Kutu/poikasallas on munkin mielestä paras vaihtoehto, entisiä poikueita kasvatin omassa purkissa ja oli se helpompaa tarkkailla niitä ja hävikki oli pientä. Paremmin ne taitaa löytää ruokansa kun pohjaa ei ole ihan huisisti. Myös siivous on helpompaa, kun altaassa ei ole hiekkaa. Monnisen poikasia ei saisi siirrellä/myydä liian aikaisin, niillä on riski kääpiöitymiseen. Johonkin puoleen aikuiskoosta ehkä pitäisin, vaikea sanoa tälleen. Joku muu jos osaa hahmottaa iän, voi kertoa. Laji vaikuttaa hieman kasvuun, kerroit, että sulla rusomonnisia ja toivot niiden poikasia. Rusot on sitten tosi hidaskasvuisia, että niiden myyntikuntoon kasvatukseen saattaapi mennä aikaa.
Tarkista noiden lajien lämmöt vielä jostain hyvästä kirjasta esim, ehkei ne tarvitse lämmitintä lainkaan, jos lämpö pysyy ilmankin joku v 24 - 25, mut siis tarkista. Poikaset saattaapi mennä suodattimeen, mut jos nyt sulla on ne verkkohäkissä (?), ni ota siitä se pussi ja laita suodatin imuaukkojen yli/asti sen sisälle, ni eipä ole poikasilla enää vaaraa joutua sinne. Virtauksen säädät ja katsot poikasista, onko se liiallista, joutuuko ne kovasti pyristelemään. Mää oon pitänyt virtauksen aika kevyenä. Mä ottaisin alkuun veden vanhasta altaasta, jotta veden kemia on sama, sitten päivittäin vaihtaisin n. kolmasosan vedestä alkuun. Vedenvaihdon määrät sitten poikasten kasvun myötä suhteessa sen mukaan, kuinka pieni allas vs. poikasten määrä, eli kuormittavatko veden nopeaan. Useammin kumminkin tarvinnee vaihtaa, kun kerran viikossa vielä sitten isompinakin. Poikasiahan kantsii ruokkia alkuun kolmesti päivässä, ni sotkuahan siitä tulee. Kierteisiä voi laittaa, ne onkin mainiota avustamaan putsausta. Pohjan siivous sujuu kätevimmin lapolla, onko tuttu vempain? Alkuun lapoksi käy ihan ohut ilmastinletku, jolla imaisee ruuat pois ja näkee vähän paremmin varoa poikasia. Mut silti ite tarkistan aina ämpärin pohjan, onko mennyt poikasia tai kutupalloja vahingossa mukaan. Helposti sekin kun käy ainakin mulla. Sitten vaan taas lapolla ne ämpäristä takaisin ensin kannuun ja altaaseen, kaikkia roskia en siis kippaa enää takaisin. Toiset tekee isomman työn eli jonkin ajan kuluttua ruuan antamisen jälkeen siivoaa aina pohjan, mut mä olen laiskempana tehnyt niin, että lappoan aina ennen seuraavaa ruokintaa, näin alkuun poikasille on miltei siis koko ajan jonkin verran syötävää, eikä ne puolessa päivässä vielä pilaannu. Vähitellen, kun poikaset kasvaa, ni lappoamistarve vähenee, kun poikaset syövät jo kaiken.
Nyt mulla onkin hiukan toisin, kun poikaset ovat varsinaisessa isommassa altaassa, lappoan n. kerran päivässä. Laitoinpa altaaseen ylimääräisen sisäsuodattimen jo alkuun heti ja nyt otin tavaksi lapota n. tuntia ennen ruokintaa. Laitoin suodattimista nähden toiseen päätyyn alas Eheimin pienimmän kiertovesipumpun ja tämän n. tunnin ajaksi annan sen puhaltaa siis suodattimia kohti. Ja näyttää se löytävän ja nostavan lappoamisen jälkeenkin sitä höttöä liikkeelle pohjasta melkoisesti. Toivonpa et suodattimet sitten tekis työnsä. Tuon pienimmän pumpun virtauksen kanssa ainakin näyttää, että poikaset pärjää, ja onhan kasvien/kantojen joukossa tietty tyvenempääkin. Mut avoimen etualan, ruokinta-alueen, tuo puhaltelee läpi. Muutamia päiviä sitten löysin kaikkiaan neljä poikasen raatoa ja oletan, että pohja oli likainen ja bakteerit sairastutti ne (kun oli jäänyt sitä ennen yhden päivän lappoaminenkin väliin
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
). Hankalampaa on pitää pohja puhtaana, kun altaassa on hiekkaa, eipä siinä edes ihan äkkiä nae mitään töhniä. Tuo poikasmäärä kun on aika iso, ni laittaahan sitä ruokaa sitten melko reilusti, vaikea tietää oikeaa määrää. Mietin tässä, että ehkä vois antaa kaksikin kertaa päivässä pumpun tuuletella töhniä suodattimiin. Aamusta ei ehdi, mut sitten alku- ja loppuillasta...