Verkkonuoliaisia 126 litraiseen?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ginnisp
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Verkkonuoliaisia 126 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Ginnisp »

Mä kyselisin vähäsen verkkonuoliaisista, ku netistä ei oikeen löydy paljoo tietoo. Oon pahoillaan jos tällänen keskustelu on jo tullu, mut en ainakaan nähnyt ku vähäsen katselin. Aluksi, mahtuisko mun akvaan 6 kappaletta verkkonuoliaisia?

Kalasto:
kardinaalitetroja 16
partamonni uros
töyhtökääpiöahven pariskunta
taistelukala uros

Akvaarioni koko on 126 l. Sitten kysymyksiä, mahtuuko nuo nuoliaiset mun akvaarioon vai onko se liian pieni niille? Paljon on minimi määrä näitä nuoliaisia, 6? Mitä ne syö? Jos nää verkkonuoliaiset ei sovi mun akvaarioon onko teillä ehdotuksia mitä muita nuoliaisia voisin ottaa?
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Verkkonuoliaisia 126 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Hui, en missään tapauksessa ottaisi verkkonuoliaisia tuohon. Kalastosi on muuten ihan hyvä ja yhteensopiva, mutta verkkonuoliainen voi muistaakseni kasvaa 15cm mittaan - ja se on hyvin aggressiivinen lajitovereilleen!

Muut, pienemmät ja rauhallisemmat nuoliaiset voisivat käydä. Parhaiten tuohon sopisi piikkisilmät, mutta jos haluat välttämättä Botia -suvun lajeja niin näistä yleisimmistä oikeastaan vain kääpiönuoliainen (no juu, ei ole Botia :P) kävisi, ehkä raitanuoliainenkin juuri ja juuri. Kääpiö on tosin erittäin parvisidonnainen kala, ja vaatii vähintään 10 yksilön parven. Se on myös verrattain kallis nuoliainen; 15€ kpl, eli 10 minimiparvelle tulee hintaa sellaiset 150 euroa. :D

Sitten on vielä näitä pienempiä, harvinaisempia, vasta hiljattain markkinoille tulleita nuoliaisia. Esimerkiksi: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... nuoliaiset [;)]
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

Minulla on viiden yksilön parvi verkkonuoliaisia 240 litraisessa 120 cm pitkässä altaassa ja huh, kun joskus tuntuu, että tilaa saisi olla tuplasti lisää. En nyt muista ulkoa altaan suosituskokoa verkkonuoliaisille, mutta altaasi on joka tapauksessa armottomasti liian pieni. Omat kalani liikkuvat aktiivisesti ja tarvitsevat jokainen oman reviirijuurakkonsa, joista joskus nahistellaan kiivaasti. Lisäksi pienemmät kalat voivat päätyä metsästyslistalle. Olen itse todistanut saalistamisen huumaa romminokilla ja yhdellä onnettoman pienellä piikkisilmällä. 8O Minulla verkkonuoliaiset ovat altaansa ainoa pohjakala.
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Tosiaankin näin. Isäni avovaimolla oli 340-litraisessa 2 ( :roll: ..) verkkonuoliaista ja kyllä oli hurjaa menoa! Isompi kai jahtasi pienemmän kuoliaaksi. Ja tosiaan pitää olla jokaiselle oma juurakko/putki/onkalo tai muu piilo, ne tosiaan arvostavat niitä. :)

