Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset
Valvoja: Moderaattorit
-
Sisso
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset
Kyllä se nyt on niin, että meillä on kaikenmaailman pohjavipeltäjiä joka paljussa riittävästi ilman partiksiakin. Haluaako joku siis maatiaispartiksen/sia? Tarjolla aikuinen uros ja naaras sekä neljä poikasta, joiden sukupuolesta ei vielä tietoa. Kokouksen olen edelleen tulossa, että sinne voin tuoda mukanani, jos joku näitä ottaa. Ihan lahjoitusmenininki on, kun ollaan itsekin saatu nämä ennen kuin monnisten ja käkösten (tai mitä ikinä noi nyt sitten malawilassa onkaan) invaasio alkoi.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
They2
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Mies
Jes, paasen nakojaan huomenna kokoukseen mukaan.
onko kenellakaan halua vaihtaa jotain E-Amerikkalaisia kasvia pariin kilpukkaan? Ei tarvi mitaan isoa puskaa, pieni alkukin riittaa.
onko kenellakaan halua vaihtaa jotain E-Amerikkalaisia kasvia pariin kilpukkaan? Ei tarvi mitaan isoa puskaa, pieni alkukin riittaa.
-
Sisso
- Advanced Member

Jos kenellekkään kelpaa, päätettiin raivata sekalaan lisää tilaa antamalla pois toinenkin isoista miekkakasveista. Jos joltakulta löytyisi konnaputkea (vaikka pieniä pätkiä), voisin vaihtaa miekkaan, ottaa lahjoituksena tai vaikka pientä korvausta vastaan. Matkaan, siis huomiseen kokoukseen, lähtee myös moorapuu, jos joku halajaa sellaista.
Ai eiks se ollutkaan kirppari tiistaina? No, mä voin luukuttaa näitä takahuoneesta.
Meille kotiutui palettikalapari ja toistaiseksi ovat olleet varsin nätisti muiden kalojen kanssa. Avaimia uros siirtää kohteliaasti mutta määrätietoisesti poispäin ruokailulla, mutta monniset ja lehtikalat ovat saaneet olla ihan rauhassa. Avaimille etsitään uutta kotia, mutta mietityttää, että voiko niiden tilalle ottaa mitään ilman että paletit tulee hullummiksi kuin turkkilaiset palkkasotilaat. Ilmassa haaveilua toisesta ahvenparista, esim. ruso-, mutta voi olla nirri pois-meninki. Arvon herrasväki kyllä kuti ihan sovussa perhosten kanssa edellisellä omistajallaan, mutta ollaan äärest epäluuloisia luettuamme täältä juttuja näistä "tappajakaloista". Eikös perhosetkin valtaa reviirin, jota kiihkeästi puolustavat? Että jos ne pärjäsivät meidän paljua pienemmässä yhdessä, niin miksei tossa? Vaikkei me kyllä perhosia....Kauniitahan ne on.
Malawilasta lisää iloisia uutisia: Cynotilapiaukko onnistui vihroin ja viimein... Hautovien oranssien käytös on muuttunut rohkeammaksi ja luulen, että ainakin se, joka on hautonut kolmisen viikkoa, suunnitelee poikasten ulkoilutusta. Minä puolestani suunnittelen kehdonryöstöä, kun vaan tietäisi, miten saada emo kiinni. Varmaan päästään kaikki helpommalla, kun annan olla ja Herran haltuun ne poikaset. Onhan tuolla kivikkoa.
Ai eiks se ollutkaan kirppari tiistaina? No, mä voin luukuttaa näitä takahuoneesta.
Meille kotiutui palettikalapari ja toistaiseksi ovat olleet varsin nätisti muiden kalojen kanssa. Avaimia uros siirtää kohteliaasti mutta määrätietoisesti poispäin ruokailulla, mutta monniset ja lehtikalat ovat saaneet olla ihan rauhassa. Avaimille etsitään uutta kotia, mutta mietityttää, että voiko niiden tilalle ottaa mitään ilman että paletit tulee hullummiksi kuin turkkilaiset palkkasotilaat. Ilmassa haaveilua toisesta ahvenparista, esim. ruso-, mutta voi olla nirri pois-meninki. Arvon herrasväki kyllä kuti ihan sovussa perhosten kanssa edellisellä omistajallaan, mutta ollaan äärest epäluuloisia luettuamme täältä juttuja näistä "tappajakaloista". Eikös perhosetkin valtaa reviirin, jota kiihkeästi puolustavat? Että jos ne pärjäsivät meidän paljua pienemmässä yhdessä, niin miksei tossa? Vaikkei me kyllä perhosia....Kauniitahan ne on.
Malawilasta lisää iloisia uutisia: Cynotilapiaukko onnistui vihroin ja viimein... Hautovien oranssien käytös on muuttunut rohkeammaksi ja luulen, että ainakin se, joka on hautonut kolmisen viikkoa, suunnitelee poikasten ulkoilutusta. Minä puolestani suunnittelen kehdonryöstöä, kun vaan tietäisi, miten saada emo kiinni. Varmaan päästään kaikki helpommalla, kun annan olla ja Herran haltuun ne poikaset. Onhan tuolla kivikkoa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
They2
- Advanced Member

