Sukarapurupatus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

pete75: Kyllähän toi vedenvaihtorumba välillä kyllästyttää, pakko myöntää. :) En kuitenkaan halua ottaa mitään riskejä sukarapujen kanssa, sillä jos ne alkavat sairastella, niin SIITÄ se rumba vasta tuleekin!

Kun mulla oli 180-litrainen (pelkkiä sukarapuja sielläkin) vielä käytössä, niin laitoin sinne viikottain 10 ml Profitoa ja vaihdoin samalla puolet vedestä. Siellä ei ollut hiilarilannoitusta ja valoakin oli vähän vähemmän kuin noissa pienissä altaissa. Kasvit kasvoivat aika hitaasti, ja rihmalevää tuli sinnekin. Muuten se oli lähes levätön. Sukarapualtaisiin on jossain sellainen suositus, että lannoitteita vain puolet pullon ohjemäärästä. Toiset kyllä laittaa ihan ohjeen mukaan.

Tuo sinun vedenvaihtomääräsi kuulostaa kyllä aika pieneltä. Kesäaikaan kun on normaalia lämpimämpää, saattaa altaan bakteerimäärä nousta vähäisellä vedenvaihtomäärällä nopeasti aika korkeaksi ja silloin sukaravut sairastuvat helpommin. Maatiaiset ja kirsikat on kyllä kestävämpiä kuin herkemmät lajit. En muista oletko kertonut mitä rapuja sinulla on.
kala_friend
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja kala_friend »

No hyvä että oli kyse vain väärinkäsityksestä! :D Tuo valaistus vielä mietityttää.. Siis on ihan huimaa että muovinen 20 litrainen maksaa noin 30 euroa ja sitten "nano"akvaario 20 litraa 99€! Huima ero!
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Tuo lasinen nanoallaspaketti sisältää kai valaisimen ja suodattimenkin.
pete75
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pete75 »

AnnaS

Mulla on tuossa 180l akvassa kirsikkasukarapuja n. 20 kpl sekä tulisukia muutama tuota B-laatua..

Vaihdoit siis 180l akvasta puolet, eikös se ole jo melkein liikaa?, mutta sulla ei tainnut olla muuta siinä kuin noita sukiksia. Mitähän mun kalat tykkäisi jos vaihtaisi puolet viikottain?!

No oot ihan oikeassa tuon kesän suhteen, pitää vissiin alkaa vaihtamaan enemmän tuota vettä kun kesä lähestyy.. tai sitten ei :)

Kerroit jossain muistaakseni käyttäväsi tuota Dennerle:n Crusta mineralia, paljonko sitä laitat ja laitatko suoraan akvaan vai sekoitatko ämpäriin?
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Ei se ole liikaa. Aika moni täälläkin vaihtaa puolet altaan vedestä viikottain. :) Mä laitan sitä Dennerlen mineraalia 60-litraiseen 4 tasapäistä mittalusikallista joka vedenvaihdossa eli pari kertaa viikossa. Muissa käytän toista valmistetta, jota yritän käytellä pois. Sekoitan kaikki aineet (mitä laitan altaaseen) ensin ämpärissä veteen, eli lannoitteet, vedenparannusaineen, turveuutteen, kipsin, mineraalit ja rikkihapon. Mä säädän Satekin rikkihapolla uuden veden pH:n seiskan tuntumaan niissä altaissa missä on hiilarinsyöttö, ja voin näin ollen vaihtaa vaikka 80% altaan vedestä jos tarvis tulee. Ravut ei saa koskaan vedenvaihdon yhteydessä sitä liitelyhepulia, minkä ne saa, jos veden laatu muuttuu liikaa.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Mä vaihdan mun altaista viikottain melkeen puolet. 20 litran nanosta vaihdan 30% kahdesti viikossa.
Mun 128 litraisesta haihtuukin 1,5 litraa päivässä, eli sen vaihtamisen lisäksi pitää vettä vielä lisäilläkin. Ei puolet ole mun mielestä missään nimessä liikaa.

