En tiedä onko tämä aihe jo käyty jossain läpi, mutta en jaksanut koluta läpi kaikkia aiheita. (Olen uusi täällä ja malawien kanssa)
Mitä kannattaa laittaa veteen kun altaassa asustelee keltamalaweja, sinihuulia ja jokin seepraraidoilla varustettu pariskunta(en muista nimeä)?
Kaupasta tarjottiin JBL:n aquaduria. Käytän sen toki loppuun, mutta onpa aika kallista ainetta..
Ajaako ruokasooda saman asian? JBL:n ohjeissa puhutaan lisäämisestä osittaisen vedenvaihdon yhteydessä..
Vesiarvot kohtuulliset, mutta niiden pitäminen niissä vettävaihdettaessa arveluttaa. Hyvin kalaset tuntuvat voivan n. parin viikon oleilun jälkeen. Alussa kun en uskaltanut ottaa kuin kaksi keltamallua, ne olivat hieman arkoja, mutta piristyivät heti, kun saivat seuraa.
Mitä käyttelette ja ei haittaa vaikka laittasitte kuvia omista altaistanne, niin saisin sisustus ideoita.
Tervetuloa hauskasten ja mielenkiintoisten kalojen pariin! Tämä palsta on valitettavan hiljainen ja usein haluamaansa tietoa joutuu etsimään ympäri nettiä.
Mä nyt mikään ole vastaamaan, kun itsekin ihmettelen montaakin asiaa malawilan alkumetrien äärellä, mutta.... Ja jos olen (taas) hoopoillut, saa mieluusti korjata!
Mbunat tykkää kun kiveä on paljon ja musta niiden touhuilua kivikossa on kiva seurailla. Toisaalta myös hiekka-alueella riittää puuhaa esim. sinihuulille. Kivikko vähentää agressioita, ja naaraat saa olla paremmin rauhassa yli-innokailta kosijoilta halutessaan, kuten myös reippaan puoleinen kalasto. Meillä on kasvina pari jättiläisvallua, joita kalat ei repineet, pleko kylläkin, mutta se jäi pois kun aloin antaa sille lisäruokaa. Eli on siis vielä levätön akva....Olin jo ottamassa niitä pois, mutta jääköön vielä.
Meillä porskutetaan vesien kanssa ihan a la Meira ruokasoodalla, jonka kilohinta marketissa on muuten huomattavasti halvempi kuin apteekissa (=natriumbikarbonaatin), ja magnesiumsulfaatilla (apteekkitavaraa, tuli meille akvan mukana, joten en tiedä hintaa tm). Magnesiumin tilalla voisi käyttää kipsiä, mutta itseäni rassaa se, että vesi samenee hetkeksi sillä. Ruokasoodaa valitessa kandee tarkistaa, ettei siinä ole lisäaineita. Ja ostat sitten ruokasoodaa, et leivinjauhetta! Sillä pakenee henki kaloilta. Cichlidforumilta löydät mm. omatekoisen malawisuolaohjeen, olisi kyllä kiva kuulla siittä kommentteja kokeneemmilta, sillä siihen lisätään myös merisuolaa, jota itse en ole käyttänyt. Onko esim. valmiissa sekoituksissa suolaa? Annostukset omaan akvaan on opeteltava kantapään kautta testejä tekemällä, mutta sittenhän homma on helppoa, kun oppii oikeat annostukset. Vaihtaa aina saman verran vettä ja lisää saman määrän aineita. Itse en uskalla luottaa että kaikki toimii (akvassa ja/tai vesilaitoksella) aina samalla tavalla, vaan testaan aina lisäysten jälkeen.
Lisää sisustusideoita löydät kuukkeloimalla kuvahakua ja erittäin hyviä kuvia löytyy esim.Cichlidforumilta ainakin parista piiiiiitkästä kuvaketjusta + kaikkea muuta hauskaa ja hyödyllista affeniin liittyvää.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kalat olleet nyt altaassa kolmisen viikkoa ja tuntuvat viihtyvän. Mukavia kalasia, kun ne tuntuvat oikeasti tekevän asioita, eivätkä vain ui päästä päähän. Allas vielä aika karu, tai no ei sinne kasveja ole tulossakaan, mutta harmittaa kun tuli vaihdettua hiekka pohjalle karkeaksi ja olisi kuulema kelvannut hienompikin hiekka ja sitä on nyt sitten aika korkea kerros lisäämässä painoa altaaseen. Täytyy varmaan jossain vaiheessa kun innostuu ottaa ylimääräinen pois. Ei vaan tullut tajuttua kun allas oli tyhjillään ja lisäilin hiekkaa.. Sama pää hartioitten välissä tänäkin talvena.
Tänään on varmaan haettava lisää populaatiota altaaseen, kun kerta ei ole tullut henkilöstö tappioita näinä muutamina viikkoina. Tietysti saattaisi olla että harrastajilta saattaisi saada halvemmalla, mutta en tiedä maltanko odottaa.
Meillä tuli altaan mukana todella karkea sora, pikkukiveä lähes. Se suojasi kuulemma poikasia hyvin. Meikästä se oli sen verran karun näköinen, että vaihdoin Biltemaan ja karkea aines jäi alle. Se estää hyvin kaivelun syvälle isoimpien kivien alle. Nuo on kovia kaivelemaan ja joidenkin pikkukivien sivut on kaiveltu alle asti ja jonkun hönön pyrstö sieltä pilkottaa jatkuvasti. Toinen syys vaihtoo oli se, että haluttiin myös pohja-asukkeja ja kovin karkea aines ei sovi niille.
Kaloja voi kysellä vaikka AWn ostetaan-palstalla, vaikka niitä on tarjolla satunnaisesti. Joskus käy tuuri. Postillakin niiden matka sujuu hyvin, kun pakataan huolellisesti ja paketti perillä seuraavana päivänä, joten matkakaan ei ole este.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Karkean ja hienon pohjamateriaalin sekoittaminen on melko turhaa. Ajan kanssa hiekka valuu pohjalle ja karkea kerros nousee pintaan. Mieluusti sitten joko karkeaa tai hienoa, ei molempia.
Joo, toi ^on totta. Karkeaa ainesta on meillä akvan takaosa, missä kivikkokin. Etualalla on karkean päällä hienoa kun en halunnut tyhjätä koko akvaa hiekan vaihdon takia (styroksit olisi lentäneet kattoon). Pian joudun poistamaan kaikki kivet kalojen pyydystämiseksi, joten hiekka menee samalla vaihtoon.
Mä vahvistin malawin pohjan silikonilla ja pleksillä, mä en laittanu sinne styroksia lainkaan.
Mä tein silikonilla sellaisia tutteja n. 5-10 sentin välein ja laitoin pleksin noiden tuttien päälle. Siihen sitten päälle laitoin pohjahiekat, kivet ynnä muut sisustukset. Pysyy vakaasti pohjalla eikä nouse ilman painoa pintaan.