Kultakalalla kasvain ja toisen outo kuolema?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kultakalafarmari
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Kultakalalla kasvain ja toisen outo kuolema?

Viesti Kirjoittaja kultakalafarmari »

Hei!
Kysyisinkin että onko kellään tullut kultsujen kanssa vastaan samanlaista tapausta kuin minulla? [;)]

Olin 3 pvä reissussa ja tulin viimeyönä takaisin kotiin ja katsoin että onko kaikki kalat elossa ja onko kaikki hyvin.
Kaikki näytti sillon yöllä olevan hyvin mutta aamulla kun ruokin kaloja huomasin yhdellä kaloistani (Butterfly muunnos) olevan silmän alapuolella jokin valkoinen patti ja kala on väriltään pronssi. Otin kalan haaviin ja siirsin haavin tiukasti kiinni akvaarion lasiin että näkisin paremmin mikä kalalla on.
Siitä patista alkoi tulla ulos sellainen valkoinen möykky ja kun kala sätki enemmän haavissa se möykky tippui siitä silmän alapuoleta haaviin.
Möykky oli kooltaan ison herneen kokoinen ja kala on vaan n, 6-7cm pyrstön kanssa. Säikähdin jo että joko siltä pullahtaa silmä pois :o
Onneksi ei!!
Päästin kalan takaisin altaasen ja seurailin sitä jonkin aikaa, kaikki näytti olevan täysin normaalisti ja on nytkin.
Tutkin sitä möykkyä käsin kun otin sen sieltä haavista pois ja huomasin että siinä oli verisuonia ihan kuin olisi ollut joku kasvain.
Ja oli sellainen puolikova, kiinteä ja sitkeä.

Onko kyseessä kasvain vai mikä?
Ikinä ennen ei ole tullut tuollaista vastaan vaikka on ennenkin ollut näitä mulkosilmäisiä kultsuja minulla.. :|

Sitten viimeviikolla yksi kaloistani kuoli todella oudolla tavalla :|
Se uiskenteli akvaariossa täysin normaalisti ja oli sitten aamuruokinnan aika ja ruokin kalat.
Kaikille kultakalan omistajille tullu ilmiö että ruoka häviää muutamassa sekunissa pois silmistä johonkin mystiseen paikkaan joka on kultsujen massussa :D
No tämä yksi kala joka kuoli niin alkoin uimaan ruokailun jälkeen todella oudosti, aivan kuin hankasi kylkiä pohjaa pitkin ja ui "seiniä" päin ja jäi mököttämään ylösalaisin suodattimen alle. Otin kalan ja laitoin sen saaviin johon otin akvaariosta vettä ja lisäsin ilmastimen.
Kala kerkesi oireilemaan akvaariossa n, 10min ja saavissa se kerkesi olemaan muutaman minuutin ennen kuin kuoli.
Kala oli todella upea yksilö ja iso, tietenkin olisin halunnut pitää kalan mutta raukka otti ja kuoli :cry:
Kyseinen kala tuli viikkoa aikaisemmin minulle pelastettuna rikkoontuneen akvaarion vuoksia ja oli siellä aivan sekaisin sellaisten kalojen kanssa jotka eivät sovi kultsujen kanssa samaan mm. tiikerinuoliaisia, lehtikaloja, haibarbeja ym.. Itse otin kaikki 3 kultakalaa ja loput vein kaverilleni. Haibarbit kyllä jouduin lopettamaan kun olivat raukat niin huonossa kunnossa että olisivat kumminkin kuolleet.
Kultsujen evät olivat nypitty jonkun verran ja yhdellä pyrstössä jäljellä vain 1/3 kun on saanut aikamoista rääkkiä.
Veikkaisin että kala on täynnä kutua kun on NIIIIIIN paksussa kunnossa.
Nyt pelkään että olikohan näillä kaloilla jotain tautia jonka mahdollisesti toivat minun altaaseeni?
Kaverillani kaikki hyvin noiden kalojen kanssa paitsi ei niistäkään kaikki selvinnyt.