Pari viikkoa sitten Markku Varjo oli TAY:llä pitämässä luentoa kasveista ja mainitsi siinä että on olemassa kahta koulukuntaa vedenvaihdoissa. Amano Takashi (vai mikä se kaveri nyt on) vaihtaa puolet vedestä joka viikko ja sitten taas joku jenkkinainen on sitä mieltä että vettä pitäisi vaihtaa puolen vuoden välein ja lisäillä haihtuneen tilalle uutta. Varjo totesi, että jos näiden kahden välimaastossa pysyy niin homman pitäisi olla ok.
Vähän kevennykseksi tuo juttu tuli, mutta on siinä ehkä jotain perääkin. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan lähtisi sukisten kanssa kokeilemaan puolen vuoden välein tapahtuvaa vedenvaihtoa :D mutta paljonhan tietylle altaalle sopiva vaihtorutiini riippuu kalastosta, altaan koosta ja vaikka mistä..
pete75
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pete75 »

Kiitos taasen kommenteista AnnaS ja Mauiwee

On kiva kuulla miten muut toimivat.. tästä saa sitten ottaa oppia.. :)
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Mä olen vaihtanut kolmasosan vedestä viikottain, mutta pitää varmaan nostaa siihen puoleen, kun väki lisii siihen malliin. Pikkusukasia on tullut ja tulossa paljon ja omputkin alkoi tekemään ryppäitä. Ihana nähdä, kun nuo viihtyvät tuolla noin hyvin.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mie vaihdan tuosta 20L mini akvasta 10L viikon loppusin ja keskellä viikkoo 6L, tuo lähinnä siksi kun tuolla asustaa 2kpl kääpiörihmakalan poikasia.
Muuten vaihtasin tuosta 10L kerran viikossa.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Vähän kuvia tähänkin ketjuun.

Kirsikkatyttö
kirsikka2.jpg
kirsikka2.jpg (95.2 KiB) Katsottu 2412 kertaa
Ja nano jonka sisustus on kyllä aivan järkyttävä. En ole tehnyt tuolle mitään kun sen on ollut jo kuukauden päivät tarkoitus muuttua isompaan. Hiljaa hyvä tulee.
2_3_2011.jpg
2_3_2011.jpg (147.29 KiB) Katsottu 2412 kertaa
tpraut
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Tänään katselessa allastani vähän tarkemmin huomasin n. joka kolmannen ravun kantavan munia. Laskeakkin niitä yritin, mutta en siinä täysin onnistunut. Munakkaita kumminkin joku 15-20 8O . 1+1=2 ja 15x5=75. Vähintään 5 edellisistä poikueista on jäänyt aina henkiin. No ompahan sitten vähän enempi rapuja.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Kohta sulla on altaan pohja kuin Mannerheimintie ruuhka-aikana! :mrgreen:
tpraut
Senior Member
Senior Member

Mikähän siinä on että pitivät kaikki n. kuukauden taukoa ja nyt sitten päättivät kaikki tulla samaan aikaan kantaviksi. Kissoillakin on kiima niin kai nyt sitten on joku ihmeen lisääntymis aika.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Tuo on muuten mielenkiintoinen ilmiö. Olisko esim. siinä sun altaan vedessä tai rapujen ravitsemuksessa ollut jotain pientä puutetta silloin "munatauon" aikana? Naaraat ei kuulemma tule kantaviksi, jos esim. ravinnosta puuttuu jotain niille tärkeää.
tpraut
Senior Member
Senior Member

Aina niitä olen ruokkinyt SERA:n shrimps natural granulaateilla.

Ainoa ero minkä tiedän on että akvaariossani ei ole ollut kantoa tai ketapang lehtiä suurinpiirtein kuukauteen. Nythän ostin sinne tuollaisen kannon ja laitoin taas ketapang lehtiä. Eikai se nyt sellaisesta voi johtua ? Vähän ne kannot ja lehdet vissiin hapattaa vettä, mutta eikai sillä niin iso ero ole ?
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Miksei se voisi johtua niistä lehdistä? :) Niistä liukenee varmaan monenlaisia aineita veteen ja ne tiedetään kaloille ja ravuille hyödyllisiksi ja terveellisiksi. Joku/jotkut irtoavista aineista voivat mahdollisesti vaikuttaa rapujen hormonitoimintaan.
tpraut
Senior Member
Senior Member

No kai se sitten voi vaikuttaa niinkin paljon. Onhan sukaravut joillain lisääntyneet ilman ketapang lehtiä tai kantoja ? Jännä juttu kyllä.
Sanja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Täälläkin on ravuilla kevät. Tulisukamammoja on ainakin pari, ja seura-altaan ravuista yksi jos toinen on munakkaana. Siellä on yksi ihan mielettömän hieno tumman ruskea sekarotuinen tapaus. Olen vähän miettinyt, jos alkaisi jalostaa maatiaisia tuon värisiksi.

