Mattosuodatinongelma

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

mayam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 23:58, 02.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helvetin Tulirotko
Viesti:

Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja mayam »

Mattosuodattimesta oletettavasti hyvin typerä ongelma. Millä saan tee-se-itse-suodattimen pysymään akvaariossa veden alla? Kyseessä siis kiertovesipumppu + suodatinmatosta askarreltu "pisaran mallinen"/tms mattosuodatinhenkinen ratkaisu, jonka upotin veteen tänään, ja käynnistin. Nousee välittömästi pinnalle, ja samalla suihkuttaa vedet ulos altaasta, jos sitä ei tue toisella suodattimella (surkealla kiinnityssysteemillä oleva sisäsuodatin, merkistä ei mitään hajua) ja peitinlasilla. Kasveja on turha kuvitella istuttavansa, saatika mitään muutakaan tekevänsä, jos peitinlasi ja sitä ja suodattimia paikallaanpitävä (tuo matto siis nostaa myös peitinlasin paikaltaan pintaan noustessaan, ellei valaisinkotelo ole päällä painona...) valaisinkotelo ole altaan päällä. En uskalla jättää suodattimia myöskään päälle kotoa poistuessani, jos kaikesta painosta ja virittämisestä huolimatta mattosysteemi päättääkin nousta ilmaan ja aiheuttaa vesivahingon. :roll: Poistuuko tämä ongelma itsestään kun matto pääsee eroon ilmakuplista, vai olenko tuomittu stressaamaan ongelmaa siihen asti, että kyllästyn ja tyhjennän Visani ulkosuodattimeen. Kyseessä siis tänään vasta täytetty allas, jossa ei asukkaita, kasveja tai mitään muutakaan vielä...

Ja siis, olen koittanut puristella suodatinmattoa eroon ilmakuplista, ei mitään vaikutusta.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Jep, tuo on hiukkasen hankala rasti, mutta eipä hätiä! Kaiva sitä syvemmälle hiekkaan. Käytä vaikka pikkukiveä tai sepeliä täytteenä maton vieressä. Maton innostus nousta ylös vähenee hiukan ajan kuluessa, mutta se kyllä pyrkii ylös aina kun vaan pääsee. Itse lisäsin vielä, kaivettuani sitä syvemmälle, siihen kiinnitykseksi kaapista löytyneen ilmaletkunpätkän (kestää vettä), jonka sitaisin sen ympärille ja imukupilla kiinni lasiin. Johan pysyy! Mutta varovainen saa olla, jos mattoa joutuu käsittelemään. Tein ekan version vielä niin tyhmästi, että jätin sen pohjasta auki, joten se hörppää heti "likavettä", jos pääsee kallistumaan. Muuta matot olen umpionut pohjasta, joten ei haittaa niinkään, jos vähän kippaavatkin. Sylkeehän se "likaveden" ulos kirkasvesitilasta, mutta musta olisi kivempi, ettei se hörppäisi akvan vettä lainkaan. Suunnitelmissa on tukkia alaosa kunhan vaan saan aikaiseksi.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Minulla vastaava suodatin on akvaarion nurkassa ja siihen nojaa iso kanto. Ei nouse. Muutenkin ajan kanssa kellumisilmiö vähenee, mutta ilman minkäänlaista kiinnitystä tai painoa en jättäisi. Tuo samainen matto on ollut jo vuosia käytössä moitteetta, muuton yhteydessä olen maton huuhtaissut.
mayam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 23:58, 02.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helvetin Tulirotko
Viesti:

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja mayam »

Sidoin ton ärsyttävän pötkön nyt siimalla kiveen. Ja lisäksi pönkäsin juurakolla ja kivenmurikalla. Ei se nyt nouse, mutta pelkään edelleen, että kun tulen kotiin, on 500 litraa vettä suihkutettu olohuoneen lattialle... Täytyy käydä huomenna hakemassa imukuppeja ja jotain vahvempaa sitomistavaraa (letkua) niin teen vielä lisävirityksiä. Ärsyttää ihan suunnattomasti, että en tajunnut koko kellumishommaa, vaikka omasta mielestäni olen lukenut paljon mattosuodatinjuttuja ennen sen askartelua. Jotenkin kuvittelin, että ne vaan kiltisti pötköttää altaan pohjalla, hahahah. Sitten kun oon miljonääri, hankin ulkosuodattimen. Ja kattoon kiinnitettävän valosysteemin ja paljon muuta kivaa.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Se mitään kellu kun kunnolla puristeklet sieltä kaiken ilman ulos! Imukuppi on ehkä viimeinen millä kannattaa pitää mitään tuollaista kiivvi. Säytä niitä kiviä ja juurakoita mieluummin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
mayam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 23:58, 02.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helvetin Tulirotko
Viesti:

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja mayam »

