Hienoja omia kuvia taistoista

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Hienoja omia kuvia taistoista

Viesti Kirjoittaja millia »

hippikala kirjoitti:Nastamuumiolta hyvää pohdintaa itse kullekin! Mutta kerrohan vielä, onko tuossa kiemuraevässä jotain "todellista" = terveydellistä ongelmaa?
Täällä oli myös CT-poikueessa tuollaista kiemuraruotoa ja se kyllä vaikutti kalan uintikykyyn (hakuun Fomorian). Evien ruodot olivat liian löysät. Mutta taistoillahan se ei nyt toisaalta ole todellinen ongelma, koska niiden veden pitäisi ihanteellisesti olla lähes seisovaa ja kasvillisuuden sitä luokkaa että siellä ei pysty suoraan uimaan paljon 10 senttiä kauempaa. Kasvattajana sitä ei aina voi päättää millaisissa oloissa uusi omistaja taistoa pitää ja voi olla että sitä ei halua seura-akvaarioon selviytymään.

Samaa mieltä myös nastamuumion kanssa tuosta elinvoimaisuudesta. Ympäristötekijät vaikuttavat ihan likaa. Toisaalta, taistot olisi hyvä kudettaa siinä 0,5-1 vuoden iässä. Siinä vaiheessa ei pysty mitenkään ennustamaan tuleeko niistä pitkä- vai lyhytikäisiä tai jotain siltä väliltä ja ovatko heikennyttyään mitenkä sairaita vai lentääkö lusikka nurkaan heti ekasta hikasta. Ja mitä sukusiittoisuuteen tulee, niin en menisi luottamaan siihen että kaikki ne lemmikkikaupan siniset red wash huntuevät olisivat eri suvuista. Veikkaan että kun niiden viljelyssä on tavoitteena ennemmin määrä kuin laatu, niin siellä ei pahemmin ajatella mitkä taistot paritetaan ja kuinka pitkään niitä on jo rutsattu. Jos kutu onnistuu, niin markkinoille vaan.

Luonnomuototaistoja on todella harvoin saatavilla akvaariokaloiksi. Voi siis johtua ihan siitä että niille ei ole arvottu ka. ikää. Ne luomun näköiset, mutta rotevammat ovat taistelulinjaa. Niitä nyt myydään vähän joka toisessa kaupassa taistonaaraina.
pikku_kalaset
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Ei mitään kuparia niihin goottikaloihin! Mulle tulee kuparista mieleen vaan joku pissisten kultaglitter. :)
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

No se tarkoittaa siis sellaista hopeaa mustan kaveriksi, kupari ei tarkoita taisto jutissa "kuparia" suoraan. Esim jos aattelet black dragonia jolla valkoiset suomut, niin kuparissa ne valkoiset vois olla muuttuneet enemmän hopeisiksi/metallisiksi esimerkiksi.
Oisko siis Gothic Black Copper :mrgreen:
pikku_kalaset
Member
Member

nastamuumio kirjoitti: Ja nää.
Kuva
Akan kuvakulma pikkasen hassu, ei se oikeesti ihan näytä tältä toi niska.
Kuva
Noista mä haluan naaraspoikasia, koska toi naaras on niin ihana! 375 litraan varmaan menee jo ukolle naarashaaremi :roll: Sit haluisin kans kreppikalan, jos uskallat sen mulle myydä :mrgreen: Ja jos ei oo sukua noille. En kuitenkaan lähisukulaisia haluis kudettaa.

Hopea vois olla jo aika hieno :)

Edit: Yritin saada quotea toimimaan, mut en jaksanu hiffata, mitä oon tehny väärin xD
Edit2: Sulla puuttui heittomerkit nimimerkin ympärillä aloitustagista. Oli
nastamuumio kirjoitti:, pitää olla
nastamuumio kirjoitti:.
T:ylläpito
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Tottakai ne on sukulaisia. Jos sä haluat oikeasti tollasia tehdä niin sun tuleekin käyttää aluksi sukulaisia että saat sen stabiiliksi, sitten vasta alat miettimään mitä verta ja mistä tuot verta siihen lisäksi. Käsittääkseni kalojen geneettisyyden osalta sukulaisuutta ei nyt suoraan voida verrata hevosiin/koiriin/ihmisiin vai olenko väärässä?