Millaisia tummanruskeita sukarapuja on jo valmiiksi olemassa?
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Noista sukarapujen väreistä puheen ollen, ite bongasin tässä pari päivää takaperin tuolta 128L akvaariosta semmose aika kirkkaan punervan sukaravun jolla oli oranssi raita selässä,
oli kyllä aika hienon näkönen. :D
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Mun nanorapulassa on muutaman kirsikan kanssa kolme mehiläissukarapua. Tai yksi niistä on mustavalkoinen (uros) ja kaksi muuta ruskeavalkoisia (uros ja naaras).
Mehiksiä oli alunperin enemmän, mutta niitä on kupsahdellut jostain kumman syystä noin kuusi kappaletta. Viimeksi edellispäivänä, joten enää on vain kolme.
Mulla oli tossa syksyllä tuollainen "kerran viikossa yksi rapu kuolee" epidemia myös tulisukien altaassa, mutta se on nyt häipynyt, joten toivottavasti tuokin lähtee aikanaan. Vesiarvoissa ja hoitorutiineissa ei pitäisi olla mitään vikaa.
Mutta asiaan. Tämä meihiläistäti on kannellut muniaan nyt jonkun aikaa ja tänään huomasin, että sillä on masu tyhjä. Blyxan lehdillä killui ainakin 4 kpl pieniä punavalkoisia raitapaitoja.. Mitä kummaa? Musta/ruskeavalkoisia ei näkynyt. Oonko nyt käsittänyt ihan väärin kun oon siinä uskossa että punainen väri on resessiivisesti periytyvä?
Tuo kyseinen naaras on ollut mulla niin vähän aikaa, että munat saattoivat olla kehittymässä jo silloin kun se muutti meille. Masussa niitä munia ei silloin vielä näkynyt. Mutta siinä altaassa mistä tuo tuli, ei tietääkseni ole punavalkoisia ollenkaan.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Niiden poikasten molemmilla vanhemmilla täytyy olla perimässään se punavalkoinen geeni, jotta se näkyy poikasissa.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Eli noi siis vaan näyttää punaisilta vaikka ovat ruskeita, koska ovat niin pieniä.. :D
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Mehiläisten poikaset on kyllä jo pienestä asti ruskeavalkoisia. Jos ne sun poikaset on punavalkoisia, niin ne on sitä myös aikuisina. Tarkoitin sitä, että punavalkoisia poikasia tulee mehiläisille vain, jos niiden vanhemmissa tai esivanhemmissa on tulisukia.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Eli punainen on resessiivinen väri ja mustavalkoisesta ei tiedä ulkonäön perusteella kantaako se sitä vai ei. Varmaksi kantajaksi voi sanoa vain vanhempien tai jälkeläisten perusteella. Ravuille kun ei geenitestejä tehdä.

Resessiivinen väri voi kulkea linjassa vaikka 20 sukupolvea näkymättömissä ja sitten "putkahtaa" yllättäen. Tosiasiassa niitä geenejä ei mistään taivaalta tupsahda yhtäkkiä lisää, vaan koko matkan kaikkien sukupolvien läpi ovat mukana kulkeneet. Jossain vaiheessa sitten kaksi kantajaa yhdistyvät, geneettiset arpajaiset (eli sattuma) valitsevat geenit, ja seurauksena on punaisia rapuja mustista vanhemmista ja hämmästynyt kasvattaja :mrgreen:

Mutta onnea iloisen perhetapahtuman johdosta :D
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Tässä kuva näistä mun tyypeistä. Aika kaukana vihreästä tuo sävy kyllä on... Lienevät jotain risteytyksiä?
Liitteet
Sukarapu ja taistelukalan poikanen. Mitähän lie poikaset söivät kun masut meni tuollaisiksi...
Sukarapu ja taistelukalan poikanen. Mitähän lie poikaset söivät kun masut meni tuollaisiksi...
DSC_7654.jpg (135.27 KiB) Katsottu 2356 kertaa
Lukittu

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”