Saa olla tolla siima-kivi-ankkurivirityksellä ja minijuurakolla hetken, koska j**alauta mun suuri juurakko kelluu myös. [}:)] Varmaan noi kivetkin alkaa kellua kohta. Täytyis toivoo, että kauppaan tulee isompia juurakoita pian, jollei toi mun tukki uppoa. Mun tuurilla siis ei ikinä, sekin on kohta ankkurilla pohjassa. :roll:
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Veikkaisimpa että siellä kaupassa on myös ulkosuodattimia jotka maksaa ehkä jokusen euron enemmän, mutta oikeilla suodatusmassoilla on tehokkaampia, turvallisempia ja myös siistimpiä laitoksia kun epämääräiset vaahtomuovikasat...
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Sama jutttu, mullakin paloin aluksi päreet kellumisen kanssa. Vaikka kuinka hautasin maton hiekkaan, se tuli pöllyten ylös!

Voi Teemu, Teemu... Kerropa mulle, mistä saisin ulkosuodattimen kolmella kympillä isompaan akvaani? Musta olisi kiva kuulla tutkimustietoa, miksi matto on huonompi kuin ulkosuodatin. Jos kalat voi hyvin ja homma toimii, niin mikä ettei? Jos ei, niin sitten on eri juttu, mutta kyllä täältäkin käsittääkseni löytyy aika monta, joilla ollut matto jo vuosia ilman ongelmia. Susta ne on vaan rumia, myönnä pois.

Aqualung: Käytän itse imukuppia, koska akva on 70cm korka ja mattokin likemmäs 60cm, joten sillä oli ikävä taipumus kallistella kuin Pisan tornilla. Imukuppikiinnitys torppasi kallistelun ja pitää sen paremmin paikoillaan, kun ährään sen vieressä kasveja karsimassa yms. Jos tuo on pska tapa, olisiko tarjota parempaa? En voi käyttää kiviä tai kantoja, koska veden täytyy päästä virtaamaan myös sen takaa (ei ole siis päätymalli) enkä ota riskiä, että se alkaa nojaamaan niiden painosta lasiin vedenkierron estyen. Imukuppi estää samalla maton kallistumisen mistään syystä lasia vasten.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Sisso - imukupit sinällään ovat ihan jees pitämään mattoa paikoillaan, mutta pidättelemään kellumaan pyrkivää mattoa aloillaan en näkisi siinä järkeä. Tai itse en luottaisi imukuppien pitoon tuossa suhteessa. Kivi, kanto tms sekä puristelua kunnes ei nää kellu ja sitten vasta ne kupit.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
mayam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 23:58, 02.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helvetin Tulirotko
Viesti:

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja mayam »

Meinasin itse tulla just kysymään, että mistä saan ulkosuodattimen parillakympilla? Kerro, niin käyn ostamassa samantien! Ikävä kyllä mulle se 300€ hintaeroa on iso juttu, toki mieluummin ostaisin sen ulkopömpelin, mutta ihan heti ei vaan ole rahaa. Ja kukaan muu ei joudu akvaarioni epäesteettisyydestä kärsimään, paitsi tietenkin silleä elävät kalat. Mutten jaksa uskoa, että ne ihan heti kuolevat mattosuodattimen takia, kun sellaista niin moni muukin käyttää, ja huomattavasti herkemmillä kaloilla.

Juu, pötkö on toistaiseksi ankkuroitu kivellä ja siimalla pohjaan, sekä kiilattu juurakolla ja toisella suodattimella. Kunhan se likoamassa oleva kanto suostuu lopettamaan kellumisen, pääsee toinen suodatin eri kohtaan...
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Suodatinmatossa on aluksi ilmaa, kun se ajan kanssa poistuu, kelluminen vähenee. Omissani on pohja varmuuden vuoksi umpinainen, pötkö pari senttiä allasta matalampi ja sen päällä sitten kansipalan päällä lepää liuskekiven palanen. Hyvin toimii. Ei tarvi enää mitään kantoankkureita tai imukuppeja lisäksi. Tosin ne nyt varmasti auttavat ensimmäiseen hätään.

