Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Hei!

Aion nyt tulla kaapista ulos ja esittäytyä, olen täällä jo seuraillut keskusteluja jonkin aikaa.
Sain ensimmäisen akvaarioni pikkutyttönä (n. 10-vuotiaana) ja silloin luin kaiken mahdollisen saatavilla olevan kirjallisuuden. Vietin iltapäiväni haavien hyttysen toukkia lähilammikoista kaloille (siis huvin vuoksi, oli kyllä hiutaleruokaakin). Silloiset kirjat ja lähiseudun akvaariokauppa eivät antaneet parhaita mahdollisia neuvoja , joten kaikenmoisia virheitäkin tuli tehtyä. Vanhemmat eivät antaneet rahaa mielestäni tarpeeksi esim. vesitesteihin, joten tuurilla mentiin.

Opiskelemaan lähdettyäni allas jäi siskolle, joka ei tehnyt mitään hoitotoimenpiteitä. Lopulta otin altaan itselleni kun sain isomman opiskeluasunnon ja voih miten ihanaa oli iltapäivisin katsella kaloja. Taisin nukkua päiväuniakin nenä kiinni lasissa luentojen jälkeen.

Lopulta valmistuin biologian opettajaksi, perustin perheen, muutettiin pariin otteseen. Akvaario kiikkui mukana, välillä tyhjillään, välillä taas innostuin laittamaan sen kuntoon noin niin kuin koristeeksi.

Sitten jouduimme luopumaan allergian takia koirasta. Nuorempi lapsi ohitti vauvaiän ja minulla alkoi olla aikaa. Ohi mennen esikoiselle välillä puhelin, että laitetaan akvaario kuntoon taas. Yhtenä tylsänä iltapäivänä sitten repäisin. Allas oli ollut pelkkien levääntyneiden kasvien kotina viimeisten kalojen kuoltua yli vuosi sitten. Aloin siivota sitä. Ja sitten napsahti. Siis päässäni. Aloin etsiä tietoa, eksyin nettiin ja tajusin miten paljon enemmän tietoa nykyään on saatavilla. Muistin miten tyttösenä haaveilin kalojen kudettamisesta, erilaisista elinympäristöistä ja esimerkiksi kirjoahvenista ja monneista.
Tajusin, että minullahan on:
- aikaa
- tietoa ja taitoa (siis biologina, akvaristina olen kyllä aika uusaloittelija)
-tilaa (iso omakotitalo ja ihan oma työhuone, jonne mahtuu saumurin kaveriksi vaikka mitä..)

Rahaa nyt voisi olla aina enemmän. :roll:

No nyt sitten vanhassa ensimmäisessä altaassani (n.80-l) uiskentelee kuparimonnisia ja kardinaalikaloja.

Sitten käytetty 120-litrainen on tuossa kypsymässä. Siinä on hiekkapohja, pari kantoa ja sekalaisia kasveja, ainakin karvalehteä. Vesi on pehmeää ja pH noin 6,8 liuskatestin mukaan. Lämpötilan aion säätää rihmakalojen mukaan eli vähintään sen 26 mikäli oikein ymmärsin.
Olen suunnitellut siihen rihmakaloja, kääpiörihmakalat olisi ykkösvaihtoehtona. Millaista kokoonpanoa suosittelisitte? Siis haaremi vai pariskunta? Vai meneekö kaksi parikuntaa? Akvaario on metrin pituinen.
Pohjalle ajattelin piikkisilmiä ja sitten jokin parvikala, esimerkiksi kiilakylkiä tai kenties kirsikkabarbeja, 10-15 kpl. Kiusaavatko kirsikkabarbit rihmakaloja? Akvariokauppiaan mukaan ei, mikä on teidän kokemuksenne?
Missä järjestyksessä kalat olisi hyvä hankkia sitten kun allas on kypsä?

Mitkä olisivat hyviä ja selkeitä vesitestejä? Pari tippaversiota olen kokeillut ja sitten noita 5in1 liuskoja, jotka ovat kyllä suuntaa antavia, mutta vähän tarkemman tahtoisin. Ongelmana oli tippatestissä (olisko ollut JBL?) että saamani värisävy ei vastannut mitään ohjeliuskan vastaavista. Viimeksi kokeilemani oli nitriittitesti allasta kypsytettäessä ja sain sellaisen likaisen keltaisen tuloksen eli mielestäni ei punertava, muttei kyllä sellainen vaaleankeltainenkaan mikä olisi nollatulokseen vaadittu. Liuskalla sain joko puhtaan valkoista tai sitten aavistuksen vaaleanpunertavaa (eli joko nolla tai sitten hyvin vähän nitriittiä) niinä päivinä kun tuota tippatestiä kokeilin. Akvaarion vesi ei ole mitenkään erityisen kellertävää tai rusehtavaa.

