Monnisten poikaset / kutu

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-MollaMaija-
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura TAS
Sukupuoli: Nainen

Monnisten poikaset / kutu

Viesti Kirjoittaja -MollaMaija- »

Kysympä viisaammilta neuvoa, vaikka täälä paljon aiheesta jo onkin kirjoiteltu ja vanhoja ketjuja olenkin koittanut ahkerasti lueskella.
Meillä monniset ovat innostuneet kutemaan oikein urakalla ja parhaillaan akvaariossa uiskenteleekin suureksi ilokseni 9 pientä mustaselkämonnista ja 7 helmimonnista. :D Nämä pikkuiset ovat selvinneet akvaariossa täysin oman onnensa varassa alusta asti ilman mitään erikoistoimenpiteitä, mutta nyt ensimmäistä kertaa keräsin kudun talteen pinnalla kelluvaan poikasaltaaseen siinä toivossa, että olisivat tällä kertaa rusomonnisia (monnisten käyttäytymistä seurailleena veikkaisin näin). Nyt kaipaankin neuvoa, että mitä minun täytyy tehdä saadakseni kudusta hyvinvoivia poikasia ja ylipäätään edes poikasia? Laitoin kelluvan poikasaltaan lähelle suodattimen virtausta, jotta siellä kiertää hyvin vesi. Voinko tehdä jotain muuta välttääkseni kutupallojen homehtumisen? Ja koska nämä muutkin poikueet ovat selvinneet akvaariossa nyt jo n.1-2cm kokoisiksi, niin kannattaako minun päästää nämäkin mahdolliset poikaset akvaarioon jo kuoriuduttuaan vaiko kasvatella niitä poikasaltaassa? Kummassa niillä on paremmat edellytykset kasvaa ja kehittyä? Jos parempi säilyttää poikasaltaassa, niin kuinkas niitä sitten hoidan ja ruokin? Kaikki neuvot ja niksit ovat tervetulleita! [;)]

Seurana monnisilla on akvaariossa timanttitetroja, ottoja, katinkultamonneja ja tähtipartamonni.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Monnisten poikaset / kutu

Viesti Kirjoittaja Koss »

Mätipallojen homehtumista voi ehkäistä metyleenisinellä, mutta silloin kudun on oltava erillisessä altaassa. Nyt ei kannata muuta kuin odotella kuoriutumista ja kerätä mahdolliset homehtuneet pois. Poikasaltaassa on hieman hankala kasvattaa poikasia. Itse suosin erillistä allasta. Siitä on helpompi kerätä liat pois ja lisäksi saa tehtyä vedenvaihtoja useammin. Altaassa vapaina olevat pienet poikaset päätyvät helposti kalojen ruoaksi. Poikasia voi ruokkia esim. keitetyllä kananmunankeltuaisella, sekä hienonnetulla kalanruoalla.
-MollaMaija-
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksestasi!

Pitääkin miettiä, jos tästä kudusta nyt yhtään poikasta syntyy, että jos kaivaisin varastosta yhden pienen altaan väliaikaisesti käyttöön poikasille. Kuinkas muuten sitten tuo vedenvaihto? Kestääkö poikaset kuinka hyvin vedenvaihtoja? Vedenparannusainetta käytän kyllä.
Varmaankin löytyisi tieto muistakin saman aihepiirin ketjuista, mutta kuinkas kauan minua pidetään jännityksessä, eli kuinka kauan poikasilla kestää kuoriutua? Lämpötila altaassa on 26astetta.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kyllähän ne poikaset kestää vedenvaihtoja kun vaihtaa kerralla noin 30%, ja pari kertaa viikossa alkuun. Sitten kun poikaset ovat kasvaneet isommiksi ja ruokinta lisääntyy, voi vedenvaihto määrää nostaa. Yleensä kuoriutuminen kestää pari päivää.
-MollaMaija-
Starting Member
Starting Member

Hyvä tietää, kiitos!! :)
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Monilla lajeilla kuoriutuminen kestää 4 - 5 pv. Tuossa lämmössä saattaa olla nopeampaakin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-MollaMaija-
Starting Member
Starting Member

