Sisustusideoita ja kalaehdotuksia 250-litraiseen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Piia85
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Sisustusideoita ja kalaehdotuksia 250-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Minulla on 250-litrainen akvaario, josta vaihdoin noin kuukausi sitten pohjamateriaalin uuteen. Akvaario on mitoiltaan 100*50*50cm, valaistuksena minulla on tällä hetkellä 2*30W ja yksi 70cm pitkä valaisin mikä pitäisi vaihtaa johonkin parempaan.

Akvaarion lämmitin on säädetty tällä hetkellä 25asteeseen ja muita vesiarvoja:
Ph 6,5
kh 3
gh 3
No3 10
No2 0

Muita vesiarvoja en ole saanut mitattua.

Akvaariossa on DOLPHIN F1200 450 l/h sisäsuodatin, mutta se ei vaikuta mielestäni erityisen hyvälle tähän akvaarioon. Tein itse kasvivalutussuodattimen http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=169635 (tuolla on enemmän rakentelusta) ja vettä kierrättää vielä eheimin kiertovesipumppu noin 300l/h, sen haluaisin vaihtaa ehkä johonkin ulkosuodattimeen?

Lisäksi akvaariossa on vielä hiilidioksidin levitykseen Ferplast CO2 Energy Mixer http://www.petshop.fi/ferplast_co2_energy_mixer.html ja kiljupullo, mutta en saa sitä kiljua käymään tarpeeksi reippaasti.

Ennen minulla oli siinä jotain liian hienoa hiekkapuhallushiekkaa joka meni tukkoon ja kasvien juuret mätäni. Ostin sellaista pohjalle ku Dubla Ground http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1444802965 ja tein pohjalle hiekkapuhallushiekasta "polun" ja muuten tuota. Se vaikuttaa hyvälle mutta punakka väri ei oikein miellytä silmää.

Tällä hetkellä akvaario ei ole kovinkaan hieno, mutta kasvit ovat lähteneet kasvamaan tosi hyvin, niihin vain kaipaisin jotain järkevämpää järjestystä, ja ehkä vähemmän lajeja mutta muuten runsaammin kasveja.

Akvaariossa on alkanut kasvamaan rihmalevää, ja sitä on aika reippaasti ja olen pistänyt sen uuden akvaarion piikkiin, hammasharjalla poistanut kasveilta ja vanhalla pankkikortilla laseista.

Niin, ja kaloja on tällä hetkellä noin 15 kirsikkabarbia ja partis, lisäksi siellä on kolme pikkuista leväbarbin poikasta jotka muuttavat kesään mennessä noin 600-litraiseen akvaarioon.

Pohjamateriaalin alla on initial stickejä, ja muuten lannoitteena käytän Easy-Lifen Profitoa. Humusuutetta ja vedenparannusainetta lisään kun vaihdan vettä, noin 30% olen pyrkinyt vaihtamaan viikottain mutta välillä hieman vähemmän koska kaloja on noin vähän.

Haaveilen aika erilaisesta kirjosta kaloja, ja kaipaisin hieman muitten akvaristien mielipiteitä ja ehdotuksia mitä tuonne voi laittaa. Olen pitkään haaveillut perhoskirjoahvenista, mutta odotan että akvaarion tasapaino löytyy ja myös nuolimonneja haluan, mutta nekin saavat odottaa. Muita lajeja joista haaveilen, mutta jotka luultavasti jäävät ostamatta ovat erilaiset imunuoliaiset, smaragdi- ja hehkurasborat, jotku pieneksi jäävät monniset, joku pieni pleko ja rihmakalat. Nämä käsittääkseni sopivat niin erilaisiin akvaarioihin ettei niitä kannata tuonne laittaa :)

Myös sisustusvinkkejä kaipaan, ja kommentoida saa vapaasti!
Liitteet
Tässä vielä akvaariosta kuva, kasvit ovat tuosta kasvaneet aika paljon.
Tässä vielä akvaariosta kuva, kasvit ovat tuosta kasvaneet aika paljon.
Piian akvaario.jpg (101.81 KiB) Katsottu 3044 kertaa
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Re: Sisustusideoita ja kalaehdotuksia 250-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Mä ehkä hommaisin tuonne juurakon, joka ylettyis melkeen pintaan asti.
Piia85
Member
Member

