- Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Hiilidioksiidilevitin
Kun KH 15, kuten ketjun aloittajan altaassa, se puskuroi pH:n pysymään korkeana. Hiilidioksidi ei vaikuta veden KH-arvoon lainkaan. Jotta pH saataisiin alle 7, niin sitä pitää saada sinne todella paljon. Sellainen määrä hiilidioksidia ei enää ole turvallista kaloille eikä muille asukeille. Tuo KH pitäisi ensin saada alas ennen kuin alkaa sillä hiilidioksidilla leikkimään.
Täältä löytyy taulukko, josta näkee pH:n, KH:n ja hiilidioksidin suhteen.
Täältä löytyy taulukko, josta näkee pH:n, KH:n ja hiilidioksidin suhteen.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
levaset
- Junior Member

- Viestit: 149
- Liittynyt: 12:32, 12.12.2010
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Turku, Piikkiö
Re: Hiilidioksiidilevitin
Nyt mittasin seran testillä kh olis n6-7. Mittasinkohan oikein. Siinä sanoittiin että väri muuttuu sinisestä vihreän kautta keltaiseksi. Mulla vihreä väri taisi vaan vilahtaa ja kuuden tipan jälkeen jo keltainen.
250l altaan ph 8:sta lähemmäs seiskaa olis tavoite. Auttaisiko kasvilannoitteet (jotain jossa hiiltä tai jotain) jotenkin. Olen ymmärtänyt, että jos hiiltä on vähän ottaa kasvi sen jotenkin, niin että kh laskee
. Kesällä sadevesii?
250l altaan ph 8:sta lähemmäs seiskaa olis tavoite. Auttaisiko kasvilannoitteet (jotain jossa hiiltä tai jotain) jotenkin. Olen ymmärtänyt, että jos hiiltä on vähän ottaa kasvi sen jotenkin, niin että kh laskee
2x 250, 60
Re: Hiilidioksiidilevitin
Automaattilevitin ei aina ole turvallinen vaikka olisikin automaattinen sensoreineen. Sensori mittaa pH:ta mutta ei hiilarin määrää. Liika hiilidioksidi saattaa aiheuttaa myrkytyksen. Jos pH:ta haluaa järjestelmällä laskea, niin pitää myös tarkistaa hiilarin määrä vedessä jolla tavoittaa alennetun pH:n. Jos esimerkiksi hiilarijärjestelmällä haluaa laskea pH:ta 7 - 6, niin pitää ehdottomasti tarkistaa miten paljon hiilaria voi syöttää veteen. Tärkein tieto on KH:n ja pH:n suhde. Alla olevasta linkistä löytyy tietoa ja taulukko. Mittaamalla KH:n ja pH:n saat selville onko hiilaria sopivasti (vihreä alue). Hiilarilla ei kannata leikkiä koska se helposti liiallisina määrinä myrkyttää kalat.
http://www.akvaarioseura.net/hiilidioksidi.pdf
http://www.akvaarioseura.net/hiilidioksidi.pdf
Re: Hiilidioksiidilevitin
Eihän sitä pidäkään pelkästään luottaa automaattiseen järjestelmään, mutta onhan se parempi kuin viritelmä ilman mittalaitteistoa. Easy Carbo tai muu vastaava lannoite ei laske pH:ta, eikä KH:ta. Sadevesi toki on hapanta, mutta en käyttäisi ilmansaasteiden takia.