Monniset kuoriutuivat viime yönä ja nyt niitä vilistää tuolla parisenkymmentä vilkasta pienen pientä poikasta :) Mutta voi apua!! Kuinkas niitä nyt hoidan? Koska niille tulisi aloittaa ruokinta? Ja onko hyvä, jos annan kananmunankeltuaista ja kalanruokaa muserrettuna pieneksi, kuten joku jo ehdottikin? Mikä kalanruoka näin pienille poikasille parasta ravintoa? Tarvitsevatko muuta? Minkä kokoisena poikaset uskaltaa päästää akvaarioon? Siellä siis monnisten lisäksi timanttitetroja, ottoja, katinkultamonneja ja partamonni. Jotain, mitä minun pitäisi erityisesti huomioida ja muistaa, jotta saan poikaset onnellisesti aikuisiksi? :) Kaikki tieto tervetullutta, kiitos!
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Mä ite en käytä kananmunaa, koska se sotkee vettä melkoisesti, mut on sitä käytetty ilmeisesti ihan hyvällä menestyksellä. Akvaariokaupoista saa nestemäistä artemiaa, Nobil Fluidia ja olen tykännyt antaa myös tetran Discus (kiekkoruokaa) muussattuna pieneen vesitilkkaan, pehmenee haaleassa vedessä aika nopsaan. Apteekista saa ostettua pipettejä, joilla on kätevä ruokkia sitten tällä. Näillä ainakin mulla poikaset on lähteneet syömään ja kasvuun. Poikaset alkaa tarvitsemaan ruokaa muutaman päivän päästä kuoriutumisesta, niillä on ensin ravintona ruskuaispussi, jonka ne käyttää loppuun. Muutaman viikon ainakin pitäisin ne poikashäkissä, varmimmin ne siinä löytää ruokansa. Omani laskin vapauteen altaaseen ja eipä niitä kaikkia likikään näe siellä kasvien joukossa, et on vaan pidettävä peukut pystyssä, että ovat vielä hengissä. Näillä ikää oli liki nollasta kuukauden ikäisiin. Enpä tiedä (vielä) oliko viisasta päästää nuo pienimmätkin jo.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Jos haluat pelata varman päälle niin kasvata poikaset muutaman sentin mittaisiksi ennenkuin laitat muiden seuraan. Eli siihen tarvitaan kyllä se erillinen allas mun mielestä, tehtävään soveltuu esim. SmartStore -muovilaatikko, ei tarvitse olla mikään oikea lasiallas. :) Timanttitetrat ovat kuin pieniä piraijoja, joilla on aika iso suu. Tosin ne tuskin metsästää poikasia mistään puskista mutta voivat napata kun kohdalle osuu.

Ruuan tulee olla sellaista, joka painuu pohjalle. Voit jostain hyvälaatuisista pohjatableteista lohkoa palasia ja upottaa pohjaan. Kannattaa ruokkia useasti päivässä ja vähän kerrallaan ja huolehtia siitä, ettei pohjalle jää ylimääräistä ruokaa pilaannuttamaan vettä. Monnisen poikaset ovat herkkiä bakteeritulehduksille, ainakin jostain luin joskus että ongelmia on kasvatusaltaissa, joissa ei ole pohjalla hiekkaa ja pohjalasin pinnalle kertyy bakteerimöhnää. Toisaalta hiekaton allas on helpompi pitää puhtaana.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-MollaMaija-
Starting Member
Starting Member

Kiitos paljon vastauksista!!

Tuon erillisen poikasaltaan perustaminen kuulostaa kyllä järkevältä ja niin taidan tehdä! Varsinkin, kun taas eilen keräsin n.30 kutupalloa talteen ja aikaisemmin kuoriutuneita poikasia uiskentelee tuolla nyt jo 18. Kaikki ovat ainakin tähän asti pysyneet hengissä :) Nyt mietinkin, että minkäs kokoisena näitä uskaltaa alkaa myymään uusiin koteihin? [;)] Jos kalojen kutuinnostus jatkuu yhtä vimmatusti ja jos näistä kaikista nyt keräämistäni mätipalloista tulee poikasia, on minulla enemmän kaloja, kuin uskalsin edes toivoa! :D Mutta valitettavasti ei niille kaikille ole kyllä tilaa tuolla meidän akvaariossa :?