Ja sitten vielä kysymys tuon 80-litraisen altaan suodattimesta. Se on jokin melkoisen vanha tunnistamaton merkki. Nyt sitten huomasin noin viikko sitten, että se ei kierrätä vettä kovin tehokkaasti, koska likaantuu nopeasti. Sen sisällä oleva patruuna on kovin pieni (ja vanha, menee kokoon rutistettessa), koteloon mahtuisi isompikin. En tiedä mikä lie. Voiko tuollaiseen vanhaan suodattimeen laittaa jonkun uudemman saman kokoisen patruunan? Kotelo on sellainen pyöreähkö, esimerkiksi pienemmän aquaballin patruuna voisi ehkä sopia. Laitoin nyt sinne tuon vanhan suodattimen kaveriksi pörisemään isompaan akvaarioon tarkoitetun Aquaball-suodattimen, kunnes saan tuon entisen kuntoon tai hommaan uuden. Tuo Aquaball tekee melkoisen puhurin, joten se ei taida kuitenkaan olla sopiva tuohon akvaarioon. Kardinaalit ei kai tykkää kauhean kovasta virtauksesta? Sitten kun joko vaihdan suodattimen patruunan tai laitan kokonaan uuden suodattimen, kuinka kauan pitäisi tuota varasuodatinta vielä pitää päällä? Kyseessä kun on aika vastikään uudelleen perustettu akvaario, mahtaako olla bakteerikasvusto vielä tasapainossa. Eli miten kauan kestää bakteerien valloittaa suodatin vai tuleeko lisätä jotain ymppiä vaihdon yhteydessä? Jos päädyn hankkimaan uuden suodattimen mitä suosittelisitte 80-litraiseen?

Mitä lannoitetta ja kuinka usein suosittelisitte kasveille? Tällä hetkellä on tuota karvalehteä ( ja jotain vedensuosikkia vai mitä se olikaan..)molemmissa ja melalehteä toisessa akvaariossa ja kilpukkaa. On tarkoitus myös hankkia jaavansammalta ja -saniaista sekä jotain matalaa kasvia etualalle.

Ja kertookaa ihmeessä miten tästä taudista pääsee eroon! Olen jo useampana iltana kulkenut pitkin taloa mittanauhan kanssa ja suunnitellut ties minkälaisia altaita. 8O :D
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
memollil
Junior Member
Junior Member

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja memollil »

olipa symppis tarina. :) tuore uusioharrastaja olen minäkin, joten en osaa suurimpaan osaan kysymyksistäsi vastata, mutta nostan tämän niin ehkä joku toinen osaa.

kasviakvarismista on hyvä juttu aponogetonissa, http://www.aqua-web.fi/aponogeton/57-01-2007. itse ostin lannoitteeksi easy-lifen profiton ja ferron. miekkakasveille sitten vielä lisäksi jotain juurille, esim. tetraplant initialsticks tai jbl:n seiskakuulat.

tervetuloa harrastuksen pariin jälleen, ei tämä tauti vaan koskaan häviä!
Marika, 170 litraa Etelä-Amerikkaa.
1234
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 1234 »

Kannataa ostaa tuohon 80-litraseen uusi suodatin esim juuri jokin aquball tai eihem http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708200551 vaikka tuossa sanotaan että akvaarion koko <160 litraa niin sen pitäsi olla hyvän kokoinen akvaarioosi.
Kirsikkabarbien ei pitäisi tehdä mitään muille lempeän luonteen takia.
Satekin kasvilannoite on tehokasta, riittoisaa ja mikä parasta halpaa (http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... s/PMDD1000).
140 litranen sekala
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Uusioharrastaja mieki, kauhiasti en osaa neuvoja annella mutta annetaan niistä aiheista mistä tiedän :)
Eli ensi nuo rihmikset, niitä on miulla ollut aiemmin ja on nyttenki ja kokemuksesta voin sanoa, että paremmin viihtyvät haaremissa ja tuohon siun 120-l menis esim. kääpiörihmiksiä 1 u + 2-3 n menisi. Eri värikombinaatioitakin löytyy nykyään!
Ja tuohon suodatin asiaan, melkeinpä suosittelisin että ostat uuden suodattimen, halvalla saa esim. http://www.zooplus.fi. Itse oon pick-upista tykännyt, niitä pörisekiin melkein joka altaassa. Tuohon 80- l voisin jopa suositella pickup 2010, max. 160-l, miulla tuollanen on yksinään 54-l miljoonakala akvaariossa pienemmällä teholla: kalat tykkää ja akva pysyy puhtaana :) Aqua Ball´sta ei ole kokemusta, vasta sellanen tulossa. 120- l voisi ehkä jopa harkita kaveriksi ulkosuodatinta, riippuen mihinkä litramäärään asti tuo Aqua Ball on? Itellä on 126- l tulossa pickup 2010 + eheimin prof. ulkosuodatin.
Kirsikkabarbeista en tiedä, itse olen rihmisten kanssa ottamassa verkkobarbeja, kunhan niitä jostain löytyy.
Parhaiten kai akvaario kypsyy jonkin bakteriympiaineen (esim. safe start, start up) avulla sekä laittamalla kypsän suodattimen kaveriksi. Itselläni on tarkoitus huomenna käynnistää toinen 54-l käyttämällä safe starttia ja pistämällä sinne kypsä suodatin uuden suodattimen kaveriksi. Mutta tässä kypsytyksessä oon huomannut että niin monta kuin on ihmistä, on mielipidettäkin :) Jokainen omalla tavallansa :)
Onnea joka tapauksessa akvaarioharrastuksen uudelleen löytymisestä!
P.s Suosittelen lämpimästi Varjon Akvaarion perusopasta, täällä on kyseinen opus ollut korvaamaton apua niin akvaarion perustamisen kuin kalastonkin valinnassa!
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Ajattelin alkaa purkaa innostustani tähän ketjuun, koska kukaan läheisistäni ei jaksa tai halua kuunnella kahta lausetta enempää. Isäni jaksoi luontoihmisenä olla kauiten kiinnostunut....
Innostus vaan jatkuu. Eilen kannoin sisään "pienen heräteostoksen" eli 250-litraisen projektin. Projekti siksi, että kansilasit puuttuu, tekniikkaa ei ole. Mutta sen parempi. Saan itse metsästää kaiken tarvittavan. Pieni takapakki oli, kun mies ei ihan kauheasti ilahtunut tästä heräteostoksestani. :roll: Kierteli allasta kauan, ihmetteli ja epäili pitääkö vettä, kestääkö ja kestääkö lattia akvaarion painon ja kestääkö jalusta (katseita). No pienen keskustelun jälkeen päädyimme ratkaisuun, että allas saa jäädä, jos sille mukana tulleen metallijalustan tilalle teetetään massiivipuinen kaappi ja miehen tuomitsema metallihäkkyrä siirtyy toimimaan kasvihuoneen taimihyllynä. Tämä tarkoittaa sitä, että allas pitää kantaa varastoon odottamaan sitä, että minulla on rahaa tuohon jalustaan. Olen turhautunut! Tilasin jo tarvikkeet mattosuodatinta varten ja odotin, että pääsen väkertelemään. Pihalta keräilin kaikenlaisia vanhoja oksia omenapuun alta koristeeksi. Nyt koko projekti menee odottamaan aikoja parempia eli seuaavan työkeikan palkkaa, joka tulee aikasintaan kesäkuussa... :( Ja siihen mennessä ehtii ties mitä taloudesta hajoamaan tai ilmaantumaan jotain muita rahareikiä.