Sisso, mä olisin kiinnostunut siitä moorapuusta. Kuinka iso sun miekkasi on? Kuinka isoksi kasvaa? Mulla on pieni pätki konnanputkea ja kilpukkaa paljon, haluutko niihin vaihtaa (siis moorapuu+miekka)?
Viimeksi muokannut They2, 20:10, 14.02.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Mika Sandell
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Huomenna tiistaina on TAY:n kuukausikokouksessa helpotettu uusien jäsenten liittymistä seuraan järjestämällä jäsenmaksupiste, ei tarvitse miettiä kenelle ilmoittautua. Samalla saa jäsenkortin mukaansa, ja voi vaikka seuraavana päivänä mennä hyödyntämään jäsenetujaan paikallisiin akvaarioliikkeisiin.
Mä olen tehny periaate päätöksen etten tunkisi enää itteäni lähiaikoina mihinkään yhdistykseen, mutta mitäs tämä liittyminen maksaa ja mitäs etuja sillä jäsenkortilla saa?
Sisso: mä olen miettinyt avainkirjoahvenia, jutskaillaanko huomenna näistä?
Sisso: mä olen miettinyt avainkirjoahvenia, jutskaillaanko huomenna näistä?
-
They2
- Advanced Member

Jasenmaksu ei maksa paljon mitaan, pari kymppia enintaan, tarkkaan en muista. Jasenkortilla saa suurimmalta osin turun lemmikkikaupoista 10% alennuksen akvaariokalojen ja tuotteiden oston yhteydessa.
-
Milsku
- Senior Member

Onkos suomessa Oliver Knottin tapaista sisustus neroa? Jos joku ei tiedä niin kurkatkaas http://www.pbase.com/plantella
Mä niin kuolaan noita altaita ja haluun oppia kans sisustamaan paremmin. Nuo altaat näyttää silmään kauniilta ja mikä tärkeintä, myös kalojen kannalta ihanteellisilta. Jos suomessa on tällaisia neroja niin pakkohan sellainen on saada luennoimaan Tay:viin! Ei muutenkaan olisi ainakaan mun mielestä yhtään turha aihe keskustella. Itse ainakin olen ihan märkäkorva sisustushommissa.![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mä niin kuolaan noita altaita ja haluun oppia kans sisustamaan paremmin. Nuo altaat näyttää silmään kauniilta ja mikä tärkeintä, myös kalojen kannalta ihanteellisilta. Jos suomessa on tällaisia neroja niin pakkohan sellainen on saada luennoimaan Tay:viin! Ei muutenkaan olisi ainakaan mun mielestä yhtään turha aihe keskustella. Itse ainakin olen ihan märkäkorva sisustushommissa.
Nano Riutta <3
-
Aleesa
- Junior Member

