Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja They2 »

Terveisiä Aholansaarelta. Puoli viikkoa nyt ollu riparilla, täällä on niin jännää. :D
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Have fun^, They!

Kaikkien odottamattomien kommelusten jälkeen pikkutanka on nyt sisustettu odottamaan asukkaita. Oli sitten pakko (?) maistaa etanoita valkosipulikastikkeessa, etteivät olisi menneet ihan hukkaan. Olisittepa nähneet K-kaupan myyjän ilmeen, kun selitin etsiväni simpukoita niihin muuttaville pikkuisille kaloille. Vähän hitaasti se kattoi. No, kommeluksista ei sen enempää, mutta kävi niin, että kuudesta pallosesta yksi jäi vahingossa muuttokuormasta, sitä etsittiin ja etsittin eikä löytynyt. Sisustin tankalan oikein rankalla kädellä (vedet pois ja hiekkaa lisää jne) ja kukas se löytyi sieltä veden täytön jälkeen? Oli raasu pyörinyt hiekan seassa ja mitä kaikkea?! Mutta nyt se uiskentelee poikashäkissä ja odottaa huomiseen pääsyä edeltä menneiden kavereidensa luo. Aika järkyttyneen oloinen oli, raukka! Mulla on huono olo kalasen kohtelun takia, mutta tsiisus, sitä etsi meiltä viisi ihmistä, niin akvoista kuin lattoiltakin ja uudestakin paikasta sitä etsittiin.

Tunteeko joku pakonomaista tarvetta päästä eroon konnanputkesta? Voidaan auttaa! Se Theyn antama pikkiriikkinen taimi on lähtenyt kasvuun, mutta lisääkin voisin ottaa.

Varmaan tyhmä kysymys, mutta kuinka riccia ja monniset sopii yhteen? Tykkäisin ricciasta, mutta monnisten pitää saada kyntää hiekassa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Angel86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 600
Liittynyt: 18:12, 08.06.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Hah :D mä laitoin ricciania kivelle. Voiko se juurtua siihen?
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Kaipa se juurtuu mihin vaan jos saa sen pysymään paikoillaan ennen juurtumista?
Nano Riutta <3
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Uskoisin, että juurtuu, koska olen kuullut, että ricciaa voisi laittaa mattosuodattimeen kasvamaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja They2 »

Jes, nyt aamupalalla pääsee hieman vastailemaan. :)
Sisso, annoin kyllä muistaakseni 3 sillaista minitainta, mutta hyvä että on alkanut kasvaa.

Mulla on ricciaa nutturaverkolla kiinni kivessä, pitäisi tossa allekirjoituksessa olla kuvia.
Angel86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 600
Liittynyt: 18:12, 08.06.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Mä laitoin muutamalla kumilenkillä kiveen kiinni. Mistä sellasta nuttuverkkoa saa ostettua? :)
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Nutturaverkkoa saa varmaan mistä tahansa kaupasta missä on hiustuotevalikoima.
Kukkiis
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 11:33, 07.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

Nyt on pieni 80L akvaario pörisemässä olohuoneessa!! :) Vieläkö niitä kasveja olisi jollakin tarjolla?
330L, 140L, 90L, 16L
Tankero
Senior Member
Senior Member
Viestit: 579
Liittynyt: 16:59, 29.06.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Tankero »

Kukkiis kirjoitti:Nyt on pieni 80L akvaario pörisemässä olohuoneessa!! :) Vieläkö niitä kasveja olisi jollakin tarjolla?
Karvalehteä ja amerikankilpukkaa olis viel vähä
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Hei, musta on tullut mummu! Ekat oranssimalawit päästi poikasensa maailmalle muutama päivä sitten ja ajattelin jo, että nehän menikin nopeasti parempiin suihin. Ei siis poikasen poikasta missään. Mutta nyt, nyt niitä pikkiriikkisiä oransseja vilahtee siellä täällä kivien välissä syömässä hiutaletta. Onneksi on tuota koloa tuolla niin paljon, nämä lapset nimittäin osaavat pysytellä niissä. Hautovilta näyttää edelleen Cynotilapia- ja Acei-akat, mutta näin pienen mustan poikasen äsken. Keneltä on lapsi karkuteillä? Se kyllä söi hiutaletta, joten eipä se näytä äitiä enää mihinkään tarvitsevan...