Mutta mikä voisi olla syynä tuon kultsun outoon kuolemaan?
En kyllä ole enää ruokkinut samalla ruoalla jolla ruokin kalat kyseisenä aamuna.

Kiitos!
Hyvää Juhannusta kaikille! :)
Taistelukala kasvatusta joka on hieman karannut käsistä!
Ennen mulla oli kämpässä kaloja, nyt olen itse kalojen kämpässä alivuokralaisena :D
Parikymmentä pyttyä löytyy, eli aivan liikaa!:D
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kultakalalla kasvain ja toisen outo kuolema?

Viesti Kirjoittaja naatti »

Altaan koko, lämpötila, vesiarvot, seura, vedenvaihtovälit?

Uusilla kaloilla voi olla vaikka mitä tauteja, joista pahamaineisin on kalatuberkuloosi. Uudet kalat kannattaakin karanteenata.
kultakalafarmari
Junior Member
Junior Member

Kalojen oma allas on 500l mutta nyt ovat olleet reilun viikon 150l koska iso tankki alkoi vuotaa ja kaipasi silikoonien vaihtoa sen saan takaisin viikonlopun aikana ja lämpötila on nyt välillä liian korkea 24'C.
Ph 7,5 muita arvoja en muista enää [:I]
Seurana on muita kultakaloja ja pohjakaloina 2x albiinomonnien, 2x täplämonninen, 2x partamonni.

Karateenata olisi varmaan pitänyt mutta ei ole mahdollisuuksia ja kalat olivat jo niin huonossa kunnossa (ne jotka pelastin) että piti päästä nopeasti kunnolliseen akvaarioon.

Ja vedenvaihto väli on viikko.
Ennen mulla oli kämpässä kaloja, nyt olen itse kalojen kämpässä alivuokralaisena :D
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Avasitko kuollutta kalaa? Kaloillakin voi olla esimerkiksi sisäloisia. Myös vesipöhö tulee mieleen tuosta turvotuksesta. Tuosta möykystä tulee ainakin ensimmäiseksi mieleen jonkinlainen ulkoloinen, sillä mikäli oikein ymmärsin se tippui pois. Näin eivät kasvaimet tee. Loisista en tiedä sen enempää, mutta mikäli sulla on vielä raato tallessa niin avaa se (ellet aio EVIRA:aan lähettää).
kultakalafarmari
Junior Member
Junior Member

En avannut kalaa vaan huuhdoin sen vessänpöntöstä alas niin kuin aina ennenkin olen tehnyt kuolleille kaloille.
Tällä paksulla kalalla en usko olevan sitä pöhö tautia. Joskus vuosia sitten yhdellä kultakalallani oli se ja sen tulen kyllä tunnistamaan uudelleen. jos olisi se.
Ja paksu kala voi nytkin hyvin joten uskon kalan vaan olevan kutukunnossa ja hyvin tuo isoin uros sitä takaa ajaakin :D

En usko että tuossa ruskeassa kalassa olisi ollut mikään ulkoloinen vaan se möllykkä tuli niin kuin "haavasta".
Sillä oli ihan niin kuin haava silmän alapuolella ja sieltä se sittten pursui ulos.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Minulla on kokemuksia samantapaisesta taudista kultakaloilla. Ensimmäisen kerran törmäsin tuollaiseen 4-5 vuotta sitten. Ostin kolme kultakalaa tunnetusta akvaarioliikkeestä ja kalat alkoivat muutaman kuukauden kuluttua ostamisesta yksi kerrallaan saada pienen herneen kokoisia paiseita jotka muutaman päivän kuluttua ilmestymisestään puhkesivat ja niistä pursui valkoista mönjää. Paiseiden jättämät reiät paranivat mutta viikon-parin päästä ilmestyi uusia paiseita, yleensä yksi tai kaksi kerrallaan. Aluksi kalat olivat hyväkuntoisia mutta kärsittyään paisetaudista kuukauden-pari alkoivat heiketä ja ne oli yksi toisensa jälkeen lopetettava. Niiden vatsaontelossa oli isoja harmaita möykkyjä.