Wau, onpa hienoja! Huomiselle luennolle en valitettavasti pääse, mutta yllämainitun kaltaiselle olisin kyllä todella kiinnostunut osallistumaanMilsku kirjoitti:Onkos suomessa Oliver Knottin tapaista sisustus neroa? Jos joku ei tiedä niin kurkatkaas http://www.pbase.com/plantella
Mä niin kuolaan noita altaita ja haluun oppia kans sisustamaan paremmin. Nuo altaat näyttää silmään kauniilta ja mikä tärkeintä, myös kalojen kannalta ihanteellisilta. Jos suomessa on tällaisia neroja niin pakkohan sellainen on saada luennoimaan Tay:viin! Ei muutenkaan olisi ainakaan mun mielestä yhtään turha aihe keskustella. Itse ainakin olen ihan märkäkorva sisustushommissa.
-
Sisso
- Advanced Member

Nianau: sopii hyvin! Nämä kolme ovat hyvin rauhallisia eivätkä hätyyttele muita kaloja mitenkään. Tyypillisiä avaimia, siis. Ovet kuteneet viime keväänä ja jotain sen suuntaista näyttäisi olevan nytkin meneillään. Sukupuolista en tiedä, mutta pärjäävät keskenään ainakin nyt hyvin, oli mitä oli. Jos nyt päätät ottaa ne vielä ennen iltaa, saan ne matkaani silloin. Jotenkin sympaattisia kaloja, mutta poika toivoisi jotain vähän räväkämpää. Voit vaikka laittaa yksäriä, jos haluat tietää lisää tai jotain.
They: miekka on n 30cm korkea ja leveyttä ylhäällä jotakuinkin saman verran. Moora ei ole kovin iso, mutta juurakko-osan pisin kärki yltää ehkä 25-30cm päähän. Mistä tuon nyt sitten laskee... Otan mukaan illalla, niin voit katsoa sen ja päättää sitten. Vaihto kasveihin ok, mitä enemmän sulta liikenee, sen parempi!
Hei, te ette kyllä usko, mutta aamulla hajosi roskapönttö-PickUpin roottorin akseli kun puhdistin sitä. Sillä kait oli ikääkin, tuli käytettynä. Onko mulla kohta yhtäkään akvalaitetta, joka ei olisi jotenkin hajonnut käsiin tai muuten pettänyt? Onneksi noita saa varaosina, mutta harmittaa, kun se oli uudessa akvassa varmistelemassa maton kypsymistä ja toisen suodattimen tukena stabiloimassa alkua. Nyt filtteri lilluu sukkahousuissa maalwilassa odottamassa uutta akselia. Sainhan mäkin sitten ihan omat sukkahousut akvaan!
En pääse katsomaan nyt noita sisustusgurun sivuja (kone kuttuilee koko ajan), mutta ehkä se saataisiin suomeen, jos kaikki suomen akvaseurat yhdessä maksaisi sen palkkion.... Nauratti toi Aleesan kommentti, kun mun ajatuksen kulkee aina vähän edellä: "....valitettavasti en huomiselle luennolle pääse, mutta myöhemmin olisin kiinnostunut tulemaan luennoimaan aiheesta...."
-----
Theylle vielä: mä olin unohtanut tarjoilleeni juurakkoa pojan luokkaan perustettavaan akvaan. No, tänään ope oli ilmoittanut, että ottavat sen sinne. Sori sekoilu, mutta siitä on aikaa kun kouluun juurakkoa tarjosin enkä muistanut koko hommaa. Mutta miekkakasvin saat, jos vaan kelpaa.
They: miekka on n 30cm korkea ja leveyttä ylhäällä jotakuinkin saman verran. Moora ei ole kovin iso, mutta juurakko-osan pisin kärki yltää ehkä 25-30cm päähän. Mistä tuon nyt sitten laskee... Otan mukaan illalla, niin voit katsoa sen ja päättää sitten. Vaihto kasveihin ok, mitä enemmän sulta liikenee, sen parempi!
Hei, te ette kyllä usko, mutta aamulla hajosi roskapönttö-PickUpin roottorin akseli kun puhdistin sitä. Sillä kait oli ikääkin, tuli käytettynä. Onko mulla kohta yhtäkään akvalaitetta, joka ei olisi jotenkin hajonnut käsiin tai muuten pettänyt? Onneksi noita saa varaosina, mutta harmittaa, kun se oli uudessa akvassa varmistelemassa maton kypsymistä ja toisen suodattimen tukena stabiloimassa alkua. Nyt filtteri lilluu sukkahousuissa maalwilassa odottamassa uutta akselia. Sainhan mäkin sitten ihan omat sukkahousut akvaan!
En pääse katsomaan nyt noita sisustusgurun sivuja (kone kuttuilee koko ajan), mutta ehkä se saataisiin suomeen, jos kaikki suomen akvaseurat yhdessä maksaisi sen palkkion.... Nauratti toi Aleesan kommentti, kun mun ajatuksen kulkee aina vähän edellä: "....valitettavasti en huomiselle luennolle pääse, mutta myöhemmin olisin kiinnostunut tulemaan luennoimaan aiheesta...."
-----
Theylle vielä: mä olin unohtanut tarjoilleeni juurakkoa pojan luokkaan perustettavaan akvaan. No, tänään ope oli ilmoittanut, että ottavat sen sinne. Sori sekoilu, mutta siitä on aikaa kun kouluun juurakkoa tarjosin enkä muistanut koko hommaa. Mutta miekkakasvin saat, jos vaan kelpaa.
-
They2
- Advanced Member