Ei ole mattosuodattimen voittanutta....
(Meiltä löytyy kahdeksan)
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Teemu, kerro vain minullekkin mistä saa parilla kympillä! Ostan heti jos jostain löydät! :mrgreen: Täälläkin on ollut mattosuodatin, tosin ei ole enää kun muuton yhteydessä tuli sitten ulkosuodatin.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Itsekkin mattosuodatinta taannoin kokeilleena lasken sen hintaan mukaan myös sisäsuodattimen jonka matto toimiakseen tarvitsee ts. altaan vesi pysyy kirkkaana.
Noista ku summan laskee yhteen ni kyllä sillä jo ulkosuodattimen saa. Tietysti jos ei osaa muita laitteita käyttää ku eheimiä ja ostokset pitää tehdä kehäkolmosen sisäpuolella niin kalliiksihan se sitten tulee:)
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Sisso »

No okei, Teemu, mistä saan seitsemällä kympillä (uuden) ulkosuodattimen neljäsataseen? Ja olisi kiva, jos sekin olisi huoltovapaa. Tai ei sen väliä, sen jälkeen kun olkkari oli kuivattu ulkopömpelin lauettua, päätin, ettei enää ikinä ulkosuodatinta meille....Positiivista oli se, että selvittiin ihan rätillä ja mopilla eikä tarvinut vaivata vakuutusyhtiötä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Esitetäänpä kysymys toisinpäin: Mistä saa uuden mattosuodattimen vermeineen sekä uuden sisäsuodattimen neljälläkympillä siihen neljäsataseen?
hannu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 18:00, 18.02.2002
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja hannu »

Teemu Salonen kirjoitti:Itsekkin mattosuodatinta taannoin kokeilleena lasken sen hintaan mukaan myös sisäsuodattimen jonka matto toimiakseen tarvitsee ts. altaan vesi pysyy kirkkaana.
Noista ku summan laskee yhteen ni kyllä sillä jo ulkosuodattimen saa. Tietysti jos ei osaa muita laitteita käyttää ku eheimiä ja ostokset pitää tehdä kehäkolmosen sisäpuolella niin kalliiksihan se sitten tulee:)
Matto- ja sisäsuodatinta samassa altaassa käyttävänä olen todennut asian olevan päinvastoin. Mattosuodatin on se, joka pitää veden kirkkaana. Totesin tuon, kun mattosuodattimen pumpun imuputki oli irronnut matosta. Asian huomasi, kun vesi ei ollut enää kristallinkirkasta kuten yleensä. Sisäsuodattimena on Eheim 2252 ja matossa sama pumppu. Matto on hienointa karkeutta.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja hx »

hannu kirjoitti:
Teemu Salonen kirjoitti:Itsekkin mattosuodatinta taannoin kokeilleena lasken sen hintaan mukaan myös sisäsuodattimen jonka matto toimiakseen tarvitsee ts. altaan vesi pysyy kirkkaana.
Noista ku summan laskee yhteen ni kyllä sillä jo ulkosuodattimen saa. Tietysti jos ei osaa muita laitteita käyttää ku eheimiä ja ostokset pitää tehdä kehäkolmosen sisäpuolella niin kalliiksihan se sitten tulee:)
Matto- ja sisäsuodatinta samassa altaassa käyttävänä olen todennut asian olevan päinvastoin. Mattosuodatin on se, joka pitää veden kirkkaana. Totesin tuon, kun mattosuodattimen pumpun imuputki oli irronnut matosta. Asian huomasi, kun vesi ei ollut enää kristallinkirkasta kuten yleensä. Sisäsuodattimena on Eheim 2252 ja matossa sama pumppu. Matto on hienointa karkeutta.
Samaa mieltä hannun kanssa. Kokemuksella kolmessa pytyssä aito mattosuodatin ja yhdessä ala-altaallinen sovellus. Matto pitää veden kirkkaana, (asukkaista riippuen mahdollisesti tarvittava) sisäsuodatin pohjan roskattomana.
-Gone fishing-
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Sulta jäi, Teemu, nyt jotain huomaamatta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Itsellä kokemusta vain sisäsuodattimista ja matoista. Ulkosuodatinkokemusta on vain kavereiden altaista ja lomavahtina olosta. Mattosuodatin on ulkosuodattimeen verrattuna siitä kätevä, että vedet pysyvät altaan sisäpuolella, stressitasoni pysyy matalampana. Sitähän ihmiset tavoittelevat välillä isonkin rahan kanssa.

Juu, meillä on kaikissa altaissa mattosuodatin. Kaikki ovat ns. umpinaisia pisaramalleja. Poikkileikkaus pisara, pohjapala on, samoin kansi, putkenvierusta tehty niin ettei veny ravunmentäväksi missään olosuhteissa. Pumppu sen verran matalalla siellä sisällä, ettei tarvi sammuttaa normaalin vedenvaihdon ajaksi, vesi kiertää ylhäältä alas sopivan kirkasvesitilan avulla kuitenkin. Pintavedessä riittää pöhinää, ulostulon letkut riittävän pitkiä. Vesi kirkasta ja kalat tyytyväisiä. (No joo, yhdessä altaassa on vihersamennusta vähän, mutta se johtuu todennäköisemmin minun toiminnastani kuin mattosuodattimen.)
siimis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 11:23, 08.08.2003
Paikkakunta: Loppi

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä olen ollut nyt joitakin vuosia ilman akvaariota, kun nykyiseen kämppään ei yksinkertaisesti mahdu. Mutta kovasti jo suunnittelen uuden akvan hankintaa, vaikka talo valmistuu vasta reilun vuoden päästä - mutta hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty? Olen vähän kahden vaiheilla myös, tuleeko akvaan matto vaiko ulkosuodatin - molemmista on hyviä kokemuksia mutta vain ulkosuodattimista on myös huonoja [;)] Kaksi eri ulkosuodatinta on lauennut ja pumpannut akvaarion vedet lattialle - ja lattian alle.

