Perhoskirjoahvenen lisääntymispuuhat

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

kwaak
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Perhoskirjoahvenen lisääntymispuuhat

Viesti Kirjoittaja kwaak »

Minulla löytyy myös perhoskirjoahven pariskunta. Meidän Fredi, siis tämä nuori herra on aika pieni mutta pippurinen. Ajaa koko ajan hänen pariaan Aadaa pois ruuasta, pois piiloista - ei anna ollenkaan olla rauhassa. Saa nähdä onnistuuko kutu. Mistä muuten huomaa että pari alkaa kutemaa? Tekevätkö he jonkun pesän yms?
98 L "Hei muru takki auki, täältä tulee hauki - joka susta tykkää"
AQUAJapan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja AQUAJapan »

Ne ajavat muut kalat pois reviiriltään, pörhistelevät toisilleen, tökkivät ja puhdistavat kutualustaa ja häärivät sen ympärillä.
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

No nyt pukkaa uutta kutua. Onnellisena ja tyrmistyneenä katson vierestä koko touhua. Tänään ne aikasempaa nypiskeli anubiaan lehteä, en ajatellut asiaa sen kummemmin. Kumpikaan ei ollut ärhäkkä, ei toisilleen, ei muille kaloille. Sen kummemmin reagoinu koko asiaa, mietin vaan et uutta kutuakoha suunnittelevat. Hetki sitten katselin akvaarioon ja siinä niitä oli. Pieniä valkoisia palleroita lehdellä ja vuorotellen kiertävät kalat ympärillä. Kaikki mädinlaskuputket ja muut näkyvillä. Puolisen tuntia ne nyt tuossa on kierrelleet. Muut kalat ovat pysytelleet kaukana, ihan kuin antaen toisille täyden rauhan.
Sen sijaan itse olen kameralla yrittäny napata kuvia. Kerranki kaikkien näiden vuosien jälkeen näen muutakin kuin vain ne pallerot lehdillä, ja hoivaavat vanhemmat kun jälkikasvu kehittyy.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Ei muutakun onnea ! Mun mua ärsyttää. Luin ketjun ja kauhea perhos kuume vain yltyi. Mutta kun mulla on 63l tyhjillään (taitaapi olla liia pieni) ja 160l täysillään (rubiini-,neontetroja,kuparimonnisia ja 1+2 keltakääpiöahvenia niin ei täydä sinnekkään mennä). No höhlä. Pitänee odottaa seuraa allas neljä vuotta. Mikä olisi minimi perhosille? 80l vai 100l? Enemmän vai vähemmän?
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

AkvaarioTyttö kirjoitti:Ei muutakun onnea ! Mun mua ärsyttää. Luin ketjun ja kauhea perhos kuume vain yltyi. Mutta kun mulla on 63l tyhjillään (taitaapi olla liia pieni) ja 160l täysillään (rubiini-,neontetroja,kuparimonnisia ja 1+2 keltakääpiöahvenia niin ei täydä sinnekkään mennä). No höhlä. Pitänee odottaa seuraa allas neljä vuotta. Mikä olisi minimi perhosille? 80l vai 100l? Enemmän vai vähemmän?
En tiedä tuosta koosta, mutta mitä lukenu eri lähteistä niin 60L pidetään pariskunnalle miniminä. Yhtä vain ihmettelen kun monissa lähteissä sanotaan vaativan pH:ltaan 5,5-6,5 niin miul noi asustelee 7 tuntumissa, ja siinä ne kutee. Tänä päivänä otin vesiarvotkin taas ylös eikä niissä paljon poikkeemaa ollu aikasempiin kun kutivat. Ja aina ollu pH 7 pintaa. Mutta itse tuosta akvaariosta, niin kyllä nuo koko pohjan alalla uiskentelevat mutta reviirikseen ovat vallanneet tietyn kohdan akvaariosta. Kun sanotaan jotta pieni reviirisiä niin taitaa pitää paikkaansa. Itse jos laittaisin noinkin pieneen akvaarioon, niin antaisin niiden jäädä ainoiksi pohjakaloiksi. Toisaalta taas käytettyjä noin 100 litrasii akvaarioita löytää ihan 20-50 euroon ostettaviksi, kun vain jaksaa ja viitsii katsella.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