Sisso, ei haittaa, miekka riittaa. Ei kai se ole kovin vaikee kasvi? Ma sain tota konnanputkea yhelta harrastajalta. Oli aluksi varjosessa kohdassa kasvammassa, eika menestynyt ja hajos osiin. Niis on vaan pari pienta lehtee, mutta alkaa kylla varmasti kasvamaan. Kilpukkaa saat pari isompaa yksiloa vaikka, ne kasvaa nopeesti.
-
Mauiwee
- Senior Member

Eilen meille kotiutui 10 pikkumonnista ja yksi (porukan pienin) oli henkitoreissaan kun tulin kotiin. Kaverit tulivat suoraan tukusta, joten olivat olleet pussissa jo kolmisen tuntia. Kaveri virkosi illalla, mutta aamulla kattelin että yksi pikkumonninen makoili selällään rusolehden lehdellä ja pyrähteli välillä uimaan ja palasi taas makoilemaan selälleen.
Harmittaa tuollainen vaikka tiedänkin että pikkumonniset ovat herkkiä ja osasin varautua siihen, että yksi tai kaksi tippuu kuljetuksen jälkeen.
Harmittaa tuollainen vaikka tiedänkin että pikkumonniset ovat herkkiä ja osasin varautua siihen, että yksi tai kaksi tippuu kuljetuksen jälkeen.
Voi harmi.
Toivottavasti muut pysyy kunnossa. Nuo pikkumonniset ovat mun toivelistalla, pitänee miettiä jos niitä hankkisi loretonmonnisten kavereiksi. Voisitko vaikka yv:llä vinkata paljonko nuo maksoi?
-
Sisso
- Advanced Member

Ihmeen raskaasti nuo tappiot ottaa, vaikka miten osaa ajatella, että näin voi käydä. Varmaan ihan siksikin, ettei kalan, tai minkään muun eläimen, kitumista ole mitenkään miellyttävää katsella. Ja tehdä päätöstä, että sakset kätöseen, sekään nyt niin kivaa hommaa ole.
They: oliko paketissa kilpukkaa? En löydä sitä mistään. Olin illalla ihan tsippi kun kävin kasvit läpi, kun kannettiin ensin vielä pesukone sisään ja sitten laitettiin kalat lillutukseen. Mutta ei kilpukkaa kasviämpärissä vaan ole. Hukkasinko mä sen väsyneenä jonnekin?
They: oliko paketissa kilpukkaa? En löydä sitä mistään. Olin illalla ihan tsippi kun kävin kasvit läpi, kun kannettiin ensin vielä pesukone sisään ja sitten laitettiin kalat lillutukseen. Mutta ei kilpukkaa kasviämpärissä vaan ole. Hukkasinko mä sen väsyneenä jonnekin?
-
Aleesa
- Junior Member