Mitä tulee haaremiin ja mahdollisiin poikas aikeisiin niin ne poikaset kandee hankkia ennen haaremointia. Todennäköisesti kudetus onnistumiset loppuu nopeammin kuin eristetyssä mallissa.
pikku_kalaset
Member
Member

Onks noi kaikki viis sukulaisia? Kreppi ja noi kaks paria? Vai vaan kreppi ja toi jälkimmäinen pari?
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Ahaa, Millian selitys muuttaa tilanteen. Jos nuo lerpakkeet ovat tosiaan ruotoja eivätkä vaan sellaista pehmeää evää niin silloin ei välttämättä ole hyvä juttu. Aika äkkiä tulee mieleen, että jos "luusto" menee kippuralle niin silloin tukirakenteessa on jotain muutakin häikkää.

Tuosta kalojen sukusiitosgenetiikasta taisin jo jossain kyselläkin, että miten nopeasti vaikuttaa. On niin eläinlajista riippuvaista sekin, että seuraako siitä mitään vai ei.

Mitä tulee siitosikään, niin ihmetyttää vähän että mitenkä homma toimii jos siis evien kasvu täyteen mittaansa vie aikaa (eli päheimmät halfmoonit jne ovat jo suht vanhoja?) ja kalan evä- tai värimuotoa ei voi kovin nuoresta tietää, niin miten kummassa voi tietää mikä on mitäkin ihanteellisessa kudetusiässä?

Mutta ehdottomasti ääni Gothic Black Copperille! :D Voisi laittaa kalat suoraan välitykseen vaikka goottivaatekauppjen nettisivuille... [;)]
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

En nyt ihan 100 ole mutta veikkaan että alempi pari on samaa parvea grepin kanssa. Kaikilla kuvatuilla sama isukki mutta eri äiteet. Joilla taas ei ole sukulaisuutta.
pikku_kalaset
Member
Member

Mitkäs evät noilla viidellä kalalla on ja mitkäs värit? Ehkä toi eka pari ois sittenkin kivempi, ku tol uroksel etenki on isot kauniit evät ja tota sellofaania (jotain läpinäkyvää mä ainakin oon havaitsevani).
nastamuumio kirjoitti: Josko naittais nää.
Kuva
Siis tällä on ihanat evät.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Kyl niistä pitäs HM tulla vaikka combtailia taustalla, akat pakkaa olla SD. Tota marmorin lopullista väritystä oottelen mielenkiinnolla.
pikku_kalaset
Member
Member

Mikä niist on marmori?
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Se ylin. Vaalea body jolla väritys näyttää keskeneräiseltä.
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Hitsi kun toi kreppi on komea. Ehkä se tosin johtuu vaan tosta värityksestä et olen niin ihastunut :D

Täällä kävi vähän huonosti. Keelan löytyi kuolleena suodattimesta ;______; Ei kenelläkään olis punaista (anakinille sopivaa) CT naarasta ylimääräisenä? Olisin kiinnostunut ostamaan asap.
-Tuulikki-
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Tuulikki- »

nastamuumio kirjoitti: Koira puolella huomaa että ihmiset ei yleensä näe virheitä omissa rakkaissa koirissaan, ihmettelevät vaan tuomareita ja ahdasmielisiä jalostustoimikunnan tyyppejä kun ne ei tykkää meidän turresta kun se on niin perusterve ja elinvoimainen. Kateus/selkäänpuukottaminen/juoniminen/salaliittoteoriat asian tiimoilta on ihan järkyttäviä, kun ei saa kiitosta jos käteen on jäänyt kakulia jonkin mittapuun mukaan. Onneksi näiden kalojen kanssa on helpompaa ja lyhyt elinkaari mahdollistaa suvunjatkamis harrastuksen riittävällä voluumilla itselle sopivalla tavalla jotta itse näkee tekemiensä päätösten vaikutuksen sukupolvien jälkeen. Se on se koko "juttu" mun mielestäni miksi tätä harrastetaan, olen itse punninnut omat ihanteeni asia suhteen ja olen tyytyväinen omiin päätöksiini asiassa. Jos ei kato olis itsensä kanssa sinut niin kuka sitten olis. :)
Olisihan se kiva, että ne eläisi pidempään, mutta mä voin ainakin tunnustaa kyllästyväni nopeasti, koirarotua jota harrastan odotettavissa oleva elin ikä on helposti 14-18 vuotta siitä syystä hakusessa oli lyhyt-ikäisempiä lemmikkeja->rottia...-> kaloja, en varmaan jaksaisi samaa taistoa 18 vuotta.
136 L Seurapurkki, lauma nelijalkaisia buustin vispaajia.
pikku_kalaset
Member
Member