fix kirjoitti:
AkvaarioTyttö kirjoitti:Ei muutakun onnea ! Mun mua ärsyttää. Luin ketjun ja kauhea perhos kuume vain yltyi. Mutta kun mulla on 63l tyhjillään (taitaapi olla liia pieni) ja 160l täysillään (rubiini-,neontetroja,kuparimonnisia ja 1+2 keltakääpiöahvenia niin ei täydä sinnekkään mennä). No höhlä. Pitänee odottaa seuraa allas neljä vuotta. Mikä olisi minimi perhosille? 80l vai 100l? Enemmän vai vähemmän?
En tiedä tuosta koosta, mutta mitä lukenu eri lähteistä niin 60L pidetään pariskunnalle miniminä. Yhtä vain ihmettelen kun monissa lähteissä sanotaan vaativan pH:ltaan 5,5-6,5 niin miul noi asustelee 7 tuntumissa, ja siinä ne kutee. Tänä päivänä otin vesiarvotkin taas ylös eikä niissä paljon poikkeemaa ollu aikasempiin kun kutivat. Ja aina ollu pH 7 pintaa. Mutta itse tuosta akvaariosta, niin kyllä nuo koko pohjan alalla uiskentelevat mutta reviirikseen ovat vallanneet tietyn kohdan akvaariosta. Kun sanotaan jotta pieni reviirisiä niin taitaa pitää paikkaansa. Itse jos laittaisin noinkin pieneen akvaarioon, niin antaisin niiden jäädä ainoiksi pohjakaloiksi. Toisaalta taas käytettyjä noin 100 litrasii akvaarioita löytää ihan 20-50 euroon ostettaviksi, kun vain jaksaa ja viitsii katsella.
Joo, mutta kun viime viikolla tuli tuo 63litranen, niin ei vanhemmat varmaan tykkäis hyvää jos haluaisin taas uuden altaan. :D
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

Sepäs se, mut ainahan voit kokeilla. Varsinkin jos useampi lähde on tuota mieltä koosta että menis 60L. Pidät kaiken muun siellä minimissään niin josko menisivät siinä sitten kuitenkin. Kauniita nuo on, mutteivät kovin pitkä ikäisiä.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Milsku »

En ole nyt ihan varma meneekö tämä oikealle palstalle, siirtäkee jos on tauti juttuja.
Allas 100l
No2 0
No3 n.10-25 Kun lähenee 25 vaihdan vettä.
Ph 6,5
Ilmastin ja ehein pick up max 160l.

Nyt muokataankin kunnolla.
Otin oikeen jätskin mukaan ja istuin ja kattosin pariskunnan touhuja.
Naaras kutee ja uros kulkee perässä ja syö kaikki munat!
Uros ei edes koita kutea se vaan mässäilee.. :cry:
Välillä naaraskin kääntyy ja ehtii syödä muutaman.
Naaraan peräaukosta tulee ulos jonkinlainen putki? jolla se asettelee mädin.
Onko tämä putki normaali homma? vai onko kyseessä joku sairaus tai loinen?
Kutevat mun tietääkseni ekaa kertaa eli annettakoon heille tämä mässäily anteeksi.
Nano Riutta <3
Serketa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Serketa »

Milsku, joko vesiarvot ei ole sopivat, tai altaassa on pariskuntaa häiritseviä kaloja (eivät siis koe allasta "turvalliseksi" lisääntymiselle) tai sitten siinä on kaksi naarasta (erään toisen sivuston mukaan naaraat voivat "kutea" keskenään).

Omani ovat myös kuteneet usein mutta kudut on hävinneet vuorokaudessa, syypäitä lienee toinen ahvenlaji tai kattarit - joskin perhoset ovat itte munansa syöneet. :roll:

Tarkoituksellisesti en perhosiani kudeta joten en osaa vesiarvoasioissa tarkemmin neuvoa. Sairauteen en usko kuitenkaan. Kysyisin vielä että mikä mahtaa veden kovuus olla altaassasi? Lämpötila? Joku viisaampi osannee sanoa vaikuttaako väärä kovuus munien herelmöittymiseen; jos kutu ei hedelmöity niin syövätkö sen takia kutunsa? Ymmärtääkseni lämpötila kudettamiseen max 28 astetta - viisaammat korjailkoot jos olen väärässä. :)
Milsku
Senior Member
Senior Member