Ja muuten, kannattaa heti ottaa joko 1 tai sitten vähintään se 4-5, koska kuten moniin muihinkin nuoliaisiin, myös verkkonuoliaiseen pätee sama kaava: kahdestaan tai kolmestaan ollessaan verkkonuoliaisten aggressio jakautuu vain parille, tai pahimmassa tapauksessa vain yhdelle lajitoverille, ja heikommalla yksilöllä on tosi kurjat oltavat. Tällöin verkkonuoliainen voi myös ahdistella akvaarion muita asukkaita. Isommassa parvessa ne saavat purkaa raivoaan moneen lajitoveriin, ja ovat täten sopuisampia ja tasavertaisempia, ja jättävät muut lajit rauhaan.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Botia-nuoliaisilla on kyllä vauhtia ihan liiaksikin, vaikka riittävän kokoisessa parvessa ne eivät yleensä olekaan aggressiivisia. Kahden nuoliaisen ottaminen on kyllä huonoin mahdollinen idea. Omassa tankissani on viisi harlekiininuoliaista, jotka ovat kyllä jääneet ihan kohtuullisen kokoisiksi (6-7 cm) ja käyttäytyneet pakollista kiusantekoa lukuun ottamatta varsin kiltisti. Parisataalitraiseen voisin niitä jo suositellakin, mutta puolta pienempään en sentään uskalla.

Pieniä, sieviä nuoliaisia olisi olemassa vaikka kuinka paljon, mutta niitä ei juuri tuoda kauppoihin. Kalliin kääpiönuoliaisen lisäksi lähisukuinen mustajuovanuoliainen jää vain 5-senttiseksi ja sopisi vaikkapa 6-8 kalan parvena 126-litraiseenkin kivasti. Yunnanilus cruciatus eli seeprakyrmynuoliainen kasvaa noin 4-senttiseksi ja olisi myös oikein hyvä valinta. Ne viihtyvät reilussa parvessa; kymmenen tai viisitoista kalaa ei olisi ollenkaan liikaa. Monin paikoin seepraa saa ihan kohtuuhintaankin, joten kunnon parven ostaminen ei kysyisi kukkaroltakaan kohtuuttomia. Samantyylinen otus on vasta markkinoille tullut rusonuoliainen, jonka koiraat ovat nimensä mukaisesti komean punaisia. Sillä ei liene vielä tieteellistä nimeäkään, sen verran uusi löytö ruso on, mutta akvaarioliikkeistä sitä saa silti silloin tällöin. Harvinaisemmista lajeista esimerkiksi mustatäpläsistura ja täplänuoliainen kävisivät hyvin, jos satut niitä jostain löytämään. Ja sitten tietenkin piikkisilmät, vaikka ne eivät ihan tavallisen nuoliaisen näköisiä menijöitä olekaan.

Syömiskysymykseen vielä: Nuoliaiset ovat kaikkiruokaista väkeä, jolle voi antaa kaikenlaisia kuivaruokia (tosin hiutaleita tuskin osaavat hakea pinnalta) ja pakastettua ruokaa, kuten surviaisen- tai hyttysentoukkia. Tarjolla olevaa viherruokaakin napostellaan. Ne syövät siis aika lailla kaikkea mitä muutkin aloittajan kalat.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Ginnisp
Starting Member
Starting Member

Enpä sitten varmaan otakkaan noita verklonuoliaisia. 7330: mistä näitä nuoliais lajeja voisi löytää, kun meidän lähellä ei sijaitse muita kun faunattaria. Asustan tässä Espoossa, jos olisi vinkkejä. Kun noita nuoliaisia ei hyvin löydy tai ne ei sovi akvaariooni nii kertositteko vähän noista piikkisilmistä. Oon kuullu että ne on sellasen mini käärmeen näköisiä. Jos kertoisitte esim monta yksilöä pitää ostaa tai muuta sellaista?
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Ginnisp, kannattaa kysellä lähimmistä liikkeistä: monet niistä voivat pyynnöstä tilata sellaisiakin lajeja, jotka eivät vakiovalikoimaan kuulu. Itse en ole kovin tuttu pääkaupunkiseudun liikkeiden kanssa, mutta Helsingin Akvaariokeskus ainakin myy paljon erikoisempiakin lajeja. Noita seeprakyrmynuoliaisia olen ainakin itse sieltä ostanut, ja muistaisin nähneeni rusonuoliaistakin myynnissä. Joku varmaan osaisi kertoa muitakin liikkeitä.