Muutaman vuoden olin ilman kaloja ja reilu vuosi sitten ostin samasta kaupasta kaksi kultakalaa ja toisesta alan maineikkaasta liikkeestä yhden. Puoli vuotta meni hyvin mutta sitten toinen ensin ostetuista kaloista sai paiseen kylkeensä. Arvelin että paise kypsyessään hajoaisi veteen joten pyydystin kalan ja sain helposti painettua irti vaalean punertavanharmaan soikean pallukan joka oli kiinteän joustavan kuoren peittämä. Putsasin Betadinella ja kala jatkoi iloisena uimistaan. Samaan kohtaan tuli uusi paise parin viikon päästä ja sille suoritin saman poisto-operaation.

Kun kalalle kehittyi toiseen kylkeen paise, päättelin että tuo tauti päättyy taas varmasti kuolemaan joten lopetin kalan. En halunnut ottaa riskiä siitä että se tartuttaa muutkin kalat. Jos edellisillä kaloilla ei olisi ollut tuota tautia, en olisi osannut olla yhtä varuillani. Tämän kalan vatsaontelossa oli useita parin millin kokoisia keltaisia pallukoita ja muutama 3-4-millinen. Toinen kala alkoi sitten makailla pohjalla, sen silmät pullottivat ja joidenkin päivien kuluttua sai pahoja tasapainohäiriöitä jolloin lopetin sen. Sillä ei ollut vatsassa tai lihaksissa mitään erikoista mutta päässä, silmiä ja ilmeisesti aivoja painamassa oli ylimääräistä massaa.

Minulla oli enää se toisesta kaupasta ostamani kala jonka suhteen olin toiveikas että se ei olisi saanut samaa tartuntaa. Muutamaan kuukauteen en uskaltanut ostaa sille kavereita mutta kun se näytti oireettomalta, hankin sille viisi kaveria ja tällä hetkellä kaikki voivat mainiosti. Tuossa taudissa on petollista se, että se puhkeaa vasta pitkän aikaa normaalin karanteeniajan jälkeen. Ensimmäisten paiseiden ilmettyä mahdollinen lääkityskin on luultavasti myöhäistä ja kala lopulta kuolee sisäisiin vaurioihin. Netistä selailin että itiöeläin nimeltä glugea aiheuttaisi lähinnä samanlaisia oireita. Olisi mielenkiintoista tietää tarkka aiheuttaja. Ulkomaisilla kultakalakeskustelupalstoilla kyseltiin myös tällaisesta taudista.
Kultakalat
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Kultakalafarmari: Ovatko kalasi pysyneet nyt terveinä tuon paisetaudin suhteen?

Mulla ei ole tullut uusia tapauksia mutta edelleen kiinnostaa tuon taudin yleisyys kun todella itselläni kaikki yhdestä kaupasta ostamani kultakalat kuolivat siihen ja muista kaupoista ostetut ovat terveitä enkä ole desinfioinut allasta ja välineitä viimeisten tapausten jälkeen. Enkä varmasti ole ainoa, joka on kyseisestä kaupasta kultseja ostanut. [;)] Tietysti pitäisi antaa palautetta liikkeeseen jotta he pystyisivät selvittämään missä kalaerissä tautia esiintyy ja pääsisivät ongelman alkujuurille. Myytäessähän tuo tauti ei vielä ilmene eikä ole liikkeenkään etu että ihmiset jättävät kalat sieltä ostamatta kun ovat kantapään kautta kokeneet tuollaista.
Kultakalat
kultakalafarmari
Junior Member
Junior Member

Kiksu: Kalat ovat pysyneet nyt suht terveinä.
Pieniä ongelmia oli helteiden aikana kun veden lämpötila nousi 30-32'C 8O
Viikossa meni 4 Kultsia :( Mukaan luettuna tämä jolla oli se "kasvain". Sanoin ettei koskaan enään tule mulkosilmiä ja nyt silti niitä tuli hankittua 2 noiden kuolleiden tilalle [;)] Mutta pakkohan yks musta on oltava ja sit ihan älyttömän kokonen oranssi Butterfly/Ruykin uros.. Aika magee kundi kyllä 8-)
Nyt lämmöt siinä 20-22'C paikkeilla.

