Albiinomonnisten selkäevät erilaiset?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ninnu75
Starting Member
Starting Member

Albiinomonnisten selkäevät erilaiset?

Viesti Kirjoittaja Ninnu75 »

Kysyn tässä asiasta tietämättä mitään miksi osalla albiinoistani on selvasti kaareva ja pitkähkö evä selässään kun taas suurimmalla osalla on normievä :o ??

Eli taitaa olla kyseessä eri lajit?
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Albiinomonnisten selkäevät erilaiset?

Viesti Kirjoittaja urppis »

no justiinsa minäkin kyselin albiinomonnisista... Liekö itselläni kuparin vai täplän aliinoita. Vastauksia sain ja sellaisia, että kuparin albiinolla on matalampi selkäevä, kun taas täplällä on korkea selkäevä. Täpläalbiinolla on myös tummahko rengas silmien ympärillä... Jos löydän ketjun, linkitän...
muoks... tuossahan se linkki: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 4&t=187343
1000 litraa vesivahinkoa
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Albiinomonninen ei ole mikään laji vaan albiinot voi olla minkä tahansa monnisen albiinomuotoja, mulla on kolmea "erinäköistä" albiinoa.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Nniina+++ kirjoitti:Albiinomonninen ei ole mikään laji vaan albiinot voi olla minkä tahansa monnisen albiinomuotoja, mulla on kolmea "erinäköistä" albiinoa.
iiks... mikä se kolmas on? 8O
Just kun ajattelin, et kupari mulla on... (mikä nyt on aika todennäköistä...)
1000 litraa vesivahinkoa
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KalaH »

urpojaturbo kirjoitti:
Nniina+++ kirjoitti:Albiinomonninen ei ole mikään laji vaan albiinot voi olla minkä tahansa monnisen albiinomuotoja, mulla on kolmea "erinäköistä" albiinoa.
Ainakin helmimonnisesta on albiinomuoto.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

kala_fani kirjoitti:
urpojaturbo kirjoitti:
Ainakin helmimonnisesta on albiinomuoto.
oukkidoukki! kiits!
1000 litraa vesivahinkoa
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

kala_fani kirjoitti: Ainakin helmimonnisesta on albiinomuoto.

Miten niin ainakin? Joka ikisestä luonnossa elävästä kalasta voi tulla albino, jos siltä puuttuu pigmentti. Näin se lyhykäisyydessään menee. Helposti kutevina C. paleatus ja C. auneus ovat joutuneet tämän albinotehtailun pihteihin, ja se niiden rustaaminen on kyllä aivan järjetöntä hommaa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Deicide kirjoitti:
kala_fani kirjoitti: Ainakin helmimonnisesta on albiinomuoto.

Miten niin ainakin? Joka ikisestä luonnossa elävästä kalasta voi tulla albino, jos siltä puuttuu pigmentti. Näin se lyhykäisyydessään menee. Helposti kutevina C. paleatus ja C. auneus ovat joutuneet tämän albinotehtailun pihteihin, ja se niiden rustaaminen on kyllä aivan järjetöntä hommaa.
Niinhän niistä voi, mutta tuosta lajista olen jopa nähnyt kuvia tällä foorumilla. Itsekään en albiinoita ottaisi, koska ovat milestäni ruman näköisiä ja niiden jalostus on epäeettistä.
Ninnu75
Starting Member
Starting Member

Eli vastauksista voi päätellä sen että monniset voivat olla mitä lajia vain.

Sen on erikoista että samassa parvessa oli sitten ainakin kahta eri lajia...

No niitä nyt vaan on erilaisia sitten, pienistä ei vaan näe mitä saa. Olisin ihan mieluusti kelpuuttanut vain ne joilla tuo lyhyempi evä, en pidä noista liehuselkäevistä näöllisesti :roll: .

Tuo nyt olikin yleisesti tiedossa että joillekin albiinot ovat ns. punainen riepu. Sitä sopii ihmetellä miksi sitten useimmat albiinolajit ovat tosi hyväkuntoisia ja elävät pitkään? Ei se jalostaminen aina tarkoita että kaikki olisi mennyt pieleen. No se on minun mielipide ja osalla on eri.

