Akvaarion päivitys isompaan

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
botseri
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaarion päivitys isompaan

Viesti Kirjoittaja botseri »

Jippii, saanko ens hiukan tuulettaa :mrgreen: 8-)
Pitkäaikainen haave saada isompi akvaario on vihdoinkin toteutumassa, kiitos eräälle foorumilaiselle täällä [;)]
Nyt ottaisinkin vinkkejä vastaan, millälailla kannattaisi sisustella ja millaisia kaloja sinne voisin hankkia?

Tässä nykyinen akvaario, joka on 230 litraa

Kuva

Kalat ja sisustus muuttavat uuteen isompaan akvaarioon, joka on 630 litrainen

Lempikalojani ovat lehtikalat joita nyt on kaksi, taitavat olla uroksia kumpikin, sitten on 2 sateenkaari kala naarasta, safiiripleko, purjepleko(iso?), partamonni, muutama pohja monninen, 3 verkko nuoliaista, 3 leväbarbia..

Sopisiko samaan joukkoon joku/joitain hai-kaloja? eikös niitä ole monenlaisia?
Lapset tahtoo välttämättä jonkun "käärmekalan" 8-)
Olisi kiva saada parvi jotakin kalaa, keski vilkkaita..
Mitähän kaikkea sinne voisi laittaa?? :P
-Discus-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion päivitys isompaan

Viesti Kirjoittaja -Discus- »

Kasvata ihmeessä sateenkaarikalojen määrää [;)] Ja lehtikalojakin voisit ottaa vaikkapa 6kpl lisää, olisi nimittäin näyttävä yhdistelmä nuo sateenkaarikalat ja lehtikalat. Ja kyllä tuonne pohjalle yksi käärmekalakin toki menee. Noilla hai-kaloilla tarkoitat varmaankin haibarbeja/haimonneja? Itse en ainakaan haibarbeja suosittele, sillä ovat melko vilkkaita ja lisäksi viihtyvät parvessa ja kasvavat sellaisiksi möhkäleiksi, että jopa 630litraa jää äkkiä pieneksi parvelle ko. kaloja. Kerro toki mitkä kalat sinua miellyttäisi niin olisi helpompi ehdotella kaloja tuonne :)
"Only God Can Judge Me" -2pac
botseri
Junior Member
Junior Member

Aa, no hyvä tietää, en mä sitten niitä haibarbeja haluakkaan, tykkään enempi rauhallisista, mut en paikallaan möllöttävistäkään, lehtikalat ja nuo sateenrkaari kalat on ihania, mutta mun sateenkaarikalat kuolee, taidan vaihtaa vettä liian epätasasesti? [:I] JOtain värikkäitä ois kiva saada enkä nyt tarkota mittään punertavia tetroja kun oikeesti värillisiä kaloja :mrgreen:
-Discus-
Junior Member
Junior Member

No kardinaalitetrat olisivat ainakin värikkäitä, mutta ne kannattaa ostaa tarpeeksi isoina, etteivät päädy lehtikalojen ruokalistalle. Toinen mielestäni hyvä vaihtoehto olisi kerri/keisaritetra. Sopeuduttuaan alkavat oiken hehkua sinisenä. Ainakin kerritetrasta saa myös aivan sinistä värimuotoa [;)]
botseri
Junior Member
Junior Member

Liian värittömiä ja tylsän näkösiä :mrgreen:
-Discus-
Junior Member
Junior Member

Selvästikkin vaikea tapaus :D No entäs ruusutetra? Tapparakala olisi ainakin aika jännän näköinen, mutta ei hirveän värikäs :?
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Todella hieno kokonaisuus ja hienosti sisustettu, ootas vaan kun ne kasvit vielä kasvaa hieman. Kyllä tolla kehtaa tuulettaa ;)

