Monni on täysin musta n. 15cm pitkä. Pitkät viikset ja hieman sellaista "pitsiä" siinä. Selkäevän takana se "kyömy". Todella arka, joskus syömä aikaan paikalla.

Kuvat vähän pimeitä, mutta toivottavasti saa selvää!
Valvoja: Moderaattorit
Mitä pieneksi jääviä ripsimonneja sitten on?jippo kirjoitti:Pieneksi jääviä ripsimonneja on useita.
Tanganjikajärven lajit Synodontis lucipinna/perticola (monella myös malawiahventen kanssa samassa):pikku_kalaset kirjoitti:Mitä pieneksi jääviä ripsimonneja sitten on?jippo kirjoitti:Pieneksi jääviä ripsimonneja on useita.
kiitos vinkistä! yritetään kuvata ja laitan sitten vielä kuvan tännejippo kirjoitti:Ota se kuva hiukan alaviistoon kun käytät salamaa.
Juu laitan. Aina ruoka-aikaan oon akvan vieress väijymässä.pikku_kalaset kirjoitti:Laita lisää kuvia! Mua ainakin kiinnostaa mikä tää loppujen lopuksi on ja sopisko 250 litran tankkiin -etenki jos päätät luopua siitä *wink wink*
: DDD Näyttää suloselta, vaikk kuvat on toki sumeita.
Onhan niitä aika nippu. Tuonne 20 senttiin tai sen alle jäävät esimerkiksi aalto- ja kuvioripsimonni, rengasripsimonni, tummaripsimonni, sokkelo-, seepra- ja siimaripsimonni. Ihan toinen juttu on, mitä näistä on saatavilla, aitona vai ei ja mihin hintaan. Noita nimiä kannattaa kuitenkin haeskella. Tummaripsimonni on porukan pienin, vain 12 sentin tienoille kasvava. Selkäuimari on tietty sitten vielä pienempi, yleensä alle kymmensenttinen.pikku_kalaset kirjoitti:Mitä pieneksi jääviä ripsimonneja sitten on?jippo kirjoitti:Pieneksi jääviä ripsimonneja on useita.
Höh, tälläkö muka hankala luonne?JJVi kirjoitti: Sulkaripsimonni tuntuisi olevan osallisena aika monessa risteytyksessä...ja vähän hankala luonnekin sillä tuntuu olevan.
Täällä Aaltoripsari, 3 kpl Siimaripsiä ja yksi Tummaripsimonni. Siimat ainakin viikon kotiutumisen jälkeen vielä selvästi arkoja. Tummaripsi rohkea eikä pelkää oikein kättäkään. Olen kerran sitä koskettanutkin. Korostaisin sitä, että yksilöitä ovat. Tosi monesta lajista on useita eri tarinoita siitä miten rayhäävät tai ei. Altaan sisustus ja vaikkapa virtausvoimakkuus tuntuu vaikuttavan asiaan. Allasseura också.JJVi kirjoitti:Tummaripsimonnit ovat ainakin mulla aikas piilottelevia. Jos itse hakisin pieniä ripsareita, koettaisin löytää jostakin alberteja (siimaripsimonneja). Ne ovat rohkeita ja todennäköisesti aitoja (voisi kuvitella että noita pitkiä viiksiä voi olla hankala saada aikaan risteyttämällä).
Kun fisu on noinkin iäkäs, niin väri on tosi tumma. Minusta silmä ja rasvaevä ei täsmää Tummaripsimonniin mitenkään. Kaikkein lähinnä tuo silmän, rasvaevän ja muodon malli sopii sikaharvinaiseen Pariripsimonniin. Kunpa näkis tota olkalisäkettä, eli sitä taaksepäin sojottavaa luuta siinä silmän takana vähän tarkemmin. Jos sen pää on pyreä, niin nummifer on mun määritys. Se on siis Synodontis nummifer ja haulla löytyy täältäkin siitä juttua. Niitä on tullut tosi tosi vähän Suomeen, mutta silloin kun niitä muutama tuli, se oli varmaan 90-luvulla. Jos tää on niitä, niin ikää on se 15 vähintään. Ja se on ihan mahdollista. Rassin mukaan niitä olis tullut Suomeen ehkä korkeintaan viisi kappaletta. Rassilla oli yksi, mulla myös ja se päätyi sittemmin jippo-nimimerkille. Mutta sekin oli jo vanha kuin taivas eikä enää polski jipollakaan. Kitukasvuisena sen mittakin jäisi tohon 15 senttiin.Annukka96 kirjoitti:Synodontis robbianusta ehdoteltu, mutta haluaisin silti vielä varmistuksen asiaan.
Annnukka96 kirjoitti:Kiitoksia vastanneille!
Eli tummaripsari ei varmastikkaan ole? Taitaa sitten kääntyä hybridiksi.Ja tosiaan monni on n. 15 vuotias, mutta en usko sen olevan tuo s. nummifer... ja monni on ihan yksivärinen
Mutta vielä lisää kommentteja?
En tosiaan tarkoittanut että monnisi olisi hybridi vaan ihan aito laji mutta lajimääritystä en osaa kuvan perusteella sanoa. Kuvan perusteella vaihtoehdot olisivat Synodontis nigrita tai Synodontis obesus.Annnukka96 kirjoitti:Kiitoksia vastanneille!
Eli tummaripsari ei varmastikkaan ole? Taitaa sitten kääntyä hybridiksi.Ja tosiaan monni on n. 15 vuotias, mutta en usko sen olevan tuo s. nummifer... ja monni on ihan yksivärinen
Mutta vielä lisää kommentteja?
Kyllähän se taitaa olla enemmän poikkeuksellista että vanha nummifer on yksivärinen, pääsääntöisesti niillä kuitenkin on pisteitä vanhanakin.Veikkonen kirjoitti:Vanha S. Nummifer on ihan yksivärinen. Nuorena sillä on kaksi isoa täplää. Musta tummaripsarin silmäkin on tosi paljon pienempi kuin tuon.