Tarkoituksena olisi siirtää 120-litraisen kalasto(10 kiilakylkeä, piikkisilmät ja kääpiörihmakalapariskunta) tuohon 250-litraiseen ja siis suurentaa Aasian kokoa. Tahtoisin sinne jotain veikeitä nuoliaisia, jotka olisivat liian ahtaissa oloissa nykyisessä akvaariossa. Pitkä ja kapea 250-litrainen varmaan riittäisi pienemmille nuoliaisille. 120-litrainen muuttuisi Amerikaksi ja sinne tulisi monnisparvi nykyisestä 85-litraisesta ja niiden kaveriksi varmaan jotain pieniä tetroja parvi. Ja sitten 85-litraiseen jäisi parvi kardinaalikaloja ja minä saan pohtia mitä tekisin tuolle akvaariolle. Sainkin jo yhden hirveän hienon idean, mutta siitä kerron sitten myöhemmin.
tpraut
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Jos on yhtään TSI intoa niin osta laminaattia ja verhoile se vanha jalusta sillä laminaatilla. Minulla on tuo 200 litraisen alumiinijalusta verhoiltu ja eteen asennettu liukuovet. Ja on jopa avovaimoni (!) mielestä katseenkestävä.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Verhoiluvaihtoehto nousi esiin kyllä myös, mutta siirtäisi altaan pystystä vielä enemmän. Minä en osaisi, joten miehen olisi ryhdyttävä puuhaan. On vaan sitä ennen viimeisteltävä yksi omakotitalo ja autotalli. Leikkimökistäkin oli puhetta ja pihallakin riittää jos jonkinmoista miehistä voimaa vaativaa urakkaa. Joten jos mielin saada sen akvaarion joskus pystytettyä, niin lienee parasta marssia kauppaan ja tilata pöytä - siihen kykenee miten blondi tahansa. :D Mies kyllä sitten kantaa sen sisään, sen verran häneltä liikenee varmasti aikaa.

Miehen kanssa keskustelu oli sikäli antoisaa, että tuosta 250-litraisesta keskustellessa sain ohimennen luvan isompaankin altaaseen. Kuulemma saa laittaa tuotakin isomman, jos se tulee alakertaan missä on betonilattia parketin alla. :D Siinä on sitten tulevaisuudelle jotain pohdittavaa. Pitäis ehkä lopettaa tämä kotiäiteily ja siirtyä ihan oikeisiin töihin, niin olisi rahoituskin helpompaa. Ja loppuun mies vielä tokaisi, että kellariin saa laittaa niin ison kuin ovesta mahtuu, kun siellä on pelkkä betonilattia ja lattiakaivo. 8O Tässä kohtaa mullakin loppuu jo mielikuvitus. Ihan niin pitkälle ei tämä mun hullutus ole edennyt, että raahaisin kellariin kuution vettä. Mitä sielläkin sit kasvattais? :mrgreen: Ja pitäiskö sit raahata joku nojatuoli kellariin, että voisi sitä akvaariota ihastella? No oikeesti en kyllä edes innostu mistään jättimäisestä vesitankista. Jos joskus sellaisen 400-litraa Amazoniaa laittaisi makkariin. En osaa kuvitella mitä tekisin sitä suuremmalla.