Poikasaltaan voisin tosiaan perustaa johonkin SmartStore -muovilaatikkoon [;)] Sellaisia kun minulta löytyisi koossa 31l. Varastossa on ylimääräinen lämmitin, mutta uskaltaako sellaista laittaa muoviseen astiaan? Imukupit on, jos vain ovat vielä kunnossa, että jos lämmittimen laittaisi laatikon seinämään kiinni niillä, niin ei osuisi muoviin. Mikä olisi poikasilla hyvä lämpötila? Ja sitten suodatinkin löytyisi, mihin liittyykin seuraava ongelmani. Menevätkö poikaset suodattimeen ja jos, niin kuinka estän sen? Onko poikasilla hyvä olla mahdollisimman vaimea virtaus? Sitten tuo vesi, niin kannattaako minun laittaa poikasallasta perustaessani sinne ensin vesi tuolta akvaariosta? Ja sitten vedenvaihtojen yhteydessä vasta uutta vettä vedenparannusaineen kera? Onko kierteisistä haittaa poikasille? Jos laittaisin pohjalle kierteisiä huoltomiehen tehtäviin pitämään pohjaa edes hieman puhtaampana? Sen jouduin valitettavasti todistamaan, että timanttitetrat ovat todella kuin piraijoita pienen poikasen nähtyään [}:)] Koitin pienen haavin avulla varovasti tuota kelluvaa poikasallasta siivota putsaten sillä ruokia pohjalta. Ei ollut hyvä idea, vaikka kuinka koitin olla tarkka ja varovainen poikasten suhteen, jotka niin kovin pieniä, enkä tee niin enää!! Laitoin haavin vielä takaisin akvaarioon veteen katsoakseni, ettei sinne mennyt ruokajämien lisäksi myös poikasia. Ja olihan siellä sitten yksi onneton, joka livahti haavista karkuun juuri timanttitetran eteen. Minähän sitten hätäpäissäni koitin sitä pelastaa, mutten tiedä kumpi ehti ensin, minä vai timanttitetra :x Voi, kuinka surkeana yritin poikasta etsiä loppu illan akvaariosta, vaikka tiesin sen tuolta suuresta viidakosta täynnä piiloja olevan lähes mahdotonta. No toivottavasti se pieni pääsi karkuun ja joku kaunis päivä minut yllättää olemassa olollaan!! Tässä siis vielä yksi ongelmani, millä ihmeellä te siivoatte ja pidätte poikasaltaan pohjan puhtaana, ilman, että nuo pikkiriikkiset poikaset menevät roskien mukana?
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Kutu/poikasallas on munkin mielestä paras vaihtoehto, entisiä poikueita kasvatin omassa purkissa ja oli se helpompaa tarkkailla niitä ja hävikki oli pientä. Paremmin ne taitaa löytää ruokansa kun pohjaa ei ole ihan huisisti. Myös siivous on helpompaa, kun altaassa ei ole hiekkaa. Monnisen poikasia ei saisi siirrellä/myydä liian aikaisin, niillä on riski kääpiöitymiseen. Johonkin puoleen aikuiskoosta ehkä pitäisin, vaikea sanoa tälleen. Joku muu jos osaa hahmottaa iän, voi kertoa. Laji vaikuttaa hieman kasvuun, kerroit, että sulla rusomonnisia ja toivot niiden poikasia. Rusot on sitten tosi hidaskasvuisia, että niiden myyntikuntoon kasvatukseen saattaapi mennä aikaa.

Tarkista noiden lajien lämmöt vielä jostain hyvästä kirjasta esim, ehkei ne tarvitse lämmitintä lainkaan, jos lämpö pysyy ilmankin joku v 24 - 25, mut siis tarkista. Poikaset saattaapi mennä suodattimeen, mut jos nyt sulla on ne verkkohäkissä (?), ni ota siitä se pussi ja laita suodatin imuaukkojen yli/asti sen sisälle, ni eipä ole poikasilla enää vaaraa joutua sinne. Virtauksen säädät ja katsot poikasista, onko se liiallista, joutuuko ne kovasti pyristelemään. Mää oon pitänyt virtauksen aika kevyenä. Mä ottaisin alkuun veden vanhasta altaasta, jotta veden kemia on sama, sitten päivittäin vaihtaisin n. kolmasosan vedestä alkuun. Vedenvaihdon määrät sitten poikasten kasvun myötä suhteessa sen mukaan, kuinka pieni allas vs. poikasten määrä, eli kuormittavatko veden nopeaan. Useammin kumminkin tarvinnee vaihtaa, kun kerran viikossa vielä sitten isompinakin. Poikasiahan kantsii ruokkia alkuun kolmesti päivässä, ni sotkuahan siitä tulee. Kierteisiä voi laittaa, ne onkin mainiota avustamaan putsausta. Pohjan siivous sujuu kätevimmin lapolla, onko tuttu vempain? Alkuun lapoksi käy ihan ohut ilmastinletku, jolla imaisee ruuat pois ja näkee vähän paremmin varoa poikasia. Mut silti ite tarkistan aina ämpärin pohjan, onko mennyt poikasia tai kutupalloja vahingossa mukaan. Helposti sekin kun käy ainakin mulla. Sitten vaan taas lapolla ne ämpäristä takaisin ensin kannuun ja altaaseen, kaikkia roskia en siis kippaa enää takaisin. Toiset tekee isomman työn eli jonkin ajan kuluttua ruuan antamisen jälkeen siivoaa aina pohjan, mut mä olen laiskempana tehnyt niin, että lappoan aina ennen seuraavaa ruokintaa, näin alkuun poikasille on miltei siis koko ajan jonkin verran syötävää, eikä ne puolessa päivässä vielä pilaannu. Vähitellen, kun poikaset kasvaa, ni lappoamistarve vähenee, kun poikaset syövät jo kaiken.