Mullakin kuoli kuudesta perjantaina haetusta otosta yksi, mahdollisesti kaksi... En löytänyt kuin yhden raadon (jolta oli jo silmät syöty
), mutta eilen akvaa siivotessa sain laskettua vain neljä ottoa. Höh.
Yksi on kaiken lisäksi vielä niin pieni, että tunkee itsensä Crystal-suodattimen kulmakehikkoon, eikä pääse sieltä sitten pois - olen pariin kertaan sen sieltä jo pelastanut. Ehkei nämä - ainakaan näin pieninä - ole kuitenkaan ideaalivalinta näinkin isoon altaaseen... Helmimonniset sen sijaan viihtyvät, ja kutevat jälleen
Edellisestä kudusta on aikaa vain vajaat pari viikkoa! En ole nähnyt poikasia, mutta voihan sellaisia jokunen jossain piilotella. Koitan olla nyt silti ottamatta niistä mitään stressiä, koska mulla ei ole aikaa sen suuremmin alkaa niitä hoivaamaan.
Mulla olis tarpeettomana Hydor Protherm -lämmitin 10 e (150-200l) ja Fluval 1+ -suodatin 15 e (max 45 l), molemmat uutta vastaavassa kunnossa. Fluvalin suodatinpatruunakin näyttää ihan pränikältä, lämmitin lienee ollut käytössä kuukauden tai kaksi. Lisäksi olis Elite 801 -ilmapumppu letkuineen ja ilmakivineen 5 e. Jos joku tarvii, niin huomenna aamupäivällä tulisivat Turkuun, tai lauantaina
Yksi on kaiken lisäksi vielä niin pieni, että tunkee itsensä Crystal-suodattimen kulmakehikkoon, eikä pääse sieltä sitten pois - olen pariin kertaan sen sieltä jo pelastanut. Ehkei nämä - ainakaan näin pieninä - ole kuitenkaan ideaalivalinta näinkin isoon altaaseen... Helmimonniset sen sijaan viihtyvät, ja kutevat jälleen
Mulla olis tarpeettomana Hydor Protherm -lämmitin 10 e (150-200l) ja Fluval 1+ -suodatin 15 e (max 45 l), molemmat uutta vastaavassa kunnossa. Fluvalin suodatinpatruunakin näyttää ihan pränikältä, lämmitin lienee ollut käytössä kuukauden tai kaksi. Lisäksi olis Elite 801 -ilmapumppu letkuineen ja ilmakivineen 5 e. Jos joku tarvii, niin huomenna aamupäivällä tulisivat Turkuun, tai lauantaina
-
Sisso
- Advanced Member