Eihän noita raaski pois laittaa! Omia lapsiaan! Jo on pienillä kaloilla isot simmut, silmät on taatusti puolet pikkukalasta!

Sopiiko monniset ja riccia samaan akvaan? Vai viekö riccia kaiken hiekkatilan?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Ei se vie jos sitä karsii. =)
Nano Riutta <3
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 620
Liittynyt: 22:03, 31.08.2003
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Kasvaako teillä riccia pohjallakin? Meillä kun se on lähinnä kellunut just pinnan alla ja tehnyt isojakin mattoja siellä. Tai no, onhan sitä pohjallakin ollut kun laitoin joskus sitä tuollaisella verkolla muutaman kiven päälle, oli kivan näköistä. :)

...Vai ajattelenko mä nyt jotain ihan muuta kasvia?
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Kyllä puhutaan varmaan samasta. Sen vaan voi köyttämällä tms juurruttaa kiinni. Näin ainakin itse olen ymmärtänyt.

Tänään taas rapulassa urokset ui. Kyttäilin niiden puuhia ja ne jahtaavat tuota minun vanhaa musta-valkoista naarasta jota ei olekaan näkynyt hetkeen. Vetäytyy piiloon aina hiukan ennen poikasten kuoriutumista. Kummaa kyllä tämä naaras on vaihtanut väriään. Ennen ne läpinäkyvät kohdat on olleet todella värittömiä. nyt ne kohdat on punertavan rusehtavat. Voiko mustan tulisuan väri muuttua iän myötä? Eikös ainakin kirsikoilla tule se raita selkään? Ravut syövät Tetra crusta menua. Pitää vielä varmistua ettei siihen ole lisätty mitään väriaineita että ravuista tulisi punaisempia... :frown: Ennen niin kaunis rapu on nyt valko-musta-ruskean pökäleen näköinen. Koitan saada kuvaa jos kamera jopa sen verran tarkentais. Muuta mustat ravut ovat samanlaisia kuin ennenkin.
Nano Riutta <3
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja bj »

Riccia ei taida tehdä juuria lainkaan, ettei se juurru niinkuin esim. jaavansaniainen tai anubias. Mut esmees siimalla sen voi sitoa kiveen, ni pysyy. Se ei taida tarttua edes siten kuin sammaleet et tarvii olla koko ajan sidottuna sitten.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Kiitos ricciavalaisusta! Otin meille muita matalian kasveja etualalle, toisen nimi painui unholaan samantien ja toinen on kääpiöruoho. Kaveri varoitti ricciasta, että innostuessaan se painelee ihan joka paikkaan ja en mä sellaista...

Helsinginreissu on takana ja kävin kolmessa akvakaupassa, joista ei sen enempää. Sen vain sanon, että on Turussa asiat hyvin, etenkin jos mukaan lasketaan Salon PetPoint. Kyllä näiltä nurkilta saa kolmesta kaupasta kaiken sen saman, mitä maamme pääkaupunki tarjoaa niin kala-kuin kasvispuolellakin. Tottakai kannattaa käydä vilkaisemassa Helsingin kauppoja, jos sinne päin sattuu, mutta ei sinne kannata lähteä vartavasten. Kasvivalikoima oli musta suorastaa onneton niissä kaupoissa, joissa kävin. Lähti sieltä matkaan kuitenkin muutama kasvi, mutta samat olisin saanut täältäkin. Halvemmalla.