Silti en ole ihan varma että onko tuolla kaikki ihan 100% terveitä kun tuo yksi monninen tuli evakkoon aika huonossa kunnossa, repelöiset evät ja hankasi itseään pohjaan. Näin muutaman muunkin monnisen hinkkaavan itseään muutama päivä sitten, nyt olleet hinkkaamatta. *Thank God*
Mun tuurilla se pelastettu kala toi jonku suurpöpön tonne ja kohta noi heittää varmaan kaikki veivinsä [}:)]
Sit jos noi isoimmat ja hienoimmat fisut kuolee niin sit loppuu mun kultakala harrastus siihen paikkaan!!
En tule mistään saamaan noin hienoja ja isoja yksilöitä, jos nuo kuolee :cry:
Mahdollisesti jonkun ulkoloisen toi tullessaan.
Täytyy nyt katsoa että jatkuuko se hinkkaaminen ja aloittaako kultakalat myös sen.
Sit ei auta muuta kuin mennä lääkettä ostamaan.

Tässä yks päivä jouduin kyllä lopettamaan yhden isoimmista Kultakaloistani kun se oli aika huonossa kunnossa :/
En tiedä sitten mikä sillä oli, ui vaan selkää ja makasi pohjalla.
Katsoin paremmaksi päästää kalan pois kärsimyksistään.

Olen joskus kuullut jostain suolakylvystä kaloille, miten sen toimii ja mihin se auttaa?
Takana oli 8v tauko akvaarioista niin unohtunut aika paljon asioita mutta suurin piirtein kärryillä pysytään:)

Itse olen ostanu kalani vähän sieltä sun täältä.
Kurjesta, Akvaariokeskuksesta, Stockmannilta ja Megaeläimestä.
Stocka ainut paikka jota voin hieman moittia.
Pitivät Taistelukalaa kultakalojen seassa ja tuon yhden sieltä pelastin sen tappaja Taiston nyppimiseltä.
Kala oli ostettaessa pieni ja on sitä edelleenkin, ei ole kasvanut ollenkaan ostohetkestä vaikka muut ovat kasvaneet roimasti.
Fisu on about 4cm kokonen mut pyrstö on 6cm 8-) Siitä tulee aika hieno kaveri, jos vielä kasvais :)

Pitäis kai joskus laitella jotain kuviakin tänne...
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Hyvä että lämmöt on nyt laskeneet. Itse laitoin tuossa joku päivä pöytätuulettimen vielä lähemmäs veden pintaa ja nyt veden lämpö on 20 astetta. Sulla on kultakaloille hyvä tuo pH, emäksisellä puolella eli yli 7 kalan iholla on paksumpi suojaava limakerros kuin happamassa vedessä. Kalojen hankailu voi johtua nitriitistä tai nitraatista jotka ovat koholla, oletko viime aikoina mittaillut? Voi tietty olla joku ulkoloinen joka ärsyttää kaloja, varsinkin jos se alkoi vasta uuden monnisen tulon jälkeen.

Mulla oli parikymmentä vuotta sitten kultakaloilla gyrodactylus-loisia jotka olivat tosi sitkeitä sitten saada pois. Ne aiheuttivat kalojen hankailua ja olivat nipinnapin silmin nähtävissä. Käytin yhtä lääkettä ja sitten toista ja vasta monen kuukauden jälkeen loiset olivat kuolleet. Tehokkain keino oli lääkitä akvaario ja käyttää kalat useana päivänä hetken ajan laimeassa etikkakylvyssä jolloin niissä olevat loiset irtosivat.