Koska meidän eilin kala/kasviostosretki Turkuun poiki uuden pyykinpesukoneen (loogista, eikö totta), meiltä pyykkäriä tarvitseva saisi toimivan, joskin rankassa käytössä olleen 6kg Candy-pyykkärin. On toiminut täysin moitteetta, mutta lähinnä kosmeettista käytön jälkeä löytyy. Saa hakea pois vaikka heti!
Siis kasvaahan punamelalehti isoksi? Eilen kokouksen jälkeen ostetu taimet on niin pieniä, että iski epäusko, vaikka netissä luki mitä. Jos ne onkin jotain nana/pygmea/repens-lajiketta? Istutin ne kuitenkin keskiosan taakse toiveissa, että ne tosiaan kasvaisi n.30 cm korkeiksi.
Angelilta saadut hyvän pituiset valluntaimet teki akvan heti tosi kivaksi, kiitos taimista! Musta vallu taustalla virrassa on niin kivan näköinen, omat muutamat taimet on vasta 10cm korkeita ja nyt tuli heti valmista eilen saaduilla! Tuli ihan kunnon pusikko kun yhdistin eilen saadut ja vanhat pikkuiset.
Ääh, mä olin vannonut pysyväni erossa akvakasveista kun niitä (siis ei-akvakasveja) tulee muutenkin sisään silmistä, korvista, ovista ja ikkunoista, mutta ouuuu... mä tunnen sen palon jo. Jospas keskittyisin noihin likemmäs sataan taimipurkkiin, joita pitäisi alkaa laittelemaan kohtapuoleen. Onneksi pojan akva on pieni ja on ne huonot valot, rajoittavat kummasti menoa. Eikä siihen taida saada kunnollisia valoja lisäämättä putkien määrää, kun siinä on toi ihan tyhmä (2x)20 wattinen putki, joka ei riitä edes akvan päästä päähän. Joo, ei saa.
Eihän?
Sano: ei saa.
Siis kasvaahan punamelalehti isoksi? Eilen kokouksen jälkeen ostetu taimet on niin pieniä, että iski epäusko, vaikka netissä luki mitä. Jos ne onkin jotain nana/pygmea/repens-lajiketta? Istutin ne kuitenkin keskiosan taakse toiveissa, että ne tosiaan kasvaisi n.30 cm korkeiksi.
Angelilta saadut hyvän pituiset valluntaimet teki akvan heti tosi kivaksi, kiitos taimista! Musta vallu taustalla virrassa on niin kivan näköinen, omat muutamat taimet on vasta 10cm korkeita ja nyt tuli heti valmista eilen saaduilla! Tuli ihan kunnon pusikko kun yhdistin eilen saadut ja vanhat pikkuiset.
Ääh, mä olin vannonut pysyväni erossa akvakasveista kun niitä (siis ei-akvakasveja) tulee muutenkin sisään silmistä, korvista, ovista ja ikkunoista, mutta ouuuu... mä tunnen sen palon jo. Jospas keskittyisin noihin likemmäs sataan taimipurkkiin, joita pitäisi alkaa laittelemaan kohtapuoleen. Onneksi pojan akva on pieni ja on ne huonot valot, rajoittavat kummasti menoa. Eikä siihen taida saada kunnollisia valoja lisäämättä putkien määrää, kun siinä on toi ihan tyhmä (2x)20 wattinen putki, joka ei riitä edes akvan päästä päähän. Joo, ei saa.
Eihän?
Sano: ei saa.
-
They2
- Advanced Member

Sisso, oli siinä kilpukkaa, amerikankilpukkaa siis. Laitoin siihen pussiin muistaakseni 2 isointa, mitä altaassani oli ja sitte muutaman pienemmän. Ne lisääntyy tosi nopeasti, kunhan olosuhteet on kunnossa. Melkein viikoittain kasvaa emokasvista pari uutta tainta.
Konnanputkea oli säälittävän vähän kyllä. Se siis suuttui jossain vaiheessa kun oli liian varjossa. Hajosi sitten osiin, mutta kasvatti taas pari pientä lehteä kaikkiin oksiin kun oli viikon valosalla. Kyllä se siitä sitten oikeasti alkaa sitten kasvamaan, jopa suht nopeasti.
Kiitos sulle siitä miekasta, on juuri sopivan kokoinen peittämään suodattimen, ja sairaan tuuhea. Kiitos paljon,
Konnanputkea oli säälittävän vähän kyllä. Se siis suuttui jossain vaiheessa kun oli liian varjossa. Hajosi sitten osiin, mutta kasvatti taas pari pientä lehteä kaikkiin oksiin kun oli viikon valosalla. Kyllä se siitä sitten oikeasti alkaa sitten kasvamaan, jopa suht nopeasti.
Kiitos sulle siitä miekasta, on juuri sopivan kokoinen peittämään suodattimen, ja sairaan tuuhea. Kiitos paljon,
-
Angel86
- Senior Member