Tällaisia http://aijaa.com/v.php?i=005597582396.jpg ja http://aijaa.com/v.php?i=004197582478.jpg lähti matkaan. Tässä koko setti: http://aijaa.com/v.php?i=007437582404.jpg . Koska kuvasta voi olla vaikea tunnistaa kalaa, kerron, että se on Neolamprologus multifasciatus. Tausta on vielä vaihtamatta. Noi kuvakasvit ei oikein rimmaa... Pahoittelut huonosta kuvanlaadusta, pikselit on nettikuvia varten alhaalla (muttei riittävän, jotta saisin ne suoraan tänne ilman käsittelyä). Vesi ON kuvissa hiukan sameaa, kun otin ennen kuvausta perällä olevan käkkyräoksan pois ja vaihdoin tilalle ton kiven, jossa anubikaset kasvanee paremmin. Hauskasen oloisia kaloja, noin skidejä ja uhittelevat toisilleen jos joku uskaltaa tulla oman simpukan lähellekään.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 620
Liittynyt: 22:03, 31.08.2003
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Vooooi, kuinka söpöjä sinisilmiä! Pitkään olen miettinyt jos noille uskaltaisi ruveta Tanganjikaa pystyttämään, mutta ei vielä ole tapahtunut. Etanankuoria mulla tosin on valmiiksi ostettuna, jos vaikka sittenkin joskus... :) Miten sä käsittelet vettä niille? Se kun ei mulle koskaan oikein selvinnyt, vaikka yritin kysellä tuolla M&T-osiossa.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Sisso »

^ Tuota, mulla on sellainen ajatus, että aika harva tietää asian laidan varmasti. Osa tekee niin kuin on käsketty ja ostaa sen, mitä on ohjeistettu, osa ei. Osalla porukasta on tietoa, mutta sitä ei jaeta kuin tietyissä piireissä. Parempi kun en sano enempää kun olen niin noviisi näissä jutuissa ja tiedän, että vesihommista ollaan aika montaa mieltä. Itsekin olen ehtinyt jo törmäämään malawipuolella hyvin moneen käytäntöön, laidasta laitaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 620
Liittynyt: 22:03, 31.08.2003
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Kiitoksia vastauksesta, tuollaisen käsityksen olen itsekin saanut. Vaikeaa sitten tietää mitä uskoa ja miten tehdä. Pitänee opiskella lisää, kysyä ja miettiä asiaa. Kotilokutija-akvaario kun olisi nii-in kiva.
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja catze »

Samaa mieltä Sisson kanssa, että Turussa on asiat hyvin, ihan hyvin vaikkei kävisi kuin kahdessa liikkeessä ( ja toki tarkkaa että osaa mennä juuri niihin kahteen oikeaan ! :P ) mutta kalavaikoimaa, jos kiekkoja hakee niin Vantaan Kurki on ehdoton. Kävitkö siellä ?
Mistä liikkeestä hankit kotilokutijat ? (ne voisi olla kanssa hausta idea.. nimimerkki 2 uutta allasta kypsytystä vailla ja kalalajit mietinnässä.. )
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Aleesa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 22:24, 02.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Naantali

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Aleesa »

Mun helmimonniset kutee taas! Näyttää siltä, että tekevät tuota jokaisen vedenvaihdon jälkeen :D Säälittää vaan, kun nuo munaset menevät taatusti taas noitamonnien suihin. Kunhan albiinomonniset kotiutuvat uuteen kotiin, niin taidan jostain tulevasta kudusta napata munia 45-litraiseen (jonka piti olla kasvikasvattamo, ja tarvittaessa sairaala...). Niin kuin moiseen muka olisi aikaa - valmennuskurssi ja pääsykokeisiin valmentautuminen alkaa maalisukuun lopulla.

