Kysyisinkin että onko kellään tullut kultsujen kanssa vastaan samanlaista tapausta kuin minulla?
Olin 3 pvä reissussa ja tulin viimeyönä takaisin kotiin ja katsoin että onko kaikki kalat elossa ja onko kaikki hyvin.
Kaikki näytti sillon yöllä olevan hyvin mutta aamulla kun ruokin kaloja huomasin yhdellä kaloistani (Butterfly muunnos) olevan silmän alapuolella jokin valkoinen patti ja kala on väriltään pronssi. Otin kalan haaviin ja siirsin haavin tiukasti kiinni akvaarion lasiin että näkisin paremmin mikä kalalla on.
Siitä patista alkoi tulla ulos sellainen valkoinen möykky ja kun kala sätki enemmän haavissa se möykky tippui siitä silmän alapuoleta haaviin.
Möykky oli kooltaan ison herneen kokoinen ja kala on vaan n, 6-7cm pyrstön kanssa. Säikähdin jo että joko siltä pullahtaa silmä pois
Onneksi ei!!
Päästin kalan takaisin altaasen ja seurailin sitä jonkin aikaa, kaikki näytti olevan täysin normaalisti ja on nytkin.
Tutkin sitä möykkyä käsin kun otin sen sieltä haavista pois ja huomasin että siinä oli verisuonia ihan kuin olisi ollut joku kasvain.
Ja oli sellainen puolikova, kiinteä ja sitkeä.
Onko kyseessä kasvain vai mikä?
Ikinä ennen ei ole tullut tuollaista vastaan vaikka on ennenkin ollut näitä mulkosilmäisiä kultsuja minulla..
Sitten viimeviikolla yksi kaloistani kuoli todella oudolla tavalla
Se uiskenteli akvaariossa täysin normaalisti ja oli sitten aamuruokinnan aika ja ruokin kalat.
Kaikille kultakalan omistajille tullu ilmiö että ruoka häviää muutamassa sekunissa pois silmistä johonkin mystiseen paikkaan joka on kultsujen massussa
No tämä yksi kala joka kuoli niin alkoin uimaan ruokailun jälkeen todella oudosti, aivan kuin hankasi kylkiä pohjaa pitkin ja ui "seiniä" päin ja jäi mököttämään ylösalaisin suodattimen alle. Otin kalan ja laitoin sen saaviin johon otin akvaariosta vettä ja lisäsin ilmastimen.
Kala kerkesi oireilemaan akvaariossa n, 10min ja saavissa se kerkesi olemaan muutaman minuutin ennen kuin kuoli.
Kala oli todella upea yksilö ja iso, tietenkin olisin halunnut pitää kalan mutta raukka otti ja kuoli
Kyseinen kala tuli viikkoa aikaisemmin minulle pelastettuna rikkoontuneen akvaarion vuoksia ja oli siellä aivan sekaisin sellaisten kalojen kanssa jotka eivät sovi kultsujen kanssa samaan mm. tiikerinuoliaisia, lehtikaloja, haibarbeja ym.. Itse otin kaikki 3 kultakalaa ja loput vein kaverilleni. Haibarbit kyllä jouduin lopettamaan kun olivat raukat niin huonossa kunnossa että olisivat kumminkin kuolleet.
Kultsujen evät olivat nypitty jonkun verran ja yhdellä pyrstössä jäljellä vain 1/3 kun on saanut aikamoista rääkkiä.
Veikkaisin että kala on täynnä kutua kun on NIIIIIIN paksussa kunnossa.
Nyt pelkään että olikohan näillä kaloilla jotain tautia jonka mahdollisesti toivat minun altaaseeni?
Kaverillani kaikki hyvin noiden kalojen kanssa paitsi ei niistäkään kaikki selvinnyt.
Mutta mikä voisi olla syynä tuon kultsun outoon kuolemaan?
En kyllä ole enää ruokkinut samalla ruoalla jolla ruokin kalat kyseisenä aamuna.
Kiitos!
Hyvää Juhannusta kaikille!