Sisso: Kiva, että tykkäsit valluista !
Eilen illalla en sit enää puol yhdentoista maissa jaksanut alkaa istuttelemaan saatuja kasveja, joten pian pitäisi alkaa istutuspuuhiin
Kiitokset sissolle miekkalehdestä ja melalehdestä. Kattelin tietoja ja ilmeisesti se istutetaan ihan hiekkaan. Juuret vaan oli sen näköiset ku jaavansaniaisessa ni aattelin jos sen voi juurakkoon laittaa. Suski kiitos sammalista. Reilusti molemmat antoivat kasveja! Kyllä ny kelpaa 
--
Eiku juurakkoon se näköjään laitetaanki
Eilen illalla en sit enää puol yhdentoista maissa jaksanut alkaa istuttelemaan saatuja kasveja, joten pian pitäisi alkaa istutuspuuhiin
--
Eiku juurakkoon se näköjään laitetaanki
-
Sisso
- Advanced Member

Miekat oli kasvaneet (tuollaiseksi!!) n. 2cm paksuisessa hiekassa. Siis juuret hiekassa. Melalehdet puolestaan oli kivien päälle juurtuneet. Niille on parasta istuttaa ne johonkin kantoon tai esim. kiveen. Ne voi istuttaa pohjaan, mutta juurakon paksua vartta ei saa haudata. Totesin helpommaksi köyttää ne juurakkoon, kun ei se juuripöheikkö jaksanut pitää niitä pohjassa kiinni ja ne leijui omituisesti vedessä juuristaan pohjassa.
Hmm. Löysin netistä tuosta punamelalehdestä ristiriitaisia tietoja ja kyse on kuitenkin kaikissa jutuissa samasta lajista. Tai en ainakaan löytänyt mainintaa eri lajikkeista. Suomalaisilla sivustoilla sen kerrotaan kasvavan 15-30cm korkeaksi, mutta eräillä ulkomaisilla sivustoilla sen sanotaan jäävän "matalaksi". Kuvahaku antaa tulokseksi pääsääntöisesti matalia taimia (myynti-?), mutta olihan jokunen kuva korkeammistakin. Kukahan nuo taimet toi eilen mukanaan, jotta saisi tiedon, millainen noiden taimien emo on kasvutavaltaan? Taimien kasvutapa viittaa matalaan, sivusuuntaiseen, mutta enpä ole ennen pitänyt käsissäni yhtäkään melalehden pikkutainta.
They: siis joo, nythän mä hogasin. Sekoitin kilpukan konnanputkeen. Ihmettelinkin, ettei oikein vastannut mielikuvaani konnanputkesta, mutta en ole sitäkään koskaan näpelöinyt, joten luulin niitä isompia taimia konnanputkeksi. Outs, mun täytyy lähteä etsimään sangosta niitä miniskidikonnanputkia, joita tosiaan näin! Luulin niitä kilpukan juuriversoiksi!
Hmm. Löysin netistä tuosta punamelalehdestä ristiriitaisia tietoja ja kyse on kuitenkin kaikissa jutuissa samasta lajista. Tai en ainakaan löytänyt mainintaa eri lajikkeista. Suomalaisilla sivustoilla sen kerrotaan kasvavan 15-30cm korkeaksi, mutta eräillä ulkomaisilla sivustoilla sen sanotaan jäävän "matalaksi". Kuvahaku antaa tulokseksi pääsääntöisesti matalia taimia (myynti-?), mutta olihan jokunen kuva korkeammistakin. Kukahan nuo taimet toi eilen mukanaan, jotta saisi tiedon, millainen noiden taimien emo on kasvutavaltaan? Taimien kasvutapa viittaa matalaan, sivusuuntaiseen, mutta enpä ole ennen pitänyt käsissäni yhtäkään melalehden pikkutainta.
They: siis joo, nythän mä hogasin. Sekoitin kilpukan konnanputkeen. Ihmettelinkin, ettei oikein vastannut mielikuvaani konnanputkesta, mutta en ole sitäkään koskaan näpelöinyt, joten luulin niitä isompia taimia konnanputkeksi. Outs, mun täytyy lähteä etsimään sangosta niitä miniskidikonnanputkia, joita tosiaan näin! Luulin niitä kilpukan juuriversoiksi!
Melalehtiä kivien päällä juurrutettuna? Olisko kuvaa, tuollaista en ole ennen kuullut. 
Luulenpa että melalehtien korkeus vaihtelee valon mukaan. Esim. ruskomelalehti on meillä isommassa akvaariossa paremmassa valossa enintään 10-15 cm korkea ja kasvaa enemmän pohjan myötäisesti, kivana etualan kasvina. Kun taas samasta emokasvista peräisin olevat taimet toisessa, 35 cm korkeassa akvassa yltää helposti pintaan asti. Siinä valoa on huonommin, kun vesi on ruskeana turpeesta.
Luulenpa että melalehtien korkeus vaihtelee valon mukaan. Esim. ruskomelalehti on meillä isommassa akvaariossa paremmassa valossa enintään 10-15 cm korkea ja kasvaa enemmän pohjan myötäisesti, kivana etualan kasvina. Kun taas samasta emokasvista peräisin olevat taimet toisessa, 35 cm korkeassa akvassa yltää helposti pintaan asti. Siinä valoa on huonommin, kun vesi on ruskeana turpeesta.
-
Sisso
- Advanced Member