Pienempiä projekteja kyllä putkahtelee mieleen. Kääpiöahvenille lajiallas, jalusta ja tekniikka löytyy, allas puuttuu. Ja yksi lipasto odottelee muuntoa akvaariopöydäksi, pitää vähän tukevoittaa. Kirjoahvenia tekisi mieli, joten tuonkin lipaston päälle jonkin sortin ahvenallas olisi suunnitteilla. En vain osaa päättää prioriteettia. Pitäiskö ensin satsata isompaan projektiin vai pystytellä pienempiä... Jotenkin sitä on kärsimätön ja tahtoisi päästä heti tekemään. Kumpikaan noista edellä mainituista ei enää vaatisi kovinkaan suurta rahallista satsausta niin olisi jo allas pystyssä, tekniikkaa on kaapeissa. Mutta toisaalta sekin pieni rahallinen satsaus on sitten pois isommasta projektista. Vaikeaa, kun raha aina rajoittaa harrastusta. Vaikka tylsäähän se olisi jos aina vaan vois heti marssia kauppaan ostamaan haluamansa. Harrastuksen yksi oleellinen osa on pohdinta, pähkäily ja jahkailu, kaikenlaisten tarjousten ja myynti ilmoitusten kyttäily. Sitten sitä vasta onkin iloinen kuin pieni porsas kun vihdoin saa haluamansa! :D
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Eijei, miun pitäis pysyä poissa täältä lukemasta tuollasia kivoja suunnitelmia!Nimimerkki "kahtena yönä ahvenista unta nähnyt" :mrgreen:
Miul on projektina suklaarihmakalojen lajialtaan perustaminen (pohjalla tosin monnisparvi), tällä hetkellä tuo akva on vaan evakkoaltaana ja suklaarihmojakaan en ole löytänyt kuin yhden :(
Edelleen niistä ahvenista haaveilen, ehkä sitten kun meille joskus tulee seuraava allas eli vasta kun ollaan muutettu isompaan :D
Nykyisessä 41 neliössä 5 allasta on jo aikamoinen taidonnäyte :D
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

eriador kirjoitti:Eijei, miun pitäis pysyä poissa täältä lukemasta tuollasia kivoja suunnitelmia!Nimimerkki "kahtena yönä ahvenista unta nähnyt" :mrgreen:
Miul on projektina suklaarihmakalojen lajialtaan perustaminen

No en ole sitten ainoa, joka näkee akvaariounia. :D Mä en kyllä ole viime aikoina nähnyt, mutta vuosien ajan olen nähnyt unta sellaisesta huoneesta, jossa on useita isoja akvaarioita. Se on sellainen vähän samanlainen uni, jossa saa ison kasan suklaata tai joululahjoja ja sit just herää ennen kuin ehtii päästä niihin käsiksi.
Mmm... Suklaarihmoja. Niitä taitaa olla hieman vaikea löytää. Pitää ehkä joskus itsekin kokeilla.

Nyt on tullut kaikenlaista ikävää vastoinkäymistä. Korurihmalan Pick-Up söi taas yhden korusen, onneksi illalla laskin kalat ennen valojen sammutusta ja tällä kertaa tiesin heti mistä etsiä kadonnutta. Se oli mun lemppari korurihmoista - sellainen pastellisävyinen, tai siis on edelleen, mutta nyt se on ihan repaleinen. Voitte arvata se typerä vehje lensi sieltä akvaariosta pois aika nopeasti [}:)] Kalaa pelastaessa onnistuin myös ilmeisesti hajottamaan koko vehkeen, jokin osa irtosi enkä löydä sitä. Yöksi lykkäsin altaaseen karanteenipurkin pikkusuodattimen ja tänään sitten vekslasin ikivanhan Sharkin korurihmalaan. Kyllä se jaksaa vielä vettä pyörittää ja mikä parasta siinä ei takuuvarmasti ole yhtään koloa minne kala mahtuisi. Muutenkin koko korurihmala taas stressasi minua. Kalat ovat ihania, mutta allas on leväinen ja roskainen. :(

Ja toinen ikävä tapaus. 120-litraisesta löytyi yksi kuollut piikkisilmä. Luinkin täältä, että noita piikkisilmiä saattaa tippua kotiutusvaiheessa.Vai onko tämä vielä kotiutusta kun ne ovat tulleet noin kuukausi sitten? Aikoinani minulla on ollut piikkisilmiä ja ei kyllä ole käynyt näin. Ovat ennemmin kuolleet vanhuuttaan, vuosikausia elivät ja jopa siellä siskoni hoidossa pohjalietteestä löytyi pari piikkisilmää. Loput näyttävät toistaiseksi ainakin ihan vetreiltä. Tarkkailen tilannetta. Pohdin myös voisiko tuo johtua vesijohtoveden muutoksesta. Meille tulee nyt muutaman viikon ajan Turun vettä ja maanantaina vaihdoin vettä viimeksi tuosta altaasta. Testasin nitriitin ja nitraatit, ja arvot olivat ok, siis nitriittiä 0 ja nitraatti näytti punaisempaa kuin muissa altaissa, mutta voihan se tietysti johtua tuosta kuolleesta kalasta. Vaihdoin hieman vettä - ja ajattelin nyt jatkaa tuollaista pikkuisen monta kertaa viikossa vedenvaihtoa, jos tuo vedenlaadun muutos on osasyyllinen.
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