Mauiwee kirjoitti:Mä ehkä hommaisin tuonne juurakon, joka ylettyis melkeen pintaan asti.
Kiitos vinkistä! Olenkin ajatellut, että tuo on jotenkin tyhjän näköinen ja sellainen pintaan asti ylettyvä juurakko voisi olla hyvännäköinen.
Piia85
Member
Member

Löysin viime kesänä tällaisen puun palasen järveltä, mietin että uskaltaisikohan sitä laittaa akvaarioon ja miten sitä kannattaisi käsitellä? Minusta se on tosi magee.
Liitteet
Juurakko.jpg
Juurakko.jpg (64.7 KiB) Katsottu 2979 kertaa
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Komia on. Jos se mahtuu kattilaan ni sen voi keittää. Jos ei niin voi laittaa uuniin tai saunottaa. Saunassa kannattaa pitää ilmeisesti useamman saunomiskerran ajan, en ole itse kokeillut.
Sitten vaan sankoon lillumaan. Jos sieltä on tullakseen jotain nöyhtää/hometta niin muutaman viikon lilluttelulla ja harjaamisella niistä pääsee. Jos tuo on järvestä löydetty niin tuskin siitä enää mitään tulee.
Puun uppoamiseen menee useampi viikko, joten siinä lillutellessa se on todennäköisesti imenyt itseensä tarpeeksi vettä, että sen saa aseteltua siihen mihin tahtoo eikä kalikka enää kellu.
Piia85
Member
Member

Mauiwee kirjoitti:Komia on. Jos se mahtuu kattilaan ni sen voi keittää. Jos ei niin voi laittaa uuniin tai saunottaa. Saunassa kannattaa pitää ilmeisesti useamman saunomiskerran ajan, en ole itse kokeillut.
Sitten vaan sankoon lillumaan. Jos sieltä on tullakseen jotain nöyhtää/hometta niin muutaman viikon lilluttelulla ja harjaamisella niistä pääsee. Jos tuo on järvestä löydetty niin tuskin siitä enää mitään tulee.
Puun uppoamiseen menee useampi viikko, joten siinä lillutellessa se on todennäköisesti imenyt itseensä tarpeeksi vettä, että sen saa aseteltua siihen mihin tahtoo eikä kalikka enää kellu.
Ok, kiitos jälleen. Täytyy kokeilla miltä tuo näyttäisi, mutta jotenkin en osaa vaan kuvitella sitä tuonne kuitenkaan..

Olisikohan sellainen kalasto mitään, jos tuonne ottaisi noitten tämän hetkisten asukkaitten lisäksi 10kpl ottoja, 2 tai 3 perhoskirjoahventa ja joku samoihin oloihin sopiva pieni parvi? Tai jos jättäisi nuo perhoskirjoahvenet pois ja ottaisi jotain lasimonneja 10kpl? Tulisiko liikaa kaloja?
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Kannattaa sitten olla tarkkana niiden lasimonnien kanssa. Ostin liikkeestä "pikkulasimonneja", jotka osoittautuivatkin kotona muutaman pykälän haastavammiksi niilinkuultomonneiksi. Blogissani on niistä kuvia.
Piia85
Member
Member

Riveriana kirjoitti:Kannattaa sitten olla tarkkana niiden lasimonnien kanssa. Ostin liikkeestä "pikkulasimonneja", jotka osoittautuivatkin kotona muutaman pykälän haastavammiksi niilinkuultomonneiksi. Blogissani on niistä kuvia.
Minulla ei ole todellakaan vielä mitään hajua että olenko edes ottamassa pikkulasimonneja, tai mitään noista mitä tällä hetkellä suunnittelen :) Kun täältä haen tietoa erilaisista kaloista, löydän koko ajan jonkun mielenkiintoisen uuden kalalajin ja innostun siitä :D

Millä tavalla noitten hoito poikkeaa pikkulasimonneista?
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... cies_id=16 Pikkulasimonneja

http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... ecies_id=3 Niilinkuultomonni, joita on Suomessa lasimonneina myyty.

Kuultomonnit ovat erittäin herkkiä ja arkoja, täällä reagoivat kaikkeen piiloutumalla. Niistä ei siis todellakaan näy evän evää kun totuttelevat uusiin oloihin. Niitä pitää olla vähintää 10, että viihtyvät edes jotenkuten. Kun tottuvat tilaan, liikkuvat kyllä jonkun verran, muttta enimmäkseen ovat parkissa lempipaikassaan. Ja yksikin muutos sisustuksessa tai kelluva poikashäkki, ja -puff- ei monnin monnia missään.