Mulla ei ole valitettavasti kuvaa ja jätin ne pallon muotoiset kivet, joissa ne hassusti kasvoi, edelliseen paikkaan. Tai siis irrotin melalehdet niistä, kun en halunnut palloja omaan akvaani. Mutta hyvin ne kasvoi, isot puskat! Akva oli, kun mentiin sitä hakemaan ja tyhjäämään, ihan piukassa kasvia ja olin hämmästynyt, kun sieltä kaivamalla löytyikin vain kaksi isoa miekkaa ja kaksi-kolme valtavaa kivessä ja kannossa kasvavaa melalehteä. Kait niiden juuret meni kiven kylkeä pohjaan, en oikein osaa sanoa, kun ei sieltä mitään nähnyt vaan kaikki kaivettiin käsikopelolla ylös.
No eikait tässä oikein muuta voi kuin istuttaa nuo punamelat johonkin ja katsoa miten ne kasvaa.
No eikait tässä oikein muuta voi kuin istuttaa nuo punamelat johonkin ja katsoa miten ne kasvaa.
-
They2
- Advanced Member

Juu, ne on toosi pieniä, olisin antanu isompia jos olisi ollut. Mutta noi tosiaan kasvaa tosi nopeasti, joten anna olla akvassa vaikka pinnassa kellumassa (kuten mulla ihan aluksi) ja kasvaa kyllä. Kun on tullu pari isompaa lehteä ja kokoakin hieman lisää, niin laita pohjaan kasvamaan. Ihmeen kestäviä noi konnanputket, ainakin kun on selvinny(jotenkin) mun käsittelystä.Sisso kirjoitti:They: siis joo, nythän mä hogasin. Sekoitin kilpukan konnanputkeen. Ihmettelinkin, ettei oikein vastannut mielikuvaani konnanputkesta, mutta en ole sitäkään koskaan näpelöinyt, joten luulin niitä isompia taimia konnanputkeksi. Outs, mun täytyy lähteä etsimään sangosta niitä miniskidikonnanputkia, joita tosiaan näin! Luulin niitä kilpukan juuriversoiksi!
-
Angel86
- Senior Member

Kasvit laitettu paikoilleen. Näyttää kyl niin paljon paremmalta. Oon tuijotellut akvaa vähän väliä 
-
suski-87
- Junior Member

Meilläkin vallisneria pääsi jo altaaseen, ja sen lisäksi tuli sitten siirrettyä pikkupurkkiin yksi vesimiekan taimi. Jälkimmäisestä en vielä tiedä, jääkö se altaaseen pysyvästi, mutta olkoot nyt ainakin pioneerilajistona. Kaverilta tuli kanssa intianvesitähdikkiä varattua, jahka heillä on seuraava kasviston karsinta altaassaan. Pikkuhiljaa sitten mietitään uusia lajeja ja lopullista kasvistoa. Kalat tulkoon sitten aikanaan, kun kasvit ovat päässeet kasvussa alkuun (ja mie saan joskus päätettyä ne lajit). Kyllä tuosta kiva tulee, tuvan jalokivestä