Asiakaspalvelussa töitä tehneenä tiedän, että jos asiakas kysyy jotakin, johon en tiedä vastausta, tulee minun kertoa hänelle että otan asiasta selvää ja kerron hänelle sitten.
En keksi päästäni.
Nyt on vähän tunteet pinnassa.
1. "Ne on lihansyöjiä"
2. "Ne elää samoissa vesissä kuin karpit"
3. "Minimitilaksi riittää joku 300-litraa"
Olen käynyt akvaarioliikkeissä, joissa kieltäydytään myymästä kalaa vääränmuotoiseen akvaarioon. Sieltä ohjeistetaan miten usein ja miss muodossa ruoka tarjoillaan kalalle niin että kala saa tarpeellisen määrän ravintoa. Käydään kasvillisuus, virtaus, suodatus, mahdolliset peitinlasit, sisustus, valaistus, ym läpi.
En kohdista tätä nyt kehenkään, mutta ottaa niin perhanasti päähän se, että menin uskomaan ammattiansa toimittavaa, ja minä sitten olin se heräteoston tekijä (juu juu, myönsin sen jo itsekin - ei se kiukkua vähennä kun on oikeasti toimittava).
Minä. Että miten sen nyt sitten välttäisi, että jos katselet jotakin kalaa, jonka kaltaista olet odotellut vuoden tai kaksi. Kysyt kyseisestä yksilöstä kauppiaalta joka on tilannut sen akvaarioonsa, hoitanut sitä, ruokkinut sitä, elättänyt sitä myymisprosessiin ajan, ja nyt sitten minun pitää ymmärtää se, ettei se voinut tietää kaikkea siitä kalasta ? Ei edes perusseikkoja?
JA jos kauppias tiesi, mutta minun kohdalla "vahingossa" kertoi väärät hoito-ohjeet ? Ihan vaan kun oli kiire.
Niin, mun olisi pitänyt olla ostamatta impulsiivisesti, olla uskomatta ammattilaista, käydä kirjastossa, palata kauppiaan luokse, näyttää faktat kalasta, kysyä, että ihan tosissaanko hän tarkoittaa edelleenkin samaa kuin kalan esittelykerralla kun kysyin? Eikös jotkut saa tuollaisesta taustatyöstä kovaa palkkaa?
Mä luulen että mun kannattaa nyt hiljentyä. (enkä sitten hiljene)
Mun mielestä asiakkaan vastuu ei ole hankkia tietoa yli kauppiaan. Jos kauppias pitää kaloja väärissä vesiolosuhteissa, ruokkii niitä väärin, ja myy näillä seikoilla asiakkaalle kalan, joka jatkaa samaa mallia, niin kyseisen kauppiaan olisi ehkä suotavaa siirtyä myymään perunoita ja porkkanoita. (niiden väärinhoitamisesta ja myymisestä tuleekin jo sitten kovempaa sanktiota)
Vai? Onko teistä joku oikeasti sitä mieltä, että sen voi selittää kiireellä ja stressillä, kun KAUPPIAS on hankkinut eläteiksi kaloja, joita tulee hoitaa koko sen myymisprosessin ajan. Jos kaloja ei ole myyty vuoden päästä, tulee niitä siitä huolimatta hoitaa niin että ne voivat hyvin ?
Vai onko tämä kauppiastila jotenkin erillään eläimen hyvinvoinnista, ja kauppiaan ei tarvitsekaan tietää missä olosuhteissa kala elää?
Tavara myytiin siis minulle lihansyöjänä, kovaan veteen, kylmään veteen, ja normivesitilavuuteen (300l on mielestäni joka tapauksessa minimiakvaario).
Kun avaan tuotepakkauksen, eikä tuote vastaa sitä mitä myyjä möi, on minulla palautusoikeus. Jep, mutta kyseessä on elävät olennot, joten se mutkistaa asioita kun minäkin olen elävän olennon lisäksi tunteva sellainen. (qed)
"Voi kun minä niin erehdyin, annoin väärää tietoa kun oli kiire ja kaikkea!"
Niin, minulle näytettiin miten kala syö just samaa ruokaa kun rauskut ja sen semmoiset, siihen oli aikaa.
Mitenkäs se luopumisen prosessi meni: oli suru, masennus, viha...
Suokaatten anteeksi. Nyt mörököllittää ja pahasti.

Olen varoittava esimerkki. 9 allasta, iguaani, 2bullmastiffia, lintuja, rottia, kasveja.