Täälläkin ilmoittautuu uusioharrastaja. Aloitin harrastuksen uudelleen muutama vuosi takaperin biologiystäviltä lahjaksi saadulla 80-litraisella purkilla ja yli 20-vuotta vanhalla tekniikalla. Siksipä myhäilinkin, kun luin ekan viestisi suodattimen heikkoudesta. Varoitan vaan, että ainakaan täällä harrastusinto ei ole laantunut muutamassa vuodessa, vaan allasperhettä on tasaisesti täydennetty noin kerran vuodessa ja joka kerta suurempaan hullutukseen. Mukana on siis tällä hetkellä se ikiaikainen 80 litrainen, 100 litrainen, 240 litrainen ja kuukauden vanha 317 litrainen. Mies oli aluksi varmaan vähän samaa mieltä kuin sinunkin, että kestääköhän lasit, lattia, pitääköhän ulkosuodatin vettä ja niin edelleen. Loppujen lopuksi hän on antanut ilmeisesti periksi ja jopa tämän viimeisimmän altaan kohdalla kulki kanssani ympäri taloa mittanauha hampaissa ja etsi tulokkaalle paikkaa. Ratkaisuna 317 liraisen jalustaongelmaan lattian kantavuuden suhteen löytyi harkkojalustasta, jonka saa muuten kätevästi ja ihan edustavastikin verhoiltua. Kalastona 240 litraisessa on muun muassa verkonuoliaisparvi, mutta varoituksena sanon, että ovat välillä tosi ärhäköitä muita pienempiä sinttejä kohtaan.
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

tanjakemp kirjoitti: Kalastona 240 litraisessa on muun muassa verkonuoliaisparvi, mutta varoituksena sanon, että ovat välillä tosi ärhäköitä muita pienempiä sinttejä kohtaan.

No niin juuri tuota minäkin vähän pelkään, että alkavat kiusaamaan muita. Mutta sitten toiset taas kertovat, että pitävät seura-akvaarioissakin ihan ongelmitta. No jos nuoliaisia mieli tekee, niin niitä hankitaan ja sitten saa vaan hyvän syyn hankkia uusia altaita, jos yhteensopivuus ongelmia ilmenee. Kuinka suuri parvi sinulla on?
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Verkkonuoliaisia on 240 litraisessa 5 kaverin "parvi". Ikää kaloilla on lähes 10 vuotta, mutta ei se niiden vauhtia hidasta. Jokaisella on oma reviirikolonsa, mutta ottavat keskenäänkin joskus matsia aika rajun näköisesti. Yhdeltä nuoliaiselta puuttuu silmä oikein rajujen yhteenottojen seurauksena. Olen yrittänyt rakentaa 240 litraisesta Aasia-allasta, mutta nuoliaisille on kelvannut ravinnoksi jopa aikuinen terve kiilakylki. Siksi minun olikin ihan pakko saada vielä ainakin yksi allas. Halusin nimittäin lehtikaloja ja pohjalle monnisia. Mutta löytyyhän nuoliaisista toki rauhallisempiakin lajeja. Lannoitteena olen käyttänyt ProFitoa ja joskus pohjakuulia. Peruskasvit kasvavat kaksiputkisilla loisteputkivalaisimilla ja sopivilla loisteputkilla jopa joskus riesaksi asti. Levää olen hoidellut EasyCarbolla, kun osa altaista saa näin keväällä liikaa luonnonvaloa. P.S. Minustakin tulee vielä joskus biologian opettaja, kunhan väärästä ammatinvalinnasta on toivuttu ainakin rahallisesti [;)]
Heisku77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heisku77 »

Meillä on jalustana 3*3 lekaharkkoa,mitkä on maalattu valkeiksi.Edullista ja minun mielestäni ihan tyylikkkään näköiset.
160l akvan asukkaina kupari-ja täplämonnisia,piikkisilmiä,turkoosi taisto-uros, sinineontetraparvi,punapäätetroja ja hunajarihmapariskunta+tulisukarapusia.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

tanjakemp kirjoitti: Olen yrittänyt rakentaa 240 litraisesta Aasia-allasta, mutta nuoliaisille on kelvannut ravinnoksi jopa aikuinen terve kiilakylki. Siksi minun olikin ihan pakko saada vielä ainakin yksi allas. Halusin nimittäin lehtikaloja ja pohjalle monnisia. Mutta löytyyhän nuoliaisista toki rauhallisempiakin lajeja. P.S. Minustakin tulee vielä joskus biologian opettaja, kunhan väärästä ammatinvalinnasta on toivuttu ainakin rahallisesti [;)]
No voi sentään. Ovatko nuo verkkonuoliaiset jotain jättisuisia? Pitää pistää nuoliaiset harkintaan, sillä tykkään kovasti Aasia-altaani kiilakyljistä. Olin ajatellut kenties touhu-tai harlekiininuoliaisia tai sitten raitanuoliaisia, joita akvaariokaupassa näin. Mutta jos käyvät kalojeni kimppuun niin enpä tiedä...
Biologian opettajanura tuskin tuo mitään suurta rahavirtaa sekään. [;)] Työtilanne on aika kehno, ainakin yliopistokaupunkien kupeessa. Mutta jos asuu tai on valmis muuttamaan vähän kauemmas "sivistyksestä", niin voipi onnistaa paremmin.