Jokatapauksessa albiinot ovat tähän mennessa osoittautuneet kaikkein rohkeimmiksi lajeiksi joita mulla on ollut. Ovat tosi paljon esillä ja vilkkaan oloisia muutenkin :) .
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Minä henk koht olen ollut kovasti albiinoa vastaan. Syynä lähinnä se, että en tykkää ulkonäöstä... Menin tässä kauppaan kasvattamaan täplämonnisparveani, kun kauppias sai ylipuhuttua ostamaan pari albiinoa "väriläiskäksi", ja oikeesti tykkään noista tyypeistä. Ne on tosi aktiivisia ja rohkeita kavereita. Enempää en niitä hommaa ja noistakin oon miettinyt, että kuuluukohan täpliin vai kuparimonnisiin... Täpliä ne ei ole. Todennäköisesti kuparimonnisia juurikin siksi, että nuo kaksi monnista on tyypillisimmät albiinomonniset. En tiedä muuta sanoa, ja olkoot vaikka kirjomonnisia jos niikseen tulee... Ihan mielenkiinnosta vain kyselin... :)
1000 litraa vesivahinkoa
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Vai ovatko ne huntueväisiä? Niitäkin olen nähnyt kaupoissa, siis huntueväisiä albiinoja. 8O
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Pullahiiri kirjoitti:Vai ovatko ne huntueväisiä? Niitäkin olen nähnyt kaupoissa, siis huntueväisiä albiinoja. 8O
Ei jestas... onko huntueväisiäkin jo ehditty jalostamaan... juuh.. Mulla on ainakin ihan tavallisia...
1000 litraa vesivahinkoa
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kyllä.. Ihan karseita. Oon myös nähnyt värillisestä täplämonnisista huntuevämuotoa.. Yök.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Mä oon muutenkin ollu noita albiinoita kohtaan pikkasen "varpaillani" jos näin voi sanoa. En niistä ole koskaan tykännyt, mutta nuo kaksi nyt on ihan kivoja. Eikä niin ällöjäkään... Oikeesti ne on kiva piristys tuossa parvessa. Ovat parveutuneet noiden täplien kanssa. Sinäänsä oli hyvä kun en täpliä ostanut lisää, sillä poikasia tuli ja ne on tänään lisätty tuonne parveen.
Vai on albiinoita väriläiskienkin kanssa... menee jo muusit ja soosit sekaisin... 8O
1000 litraa vesivahinkoa
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Ainakin minun albiinomonnisten selkä- ja vatsaevien pituudessa näyttäisi olevan sukupuolista eroa. Koiraan selkäevä ja vatsaevät ovat pitkät ja suipot ja naaraan vatsaevät ovat viuhkamaiset ja selkäevä lyhyt.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Tieto lisää tuskaa.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Ninnu75 kirjoitti: No niitä nyt vaan on erilaisia sitten, pienistä ei vaan näe mitä saa. Olisin ihan mieluusti kelpuuttanut vain ne joilla tuo lyhyempi evä, en pidä noista liehuselkäevistä näöllisesti :roll:
Liehuselkäevistä tulee kyllä mieleen pikemminkin huntueväinen muunnos kuin mikään luonnossa tavattava laji. Näyttävätkö evät tältä?

Normaalisti akvaarioliikkeistä löytyy joko kupari- tai täplämonnisen albiinomuotoa. Näistä kupari on yleisempi. Täplämonnisen albiinomuodon erottaa siitä hieman tummemmasta silmänympäryksestä ja korkeammasta selkäevästä. Sekä kupari- että täplämonnisesta on albiinon lisäksi olemassa vielä näitä huntueviä, mutta täplämonnisen hunnulliset muodot ovat käsittääkseni yleisempiä.
Ninnu75 kirjoitti: Tuo nyt olikin yleisesti tiedossa että joillekin albiinot ovat ns. punainen riepu. Sitä sopii ihmetellä miksi sitten useimmat albiinolajit ovat tosi hyväkuntoisia ja elävät pitkään? Ei se jalostaminen aina tarkoita että kaikki olisi mennyt pieleen. No se on minun mielipide ja osalla on eri.
Kalat saattavat selvitä teollisen jalostuksen vaatimasta säteilytyksestä ja sisäsiitoksesta kohtalaisen vähillä vaurioilla ja elääkin tervettä elämää, mutten silti sanoisi sitä kovin eettiseksi touhuksi. Mukana tulee väkisinkin paljon muutakin kuin vain haluttu ulkonäkögeeni, vaikkei se päälle päin näkyisikään. Albiinojen kohdalla itse albiinous aiheuttaa lähinnä näköaistin heikkenemistä, kun silmän sisäpinnalta puuttuu hajavalon ulkona pitävä pigmenttikerros (ks. Wikipedia). Akvaario-oloissa puolisokeus ei ole suuri haitta, mutta en minä silti moisen vamman varta vasten tuottamista kannattaisi.

Eläähän albiinoihminenkin yhtä pitkään kuin muutkin, muttei se itsestäänselvästi tarkoita, etteikö albiinoudesta hänelle olisi koskaan mitään haittaa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Näköjään kalatkin joutuvat kärsimään "kauneuden" takia... jos tuota voi nyt kauneudeksikaan sanoa... :roll:
1000 litraa vesivahinkoa
Deicide
Elite Member
Elite Member

Ei voi.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Kaikessa pitää lyödä överiksi
1000 litraa vesivahinkoa
Ninnu75
Starting Member
Starting Member

7330; kyllä vaan tuon näköinen se selkäevä osalla albiinoista on. Kun kala liikkuu niin se näyttää hieman erilaiselta. Eli saattaa olla kyseessä täplämonnisen muunnos. Silmänympärystää en ole huomannut katsoa onko tummenpi, pitää katsella kun muistaa [;)] .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”