Lehtikala nimeltä Äksy

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anni_
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Lehtikala nimeltä Äksy

Viesti Kirjoittaja Anni_ »

Ostin vähän enne joulua 250 litraiseen altaaseen lehtikalapariskunnan(?) , tai ainakin kutuparina kalat myytiin. Toinen on marmorilehtikala, toinen punainen (oranssi päälaki, valkea, pari mustaa pilkkua) näiden lisäksi pohjalla kaksi partamonnia, parvi mustatetroja, parvi ruusutetroja ja neljä kirsikkabaribia.

Onkelmana on sitten marmorilehtiksen äksyily. Tökkii, jahtaa ja ahdistelee muita, etenkin mustatetroja ja kiusaa myös punaistakamuansa.
Äksyksi ristitty ei vahdi mitään tiettyä aluetta vaan jahdistelee kaikkia kaikkialla, eikä sisustuksen muuttaminen auttanut.
Kutua ei ole näkynyt eikä muutenkaan kovin toisistaan kiinnostuneita nuo kaksi, mitä nyt Äksy käy Mölli rukkaa tökkimässä..

Kirsikka barbeja oli alkujaan kuusi, yksi oli heikko ja jouduttiin lopettamaan, mutta eilen huomasin että yksi naaras oli hävinnyt. Kalaa ei näy missään ja kaikki olivat kyllä virkeitä kavereita, nyt hävinnyt kuin tuhka tuuleen.. eikai lehtis sitä söisi? ainakin näin olen lukenut kaloja valitessani..

hmm.. pelottaa että tilanne pahenee.. oisko jotain vinkkejä vai pitääkö vaan odottaa? en haluaisi murusestani luopuakkaan. :l neuvokaa järkevämmät.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Lehtikala nimeltä Äksy

Viesti Kirjoittaja urppis »

Kun luin tuota sun kirjoitusta, tuli mieleen vuosien takainen lehtikala episodi... ostin 2 lehtikalaa tuollaiseen vajaa 150 litraan ja sivusta seurasin kun nuo hirviöt pistivät kalaston uusiksi, jättäen plekon ja itsensä jäljelle... kertakaikkisen äksyjä olivat! Mulla ei koskaan ennen, eikä koskaan sen jälkeen ole ollut lehtikalojen kanssa noin isoja ongelmia... Joskus on käynyt, että pienet tetrat on pistelty parempiin suihin, mutta se oli omaa typeryyttäni ja tietämättömyyttäni.. tetrathan on niiden luonnollista ruokaa. Noh ne kalathan vein kauppaan takaisin ja aloitin pisteestä nolla...
Sen jälkeen olen lehtikseni ostanu hyvin pienenä. en tiedä onko siitä mitään hyötyä, mutta ongelmia ei ole ollut...
Enpä osaa auttaa, mutta ajattelin jakaa kokemuksia...
1000 litraa vesivahinkoa
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Re: Lehtikala nimeltä Äksy

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Minulla on ja pariskunta ihan tavallisia lehtikaloja, kuteneetkin ovat mutta naaras tökkii ja ahdistelee koirasta. Se ajaa sen aina tiettyyn paikkaan ja siellä se saa olla rauhassa.

Toisinaan taas niin lempeinä yhdessä, yleensä sen jälkeen alkaa kutupaikan puhdistus ja kutu tulee parin päivän päästä. Tähän mennessä ovat kuitenkin syöneet kutunsa ja sen jälkeen alkaa taas äkäilykausi. Kumpikaan ei ole kuitenkaan vammautunut.

Kirjoahvenillahan on yleesä se tapa, että koiras yrittää ajaa kudun ja kuoriutumisen jälkeen naaraan tiehensä. Tässä kaikki on toisinpäin.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”