Lasimonni eivät ole niin säikkyjä, vaikka parvea nekin kaipaavat, sitä kymmentä niillekin suosittelisin.

Itse kyllä tykkään näistä molemmista, mutta välillä käy kyllä hermoille kun kalat sinkoavat tiehensä ja teeskentelevät kuolleita lehtiä ihan pienestäkin häiriöstä. Lasimonneja ottaisin lisääkin, kuultomonneja en.
Piia85
Member
Member

Riveriana, kiitos paljon vastauksesta.
Riveriana kirjoitti:Itse kyllä tykkään näistä molemmista, mutta välillä käy kyllä hermoille kun kalat sinkoavat tiehensä ja teeskentelevät kuolleita lehtiä ihan pienestäkin häiriöstä. Lasimonneja ottaisin lisääkin, kuultomonneja en.
Kuulostaa hassulle tuo että "leikkivät" kuolleita lehtia :D Mutta en kyllä tiedä kannattaako ihan niin arkoja kaloja meille ottaa, kun meillä on kaksi koiraa jotka hönköttävät ja meidän poikakin varmaan säikyttelisi ne hengiltä..

Tänään jaksoin taas ottaa kuvan tuosta akvaariosta, ja aika paljon on kasvit innostuneet kasvamaan.
Liitteet
Tällaiselta tänä aamuna näytti, vähän on levää ja likaiset lasitkin.
Tällaiselta tänä aamuna näytti, vähän on levää ja likaiset lasitkin.
19.01.2011.jpg (127.82 KiB) Katsottu 2868 kertaa
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

Hyvin näyttää karvalehti ainakin viihtyvän. :mrgreen: Näyttää olevan tekniikat puskan takana.

Yksi parantamisehdotus, näyttää olevan aika moni kasvilaji "rivissä" takalasin edessä ja oikea reuna näyttää tyhjältä.(siihen saakka kunnes vallu alkaa kunnolla leviämään) Voisit tehdä niin, että laittaisit kaikki lajit omiksi ryhmiksi niin, että niiden välissä olisi hieman tilaa, ja siirtäisit joitain kasveja eteenpäin, jotta toi keskiosa ei näytä niin tyhjältä, paitsi jos tarkoitus on laittaa se kanto siihen, jolloin kyllä peittää osan takana olevista kasviksista.

Onko toi kukkaruukku muuten valutussuodatin? :)
Piia85
Member
Member

They2 kirjoitti:Hyvin näyttää karvalehti ainakin viihtyvän. :mrgreen: Näyttää olevan tekniikat puskan takana.

Yksi parantamisehdotus, näyttää olevan aika moni kasvilaji "rivissä" takalasin edessä ja oikea reuna näyttää tyhjältä.(siihen saakka kunnes vallu alkaa kunnolla leviämään) Voisit tehdä niin, että laittaisit kaikki lajit omiksi ryhmiksi niin, että niiden välissä olisi hieman tilaa, ja siirtäisit joitain kasveja eteenpäin, jotta toi keskiosa ei näytä niin tyhjältä, paitsi jos tarkoitus on laittaa se kanto siihen, jolloin kyllä peittää osan takana olevista kasviksista.

Onko toi kukkaruukku muuten valutussuodatin? :)
Kiitos ehdotuksista.. Olen ajatellut että siihen keskelle jäisi vain yhtä taka-alan lajia mutta niin että sitä olisi kunnollinen pusikko siinä. Ja molemmille reunoille haaveilen isoa kantoa. Tuosta karvalehdestä en oikein tiedä että jääkö se akvaarioon lopulta, mutta saa olla nyt peittämässä tuota tekniikkaa ainakin alkuun kunnes keksin mitä sille kannattaisi tehdä.

Juu, se on kasvivalutussuodatin :D Parisen kuukautta vanha vasta.
Piia85
Member
Member

Miltä kuulostaisi jos tuonne laittaisi vaikka parven kääpiönuoliaisia pohjalle, vai tarvitseeko ne hienoa hiekkaa?
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Jehnake, siis valutussuodattimessa voi kasvattaa kasveja 8O ! Tuollaisen kun saisi aikaiseksi rakentaa...