Tuo nuoliaisasia mietityttää. :? Samoin tuleva akvaarioiden siirto jahka joskus sen jalustan saan 250-litraiselle. 120-litrainen pitää tyhjentää, että sen saa siirrettyä muutaman metrin matkan viereiseen huoneeseen. Siksi aikaa siis kalat ämpäriin ja sitten taas täyttö ja kalat kyytiin. Sen jälkeen perustamaan 250-litraista, kypsyttämään ja sisustamaan. Kun se on valmis, siirtyvät 120-litraisen asukit uuteen kotiinsa. Paitsi että olisiko ehkä järkevää tuoda ensin uudet asukit siihen altaaseen esim. ne nuoliaiset ja karantenata ne siinä ja vasta kun homma on ok, niin siirtää vanhat asukkaat? Ja tajusin just, että 85 litrainenkin pitää siirtää, tosin vain puoli metriä, että 120-litrainen mahtuu siihen viereen. Huh.
Varmaan olisi parasta suorittaa tuo koko homma vasta sen jälkeen kun Kaarina saa taas Virttaankankaan vettä. Jos nimittäin tuo Turun vesi tuo ongelmia, en halua tehdä yli 50% vedenvaihtoja sen kanssa ja siihen se väkisinkin menee kun altaan siirrettäessä tyhjentää.
Heisku77 kirjoitti:Meillä on jalustana 3*3 lekaharkkoa,mitkä on maalattu valkeiksi.Edullista ja minun mielestäni ihan tyylikkkään näköiset.
Harkkoja löytyisi varmasti nurkista, mutta mies saisi sätkyn jos vain ehdottaisinkin niitä raahattavan sisälle. :roll: Metallijalustakin sai aika kovan tuomion. Joten massiivipuuta vaan... (Jos ette kerro, niin mulla on kyllä korurihmalan alla sellainen huonekalulevystä tehty akvaariopöytä. Mutta sitä ei näy juurikaan kun on sohvan ja lipaston välissä eikä mies käy kovin usein mun ompelu-akvaariohuoneessa. Sillä kesti aika monta päivää ennen kuin se huomasi koko akvaarion sinne ilmestyneen [;)] )
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Ammatinvalinnassa ei haittaa se vähäinen rahavirta, vaan väärä oppiaine [;)] Ajattelinkin jo mielessäni altaaseesi touhu- tai harlekiininuoliaisia. Verkkonuoliaisilla ei ole suuri suu, vaan tehokas saalistustapa. Hyökkäävät nimittäin kovalla tohinalla "kimpassa" ja repivät uhrilta rintaevät. Sitten onkn helppo kaikessa rauhassa viimeistellä työ. En tietenkään voi vannoa, että näin tapahtuu kaikissa altaissa, mutta kuuvalojen kanssa olen joutunut todistamaan edellä mainittua saalistusta.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Aasia-altaassa tapahtuu. Aamulla lähdin etsimään nuorimmaiselle kenkiä yläkerran vaatekomerosta ja samalla vilkaisin vielä pimeään altaaseen. Säikähdin. Kiilakyljet ui ihan selällään, apua! Sitten katsoin tarkemmin ja piikkisilmät veti samassa sykkyrässä rallia. Mitä ihmettä. 8O
Tarkemmin katsottuna tilanne oli seuraava: kiilakyljet kutivat minkä kerkesivät ja piikkisilmät kävivät samoin tein putsaamassa kudut parempiin suihin. Huh. Siis ei ollutkaan mitään kiilakylkien joukkokuolemaa vaan lisääntyminen, joka tosin on hieman epäonninen noiden piikkisilmien takia.

-------------------------------

Ja lisää perhetapahtumia. Kurkkasin Korurihmalaan ja sieltä uiskenteli vastakuoriutuneita poikasia. Haavin aikuiset pois ja siirrän 120-litraiseen. Korurihmala muuttui lastenkamariksi. Suodattimen päälle viritin sukkahousut. On ne vaan melkoisia sissejä. Suodatin viettävät puolet ajastaan suodattimen syöveireissä kunnes pelastetaan ja silti jossain välissä pykätään pesä pystyyn.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Hauska lukea toisen harrastuspalaajan juttuja ja suunnitelmia. Voisit vaikka pistää blogin pystyyn ja purkaa sinne tekstejä ja kuvia.