Eri lajeista voit etsiskellä tietoa ja kuvia Googlella tai käydä poimimassa kirjastosta vaikkapa Markku Varjon Akvaariokalat-kirjan, joka antaa tietoa likimain kaikista mainituista lajeista.

Piikkisilmät ovat vanhalta nimeltään matokaloja, ja se kertookin kalan ulkonäöstä kaiken olennaisen. :) Lajeja on paljon: kiila- ja siaminpiikkisilmät ovat oranssi-mustaraitaisia, rusko- ja tummapiikkisilmät tummanruskeita, ankeriaspiikkisilmä harmaanruskea ja käärmepiikkisilmä vaaleanpunainen. Kaikkien lajien vaatimukset ja koko ovat suunnilleen samat, ja niitä voi myös yhdistää keskenään. Ne viihtyvät porukassa, ja vaikka ne eivät varsinaisia parvikaloja olekaan, ne ovat sitä rohkeampia, mitä enemmän niitä on. Yksittäistä piikkisilmää näkee tuskin koskaan, mutta jos niitä on neljä, ne ovat jo ihan eri tavalla näkyvillä. Altaaseesi sopii mitä tahansa kolmen ja kahdeksan yksilön väliltä.

Piikkisilmät ovat tosiaan näistä helpoiten saatavilla, ja ainakin jotakin lajia lienee tarjolla missä tahansa akvaarioliikkeessä.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Ginnisp kirjoitti:Enpä sitten varmaan otakkaan noita verklonuoliaisia. 7330: mistä näitä nuoliais lajeja voisi löytää, kun meidän lähellä ei sijaitse muita kun faunattaria. Asustan tässä Espoossa, jos olisi vinkkejä. Kun noita nuoliaisia ei hyvin löydy tai ne ei sovi akvaariooni nii kertositteko vähän noista piikkisilmistä. Oon kuullu että ne on sellasen mini käärmeen näköisiä. Jos kertoisitte esim monta yksilöä pitää ostaa tai muuta sellaista?
Noita Y. cruciatuksia oli ainakin viime maanantaina Itäkeskuksen Faunattaressa, joten niitä varmaan saa tilattua myös niihin Espoon Faunattariin.

Piikkisilmät on hauskoja, ennemminkin matomaisia kuin käärmemäisiä. Kilttejä, mutta väärässä seurassa ja sisustuksessa myös arkoja. Niillä pitää olla tarpeeksi piiloja ja ns. ruokarauha, eli muut pohjakalat eivät saa olla mitään superrohmuja, muutoin jää piikkarit ilman ruokaa. Mulla on noita kymmenkunta tossa 317-litraisessa, kyllä niistä aina jonkun näkee päivittäin, mutta lajien välillä on tosin eroja ton esilläolon suhteen. Mulla on kaksi käärmepiikkisilmää ja niitä en näe juuri koskaan, ellen nostele niiden piiloputkia ja kuiki niihin sisään. :)
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Ginnisp
Starting Member
Starting Member

Mä voisin käydä tuolla Helsingin akvaarioliikkeessä, jos sieltä kuulemma löytyy hyvin eri lajeja. Voisin aluksi kattoa niitä nuoliaisia, mutta ne piikkisilmät on alkanu jo vähän kiinnostaa, ainii tärkeä kysymys onko ne piikkisilmät kauheen kalliita jos niitä nyt ottais 4-6 kpl? Ja piikkisilmät syövät, mitä? jja KIITOS avuista jo etu käteen ku oon vielä aika alottelija, on ollu akvaario vasta puol vuotta, että en kauheasti tiedä näistä jutuista mut onneks tääl on ammattilaisia ;)
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Piikksilmät maksaa meilläpäin about 3-5 ekiä / kpl, eli ei mikään paha :) Arvostavat tosiaan seuraa ja syövät oikeastaan mitä vaan. Putsaavat pohjaa ja tykkäävät erityisesti kasvispitoisista pohjatableteista, ainakin mulla. :D
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