Lähinnä tuossa mattosuodattimessa häiritsee juuri se ulkonäkö (mulla on kanttia myöntää se! :twisted: ). Miten sen parhaiten saa siististi asennettua, niin ettei se loista silmään..? Miksi ne matot on aina sinisiä?! Miksei ne ole valmiiksi tumman vihreitä tms? Vai joko niitä nykyään on eri värisiä?

Voiko maton pintaan kasvattaa sammalmaton, haittaako se maton toimimista?
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Ainakin jaavansaniaisia noihin on kasvateltu, tehty pieni viilto vinosti pintaan. Ja on noita asennettu taustojen taaksekin ihan hyvällä menestyksellä. Silloin kyseessä yleensä juuri kotelomalli, mutta toisenkinlaisia on nähty. Guuglettamalla löytyy, ja täältäkin hakutoiminnolla.
nakkimato
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 01:47, 31.01.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja nakkimato »

Mulla taas olisi aloittelijan hölmökysymys, kummalle puolelle mattoa laitan kiertovesipumpun?
Olen nähnyt molempia versioita.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Sisso »

siimis: muakin häiritsi alkuun niiden ruma ulkonäkö, mutta ei enää. Väsäsin kolmiomallisen, joka on nurkassa (siis irti lasista, on mallia pömpeli). Olen istuttanut sen eteen nopasti kasvavia tuuheita kasveja ja se on jo hiljaksiin peittymässä, kolmen viikon jälkeen. Aluksi yritin jaavansaniaisella, joka oli köytetty kiinni mattoon, mutta ei se ottanut kiinni monen viikonkaan aikana ja kyllästyin. Lisäksi matto alkaa ruskettumaan jo muutamassa viikkossa eikä sitä enää niin huomaa taustalla. Meillä on tummanruskea taustakuva, joten ruskettunut matto katoaa siihen hyvin. Viehän se hiukan pinta-alaa akvasta, mutta toisaalta eipä siihen reilun 15cm2 alueelle, minkä se vie, kovin paljoa kantoa tai kasvia edes saisi. Usein valitetaan, että se vie pohja-alaa, mutta loppujen lopuksi se on aika vähän. Pisaranmallinen, esimerkiksi, vie tilaa yhden kunnon kasvipuskan verran. Haitta on mielestäni todellisuudessa kosmeettinen, jolloin päästäänkin mielipidekysymysten äärelle.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Rapakala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 15:42, 13.06.2009

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Rapakala »

Hei,

Minä en tiedä mitään mattosuodattimista tai niiden toiminnasta enkä ota kantaa niiden ulkonäköönkään, mutta joku tässä keskustelussa harmitteli sitä sinistä väriä niin oli nyt pakko tulla tänne kommentoimaan, että eikö sitä ole mustanakin?

Tässä pitäisi olla linkki, jossa niiden perinteisten sinisten mattosuodatinvermeiden rinnalla on myynnissä saman näköisiä mustia, mutta kun en mattosuodattimista mitään ymmärrä niin en tiedä ajavatko samantarkoituksen. Päätelkää itse (jos linkki toimii):

http://www.aquamoos.de/index.php?cat=c2 ... 2b97f962bd
siimis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 11:23, 08.08.2003
Paikkakunta: Loppi

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla on suunnitelmissa 150x50x50 akvaario, joka aukeaa kahteen suuntaan, eli siihen ei tule taustaa. Silloin päätymatto vois olla ihan hyvä ratkaisu. Sisustusta meinasin toteuttaa nature-hengessä, eli maisema veden alle, ei niinkään vedenalainen maisema. Ajattelin tehdä "kuusimetsän" Pavel Bautinin innoittamana, tähän tyyliin. Toinen puoli akvaariosta aukeaa olohuoneeseen, joka on valoisa - toinen puoli "tv-huoneeseen" jossa on tummat seinät ja muutenkin vähemmän valoa. Akvaario itse on tv-huoneen puolella, väliseinässä on aukko.
Päätymaton saisi piilotettua olohuoneen puolelta katsottuna, kun tekisi väliseinän aukosta sen verran lyhyemmän, että päätymatto jää sen taakse piiloon. Tällaisia suunnitelmia [;)]

Ai ja katsos vaan, sitä mattoa saa nykyään mustanakin, hienoa! Sellaista siis :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”