Mattosuodatinongelma

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Hyvät on suunnitelmat, wow! Tolla 3cm paksulla matolla ei oikein tee käytännössä mitään, se on niin lörppöä, ettei pysy muodossaan. Mutta luulisi auttavan, jos se tulee jotenkin kaksinkerroin tai muutoin suunnittelee homman huolella kun ottaa huomioon sen taipumuksen matoilla. Ihmettelen minäkin miksi, siis kaikkia muita paksuuksia, myydään yleisesti vain sinisenä. Vaan kyllähän tuo ruskettuu aika nopsaan. Paitsi malawivedessä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
siimis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 11:23, 08.08.2003
Paikkakunta: Loppi

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja siimis »

Katsos, tuota en huomannutkaan, että mustaa on vain kolmesenttisenä.

Mitenkäs tuon maton paksuuden kanssa muuten - onko sillä muuten väliä kuin tuon tukevuuden osalta? Onko merkitystä esim. suodatustehoon tms? Hienoa vai keskikarkeaa..?

Kiitos muutekin tuosta linkistä, siellä oli kattava valikoima erilaisia sammalia, joita luultavasti yritän haalia sisustukseen aika tavalla [;)]

Mistä tuli ajatus, että jos sammalen "isuttaisi" maton ja jäykän muoviverkon väliin, riittäisikö sellainen jäykkä verkko tukevoittamaan mattoa, vai estääkö se liikaa veden virtausta?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
siimis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 11:23, 08.08.2003
Paikkakunta: Loppi

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja siimis »

Missä tossa sanotaan että se on viisisenttistä? Karkeaa, hienoa..? Pala ainakin on turhan pieni, jos on 12" x 12".
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ei sanota. Ei sanota myöskään olevan keskikarkeaa. On se silti Liian pieni sitten taas riippuu itsestä. Omaan käyttööni ihan sopiva.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
masi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 13:01, 20.04.2006

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja masi »

Mulla on sellainen ongelma, että olen vaihtamassa lähes samankokoiseen akvaarioon kuin entinen mutta mitat on täysin erilaiset. Mulla on nykyisessä altaassa hyväksi havaittu ja toimiva mattosuodatin päädyssä (40x50) ja tuo uus allas on (60x50). Kertokaas ideoita miten voisin hyväksikäyttää tota nykyistä mattoa, en haluaisi laittaa päätysuodatinta mutta voisiko tosta rakennella jonkun pöntön tai kulmamallisen vaikka siinä ei korkeus ihan riitä? Vai tungenko tosta palasia mukana tulevaan sisäsuodattimeen (juwel bioflow, josta epäilen kyllä että riittääkö se pelkästään)?
Viimeksi muokannut masi, 14:40, 20.08.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Koss »

Mä laittaisin sen Juwelin ja lisäksi sisäsuodattimen. Juweliin täytteeksi sintrattua lasia, niin puhdistusväli on pidempi, ja pintaa hajottajabakteereille on enemmän. Sisäsuodatin taas toimii mekaanisena, keräten isommat partikkelit.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Sisso »

En pysynyt ihan perässä noiden mittojen kanssa, mutta jos tarkoitit kysyä, josko voisit maton "lyödä umpeen" esim päältä ja/tai alta muuttaen sen pönttömalliksi, se käy oikein hyvin. Meillä on/on ollut kaikissa akvoissa päältä ummessa oleva pönttömalli, joiden yläreuna jää vedenpinnan alapuolelle, useinmiten alhaaltakin ummessa käytännön syistä. Itse tungen sopivan palan aukkoon sen verran tiukkaan, että irtopala pysyy mutta voidaan ottaa tarvittaessa, esim pumpun huollon ajaksi (paitsi ettei sitä tarvitse huoltaa....) pois.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
masi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 13:01, 20.04.2006

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja masi »

Sisso kirjoitti:En pysynyt ihan perässä noiden mittojen kanssa
Nuo mitat oli siis altaan päädyn mitat, se matto on siis n. 40x50 pala ja uuden altaan pääty on n. 50x60 kokoinen (Rio 300).
Sisso kirjoitti:mutta jos tarkoitit kysyä, josko voisit maton "lyödä umpeen" esim päältä ja/tai alta muuttaen sen pönttömalliksi, se käy oikein hyvin. Meillä on/on ollut kaikissa akvoissa päältä ummessa oleva pönttömalli, joiden yläreuna jää vedenpinnan alapuolelle, useinmiten alhaaltakin ummessa käytännön syistä. Itse tungen sopivan palan aukkoon sen verran tiukkaan, että irtopala pysyy mutta voidaan ottaa tarvittaessa, esim pumpun huollon ajaksi (paitsi ettei sitä tarvitse huoltaa....) pois.
Toihan voisi olla ihan hyvä idea, pitääpä miettiä tuota miten sen tekisi. Toi matto tosiaan on matalampi kuin uus allas, joten se pitäisi viritellä jotenkin roikkumaan tms.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Roikkumaan? Laita pohja umpeen ja keksi sen alle joku kiva kanto/kivijuttu, johon istuttelet vaikka kasveja, jos haluat ylöosan pinnan yläpuolelle. Tai mikset tällää sitä pohjaan ja lyö yläosaa umpeen? Vähän hukkatilaahan se yläosa on, mutta ainakin meillä fisuset tykkää laiduntaa siellä, varmaan nyppivät sapuskan jämiä. Siellä lunuaa niin monniset kuin tonkijatkin. Maton voi asentaa akvaan ihan miten vaan, vaikka pohjalle makaamaan pitkittäin, kunhan puhdas ja likainen vesi eivät pääse sekoittumaan.

