Erehtyvä ihminen akvaarioliikkeessä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Erehtyvä ihminen akvaarioliikkeessä

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mari sanoi aiemmin tässä keskustelussa näin:
Mari kirjoitti:En pidä siitä että automaattisesti puhutaan huijauksesta tämäntyyppisissä tilanteissa, kun ei ole osoitettu että kauppias on tietentahtoen näin tehnyt, eikä omaa tietämättömyyttään myynyt vääränlaisia kaloja (mikä ei toki ole hyvä sekään, mutta ei kuitenkaan tarkoituksellinen huijaus).
Eli ei, ei ole mielestäni ok, mutta hyväksytään kuitenkin se, että kaikille sattuu virheitä. Jooko. Ei automaattisesti syytetä välinpitämättömäksi tai huijariksi. On niitäkin kauppiaita, mutta täytyy tuntea tapaus ennenkuin syyttää. Ja tämän vuoksi myös sanoin:
Mari kirjoitti:Toivoisinpa että ihmiset jotka ovat alttiita osoittelemaan sormellaan muita ja syyttämään kovin kärkkäästi kauppiaita ja liikkeiden henkilökuntaa, joskus itse olisivat siellä tiskin toisella puolella näkemässä mitä se arki oikeasti on eläin- tai akvaariokaupassa. Antaisi kummasti perspektiiviä asioihin. Vai onko niin, että nämä arvostelijat itse eivät koskaan tee virheitä omassa elämässään, työssään tai koulussa? [;)]
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Kyllä Mari minäkin teen virheitä. Meinaatko, etten ymmärrä sitä, että kauppiaatkin voivat erehtyä ja että heillekin voi sattua virheitä? :D

Tarkoitus olisi vuoden sisällä sinne tiskin toiselle puolelle päästä, sitten voin ottaa asiaan enemmän kantaa. Nyt kuitenkin olen sitä mieltä että kauppiaan täytyy ottaa selvää kalojen vaatimuksista ja niiden oikeista lajeista ja nimistä. Ettei ainakaan kovin usein myytäis kotiakvaarioon sopimattomia kaloja. Tai ainakaan tarkoituksellisesti. [;)]
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Jos mietitään vaihteeksi siltä kantilta, miksi kauppias hankkii kotiakvaarioihin sopimattomia kaloja.

Helppo kuvitella tilanne, jossa vasta vähän aikaa alalla ollut haluaa ottaa valikoimiin jotain erikoista asiakkaita houkuttaakseen. Ja koska tiedot ei vielä ole pitkään alalla olleen tai kokeneen akvaristin tasolla, ei osaa etsiä niitä oikeita faktoja, vaan luottaa kuulopuheisiin tai valitsee netistä väärää tietoa sisältävän sivuston. Monenlaista ja -tasoista tietoahan on tarjolla.

Toinen vaihtoehto on vuosikymmeniä bisnestä pyörittänyt, jolla tiedot ei ole päivittyneet, vaan muistaa, mitä ja minkä kokoiseen on ennenkin myyty. Tieto on vuosien varrella lisääntynyt valtavasti, ja yksin tai pienellä porukalla kauppaa pyörittävällä ei välttämättä ole päivittäisten pakollisten töiden jälkeen hirveästi inspiraatiota alkaa netistä etsimään uusinta tietoa. Täytyyhän sille kauppiallekin suoda muuhunkin elämään aikaa, harva meistä vapaaehtoisesti käyttää vapaa-aikaansa työhön liittyvien asioiden miettimiseen.

Sitten on se pahin vaihtoehto, tietää muttei välitä. Onneksi taitaa olla vähenemässä tällaiset.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Butterflies kirjoitti:Kyllä Mari minäkin teen virheitä. Meinaatko, etten ymmärrä sitä, että kauppiaatkin voivat erehtyä ja että heillekin voi sattua virheitä? :D

Tarkoitus olisi vuoden sisällä sinne tiskin toiselle puolelle päästä, sitten voin ottaa asiaan enemmän kantaa. Nyt kuitenkin olen sitä mieltä että kauppiaan täytyy ottaa selvää kalojen vaatimuksista ja niiden oikeista lajeista ja nimistä. Ettei ainakaan kovin usein myytäis kotiakvaarioon sopimattomia kaloja. Tai ainakaan tarkoituksellisesti. [;)]
Tet:illä? :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

MHS kirjoitti:Jos mietitään vaihteeksi siltä kantilta, miksi kauppias hankkii kotiakvaarioihin sopimattomia kaloja.

