Leväbarbeja 240 litraiseen akvaarioon?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Leväbarbeja 240 litraiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Haluaisin leväbarbeja tuohon uuteen tulevaan 240 litraiseen akvaarioon... aina ovat kiehtoneet, mutta niin pieniä purnukoita mulla on ollut, että en ole malttanut hommata...
Mietin vain kun olen saanut niin ristiriitaista tietoa niistä.. Kirjoissa kerrotaan, että ovat sopuisia kaloja ja viihtyvät parvissa, toisaalta joissakin teoksissa on sanottu, että parvissa saattaa tulla rähinöitä.. Oma akvaarioliike sanoi, että tulevat vanhemmuuttaan kovin kiukkuisiksi ja hätyyttelevät muita kaloja, ovat siis aika tyranneja...
mulla on 2 helmirihmaa, 2 lehtikalaa, 2 plekoa ja lyhtytetra parvi sekä rippeet kardinaalitetraparvesta. Ne haluan pikku hiljaa pois, koska tulevat syödyksi kun nuo lehtikalat kasvaa.
Mitäs sanotte te, joilla noita leväbarbeja on. Onko ne äkäsiä ja olisko pieni parvi paikallaan (ei mikään kymmenen pyrstön parvi, kun tuo akvaariokaan ei mikään suuren suuri tule olemaan) max. 5-6 kpl... Mites ne pärjää vaikkapa pareittain?
1000 litraa vesivahinkoa
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Leväbarbeja 240 litraiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja urppis »

yö myöhälle kahlannut tietoa ja näyttää siltä, että levabarbi ja levänuoliainen menevät monissakin teoksissa ehkä sekaisin... Markku Varjoon mukaan olisi sopuisa ja hyvä parvikala, jolla on levänuoliaisen hyvät puolet ilman niitä huonoja. Eivät vanhemmuuttaan kyllästy leviin, eikä ala rähisemään...
Onko näin?
Meinaan tänään mennä katsastamaan noita vesseleitä...
Täytyy vaan olla tarkkana, etteivät myy kuonobarbeja mulle leväbarbeina... 8O
1000 litraa vesivahinkoa
nannukka9
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 18:23, 22.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Leväbarbeja 240 litraiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Leväbarbit ovat parvessa viihtyviä vilkkaita parvikaloja. Eivät ole äkäisiä vanhoinakaan, mutta levän suhteen laiskistuvat helposti vahemmiten, varsinkin jos helpompaa ruokaa on tarjolla. Täytyy myös huolehtia että kasvisravintoa on tarjolla, tykästyvät helposti lihaisiin ruokiin, vaikkaa se ei niille sovikaan.
Suurempi ongelma lienee sinulla tuo altaan koko, tai siis pituus. Et kertonut altaasi mittoja, nämä kun vaativat pitkän altaan, koska ovat hyvin vilkkaita ja nopeita uimereita. Helposti tulevat altaasta lattialle (varsinkin jos ei ole kansilaseja) kun kisaillessa päätylasit tulee vastaan liian lyhyessä akvaariossa.
Varjon kirjassa taitaa olla minimi pituudeksi sanottu 120cm, täällä on yleensä ihmiset sitä mieltä että altaan tulisi olla vähintään 130-150cm pitkä.
Joka tapauksessa kannattaa miettiä haluatko ison nakin kokoisia syöksyohjuksia altaaseesi ja voitko ihan rehellisesti sanoa että siellä on tarpeeksi tilaa niille.
Muuten voin oikein hyvillä mielin suositellä näitä.
Tarvitsevat myös virtaavaa hapekasta vettä!
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Leväbarbeja 240 litraiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja urppis »

tuo allas on 120cm pitkä, muistaakseni 40 leveä.. siis juwel rio 240 litraa.. oliskohan mitat 120x40x50.. Tuota minäkin mietin, että onko altaasta leväbarbille, tai pienelle parvelle..
Netti on ristiriitoja pullollaan... hurjimmat heittää 100 litraista sopivaksi, mutta siihen en laittaisi...
Noista rihmakalojen kylkilimojen mieltymyksiin kiinnitin huomiota.. Onko noin!?
Mikään pakko noita leviksiä mun ei ole saada, ne vain kiehtoo hirmuisesti. Toinen joka tökkii pikkasen on tuo lämpötila. mulla on lämmin n. 27 asteinen vesi ja leviksille on 24-26 asteinen vesi suosituksena. Muuten vesi arvot kyllä sopisi leviksille...
En tiiä.. meen niitä varmaankin kuolaamaan liikkeeseen, mutta en taida uskaltaa ostaa.. Mietin 4-6 kpl parvea.. 4 ehkä tuon akvan koon perusteella...
1000 litraa vesivahinkoa
nannukka9
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 18:23, 22.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Leväbarbeja 240 litraiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

No itse en laittaisi, mutta minähän en sitä päätä. Mutta kannattaa ottaa myös se huomioon, että levikset kaipaisivat virtaavampaa vettä kuin rihmakalat. Lämpöjen en sen sijaan usko haittaavan kunhan vesi on hapekasta.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Leväbarbeja 240 litraiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kannattaisi mennä katsomaan johonkin täysikasvuisia leviksiä 8jos mahdollista) niin näkisi kuinka isoja niistä voi tulla. Kaupoissahan ne ovatkin tosi pikkuisia sinttejä. Itse en myöskään alle 150 pitkään altaaseen niitä laittaisi.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
harmipurkki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 20:25, 07.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Leväbarbeja 240 litraiseen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja harmipurkki »

Mulla on juurikin samaisessa altaassa (Juwel 240l) ollut 5 leväbarbia. Toki poikasia. Sitten kaksi isointa muutti kaverin 380l isompana. Nuo kolme kuolivat aikanaan vanhuuttaan (n. 12-13cm), muutama pikkukala oli kasvattina välissä. Yks pikkusankari jäi mieleenkin, menetti joku yö toisen silmänsä, mutta ei henkeä kun monnin kohtas... Ja ko. monni oli laiskimus, joka söi jos suuhun putos :mrgreen: Kun oli vapaata uimatilaa, pöheikköjä ja virtaava vesi, oikeasti kalat voi hyvin... ja paksusti. Ja mulla virtauksesta huolehti mm. ulkosudin palautusputki, joka oli rei'itetty vaakaputki pinnan tuntumassa, ja sisäsutu myös. Mutta ei ollut mitään ongelmia levistä! Ja keskenään nuo hiuk kisaili, mutta ei mitään verrattuna esim. tiikeribarbeihin tms. Ja muut kalat niiltä sai olla täysin rauhassa.
Ehkä tästä minut palstalla lynkataan, ku ei vielä o niin tehty, mutta mä otan 3 levisvaavia ku rikastumasta lakkaan. Toki mulla on ystävä, jonka altaaseen saan tarvittaessa siirrettyä ne, mutta kovin pitkään mulla on noita elänyt. Eli mun mielestä jos nyt et 6-8 lukuihin lähde, toi 3kpl vois olla kokeilun arvoinen kompromissi. Liika on liikaa.
Mää mittää tiärä. Kalat ui, koira kulkee ja mää miätin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”