Minulla on kääpiönuoliaisia sorapohjalla. Eivät lähteiden mukaan ole yhtä tonkivaisia kuin muut nuoliaiset, ja elävät luonnossakin usein karkeammalla pohjalla (korjatkoon viisaammat, jos olen poiminut väärää tietoa). Mutta kyllä nuo kääntelevät kiviä siihen malliin, että olen miettinyt, josko kuitenkin tykkäisivät hiekasta enemmän.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Piia85
Member
Member

Tuo pohjamateriaalihan on melko köykästä mitä tuolla on, ja sitä liikkuu välillä virran mukanakin, lisäksi tuosta on sanottu että sopisi myös kaiveleville kaloille.. En sitten tiedä.
Piia85
Member
Member

Kyllä huomaa aika hyvin, ettei vielä ole uusien kalojen aika. Kasvivalutussuodatin oli nostanut pH:n melkein kahdeksaan, lisäsin kiljupullon ja ph laski alemmas, noin seitsemään. Yöllä heräsin outoon tunteeseen ja menin mittaamaan taas ph:n ja se oli laskenut alle 6.5:een ja otin toisen kiljupullon pois käytöstä, kun en ollut varma voiko laskea tuosta vielä lisää.. Aamulla ph oli noussut ennen valojen laittoa seitsemään.. Kivaa taiteilua ja varmaan tekee mielettömän hyvää kala-paroille. Tasapaino pitäisi löytyä, ehkä pitää laittaa ajastimella hiilidioksidilevittimet toimimaan jaksoissa myös yöllä.

---------------------------

Tämä tuntuu menevän nyt hieman yksinpuheluksi, mutta ajattelin vielä kysäistä..

Minua on jäänyt vähän askarruttamaan, enkä ole kovin hyvin selvillä, että kuinka paljon kaloja voi hommata tämän kokoiseen altaaseen? Jos mietin, että haluan parvikaloja, joiden koko on siinä viiden sentin luokkaa, ja ehkä pari jotain ihan yksinäänkin menevää kalaa, pieniä nekin kuitenkin?
Piia85
Member
Member

Akvaariooni muutti tänään 15 kardinaalitetraa, ajattelin pikkuhiljaa kasvatella parven isommaksi. Vähän mietityttää että kuinka paljon siihen kannattaa kaloja laittaa vielä. Toivottavasti nämä pikkuiset tulevat hyvin toimeen meillä :)
Aleesa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aleesa »

Piia85 kirjoitti:Minua on jäänyt vähän askarruttamaan, enkä ole kovin hyvin selvillä, että kuinka paljon kaloja voi hommata tämän kokoiseen altaaseen? Jos mietin, että haluan parvikaloja, joiden koko on siinä viiden sentin luokkaa, ja ehkä pari jotain ihan yksinäänkin menevää kalaa, pieniä nekin kuitenkin?
Mä en toden totta ole mikään asiantuntija, mutta jos kiinnostaa verrata toiseen 250-litraiseen, niin kurkkaa tänne :) Mun mielestä mun akvaario näyttää juuri sopivan täydeltä, mutta ei vielä ahdetulta. Harkitsen muutaman oton hankkimista levätalkkareiksi, mutta muuten se näyttää nyt hyvältä. On pohjakaloja, pohjan tuntumassa oleskelevia ja keskivedenkaloja - on rauhallisia (noitamonnit ja keisaritetrat) ja vähemmän rauhallisia (helmimonniset ja "adhd-tetrat" eli kuparit...).

250-litraiseen voisi varmaan ottaa esimerkiksi helmirihmakalahaaremin (1 k + 2 n), jos muut vesiarvot ja olosuhteet vaan sopivat. Täällä sen mainitaan olevan oiva kumppani kardinaalitetroille :)

Korjatkaa muut, jos puhuin ihan läpiä päähäni...
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Tässä meikäläisen näkemys 250 täyttämisestä. Lähinnä tuo kanto juttu tuolla alussa. Kannon tilasin XXL valikosta Tulipyrstöstä ja tollanen köntti tuli. Lisäksi on tekokäkkärä jossa kurttulehtiä kasvaa ja kotoinen omenapuunoksa.