Lämpötila on n. 28, kh 3, gh 5.
En mä kyllä toivokkaan että ne kauheesti alkais lisääntyä, mutta tietty mahdollisimman hyvät olot tahdon niille koittaa saada.
Nano Riutta <3
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Milsku kirjoitti:Lämpötila on n. 28, kh 3, gh 5.
En mä kyllä toivokkaan että ne kauheesti alkais lisääntyä, mutta tietty mahdollisimman hyvät olot tahdon niille koittaa saada.
Munanasetinputki on normaali ja kuuluu asiaan. Vesiarvot ovat juuri sellaiset kuin kuuluukin. Käyttäytyminenkin on ihan normaalia. Perhoskirjoahvenet eivät ole tunnettuja erityisen luotettavina munien- ja lastenhoitajina. Se voi parantua iän ja kutemiskertojen myötä tai voi olla parantumatta. Voit myös koettaa muuttaa jotain tekijää akvaariossa: kasveja, toisia kaloja, kivien asentoa.

Minä hankin kolme paria perhoskirjoahvenia keväällä (minulla on tosin ollut niitä aikaisemminkin moneen otteeseen). Kaksi pariskuntaa kutee viikon tai kahden välein. Ne hoitavat munia melko huolellisesti, mutta silti munat ovat viimeistään kolmantena aamuna kadonneet. Syykin selvisi, kun kävin yöllä katsomassa niitä. Alue oli kierteiskotiloiden peitossa. Ilmeisesti kirjoahvenet pystyvät päivällä pitämään kierteiset loitolla, mutta yöllä kierteiset syövät kudun.

Kävin viikonloppuna mökillä keittelemässä ja syömässä rapuja ja toin mukana yhden pikkusormen mittaisen. Pidän sitä vähän aikaa erillisessä astiassa vettä vaihdellen, kalatauti-itiöiden poistamiseksi ja sitten laitan se perhoskirjoahventen kanssa samaan astiaan siinä toivossa, että rapu tekisi kierteisistä selvää.

Jos oikeasti haluaisin saada poikasia, siirtäisin kutukiven veden alla erilliseen tankkiin kuoriutumaan.
Serketa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Serketa »

Kätevä vinkki tuo siirto toiseen altaaseen.. ongelma vaan onki mulla se, että nämä kutee tohon suurimmalle karahkalle mitä akvassa on. :mrgreen: Mangrovejuurakko. Niillä on tommone lättän kivikin altaassa mut eivät välitä siitä mitään. Eivät koske muihinkaan "alustoihin" tai kasveihin. Joskus ovat hiekkaan kuteneet. Mistäköhän sais hyvän (tai mikä muu olis sopiva) kutualustan mikä ois helppo siirtääkin.... :roll:
Milsku
Senior Member
Senior Member

Meillä ovat nyt kuteneet 3 kertaa, ja aina viimeistään kolmantena päivänä innostus loppuu ja kutu katoaa parempiin suihin.
Onko näillä kaloilla menekkiä? Ois hauska seurata 1 pesueen kasvua, mutta huolestuttaa että saako niille kaikille sitten uuden kodin..
Nano Riutta <3
kala_friend
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kala_friend »

Tämä on tyhmä kysymys mutta kumminkin: Miltä näyttää ja mitä perhoset tekevät kosiskellessaan? Kuuluuko koiraan lähentelyihin lähelle tuleminen(naarasta) ja itsensä "värisyttäminen" ja värien voimakas "palo"? Sitten milloin saapumisesta on muilla kuteneet?
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

^ joo ovat lähekkäin ja värisyttävät, sitten alkavat nyppiä jotain pintaa, etsivät sopivaa kutupaikkaa.

Itsellä nyt ongelma, että uros ei oikein tiedä kumman naaraan kahdesta vaihtoehdosta ottaisi, väristelee molemmille ja hallitseva naaras ajaa toista naarasta pois. Enpä siis oikein usko lajin kohdalla haaremiin niin vahvasti kuin pariskuntaan.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
catze
Member
Member

Ukko teki sitten kudun hallitsevan naaraan kanssa mutta liehittelee vielä toistakin. Jos nuo joskus kuoriutuisivat ( mitä en usko kun naaras lähes yksinään hoitelee niitä ) niin pakko kait olisi ottaa turvaan, muuten ovat suodattimessa. Uivat Juwel altaassa.
kala_friend
Member
Member