Itseä nauratti ihan hervottamasti tuo kohta jossa pohdit miksi ihmeessä haluaisit kellariin kuution vettä ja mitä sielläkin kasvattaisi. Jos arvaan taudinkulun oikein, siitä tulee sun akvaariohuone ja oleskelutila. Seinillä on altaita, isoja sellaisinaan muutama, pari kolmen altaan räkkiä kutupuuhiin, poikasille tai pienille ravuille ja rasboroille. Keskellä on sitten pari nojatuolia tai mukava divaani, jossa löhöillä ihailemassa aarteita. Stereot ja kahvinkeitin lisäksi, siinä se henkilökohtainen paratiisinpoikanen sitten on :mrgreen:

Itsekin olen harrastuspalaaja, suunnitelmat pitivät alunperin sisällään tasan kaksi allasta, joista toinen vaihtui heti kättelyssä pykälää isommaksi ja nyt noita pieniäkin purkkeja rapuineen ja taistoineen on nurkat täynnä. Paluuta ei ole 8-)

Muuten, noista harkoista. Miksei ne kestäisi yhtä pientä allasta, kun kerran kestävät kokonaisen talonkin?
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Riveriana kirjoitti: Seinillä on altaita, isoja sellaisinaan muutama, pari kolmen altaan räkkiä kutupuuhiin, poikasille tai pienille ravuille ja rasboroille. Keskellä on sitten pari nojatuolia tai mukava divaani, jossa löhöillä ihailemassa aarteita. Stereot ja kahvinkeitin lisäksi, siinä se henkilökohtainen paratiisinpoikanen sitten on :mrgreen:
Muuten, noista harkoista. Miksei ne kestäisi yhtä pientä allasta, kun kerran kestävät kokonaisen talonkin?
Oi joi oi! Kyllä mun varmana täytyy tuollainen huone laittaa. :mrgreen: Kuulosti oikein hyvältä, paitsi että kahvinkeitintä ei tarvita - en juo kahvia. Vedenkeitin ja teekannu sen tilalle.

En epäile ollenkaan harkkojen tai metallijalustan kestävyyttä vaan mies ei hyväksy niitä ulkonäön takia. Meillähän onkin niin tosi tyylikästä muutenkin. Eripariset huonekalut, lasten piirtämät ja naarmuttamat seinät ja sellainen tahma-kuola- vyöryvä lelukerrostuma kaikkialla, mutta se akvaariojalusta olisi se joka pilaa meidän vaalean skandinaavisen sisustuksen :roll:

Ennen kellarin muuntamista Riverianan ehdotuksen mukaiseksi, mulla on toi ompeluhuone. Laskin ja mittailin yksi ilta, että jos heivaan vanhan kirjoituspöydän ja laitan tilalle pienemmän toisesta huoneesta, saan huoneeseen mahtumaan 6 akvaariota (2x 120 litraa, 2 x 85 l ja 2 x 55-l) Aika hyvin kymmenen neliön huoneeseen, missä on jo yksi sohva ja kirjoituspöytä, vaatekomero ja kaksi lipastoa. Että jos noi kaikki pykäis pystyyn, mulla ois oma huone kuudella akvaariolla. Ja 250-litrainen sitten aulassa.
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Ompeluhuoneen muodonmuutos kuulostaa hyvältä! Rupesin itsekin miettimään talon vierashuonetta muutoskohteena. Ainoa pulma on, että kalojen lisäksi harrastan myös kirjoja, joten vapaasta seinäpinnasta alkaa olla pulaa. Lupasin lisäksi miehelleni, sormet ristissä tosin, että nyt on akvaariokiintiö täynnä. [;)] Meilläkin huonekalut ovat eri paria, kaverien sisustuksestaan pois tiputtamia ja ennen kaikkea kuluneita. Silti miehen mielestä satalitraisen olohuonealtaan alle piti löytyä kunnon kaapisto ja sama juttu makkarialtaan kanssa. Olohuoneessa tilanne ratkesi sillä, että vahvistimme olemassa olevaa kirjakaappia, jonka päälle allas sijoitettiin. Makkariin ostin Jyskistä senkin, jonka sisuskaluja myöskin tuettiin pystyliimalevyillä ja sokkelia tuettiin tiilillä. Talokin on 70-luvulta, joten lattiat eivät ole millinsuorat. Siksi 240 litraisen altaan kanssa keittiössä turhauduttiin useampaan otteeseen ennen kuin rakennusstyroksien avulla löytyi sopiva tasapaino. Olisipa ihanaa omistaa lämmin kellaritila, josta voisi rakennella trooppisen luolan. Monimetallilamppujen alla tykkäisivät orkideatkin kasvaa.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Ehdotan edelleen semmoista pikkuista räkkiä. Siihen voisi laittaa vaikka kolme suunnilleen 80-90 litraista päällekkäin, eikä näytä pahalta kun altaat ja vermeet on keskenään samanlaiset. Meillekin tuli, kun loppui lattia- ja seinäpinta-ala kesken :mrgreen:

Ollapa tuollainen kellari! Siitä saisi niin hienon! Ja juu, on se teenkeitin parempi vaihtoehto kuin kahvinkeitin, mutta ehdotin sitä kun arvelin sitä kuitenkin yleisemmäksi juomaksi :D

Harkoista:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... A#p6901352
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... A#p6923024
bombo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bombo »