Aaha, mä lukasin noi mitat vähän pikaseen ja ajattelin, et molempien korkeus on 50cm. Joskus menee pää sekasin kun pyörittelee matonpalasta päässään (onneksi ei koskaan muuten, eikä ihme että on sekaisin jos pyörittelee palasta päässään....vie tilaa joltain selvästi tarpeellisemmalta), mikä on leveys, korkeus ja miten päin se on tarkoitus kääntää, tai ei ole.

Voi Koss, Koss... Kun matto vaan on hyvä! Rumahan se on, mutta (melkein) kaikkeen tottuu. Ei mulla sinänsä ole mitään ulkosuodattimia vastaan, mutta ikinä, ikinä yksikään sellainen ei enää tyhjene meidän kämppän lattialle. Matto on ollut 100% toimiva ja huoleton, vaikka olin sen kanssa aluksi skeptinen. Asensin ekan tammikuussa eikä kertaakan ole tarvinnut sitä huoltaa. Eikä edes suunnitelmissa ole sitä ottaa ylös.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
masi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 13:01, 20.04.2006

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja masi »

Niin, voihan siitä tehä tosiaan umpinaisen myös päältä, ei sitä kaikkea ihan heti hoksaa näillä aivoilla :)

Juu ei se oo ruma se matto, mulla ainakin silmä on siihen tottunut, vähän kasvia kasvaa siinä lisäksi koristeena. Nyt kun akvaario lyhenee 160cm -> 120cm niin en mielellään laita enää kokopäädystä tilaa vievää mattoa sinne, lisäksi akvaario tod.näk. sijoittuu siten että haluan nähdä sisään kummastakin päästä.

Jees, eli virittelen siis jonkinnäkösen lieriön tuosta matosta.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Koss »

Sisso kirjoitti:Voi Koss, Koss... Kun matto vaan on hyvä! Rumahan se on, mutta (melkein) kaikkeen tottuu. Ei mulla sinänsä ole mitään ulkosuodattimia vastaan, mutta ikinä, ikinä yksikään sellainen ei enää tyhjene meidän kämppän lattialle. Matto on ollut 100% toimiva ja huoleton, vaikka olin sen kanssa aluksi skeptinen. Asensin ekan tammikuussa eikä kertaakan ole tarvinnut sitä huoltaa. Eikä edes suunnitelmissa ole sitä ottaa ylös.
Tosi hyvä :mrgreen: . Se vaan matossa on huono puoli, että runsaammalla kalastolla, tai esim. jos altaassa on puuplekoja, saattaa matto tukkeentua. Bioflow on sisäinen suodatin, ei ulkoinen, joten mitään pelkoa vuotamisesta ei ole sen suhteen. Toisissa altaissa matto toimii, toisissa taas ei. Kokeilemalla selviää.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

masi kirjoitti:Mulla on sellainen ongelma, että olen vaihtamassa lähes samankokoiseen akvaarioon kuin entinen mutta mitat on täysin erilaiset. Mulla on nykyisessä altaassa hyväksi havaittu ja toimiva mattosuodatin päädyssä (40x50) ja tuo uus allas on (60x50). Kertokaas ideoita miten voisin hyväksikäyttää tota nykyistä mattoa, en haluaisi laittaa päätysuodatinta mutta voisiko tosta rakennella jonkun pöntön tai kulmamallisen vaikka siinä ei korkeus ihan riitä? Vai tungenko tosta palasia mukana tulevaan sisäsuodattimeen (juwel bioflow, josta epäilen kyllä että riittääkö se pelkästään)?
Meillä on mattosuodattimet tehty pisaroiksi. Eli siimalla voit ommella tuon mattosuodattimesi toisen päädyn kiinni toisen päädyn viereen (ei vastakkain, vaan niin että ulos tulee 90 asteen kulma). Sitten vain pohjaksi pala, jonka senkin voi ommella kiinni, ja kansipala vain sen verran nafti, että pysyy ompelemattakin.

Se mikä siinä on enempi ongelma, on se, että riittääkö tuo pinta-alaltaan, kun litroja taitaa kuitenkin tulla jonniin verran lisää. Mutta saahan sen tuolla ainakin kypsytettyä, jos teet toisen, oikeamman kokoisen valmiiksi, oli se sitten pisaran tai minkä hyvänsä mallinen.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Koss kirjoitti: Tosi hyvä :mrgreen: . Se vaan matossa on huono puoli, että runsaammalla kalastolla, tai esim. jos altaassa on puuplekoja, saattaa matto tukkeentua. Bioflow on sisäinen suodatin, ei ulkoinen, joten mitään pelkoa vuotamisesta ei ole sen suhteen. Toisissa altaissa matto toimii, toisissa taas ei. Kokeilemalla selviää.
Näin ja saa maton/kiertovesipumpun tukkoon syytämällä akvaan turvetta, jonka ei ole maltettu antaa laskeutua riittävästi, mutta sehän ei taas ole suodattimen vika. Tiedä tuosta kalaston aiheuttamasta tukkeutumisesta ellei sitten ole noita paljon/tiukkaa jaskaa syytäviä lajeja. Toisessa akvassa meillä on runsas kalasto (vain yksi pleko), mutta hyvin pelaa matto, joten ei se (jaskan) määrä yksistään, vaan laatu...
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mattosuodatinongelma

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kuka laittaa siivilöimätöntä turvetta altaaseen? Kyllä se matto vaan menee tukkoon helposti jos on puuplekoja taikka isompia ahvenia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”