^ Selviytyikö kutu?
No minulla on myös haaremi, ovat kuteneet kaksi kertaa; aina koiras kutee hallitsevan naaraan kanssa. Liekö on nyt sitten pari muodostunut. Jotain väristelyä oli eilen ahventen keskuudessa, mahdollisesti uutta kutua suunnittelevat. Kutivat noin 2vko sitten ekan kerran, viime perjantaina toisen kerran ja nyt sitten mahdollisesti. Menen vasta maanantaina kotiiin(tänään lähdin), saapa nähdä ovatko kalat vielä hengissä silloin.
Ronie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ronie »

Hankalaahan tuo kasvattaminen on, jos meinaa että pariskunta hoitaisivat poikaset loppuun saakka, itselläni on kerran ennättänyt kuoriutua ja sitten katosivat.
Kutemaan saaminenhan ei ole mitenkään vaikeata, koska kutevat kyllä itsestään kunhan veden laatu on hyvää.
Joskus käynyt niin, kun olen ostanut uuden naaraan, niin kuteneet samana päivänä.

Olen alkanut ottamaan itse kudut talteen ja kasvattanut poikasiksi, koska muuten päätyvät parempiin suihin.
Aluksi kutivat laakeelle kivelle, jonka noukin pohjasta harsomaiseen poikasaltaaseen. Voimakas virtaus muniin päin (Eheim pick up) paljon kuplia.
Parin päivän kuluttua alkaa huomaamaan liikettä, jolloin alkavat kuoriutua, silloin varovasti nostan kiveä ja laitan keraamisen kukkaruukunalustan kiven alle jolloin poikaset tipahtavat sinne.
Heti alkuvaiheessa jos olen laittanut ruukunalustan, ovat munat homehtuneet. Eli ei saa olla pienintäkään estettä veden kiertämiselle.

Kun poikaset ovat kuoriutuneet olen imenyt ne lääkeruiskuun jolla olen siirtänyt poikaset poikasaltaaseen kasvamaan.

Nykyään kutevat juurakolle kun keksivät että tästä se ei saa otettua munia pois...
kala_friend
Member
Member

^Miten kummassa sitten saa juurakosta irti kun minullla ne kutee sinne usein?
Ronie
Junior Member
Junior Member

Sen kun keksisikin, voisihan sitä parin päivän päästä kokeilla ruiskuttaa vettä ruiskulla varovasti niihin ja toisella puolella purkki valmiina koppaamaan lentävät munat (haavi varmaankin parempi), taikka se mainitsemani harsopoikasallas.
Ainakin kun kutevat kiveen niin irtoaa jo itsestään parin päivän päästä kun vähän liikuttaa kiveä.
kala_friend kirjoitti:^Miten kummassa sitten saa juurakosta irti kun minullla ne kutee sinne usein?
catze
Member
Member

Mun on varmaan pakko ostaa toinen adonis kun nyt ovat alkaneet naaraat tappelemaan herran suosiosta eikä kumpikaan kude, isottelevat vaan.
kala_friend
Member
Member

Heh, muuten tuo voisi toimiakin mutta jos kutu on juurakon seinämässä niin ei ole "toista" puolta :mrgreen: Ja ei kutu ole koskan selvinnyt ensimmäistäkään yötä :cry: Joten tuskin se selviytyisi sitten tuota 2-3 päivää.. 8O 8O
Ronie
Junior Member
Junior Member

Tosiaan se voi olla pikkaisen hankalaa siinä tapauksessa, itselläni kun kutevat sellaiseen kohtaan että tämä olisi mahdollista, pitää varmaankin testata käytännössä.
kala_friend
Member
Member

Eilen puhdistin suodattimen(molemmat patruunat; ulkosuodatin), ja se oli aivan JÄRKYTTÄVÄN likainen. Päällimmäisenä on sellainen valkoinen hienosuodatinlevy joka oli aivan musta ja niin likainen että, oli ihan sika painava 8O :mrgreen: Onko turveuutteen lisäyksellä kutuintoon vaikutusta? nyt on torumin loppunut... Mitä turveuutetta käytätte? Mistä saisin intianmantelipuun lehtiä? Kun tuota altaan sisustusta/järjestystä on muutettu n. viikko sitten; niin nuo ahvenet ei ole sen jälkeen kuteneet, voikko olla mahdollista ettei ole sopivaa kutupaikkaa?
peltolaka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja peltolaka »

Tilasin huutonetistä niitä Intianmantelipuun lehtiä :D Se kyllä varmasti syynä, että innostuivat kutemaan [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”