Kukkiis, multa liikenisi varmaan muutama oksa (argentiinan?)vesiruttoa, ja intianvesitähdikkiä "rosanervig" pitää karsia ja lyhentää tämän tästä. Samaten tiikerivallisneria tekee runsaasti poikasia. Laita vaikka yksäriä, jos olet kiinnostunut!
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Luulin jo että sukarapu vauvat menee timanttitetrojen poikasten suihin kaikki. Itsepähän halusin niitä kudettaa niin saavat nyt kasvaa tuolla rapulassa.. [:I] Äsken valolla kuikuilin tuonne kantojen juurille niin siellähän niitä vilistää! :D
Ja perun kaikki puheet että sukaravut on vähenemään päin isossa altaassa. Tänään sisustelin vähän uusiksi rapujen piilopaikkaa niin sieltähän ui heti 5 kirsikkamammaa munien kanssa vastaan. Poikasia oli miljoona ja nuoria 3 miljoonaa.
Miksiköhän mun haarniskamonnit ei tajua että se kanto/sammal pöheikkö on ravuille eikä heille... Ne aina aamuisin on ängenneet itsensä sinne sekaan nukkumaan. [:I] Valo ongelman sain ratkaistua nyt vaan vinkumaan että uusi akvaario tilaisi mulle niitä loisteputkia, kun netistä tilaa maksaa postimaksut melkeen saman kun putket..
Tekis mieli ottaa joku värikäs ahvenpari, siitä kirjoitinkin jo tuonne alkeet osioon, kun pitää ottaa niiiin monta asiaa huomioon lajivalinnassa, saatika jos edes mahtuu meille enää mitään. Tämä kaikki johtuu siitä että aina kun joku ei akvaristi tulee kylään kysytään miksi mulla ei oo värikkäitä kaloja.. :frown:

Ja sit se kauhea uutinen... Mun rapulassa on rihmalevää! En jaksa alkaa nyt sitä pimentelemään, vaan toivon että kun saan ne uudet valot niin hoituisi siinä samassa. Taidan myös ruokkia rapuja liikaa... Mutku aina ahdistaa et jos ne "teinit" ei kuitenkaan saa ruokaa kun mammoilla on aina niin kova nälkä ja ja ja...
Nano Riutta <3
Angel86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 600
Liittynyt: 18:12, 08.06.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Oijoi :) Nyt uiskentelee akvaariossa kaksi sinileukakirjoahventa. Akvaariopisteestä käytiin tänään ostamassa. Kauniita ovat :)
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 620
Liittynyt: 22:03, 31.08.2003
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

^ Kävin itsekin niitä ihailemassa eilen, nekin sellaisia sinisilmiä mistä tykkään. Ei vaan ole sopivaa allasta niille tällä hetkellä... Sen sijaan mukaan tarttui kaikki lasikimalaismonnit mitä liikkeessä oli, tuosta yhdestä akvaariosta on kehittymässä varsinainen monnivaario. Loretonmonnisia, nuolimonneja ja nämä, kunhan pääsevät karanteenista. Ja tulossa pikkumonnisia myös.

Tänään oli aikamoinen akvaristin jouluaatto. Aamuyhdeksältä saapui viikko sitten tilattu valokansi toiseen satalitraiseen ja äsken saapui postissa Markku Varjon Akvaariomaailma vuodelta 1990. Ah mikä ihana nostalginen fiilis, tätä lainasin jatkuvasti kirjastosta kun aloittelin harrastusta 90-luvun alkupuolella. Oli parhainta mitä koko kirjastosta löytyi akvaarioihin hurahtaneelle pikkutytölle. :D Eiköhän muutama ilta kulu mukavasti tätä taas lukiessa.
Tankero
Senior Member
Senior Member
Viestit: 579
Liittynyt: 16:59, 29.06.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Tankero »

Ostimme joskus akvaariopisteestä 2 sinileukakirjoahventa, ne olivat sinisilmäisiä ja tummanruskeita, ihan kivoja kaloja, mutta eivät lähellekkään sellaisia kuin nykyiset sinileukamme, jotka ovat selvästi sinileukaisia ja kauniin värisiä. Myös poikaset ovat vaaleita eivätkä sellaisia tummia kuin akvaariopisteestä ostamamme.
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”