Voiko graniittia käyttää merivesiakvaariossa?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Voiko graniittia käyttää merivesiakvaariossa?

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Siinäpä se kysymys jo onkin, kuulin kuopion akvaario liikkeestä että graniittia ei voisi käyttää, mutta onko tämä totta? Epäilen vähän, mutta uusi täällä merivesi puolella kun olen niin mistäpä sitä tietää. Laitoin jo graniittia somisteeksi ja otin heti pois kun sain tämän tiedon onko vesi jotenkin "pilalla" nyt? Akvaario on 60l.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Voiko graniitia käyttää merivesi akvaariossa?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

En osaa ottaa kantaa tuohon saamiseen. Oma älli sanoo ettei siitä mitään haittaakaan ole jos kohta ei mitään hyötyäkään. Pitääkin kysyä miksi graniittia? Korallikiveä vastaava pala ja voidaan jo puhua hyödystä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
sinihuuli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 15:32, 10.01.2011

Re: Voiko graniitia käyttää merivesi akvaariossa?

Viesti Kirjoittaja sinihuuli »

Kyllähän merissä graniittia aika paljon on - sehän ei kuitenkaan ole elävää kiveä, eli öttiäiset eivät siihen yhtä hyvin tartu. Eli kai sitä pohjassa ja koristeena voi käyttää. Vai onko muilla kokemuksia?
joorz
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 16:40, 04.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Voiko graniitia käyttää merivesi akvaariossa?

Viesti Kirjoittaja joorz »

Ensimmäisenä tulee mieleeni se että osassa graniitteja on hyvinkin paljon ainakin rautaa, joka taas ei merivedessä ole se kaikkein halutuin asia.
Voihan siinä myös olla muita suolassa liukenevia ainesosia.
Tai sitten se toimii hienosti, itse en uskaltaisi sitä merivetiseen tankkiin kuitenkaan laittaa...
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Voiko graniitia käyttää merivesi akvaariossa?

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Ok käyn hakemassa kipon täytteeksi tuota elävää kiveä ja vaikkapa jonkun vuokon. Ajattelin vaan tuota että kun kuulosti niin oudolta :mrgreen:.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”