Valkoisia kotiloita miljoonia, apuva!
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
Fanitus
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Valkoisia kotiloita miljoonia, apuva!
Näitä on ollut nyt jo jonkin aikaa,tulivat jonkun kasvin mukana.Se että ne lisääntyy ja lisääntyy vaan oksettaa minua, niiden kuhina on iltaisin kamalan näköistä.Pienen pienet kotilot kiipeää etulasissa ja lehdillä,isot maassa. Petokotiloita hommasin juuri lisää=nyt niitä on 9kpl 200 litran akvaariossa.
Miten voisin noista päästä eroon?Onko niistä jotain hyötyä ja minkä nimisiä mahdollisesti ovat??
Ruokin kalat kerran päivässä illalla.Ruokinto niitä sit liikaa vai mikä noiden lisääntymistä villitsee?
Miten voisin noista päästä eroon?Onko niistä jotain hyötyä ja minkä nimisiä mahdollisesti ovat??
Ruokin kalat kerran päivässä illalla.Ruokinto niitä sit liikaa vai mikä noiden lisääntymistä villitsee?
128 litrasen akvaarion kypsytys 03/16, 2 koiraa ja 2 prinsessaa!
-
Fanitus
- Junior Member

Re: Valkoisia kotiloita miljoonia,apuva!
kierteissarvikotiloita 
Re: Valkoisia kotiloita miljoonia,apuva!
Siinä mielessä kävi tuuri että ne ovat hyödyllisiä kotiloita ja niitä kannattaisi olla jos omaa hiekkapohjan. Enimmät saat pois kun tiputat kalanruoka tabletin pohjalle (illalla/yöllä) ja muutaman tunnin päästä otat paikalle saapuneet kierteiset haavilla pois altaasta. Myös isoimpien kierteisten karsiminen estää populaation suurenemisen räjähdysmäisesti.
Yleensä kun kierteiset lähtevät kiipeilemään niin niiltä alkaa loppua ruoka. Ruokintaa olisi kyllä hyvä tarkistaa.
Yleensä kun kierteiset lähtevät kiipeilemään niin niiltä alkaa loppua ruoka. Ruokintaa olisi kyllä hyvä tarkistaa.
-
Fanitus
- Junior Member

Re: Valkoisia kotiloita miljoonia, apuva!
Onkos kukaan yleensä innokas hankkiin näitä akvaarioonsa? Siis saisiko luovutettua myös`?
Mä olen olettabut et maassa on ruuhkaa joten siksi pienet lasissa kiinni..
-
---kultakala---
- Junior Member

Kyllä kierteisiä aina kaivataan.Välillä ei tunnu löytyvän mistään.Elikkä pistä vaan Lahjoitetaan tai Vaihdetaan osastolle niin joku kaipaava saa omansa ja sinä niistä eroon.Fanitus kirjoitti:Onkos kukaan yleensä innokas hankkiin näitä akvaarioonsa? Siis saisiko luovutettua myös`?
Altaat 1568 L ja 720L.
-
Ruma mies
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Pääsin omistani eroon näin:
Poistin kalat toiseen (kotilottomaan) akvaarioon. Lopetin ruokinnan ja aloitin pari viikkoa kestävän järjettömän suuren Easy Carbo -yliannostuksen. (Jostain keskustelusta olin lukenut, että se muka tehoaisi kierteissarvikotiloihin.) Ei vaikuttanut ainakaan minun kotiloihini mitenkään.
Poistin kasvit, huuhtelin ne ja siirsin 60 litran saaviin varastoon. Tyhjensin ulkosuodattimen, pesin sisustan huolellisesti ja vaihdoin siihen uudet suodatinmateriaalit. (Vanhoissa oli valtava määrä kotiloita.) Laitoin ulkosuodattimen toiseen (kotilottomaan) akvaarioon hankkimaan uutta bakteerikantaa. Sisäsuodattimen ja suodatinpatruunan pesin ja jätin kuivumaan.
Tyhjensin akvaarion ja laitoin pohjamateriaalin (kotimaista harjusoran ja hiekan sekoitusta) ämpäreissä ulos -20 asteeseen. Annoin sen jäätyä perusteellisesti. Pesin akvaarion ja annoin sen kuivua perusteellisesti.
Parin viikon päästä annoin hiekan sulaa, laitoin sen akvaarioon ja täytin. Tarkastin saavissa olleet kasvit huolellisesti. Otin talteen vain osan ja huuhtelin ne perusteellisesti juoksevassa vedessä ennen akvaarioon laittamista. Laitoin kypsymässä olleen ulkosuodattimen takaisin omalle paikalleen. Annoin rauhoittua muutaman päivän ja lisäsin kalat. Yhtään kierteissarvikotiloa ei ole sen jälkeen näkynyt.
Poistin kalat toiseen (kotilottomaan) akvaarioon. Lopetin ruokinnan ja aloitin pari viikkoa kestävän järjettömän suuren Easy Carbo -yliannostuksen. (Jostain keskustelusta olin lukenut, että se muka tehoaisi kierteissarvikotiloihin.) Ei vaikuttanut ainakaan minun kotiloihini mitenkään.
Poistin kasvit, huuhtelin ne ja siirsin 60 litran saaviin varastoon. Tyhjensin ulkosuodattimen, pesin sisustan huolellisesti ja vaihdoin siihen uudet suodatinmateriaalit. (Vanhoissa oli valtava määrä kotiloita.) Laitoin ulkosuodattimen toiseen (kotilottomaan) akvaarioon hankkimaan uutta bakteerikantaa. Sisäsuodattimen ja suodatinpatruunan pesin ja jätin kuivumaan.
Tyhjensin akvaarion ja laitoin pohjamateriaalin (kotimaista harjusoran ja hiekan sekoitusta) ämpäreissä ulos -20 asteeseen. Annoin sen jäätyä perusteellisesti. Pesin akvaarion ja annoin sen kuivua perusteellisesti.
Parin viikon päästä annoin hiekan sulaa, laitoin sen akvaarioon ja täytin. Tarkastin saavissa olleet kasvit huolellisesti. Otin talteen vain osan ja huuhtelin ne perusteellisesti juoksevassa vedessä ennen akvaarioon laittamista. Laitoin kypsymässä olleen ulkosuodattimen takaisin omalle paikalleen. Annoin rauhoittua muutaman päivän ja lisäsin kalat. Yhtään kierteissarvikotiloa ei ole sen jälkeen näkynyt.
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Jos viittaat minun tapaukseeni, niin kyseessä ei ollut EasyCarbo vaan Easy Lifen Fluid Filter Medium. Kierteisiä on myös useampaa sorttia, itse suosin raidallisia jotka paitsi että ovat kauniimpia, ovat myös selkeästi parempia selviämään kuoreltaan ehjinä pehmeässä vedessä.Ruma mies kirjoitti:Poistin kalat toiseen (kotilottomaan) akvaarioon. Lopetin ruokinnan ja aloitin pari viikkoa kestävän järjettömän suuren Easy Carbo -yliannostuksen. (Jostain keskustelusta olin lukenut, että se muka tehoaisi kierteissarvikotiloihin.) Ei vaikuttanut ainakaan minun kotiloihini mitenkään.