Mä en ole vielä monen vuoden aikana uskaltanut laittaa mun allasta kunnolla esillä. Mutta se alkaa lähestyy :twisted:
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

botseri kirjoitti:Aa, no hyvä tietää, en mä sitten niitä haibarbeja haluakkaan, tykkään enempi rauhallisista, mut en paikallaan möllöttävistäkään, lehtikalat ja nuo sateenkaari kalat on ihania, mutta mun sateenkaarikalat kuolee, taidan vaihtaa vettä liian epätasasesti? [:I] JOtain värikkäitä ois kiva saada enkä nyt tarkota mittään punertavia tetroja kun oikeesti värillisiä kaloja :mrgreen:
Riippuen lajista mutta yleensä sateenkaaret tykkäävät emäksisestä vedestä eli pH 7-8 ja kovuuttakin saisi olla joten olisiko se syynä? Lisäksi ne ovat tosiaan herkkiä likaiselle vedelle eli viikoittaiset vedenvaihdot ovat tärkeitä [;)] .
Neonsateenkaarikala olisi laji joka menestyy happamassa ja pehmeässäkin vedessä ja on mun mielestä yksi kauneimmista lajeista (on kylläkin vilkas):
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... 60&bih=802
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
botseri
Junior Member
Junior Member

no oon onnistunut ne neonsateenkaarikalatkin tappamaan, vaihdan kyl vettä usein, en tiä oisko joku ph tai muu sit syynä?

ja ruusutetra on ihan liian hailukka, mulla on niitäkin ollu, tylsiä :D
-Discus-
Junior Member
Junior Member

No entäs viisiraitabarbi? Suht värikäs, mielenkiintoisen näköinen ja rauhallinen. Ei nyoi myöskään lehtikalojen eviä toisin kuin tiikeribarbi :)
marinum
Advanced Member
Advanced Member

-Discus- kirjoitti:No entäs viisiraitabarbi? Suht värikäs, mielenkiintoisen näköinen ja rauhallinen. Ei nyoi myöskään lehtikalojen eviä toisin kuin tiikeribarbi :)
Aidot viisiraitabarbit ovat melko harvinaisia Suomessa (sen erottaa selkäevän takana olevasta täplästä). Kuusiraitabarbeja taas on yleisesti saatavilla mutta niitä myydään väärällä viisiraitabarbin nimellä. Kuusiraitabarbi viihtyy lämpötilassa välillä 22-26 astetta.

Oletko mitannut altaan vesiarvoja? Ne kannataa selvittä ennenkuin hankkii uusi kaloja [;)] .
botseri
Junior Member
Junior Member

Juu onel mittaillut, siinä ne keikkuu ph 7 - 7,5, kh n.7, gh n 10 mulla on sellanen mittatikku, sillä ei oikein tarkemmin saa, on mulla ph:n mittaukseen sellainen litku myös mutta näyttää samaa eli hiukan päälle 7 on yleensä..

Mä taida yrittää vielä saada niitä sateenkaarikaloja elämään, onko jotakin kinstia millä sais sitä ph:ta säädettyä silleen että se pysyis ylempänä? Mulla on ihan musta hiekka, voiko se laskee ph:ta jotenkin, oon laittanut simpukoitakin ku oon epäillyt et ne kalakuolemat on siitä johtunut et vesi on jotenkin vääränlaista [:I]
botseri
Junior Member
Junior Member

Nyt se akvaario on sitten kotona ja toiminnassa kolmatta päivää, muutossa kuoli melkoisesti kaloja ja henkiin jäi vaan isopurjepleko, partis, 2 neonsateenkaarikalaa, 3 verkkonuoliaista ja kolme pohjamonnista.

Ainakin lehtikaloja tuun hommaamaan kunhan tuo akvaario ens on vähän aikaa tuossa ollut. Neonsateenkaaria varmaan myös ja varmaankin vähän lisää nuoliaisia ja monnisia, lisäks varmaan muutama leväbarbi..

Joku iso pleko tai vastaava tekis mieli hommata, joku joka ois vähän näyttävämmän näkönen kun tuo meijän ujo isopurje joka aina vaan piileksii jossakin.. :roll:

Ja sitten näin Uudessa Akvaariossa kivan näkösiä perhoskirjoahvenia, kuulemma sopii lehtikalojen kanssa, mahtaako sopii neonsateenkaarien kanssa myös?