Kuva
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Piia85
Member
Member

Aleesa kirjoitti:
Piia85 kirjoitti:Minua on jäänyt vähän askarruttamaan, enkä ole kovin hyvin selvillä, että kuinka paljon kaloja voi hommata tämän kokoiseen altaaseen? Jos mietin, että haluan parvikaloja, joiden koko on siinä viiden sentin luokkaa, ja ehkä pari jotain ihan yksinäänkin menevää kalaa, pieniä nekin kuitenkin?
Mä en toden totta ole mikään asiantuntija, mutta jos kiinnostaa verrata toiseen 250-litraiseen, niin kurkkaa tänne :) Mun mielestä mun akvaario näyttää juuri sopivan täydeltä, mutta ei vielä ahdetulta. Harkitsen muutaman oton hankkimista levätalkkareiksi, mutta muuten se näyttää nyt hyvältä. On pohjakaloja, pohjan tuntumassa oleskelevia ja keskivedenkaloja - on rauhallisia (noitamonnit ja keisaritetrat) ja vähemmän rauhallisia (helmimonniset ja "adhd-tetrat" eli kuparit...).

250-litraiseen voisi varmaan ottaa esimerkiksi helmirihmakalahaaremin (1 k + 2 n), jos muut vesiarvot ja olosuhteet vaan sopivat. Täällä sen mainitaan olevan oiva kumppani kardinaalitetroille :)

Korjatkaa muut, jos puhuin ihan läpiä päähäni...
Nuo kardinaalitetrat ovat kyllä tuoneet paljon lisää elämää akvaarioon. Ensin tuntui että kirsikkabarbit eivät hyväksy niitä, jahtasivat pikkuisia mutta jättivät kyllä nopeasti rauhaan ja nyt näyttää että elävät sulassa sovussa keskenään. Nuo kardinaalitetrat ovat vielä ihan poikasia, ehkä 2cm pitkiä vasta ja aivan uskomattoman söpöjä :)

Olen kyllä haaveillut joistain pieniksi jäävistä rihmakaloista, ja ehkä niitä jossain vaiheessa on akvaariossani :)

Debuggerilla on hieno allas, ja jotain tuon tyylistä kantoa ajattelinkin :) Mikä tuo vaalea kala on oikealla?
Aleesa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aleesa »

Mites, kokeneemmat - ovatko kirsikkabarbit liian vilkkaita seuralaisia rihmakaloille..? Muistelen lukeneeni, että niiden seuraan sopivat rauhalliset kalat, millaisia ainakaan meidän seksi- ja vauhtihurjastelevat kirsikkapojat eivät ole 8-)
Piia85
Member
Member

Itse en näkisi ongelmaa noitten rihmakalojen kanssa. Meillä on ollut pari taistelukalaa näitten kanssa ja kyllähän ne hurjastelevat, mutta ovat kyllä jättäneet aina kaikki muut kalat rauhaan. Noi kardinaalitetrat saivat alkuun kyytiä mutta kyllä se meno rauhoittui seuraavaan aamuun mennessä ja nyt saavat olla molemmat lajit omassa rauhassaan.

Mielestäni kirsikkabarbit ovat vilkkaista barbeista niitä kilteimpiä, eivät ainakaan meillä ole koskaan nyppineet. Tiikeribarbeja en enää koskaan ota, niitten kanssa hyvä kun itse uskalsi kädet laittaa akvaarioon kun olivat heti ranteissa kiinni..
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Debuggerin kannot ovat kyllä hienoja. Itsekin haluaisin jotain tuollaista korkeampaa omaani, siellä on vain matalia, pohjaa myötäileviä kantoja tällä hetkellä...

Kiviäkään ei kannata sisustussuunnitelmissa unohtaa, niillä saa ryhmiteltyä sisustusta hienosti, kun vain muistaa ne perussäännöt (ei metallihohtoisia kiviä, ruosteisia, kalkkikiviä tms.). Pohjakalaset tykkäävät myös kivenkoloista.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Piia85 kirjoitti:Debuggerilla on hieno allas, ja jotain tuon tyylistä kantoa ajattelinkin :) Mikä tuo vaalea kala on oikealla?
Se on hoitokala, vanha Cosby rihmakala. Se elää eläkepäivänsä meillä kun kaveri olisi heittänyt sen menemään.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”