Nyt mulla onkin hiukan toisin, kun poikaset ovat varsinaisessa isommassa altaassa, lappoan n. kerran päivässä. Laitoinpa altaaseen ylimääräisen sisäsuodattimen jo alkuun heti ja nyt otin tavaksi lapota n. tuntia ennen ruokintaa. Laitoin suodattimista nähden toiseen päätyyn alas Eheimin pienimmän kiertovesipumpun ja tämän n. tunnin ajaksi annan sen puhaltaa siis suodattimia kohti. Ja näyttää se löytävän ja nostavan lappoamisen jälkeenkin sitä höttöä liikkeelle pohjasta melkoisesti. Toivonpa et suodattimet sitten tekis työnsä. Tuon pienimmän pumpun virtauksen kanssa ainakin näyttää, että poikaset pärjää, ja onhan kasvien/kantojen joukossa tietty tyvenempääkin. Mut avoimen etualan, ruokinta-alueen, tuo puhaltelee läpi. Muutamia päiviä sitten löysin kaikkiaan neljä poikasen raatoa ja oletan, että pohja oli likainen ja bakteerit sairastutti ne (kun oli jäänyt sitä ennen yhden päivän lappoaminenkin väliin [:I] ). Hankalampaa on pitää pohja puhtaana, kun altaassa on hiekkaa, eipä siinä edes ihan äkkiä nae mitään töhniä. Tuo poikasmäärä kun on aika iso, ni laittaahan sitä ruokaa sitten melko reilusti, vaikea tietää oikeaa määrää. Mietin tässä, että ehkä vois antaa kaksikin kertaa päivässä pumpun tuuletella töhniä suodattimiin. Aamusta ei ehdi, mut sitten alku- ja loppuillasta...
-Mandell-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

minkä ikäisinä kuparimonnisen vauvoja uskaltaisi alkaa siirtelemään toiseen altaaseen? menivät munissa vääränlaiseen, pohjapinta-ala on pieni mutta kippo on korkea :roll: jossain luki että voivat kärsiä pienenä siirtelystä, mutta kun tuntuu että tuossa purkissa kärsivät vielä enemmän :roll:
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Mä siirtäisin ne vasta kun ne näyttävät kuparimonnisilta, eli poikasväritys on kadonnut. Riippuen toki mitä muita kaloja siellä on seurana, siis siellä isossa altaassa..?
-Mandell-
Member
Member

altaassa ei asu yhtään ketään tällä hetkellä toimii poikasaltaana :)
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Niin eli siis ovat nyt tuossa altaassa, jossa on pieni pohjapinta-ala ja se on korkea? Minkä kokoinen, mitat? Mihin olisit sitten siirtämässä niitä?
-Mandell-
Member
Member

Joo niin ovat ja kippo on ikäänkuin kuusikulmainen ja korkeus on ehkä 30cm ja siis kapenee niinkuin alaspäin yhtäkkiä jyrkästi. leveimmillään on 30cm suunnilleen. Luulin siirtäväni kultakalan munia (kurjat ihan samannäköisiä) ja tuossa olen kultseja kasvatellut isommiksi ennenkin, mutta olikin yllärimunia :mrgreen: ja muuttaisivat 40l poikasaltaaseen joka on siis tällä hetkellä valmiina toimintaan mutta ilman asukkaita :D
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Ok, ymmärsin siis väärin. :D Eiköhän ne voi siirtää turvallisesti kun ne on muutaman sentin mittaisia ja näyttävät kaloilta, aikaisemmin en uskaltaisi siirtää.
-Mandell-
Member
Member