Ideoita otetaan vastaan myös :mrgreen:
Kuva
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Perhoskirjoahvenelle pitäisi olla hapan ja pehmeä vesi eli se ei sovi jos pH on yli 7.
botseri
Junior Member
Junior Member

Ok, kiitos tiedosta :D
botseri
Junior Member
Junior Member

Eli perhoskirjot pois laskuista ja neonsateenkaaretkin ehkä, jos ovcat herkkää ja kuolevaista sorttia :?
Oiskohan pelkkä lehtikala allas (tietty noi pohjakalat ja muut touhukkaat lisänä) hyvä? Kyllä ois kiva jos siellä ois jotakin pienempääkin sorttia parvena..
Mikä ois joku sellanen sopiva? Mä oon kyllä erityisen ihastunut tuohon helminonniseen, mutta nyt (vasta) kuulin että nuo mun verkkonuoliaiset saattaa syödä monnisten silmiä 8O
Ompas tää suunnittelu ja päättäminen vaikeaa :mrgreen:
Tahtoisin kuiteskin helppoja, kilttejä ja suht siistejä kaloja ettei mitään mahottomia sotkupekkoja eikä riitaisia kaloja 8-)
meneekö liian vaativaksi ehdot :P
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Vähän hakua käyttämällä löysin itse tietoa neonsateenkaarikaloista. Niitä on pidetty menestyksekkäästi pehmeässä vedessä ja vähän kovemmassakin. Jos tuo gH on akvaariossa nyt 10, niin eikö se ole aika korkea? Tanganjika-akvaarioissa taitaa olla tuota luokkaa. Viisaammat kommentoikaa.

Monnisia ehdottomasti iso parvi. Omat kuparimonniseni piristyivät aivan silmissä, kun niiden määrä kasvoi. Sittemmin ovat lisääntyneet omia aikojaan ja parven koko on varmaan lähellä 40:tä nykyisin - vaikea laskea. Ja mun akvaario on vain 200-litrainen. Paljon muita kaloja siellä ei olekaan, joten ei tunnu vielä ylikansoitetulta. Monnisten ja nuoliaisten yhteensopivuudesta en sitten tiedäkään.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Monnisia ei kannata ottaa jos ei ole hienoa hiekkaa, kuvissa tuo musta "hiekka" näyttää kyllä soralta. Hiekka on alle 1,0 mm ja soraa taas siitä ylöspäin oleva raekoko. Tuo GH tuntuu myös ihmeen korkealta Turun vedessä, mahtaako tuo musta sora tai ne simpukat (jos niitä vielä on?) nostaa tuota arvoa?

Neonsateenkaarille kovuuden tulisi olla alle 10 dH (pH 6,5-7,5) mutta useimmille muille sateenkaarikalalajeille GH on jotain 8-15 dH:n välillä esim. sinisateenkaari,- kultasateenkaari,- kultapyrstösateenkaarikala..
botseri
Junior Member
Junior Member

En ole tuosta mittauksestani aivan varman, mittailen sellaisilla liuskoilla mitkä on aika vanhat, niistä on vähän vaikea lukea tulosta :| PH:n mittaukseen on sellasta nestettä..

KYllä mulla monnisia on ollut aina kun on ollut akvaariokin eikä ole hienoa hiekkaa koskaan ollut, nyt on kahtaa eri hiekkaa sekaisin, on tosi pientä mustaa ja suurempaa mustaa, nyt ostin vielä lisäksi sitä tosi pientä mustaa, sitä on nyt varmaan 5 säkillistä ja 1 säkki sitä isoa.

Forssasta eilen hain 7 pientä lehtikalan poikasta ja 5 platya :mrgreen: ajattelin että jos ne tekis poikasia niin sitä touhua ois kiva seurata lastenkin, eihän ne muuten mitään mielikalojani ole.. 8-)

Seuraavaksi kun putsaan suodattimet ja vaihdan vähän vettä, laitan lisää sitä hiekkaa ja sisustusta hieman paremmaksi, lisää kasveja ja sisustuselementtejä on tulollansa postitse juuri :mrgreen:
botseri
Junior Member
Junior Member

Vihdoin saan laitettua kunnon kuvia kun kone tuli huollosta ja sain kamerasta ulos :mrgreen:

Tässä koko kippo, tuohon oikeeseen reunaan tuon ison kannon viereen on tulossa keraaminen tätä kautta ostettu juurakon näköinen kanto, se tulee postissa ehkäpä maanantina 8-)
Kuva

Tässä lempikalani Helmimonninen joka on hieman rampa, yks etuevä on hiukan surkastunut
Kuva

Touhunuoliaiset touhussa, tuo helmimonninen hengaa muuten aina niiden kans :mrgreen:
Kuva

Tässä partis, poika tuo lienee?
Kuva

ja isopurje
Kuva

enempi kuvia tuolla mun kalojen kotisivuilla [;)] 8-) :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”