Suolan lisäys kaloille saattaa vähentää joitain loisia mutta tärkein tehtävä on estää nitriittimyrkytys. Kalan sietokyky nitriittiä vastaan kasvaa kun vedessä on klorideja. Monnikalat ovat herkkiä suolalle joten niiden kanssa sitä ei pitäisi käyttää. Etikan vaikutuksesta monneihin en tiedä. Ja olikos se niin että labyrinttikaloillekaan ei suositella suolaa, tuota en nyt varmasti muista.

Mikä sulla on veden kovuus ja kovetatko vettä kultakaloille? Minä en aikoinaan kovettanut ja kalat voivat silti hyvin ja tekivät poikasia elleivät ehtineet syödä kaikkia mätimunia. Asuin tosin eri paikkakunnalla eikä mulla ollut testejä eikä tietoa sen veden kovuudesta. Nykyään kovetan koska sitä suositellaan. :roll:

Ostin ne mun paiseita saaneet kalat yhdestä sinun mainitsemastasi liikkeestä, Stocka se ei kuitenkaan ollut. Samasta liikkeestä ostin ne parinkymmenen vuoden takaisetkin kultakalat eikä niillä ollut mitään paiseita koskaan vaikka useammasta eri erästä niitä kävin ostamassa.
Kultakalat
kultakalafarmari
Junior Member
Junior Member

Kiksu:
Se hankailu alkoi sen monnisen jälkeen vasta.
Vettä en ole kovettanut kuin kerran tein sen ihan oppikirjan mukaan ja kalat olivat 4pvä aivan puolikuolleita.
Sitten täräyti 50% vedenvaihdon kun en voinut enää kattoa kalojen makoilua ja huonoa uintia, ruokakaan ei maittanut.
Kalat piristyivät heti vedenvaihdon jälkeen kun se palasi taas normaaliin. Sen jälkeen en ole vettä kovettanutkaan, enkä enää kovetakkaan.
PH on 7-7,5 suoraan putkesta mitattuna. Ja 7 kieppeillä se on tuolla akvassakin pysynyt.
Nitraatit ym. on hyvissä arvoissa.

Käytin kaikki kalat suola kylvyssä toissa iltana ja hankailu loppu siihen!
Siellä meni monniset, kultakalat ja partamonnitkin.
Jos nuo pohjakalat ei siitä selviä niin sille ei enään voi mitään, vahinko on jo tapahtunut.
Normaaleilta ne kyllä näyttää:)
Kultakalat kyllä piristy huimasti tuon jälkeen
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Hyvä että hankailu loppui :D On ne muutkin monnikaloja kuulemma suolakylvyssä käyttäneet lyhytaikaisesti ilman vahinkoja, varoitus koskee varmaan vahvempia pitoisuuksia ja pidemmän aikaa käytettynä. Jännä että sun vedenkovetus ei ollut kalojen kannalta mukava kokemus. 8O Sitä kovuuttahan ei pidä nostaa kerralla lopulliseen arvoonsa vaan vähitellen vedenvaihtojen yhteydessä, muuten kalojen soluissa nestetasapaino menee sekaisin. Eniten merkitystä tietylle kalalajille veden kovuudella on poikasten kasvatuksessa, johtuen juuri tuosta nestetasapainosta. Liian pehmeässä vedessä mätimunat imevät vettä ja poksahtavat, liian kovassa kuivuvat kuin rusinat. Kalojen muuhun elämään kovuudella ei ole yhtä dramaattisia vaikutuksia, ehkä pehmeässä vedessä kala joutuu pissimään enemmän :)

Minulla hanavesi on pehmeää, oliko jotain 4-5 dH ja olen kovettanut kipsillä tuonne 10:een mikä ei sekään ole hurjan kovaa vettä vielä. Seuraava säätö olisi hommata magnesiumkloridia jotta Ca/Mg-tasapaino olisi parempi. Kipsin määrää sitten vähennän jotta kokonaiskovuus pysyisi ennallaan.
Kultakalat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”