Eli taitaa olla kyseessä eri lajit?
Valvoja: Moderaattorit
iiks... mikä se kolmas on?Nniina+++ kirjoitti:Albiinomonninen ei ole mikään laji vaan albiinot voi olla minkä tahansa monnisen albiinomuotoja, mulla on kolmea "erinäköistä" albiinoa.
Ainakin helmimonnisesta on albiinomuoto.urpojaturbo kirjoitti:iiks... mikä se kolmas on?Nniina+++ kirjoitti:Albiinomonninen ei ole mikään laji vaan albiinot voi olla minkä tahansa monnisen albiinomuotoja, mulla on kolmea "erinäköistä" albiinoa.![]()
Just kun ajattelin, et kupari mulla on... (mikä nyt on aika todennäköistä...)
oukkidoukki! kiits!kala_fani kirjoitti:Ainakin helmimonnisesta on albiinomuoto.urpojaturbo kirjoitti:iiks... mikä se kolmas on?Nniina+++ kirjoitti:Albiinomonninen ei ole mikään laji vaan albiinot voi olla minkä tahansa monnisen albiinomuotoja, mulla on kolmea "erinäköistä" albiinoa.![]()
Just kun ajattelin, et kupari mulla on... (mikä nyt on aika todennäköistä...)
kala_fani kirjoitti: Ainakin helmimonnisesta on albiinomuoto.
Niinhän niistä voi, mutta tuosta lajista olen jopa nähnyt kuvia tällä foorumilla. Itsekään en albiinoita ottaisi, koska ovat milestäni ruman näköisiä ja niiden jalostus on epäeettistä.Deicide kirjoitti:kala_fani kirjoitti: Ainakin helmimonnisesta on albiinomuoto.
Miten niin ainakin? Joka ikisestä luonnossa elävästä kalasta voi tulla albino, jos siltä puuttuu pigmentti. Näin se lyhykäisyydessään menee. Helposti kutevina C. paleatus ja C. auneus ovat joutuneet tämän albinotehtailun pihteihin, ja se niiden rustaaminen on kyllä aivan järjetöntä hommaa.
Ei jestas... onko huntueväisiäkin jo ehditty jalostamaan... juuh.. Mulla on ainakin ihan tavallisia...Pullahiiri kirjoitti:Vai ovatko ne huntueväisiä? Niitäkin olen nähnyt kaupoissa, siis huntueväisiä albiinoja.
Liehuselkäevistä tulee kyllä mieleen pikemminkin huntueväinen muunnos kuin mikään luonnossa tavattava laji. Näyttävätkö evät tältä?Ninnu75 kirjoitti: No niitä nyt vaan on erilaisia sitten, pienistä ei vaan näe mitä saa. Olisin ihan mieluusti kelpuuttanut vain ne joilla tuo lyhyempi evä, en pidä noista liehuselkäevistä näöllisesti![]()
Kalat saattavat selvitä teollisen jalostuksen vaatimasta säteilytyksestä ja sisäsiitoksesta kohtalaisen vähillä vaurioilla ja elääkin tervettä elämää, mutten silti sanoisi sitä kovin eettiseksi touhuksi. Mukana tulee väkisinkin paljon muutakin kuin vain haluttu ulkonäkögeeni, vaikkei se päälle päin näkyisikään. Albiinojen kohdalla itse albiinous aiheuttaa lähinnä näköaistin heikkenemistä, kun silmän sisäpinnalta puuttuu hajavalon ulkona pitävä pigmenttikerros (ks. Wikipedia). Akvaario-oloissa puolisokeus ei ole suuri haitta, mutta en minä silti moisen vamman varta vasten tuottamista kannattaisi.Ninnu75 kirjoitti: Tuo nyt olikin yleisesti tiedossa että joillekin albiinot ovat ns. punainen riepu. Sitä sopii ihmetellä miksi sitten useimmat albiinolajit ovat tosi hyväkuntoisia ja elävät pitkään? Ei se jalostaminen aina tarkoita että kaikki olisi mennyt pieleen. No se on minun mielipide ja osalla on eri.