Mun mielestä tuulikki on viisas, kun tunnustaa itselleen tuollaisen asian. Kaikkein eniten mua ärsyttää ne ihmiset, jotka ostaa pitkäikäisiä lemmikkejä ja jonkun 5:nnen vuoden kohdalla luopuu niistä, kun "meille tuli vauva" tai "ei oo aikaa kahdelle kissalle", "muutan", ym. Tollaset asiat on ihan perusjuttuja lemmikin hankinnassa ja ne pitää tiedostaa jo lemmikkiä otettaessa. Pitkäikäiset lemmikit ei oikein kuulu niille, jotka tollasessa tilanteessa luopuu lemmikistänsä. Ja jos joutuu jostain pätevästä syystä luopumaan, ni ei ainakaan lopeta! Sellaiselle ei kuulu lemmikki ollenkaan, joka ottaa sen, muutaman vuoden kuluttua luopuu eikä jaksa ees oottaa et sille löytyy uus koti... Paljon vastuullisempaa lemmikinpitoa on mielestäni ottaa lyhytikäisiä lajeja, jos tietää, ettei välttämättä pysty koiraa 15 vuotta pitämään. Ihmisrakkaana eläimenä koira kärsii laumanvaihdosta eikä se ole mikään ihmekään, jos tulee tilanne jossa on pakko luopua. Niin on käynyt varmaan jokaisele ja tärkeintä oliskin teroittaa uuden eläimen ostajalle, että tuollaisessa tilanteessa lemmikkiä ei tule lopettaa vaan jo lemmikkiä ostettaessa siihen pitää varautua. Ei lemmikkiä osteta sillä periaatteella, että niin kauan ku se on mun ni saa olla elossa, ku "ei se muualla enää haluis olla". Höpsistä! Varmasti löytyisi uusi parempi koti kuin minkä itse annoit, jos jaksaa etsiä eikä ole heti luovuttamassa ja lopettamassa. Jotain rajaa eläinten esineellistämiselle ja alistamiselle ihmisen tavaroiksi, joista saa luopua, kun ne ovat tiellä.

Jos omistaja kyllästyy lemmikkiinsä, ei hänen kannata sitä pitää, jos ei kykene hoitamaan sitä enää kyllästymisen jälkeen optimaalisesti! Tuolloinkin on parempi tunnustaa syntinsä ja luopua eläimestä kuin antaa sen kituuttaa kodissa, jossa sitä ei enää rakasteta ja jossa sen hoito jää hunningolle. Kaikkein paras on toki löytää rakkaus eläimeensä uudestaan ja olla välittämättä ajoittaisista kyllästymisentunteista.

Mua häiritsee se, että joka "myydään"-ilmoituksessa lukee aina "vain koko elämän kestävään kotiin". Kaunis ideaali, mutta entä jos se ei toteudu? Uskaltaako pennun sinulta ostanut tunnustaa, että joutuu luopumaan siitä, jos olet jo valmiiksi kriitiinen? Tuskin. Mä kirjoittaisin näin, jos olisin myymässä eläintä: "Huom! Jos joudut jostakin syystä luopumaan lemmikistäsi vaikka et halua, älä lopeta sitä, jos et löydä uutta kotia! Eläimen mukana tulee koko elämän mittainen palautusPAKKO, jos lopetus uhkaa. En anna pentujani leluiksi, jotka voi lopettaa, jos ihanteellinen "koko elämän koti" -suunnitelma ei onnistukaan. Niin voi käydä ja liian moni lemmikki lopetetaan silloin."

Jos joku ostaisi minulta pennun ja kyllästyisi siihen kolmen vuoden päästä niin itse haluaisin, että hän kertoisi sen rehellisesti minulle. Parempi, että hän myöntäisi tehneensä virhearvion ja palauttaisi pennun kuin että lopettaisi tämän salaa. Tietenkin pitäisin hänen syytään luopumiseen kyseenalaisena, mutta mieluummin suhtautuisin ymmärtäväisesti, koska hintana voisi olla lemmikin kuolema, jos luopuja ei löydä heti uutta kotia. Ihminen on vain ihminen ja tekee joskus päätöksen ottaa lemmikki, josta myöhemmin haluaa syystä tai toisesta luopua. Silloin on parempi, ettei häntä syyllistetä liikaa, koska se johtaa varmemmin lopettamiseen.
Viimeksi muokannut pikku_kalaset, 19:31, 01.07.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

nastamuumio kirjoitti:Kuva

Josko naittais nää.
Kuva
Kuva

Nää on mun mielestä vaan kertakaikkisen hienoja! Upeita värejä, ei siitä mihinkään pääse. Varsinkin tuo toka, kelpaisi mullekin.