Okei no mä varmaan sitten vaikka viikonloppuna siirtelen, kaloilta näyttävät jo mutta odotellaan nyt kummiskin vielä :)
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

Nanossa kutua ikkunoissa ja pari kääpiömonnisparia ( tai lähinnä molemmilla naarailla muutama adonis kimpussa ) ja ovat täynnä intoa. Palleroita roiskitaan sinne tänne, en ole ajatellut niitä lähteä keräämään. Ainoa uhka on suodatin, johon ajattelin jotain sukkahousuviritystä kehittää ympärille mutta siis onko se ainoa uhka, syökö kääpiömonniset poikasia ?
( Tämä laji on mulle vielä suht uusi tuttavuus ) Ko. akvassa ei ole muita lajeja, kierteisiä kyllä.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
-MollaMaija-
Starting Member
Starting Member

Kiitos kovasti Koss, bj ja Pullahiiri hyvistä vastauksista, niistä oli paljon apua! Ja bj:llä olikin myös kivat kotisivut, joita kävin lueskelemassa ja sain sieltä myös apua, KIITOS! Ovatko sinun poikasesi muuten selvinneet hyvin isossa altaassa, ne pienimmätkin?

Minä perustin edellisten viestieni jälkeen poikasille oman akvaarion (kiitos toisen harrastajan, joka minulle sellaisen tätä kautta myi!=) ) Ja poikasallas on kyllä tullut todella tarpeeseen!! Monniset ovat innostuneet kutemaan niin, että taitaa jäädä tämä poikasallas pieneksi alta aika yksikön! :o Helmimonniset ovat kuteneet nyt jatkuvalla syötöllä useamman kerran viikossa ja parhaimmillaan sain yhden illan aikana 117 kutupalloa talteen! 8O Muina kertoina kutupalloja olen onnistunut löytämään n.30-80. Jostakin ketjusta muistelen lukeneeni, ettei helmimonniset söisi omaa kutuaan, mutta tämän väitteen huomasin olevan väärä!! Monena iltana itse kututapahtumaa mielenkiinnolla vierestä seuranneena voin varmaksi sanoa, että helmimonniset kyllä syövät omaa kutuaan! Itsekin uskoin helmimonnisten jättävän oman kutunsa rauhaan, sillä muilla kerroilla eivät ole olleet kiinnostuneita kudustaan lainkaan,mutta yhden kerran on käynyt niin, että naaras on heti kudun ripoteltuaan syönyt sen! :( Tiedä sitten oliko kyseessä eri naaras kuin muilla kerroilla, mutta tosiaan koko kutu tuli syödyksi samantien. Kutupalloja naaras on kerralla ripotellut 2-4kpl. Ja toinen minkä olen huomannut on,että ainakaan meillä ei helmimonnisten kututapahtumaa tunnu helposti häiritsevän juuri mikään, sillä kutevat kesken akvaarion siivouksen, eivätkä ole olleet moksiskaan siitä, kun olen poiminut kutupallot talteen sitä mukaa, kun ovat niitä ripotelleet. Ajattelin tämän häiritsevän niitä niin, että lopettavat kutemisen kokonaan, mutta ei. Näin olen säästynyt siltä, että timanttitetrat popsisivat kutupallot parempiin suihin heti ne nähtyään, sillä ovat kovasti kudun perään ja seuraavat kututapahtumaa "kuola valuen". [}:)] Kuinka kauan kuteminen voi helmimonnisilla kerralla kestää? Itse kun olen pisimmillään seurannut kututapahtumaa ilta yhdeksästä aamuyö kolmeen, eli n.6tuntia. Eikä tunnu olevan vuorokauden ajallakaan väliä, sillä helmimonniset kutevat yötä päivää! :D Mukana on yleensä ollut yksi naaras ja 1-3 urosta. Hauskan näköistä puuhaa muuten tuo monnisten kuteminen! [;)]
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Onnittelut kuduista, poikasakva on hyvä niiden kasvatuksessa. Ei mulla ne pienimmät isolta pohjalta (104cm x 40cm) tainneet löytää ruualle. Nyt poikaset on parin kuukauden ikäisinä ja max kolmisenkymmentä niitä enää on. En millään usko, et enempää löytyy, kun nyt nuo jo näyttäis osaavan kerääntyä ruoka-aikaan paikalle. Niissä poikasboxeissa olis kannattanut kasvattaa niitä pienimpiä ensin isommaksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”