No ei ne piikkisilmät varsinaisesti pohjaa mitenkään putsaa, syövät pohjalle laskeutuvat ruuat tietenkin, mutta ei ne mitään talkkareita ole eikä se riitä niille ruuaksi, mikä pohjalle sattuu valumaan. Sekasyöjiä ovat, enemmän ehkä lihapuolelle kääntyy. Perustablettiruokaa niille ja joskus jotain herkkua, surviaista tms. Pk-seudulla maksaa muutaman euron kappale.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Ahaa :D No, siinä kuulit eriävän mielipiteen. Voi olla totta kyllä, enkä epäile kokemustasi, mutta miten niin ei ole talkkareita? :mrgreen: Koska mulle on aina sanottu niin, ja muistaakseni lähes joka ikisessä lähteessä josta olen lukenut, on myöskin näin mainittu :) minulla siivoavat pohjaa, sen ihan näkee.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

No jos vertaa esimerkiksi monnisiin, joille elämäntehtävä on seuloa hiekkaa ja etsiä sieltä ruokaa 24/7. Piikkarit ei niin tee, siis samassa mittakaavassa. Esimerkiksi partista voi nuorena pitää ns. talkkarina levänsyönti-intonsa takia, mutta sekin innokkuus häviää iän myötä.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Aa no nyt ymmärrän mitä tarkoit :) Eihän ne koko ajan tietty putsaamassa ole, mutta musta ihan hyviä jätemyllyjä silti. Parin kuukauden aikana olen laponnut pohjan vain kerran, edelleenkään ei näy juuri missään kakkia tai muuta roskaa. 8O Pelottavan puhdasta .. tähän on kyllä jokin koira haudattuna. Tai kala.
Ginnisp
Starting Member
Starting Member

No, nyt sitten kävi sillei et taidan ottaa noita piikkisilmiä sitten kun saan aikaseksi lähteä sinne Helsinkiin. :D ja vielä yks kysymys onko väliä otanko uroksia vai naaraita esim jos otan 2 urosta ja 2 naarasta vai onko toi huono yhdistelmä? jja tekevätkö helposti poikasia, en nimittäin tarvis nyt ainakaan lisä hoidettavaa :? tosta ruuasta vielä, että käykö partamonnin ruoka tabletit myös niille piikkisilmille vaiko ostan jotain muuta?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Piikkisilmistä ei varsinkaan nuorina ja myyntikokoisina näe sukupuolia. Yleensä naaras on plösömpi aikuisena, sekin riippuu piikkarin lajista. Lisääntymisestä ei kannata huolehtia, on todella harvinaista saada nuo lisääntymään.

Jos ne partamonnin tabletit on kovia ja kasvistabletteja niin osta piikkareille omat. Niin ja ei tietenkään anneta samaa ruokaa joka päivä, vaihtelu virkistää. :) Piikkisilmille sopii erittäin hyvin esim. Seran Viformo -tabletit, jotka alkavat murenemaan heti. Myös katkarapupelletit sopivat oivallisesti. Jos sinne Akvaariokeskukseen menet niin sieltä saa myös SePa-Shopin tabletteja, jotka ainakin täällä maistuvat piikkisilmille, nekin hajoavat aika nopeasti sopiviksi suupaloiksi piikkisilmille.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kas, Pullahiiri ehti ensin. Tulee vähän toistoa. :)

Piikkisilmien sukupuolia on kaupan keskenkasvuisista kaloista käytännössä mahdotonta erottaa, mutta onneksi sukupuolilla ei ole niille juuri väliäkään, koska ne suhtautuvat toisiinsa yhtä leppoisasti sukupuolesta riippumatta. Piikkisilmät ovat kuteneet suomalaisilla harrastajilla silloin tällöin, mutta se on harvinaista, ja huomataan yleensä vasta sitten, kun aikuisia kaloja löytyykin altaasta enemmän kuin niitä on ostanut. :) Niiden lisääntymisestä siis tuskin tulee ainakaan ongelmaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”