Joo, ei mene ihan samoin kaloilla tuo sukurutsajuttu kuin vaikka koirilla tai hevosilla, mutta on silti erittäin hyvä asia että sellaistenkin asioiden olemassaolo tiedostetaan. Mietin tässä, että tuskin toteuttamiskelpoinen idea, mutta olisihan se mukavaa saada vaikka noille thaikkukaloille suoraan sukkari mukaan. Jos niitä aina pyytäisi ja niihin aina kiinnittäisi huomiota, jos niistä aina puhuttaisiin ja tapa leviäisi muuallekin maailmaan, niin... No, mistä sitä tietää mihin vielä päädyttäisiin. Tuskinpa se kaloille ainakaan vaarallista olisi.

Koirapuolella aina sanotaan, että jalostukseen pitäisi käyttää mieluiten rodun keskiarvoa parempia koiria, mutta missään ei määritellä minkä suhteen parempia. Siis onko kyse luonteesta, nopeudesta, muista käyttöominaisuuksista, terveydestä vai ulkonäöstä. Rotumääritelmissäkin on eroa, toisissa painotetaan enemmän rodunomaista käyttäytymistä. Tästä seuraa niitä variaatioita kasvattajien näkemyksissä.

Joillakin roduilla on käynyt niin, että odotettavissa oleva ikä on noin 6-8 vuotta. Näissä roduissa ikää lisätään yksinkertaisesti niin, että seurataan mitkä koirat elävät pisimpään, ja lisätään niiden linjojen käyttöä vielä jalostusikäisissä yksilöissä. Vaatii kyllä pitkää pinnaa ja suunnitelmallisuutta, mutta niinhän kaikki kasvatustyö vaatii.

Itsellä ei vielä ensimmäistäkään poikuetta ole, ei vain ole uskallus riittänyt, vaikka sopivia kalojakin olisi.

Musta on hienoa, että näistä jalostusasioista keskustellaan. Jokainenhan on omaa mieltään, mutta keskustelu aina herättää lisää ajatuksia.
pikku_kalaset
Member
Member

Mä olen samaa mieltä kuin sä Riveriana
hippikala
Senior Member
Senior Member

Jep, siksi nämä taistokasvatuksen kuprut ihmetyttävät kun kuitenkin kyse on suht nopeasti lisääntyvästä eläimestä millä on lyhyt elinkaari, ts. geenien vaikutuksia pääsee seuraamaan nopeasti. Tai siis huomattavasti nopeammin kuin monen muun kanssa, hevosilla kun saattaa helposti mennä monia vuosia ennen kuin tiedetään onko elikosta sukua jatkamaan vai ei. Ja jälkeläisnäyttöön tarvitaankin taas monta vuotta ennen kuin tiedetään onnistuttiinko periyttämään yhtään mitään.

Tuo on kyllä hyvä idea, että ryhtyisi kansalaisaktivistiksi ja kirjoittaisi noille nimekkäimmille kasvattajille asiasta. Veikkaan vaan että sukutauluja ei heru, siinä kun paljastaisi samalla parhaimpien show voittajien kasvatusniksit :twisted: .
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
-Tuulikki-
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Kuva

Kuva

Eilinen Hyvinkään ostos:) Punainen Crown löytyi, sellaista lähdin etsimäänkin;)
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Hienosti pullistelee tuo crowntailisi, tuulikki.

Itse päädyin tänään ostamaan kamputselaisen CT naaraan :D Saas nähä millon saan sen tarpeeks paksuun kuntoon, et voin Anakinille antaa :D
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

-Tuulikki- kirjoitti:Kuva

Kuva

Eilinen Hyvinkään ostos:) Punainen Crown löytyi, sellaista lähdin etsimäänkin;)
Waude, mikä Crown. :) Tykkään!
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Nice. Siel on poijjat yleensä aina heikossa hapessa/rähjäsiä. Eli tosi yllättävä löytö 8-) .
-Tuulikki-
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Salamanterista tosiaan hain, aikaisemmmin joskus kk, pari takaperin oltiin Riverianan kanssa liikkeellä kalapaikkoja katsastamassa ja silloin oli jo tosi hyvän näkösiä uroita, hinta yllätti täysin, 6.90e, Hämeenlinnassa kun hunnusta saa maksaa sen 13-15 e paikasta riippuen ja muita ei sitten olekaan tarjolla, jos satunnaisia plakaatteja ei lasketa. Komeita yksilöitä sinne vielä jäi...
-Tuulikki-
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Luciferiksi ristityn poijan tyttöystävä;) Marja-Leena, isäntä nimesi...

Kuva
hippikala
Senior Member
Senior Member

Vautsivau ihania punaisia pariskuntia! Pitäisiköhän sittenkin perua "tilaukseni" sinisävyisestä kalasta? :P Todella juhlavan näköinen tuo Lucifer!
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”