Minun tilanteeni on vähän (tai vähänenemmän) hassu minulla on ollut akvaario noin 2kk (kalastokin vielä vähän kesken) ja suunnittelen jo seuraavaa.... :roll: :roll: [;)] :mrgreen:
240l sekala
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

tanjakemp kirjoitti: Ainoa pulma on, että kalojen lisäksi harrastan myös kirjoja, joten vapaasta seinäpinnasta alkaa olla pulaa..
Mulla on reilu pari metriä lattiasta kattoon kirjahyllyä. Just myin divariin turhimpia, että sai lisää tilaa hyllyyn. (Kenties akvaariokirjoille?) Meillä taitaa olla aika samanlaiset mielenkiinnon kohteet? [;)]

Korurihmat sopeutuivat näemmä aika hyvin tylyyn siirtoonsa 120-litraiseen. Siellä koiras nyt jo vahtaa yhtä nurkkaa ja puhaltelee kuplia lehteen. :roll: Ja loput syövät pohjatabletteja piikkisilmien nenän edestä ja vievät survareita monta kertaa isommalta kääpiörihmaurokselta. Korurihmat ovat mainoita otuksia!
Tajusin vain juuri yhden jutun. 120-litraisessa pörisee Eheimin PickUp, tuo kamala vekotin, joka syö viattomia korurihmakaloja. En ala heti vaihtamaan, korurihmat ovat majoittuneet toiseen päätyyn. Suodattimen vierusta on kääpiörihmanaaraan aluetta.

Korurihman poikaset ovat hajaantuneet. Näyttävät ihan roskilta, mutta välillä ponnahtavat hirveää vauhtia. Toivottavasti ne löytävät jotain ruokaa sieltä. Luulisi, sillä niin leväinen ja roskainen se allas on. Nestemäistä poikasruokaa on, mutten oikein tiedä miten sitä pitäisi annostella, kun noi poikaset on niin tuhottoman pieniä. Eihän niistä näe syökö ne mitään vai ei. :? Mä en edes tiedä onko ne hengissä, siellä ne kököttävät kukin oman lehtensä alla, lukuunottamatta niitä paria joiden näin tekevän nopean syöksyn.

Kiilakylkien kutu on ilmeisesti kaikki syöty. Koko päivän ovat altaan asukit nyppineet lehtien alustoja tyytyväisen näköisinä.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ilmat ovat jo sen verran lämmenneet, että sukkahousuista voi jo leikata pätkän, sen pickupin ympärille. Ei syö enää poikasia. [;)]
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Hieno kääpiörihmakoiras on mennyttä. Aamulla löytyi PickUpin takaa litistyneenä ja hukkuneena. Illalla vielä ihastelin sitä ja söi surviaisia täytä päätä ja machoili naaraalle. Hitsin kamala vekotin tuo PickUp, oli se sitten isompi tai pienempi, niin ilmeisesti huomattavasti parempi kalanpyydys kuin suodatin. [}:)] Tilasin Fluvalin suodattimen 80-litraiseen, mutta pitäneekö se lykätä tuohon 120 litraiseen jonkun pienemmän kera väliaikaisesti. Tahdon uuden kääpiörihmakoiraan, mutta tuon suodatin saa mennä ensin uusiksi. Inhottava harrastus. :frown: Jotenkin ymmärrän, että jos laiminlyö hoidon niin silloin saa syyttää itseään, jos kaloja alkaa tippua. Mutta vaikka kuinka yrittää tehdä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, niin sitten suodatin menee ja tappaa kalan. :( Onneksi korurihmat selvisivät pienemmän PickUpin kynsistä. Varmaa on, että yhtään PickUpia tähän talouteen ei tule. Nämä kyseiset kaksi kalapyydystä, jotka mulla on, ovat tulleet akvaarioiden mukana.

No korurihman poikaset toistaiseksi näyttäisivät olevan hengissä, on tässä just vedenvaihto kesken (maanantai on vedenvaihtopäivä :D ) ja poikasaltaaseen pitäisi varovaista vedenvaihtoa suorittaa.
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Voi ei! Ymmärrän täysin harmistuksesi kääpiörihmakoiraan puolesta. Samperin suodatin. Minulle kävi taannoin niin, että ulkosuodatin söi kaksi piikkisilmää kuoliaaksi. Suodattimen imuputken ritilä oli nimittäin irronnut ja en huomannut tilannetta tarpeeksi nopeasti. Itsepähän olin imuputken naamioinut kannoilla ja kasveilla. :roll: Piikkisilmätkin ovat joskus niin ovelia piiloutujia, että en edes älynnyt kovin nopsasti kaipailla puuttuvia kavereita. Eivät eläneet suodattimen sisällä ei... Tuntuu meillä nuo harrastukset kohtaavan ainakin akvaarioissa ja kirjoissa. Lisäksi olin lukevinani, että sinullakin on kesäisin kasvihuone. Meillä on tällä hetkellä taimikasvatuksessa tomaatteja ja erilaisia chilejä. Myöhemmin lisätään joukkoon kurkut, maissit ja kurpitsat. Pitää näköjään keksiä useita tapoja pitää itsensä kiireisenä. :o
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”