Vesimiekan lehdet hajoaa keskeltä

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nianau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 20:20, 30.10.2010
Sukupuoli: Nainen

Vesimiekan lehdet hajoaa keskeltä

Viesti Kirjoittaja nianau »

Heipä hei. Muutaman viikon pystyssä ollut(suodattimet siirtyneet vanhoista, samoin hiekat) 300 litranen on muuten ihan kunnossaan paitsi sinne siirtämäni vesimiekat ovat alkaneet ohentumaan keskeltä lehteä. Epäilyn alaisena on altaassa asustava partis. Olen herralle antanut kurkkua vähintään neljä kertaa viikossa, joskus päivittäin. Silti ihan muutamaa nuorinta lehteä lukuunottamatta kaikki lehdet ovat keskeltä lehteä raastetun näköisiä. Lannoitteena on seiskapallot, Satekin voimapelletit ja Easy Life Profito annostusohjeen mukaisesti. Nitraattia mulla ei tässäkään akvassa kovin paljoa jää kasvien jäljiltä, arvot ovat olleet ennen viikottaista vedenvaihtoa välillä 1-5. Vettä olen vaihtanut max. 30 prossaa viikottain, välillä kyllä vähemmänkin. Se mihin haluaisin mielipiteitä on se, että voisiko olla että miekat vain kärsivät siirrosta eikä tämän kaiken takana olisikaan partis? Olen sen välillä lehdillä nähnyt, mutta en niin usein kuin miltä tuho näyttää (vain pari lehteä ovat siis täysin vihreät). Harmittaa, sillä varsinkin isompi vesimiekka oli todella kaunis kun sen siirsin ja elinvoimainen, nyt se näyttää niin kärsivältä että parasta olisi ilmeisesti leikata kaikki puolikaljut lehdet pois. Mutta jos tuo partis on tämän takana niin sehän syö näitä jatkossakin. GRRR.
rokkisoi+++
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 16:23, 12.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: järvenpää

Re: Vesimiekan lehdet hajoaa keskeltä

Viesti Kirjoittaja rokkisoi+++ »

Kyllä se on se partis. Vesimiekat on niiden herkkua ja niiden jäljiltä lehdet muuttuu kuvaamasi kaltaisiksi.
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
nianau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 20:20, 30.10.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesimiekan lehdet hajoaa keskeltä

Viesti Kirjoittaja nianau »

:( mun täytyy siis saada se pois tuolta jos haluun saada miekat jälleen kukoistamaan. Partsi saa luvan muuttaa pienempään varalla olleeseen akvaan.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Vesimiekan lehdet hajoaa keskeltä

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Lehtiä ei kannata leikata vaan nyppiä käsin ihan lehden juuresta asti, leikatut tyngät on rumia ja muuttuvat mukavaksi ruskeaksi möhnäksi ajan myötä. Otot ei syö miekanlehtiä eli sopivat lähes ainoina levänsyöjinä miekkakasvialtaaseen, jos ei levänuoliaista halua. Otot on kaikenlisäksi söpöjä. Sukaravut putsaa kanssa kasveja mutta joutuvat useimpien kalojen ruokalistalle.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
nianau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 20:20, 30.10.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesimiekan lehdet hajoaa keskeltä

Viesti Kirjoittaja nianau »

Ottoja mulla tuolla onkin muutama, partsi muutti toiseen altaaseen odottamaan. Täytyy miettiä hankitaanko hälle uusi koti vai jääkö meille, tämä kaveri tuli meille yhden akvan mukana odottamatta ja yllättäen. Symppiksiä ovat mut mä haluan pitää vesimiekkani elossa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Vesimiekan lehdet hajoaa keskeltä

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Nokkamonnit on tehokkaita levänputsareita, mutta eivät yleensä koske mihinkään kasveihin.
Kurkku on melko ravinneköyhää (eihän se ole oikeastaan muuta kuin vettä), joten kannattaa tarjoilla partikselle muutakin. Kesäkurpitsaa, salaattia, paprikaa, omenaa, tomaattia..
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
nianau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 20:20, 30.10.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesimiekan lehdet hajoaa keskeltä

Viesti Kirjoittaja nianau »

Tuon kesäkurpitsan tiesinkin mutta muuten olen ollut vähän epävarma esim. juuri tuosta salaatista. Tätä sattuukin kaapissa olemaan, joten katsotaan alkaako kaveri mussuttamaan sitä. Partsi on syönyt myös omia tabujaan ja monnisten pellettejä hurjalla ruokahalullaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”