Pikaista apua kääpiörihmakalalle!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Eella
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Pikaista apua kääpiörihmakalalle!

Viesti Kirjoittaja Eella »

Imuroin tänään 100-litraisen akvaarion hiekat ja samalla tuli vaihdettua vesi. Vettä vaihdoin puolivahingossa enemmän kuin ennen, eli vähän vajaa puolet. Ihailin sitten puhdasta akvaariotani ja huomasin, että toisella kääpiörihmakalalla on ruhje kyljessä. Suomut ovat lähteneet kyljestä ja suomuttoman kohdan reunat ovat röpelöä. Sain napattua yhden kuvan, mutta aika huonolaatuisen :(( Huomasin myös, että on minun toista kääpiörihmaa paljon pulleampi :oo

Kuva

Voiko ruhje liittyä vedenvaihtoon vai onko kyse jostain muusta? Ja pikaista vastausta kaivattaisiin, huomenna pitäisi lähteä reissuun. Toivottavasti ei ole mikään tarttuva sairaus, en nimittäin tietäisi mihin sen laittaisin :S
100-litrainen seura-akvaario
vokaali
Junior Member
Junior Member

Re: Pikaista apua kääpiörihmakalalle!!!

Viesti Kirjoittaja vokaali »

Ei näytä kukaan muu vastaavan, joten hmm. Eli ei ainakaan vedenvaihdosta voi johtua tuo, ja parempi vain että tilalla on puhtaampaa vettä. En osaa sanoa, voiko kyseessä olla jokin loinen/sairaus/muu maailmanloppua ennustava asia. Jos joku viisaampi sattuu paikalle, neuvokaa. Tuo voi parantua itsestäänkin jos on vain pintanaarmu. Puhdasta vettä ja rauhallista oloa.
hoplaa.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Jos tuo on toista kääpiörihmaa paaaaljon pulleampi niin kyseessä voi olla vesipöhö.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla kuoli kääpiörihmat just tollaseen, että tuli pullistuminen ja haava toiseen kylkeen. Mulla saattoi olla vielä kypsymätön allas, sattui siis useita vuosia sitten. Luulen, että kala kannattaisi lopettaa. Päätöksen teet kuitenkin itse.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
rajuriivio
Starting Member
Starting Member

Re: Pikaista apua kääpiörihmakalalle!

Viesti Kirjoittaja rajuriivio »

Tuolla lailla minunkin kääpiörihmis pariskunta kuoli. Siis ensin tuli urokselle haava kylkeen ja pullistui sen jälkeen ja kuoli. Vuorokaudessa pullistui ja kuoli myös naaras...
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Re: Pikaista apua kääpiörihmakalalle!

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minä myös päästäisin tuon pois päiviltä, juurikin siksi että olet lähdössä pois kotoa. Ei ole lajina muutenkaan pitkäikäisimmästä päästä ja aika pahaltahan tuo näyttää ja kuulostaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”