Helppo kuvitella tilanne, jossa vasta vähän aikaa alalla ollut haluaa ottaa valikoimiin jotain erikoista asiakkaita houkuttaakseen. Ja koska tiedot ei vielä ole pitkään alalla olleen tai kokeneen akvaristin tasolla, ei osaa etsiä niitä oikeita faktoja, vaan luottaa kuulopuheisiin tai valitsee netistä väärää tietoa sisältävän sivuston. Monenlaista ja -tasoista tietoahan on tarjolla.

Toinen vaihtoehto on vuosikymmeniä bisnestä pyörittänyt, jolla tiedot ei ole päivittyneet, vaan muistaa, mitä ja minkä kokoiseen on ennenkin myyty. Tieto on vuosien varrella lisääntynyt valtavasti, ja yksin tai pienellä porukalla kauppaa pyörittävällä ei välttämättä ole päivittäisten pakollisten töiden jälkeen hirveästi inspiraatiota alkaa netistä etsimään uusinta tietoa. Täytyyhän sille kauppiallekin suoda muuhunkin elämään aikaa, harva meistä vapaaehtoisesti käyttää vapaa-aikaansa työhön liittyvien asioiden miettimiseen.

Sitten on se pahin vaihtoehto, tietää muttei välitä. Onneksi taitaa olla vähenemässä tällaiset.
Näinhän se luultavimmin on. Ihan ymmärrettävää sinänsä, mutta kyllä täytyy jossain vaiheessa hälytyskellojen soida, jos ihmiset toisivat kaloja takaisin kauppaanm ja selittäisivät tilanteen.

Ei tämä asia ole ollenkaan niin yksinkertainen että kauppias myy välittämättä yhtään mitään tai on hirviö. Mutta minusta tuo on silti kauppiaan virhe, ainakin enemmän kuin ostajan. Kauppiaan/yrittäjän arki on varmasti kiireistä ja työntäyteistä, mutta tuollaiset asiat olisi ihan hyvä ottaa selville, ainakin jos hintana on boikotoiuvat asiakkaat.

Ja, minun tuntemistani kauppiaista/myyjistä (siis akvaarioalalla) noin 70% eivät välitä ollenkaan mitä myyvät mihinkin oloihin, tai eivät ainakaan kysele akvaariosta, johon kalat tulevat, tai ohjeista kalojen hankinnassa. Tiedä heitä.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Butterflies kirjoitti: Ah, tätä vanhempien ihmisten intoa haukkua nuorten idealistiset ajatukset maan rakoon. Marin mielestä on siis täysin ymmärrettävää, että kauppias tekee noin? Eikö kauppiaan toimenkuvaan kuulu kuitenkin, että ottaa selvää, onko kala sitä mitä on tilannut? Minusta kuuluu. Tämänhän voisi rinnastaa noihin taistelukaloihin.
Here we go again :roll:
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Niin just! :mrgreen:

Tämä keskustelu on jo alkanut saada hälyttäviä piirteitä, kun aloittaja kuitenkin ilmeisesti halusi vain tuoda julki virheostoksensa ja sen, että kauppias oli neuvonut hänelle väärin. Ja nyt sitten väännetään kauppiaan vastuusta, tehtävästä ja jaksamisesta. :| :)
JenniElina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JenniElina »

Butterflies, sepä se. Mun pitäisi tietää. 9 allasta, erilaisia kaloja alle 10-vuotiaasta, lampikaloista suomalaisiin, kasvatusta, on paludaariota, murtovettä, on jos jonkinmoista. Muistin hämärästi pakun. Kysyin, eikö tämä ole se suureksi kasvava pääsääntöisesti kasvissyöjä. "ei, puhdas lihansyöjä!" Njaa, muistin väärin, mitäköhän vaatimuksia etc, etc ?
En tarkistanut, en surffaillut.
Nyt muruseni näyttäisivät kaivelevan nautinnolla kotiloni hiekasta, mutta ei ne tuosta pohjamassasta kaikkia löydä.
Olen varoittava esimerkki. 9 allasta, iguaani, 2bullmastiffia, lintuja, rottia, kasveja.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Nokun särähti korvaan se huijaamisesta puhuminen. En minä kiistä etteikö kauppias olisi tässä tehnyt virhettä. Teki, ja näin ei pitäisi päästä käymään. Silti kun ihmisistä on kyse, käy joskus ja ajoin lähinnä takaa sitä, että ei aina heti oletettaisi pahinta vaihtoehtoa, vaan ymmärrettäisiin se inhimillinen puoli myös. Totta kai tietojen päivittäminen on tärkeää ja sitä pitäisi tehdä, mutta totta on sekin että pyöreän työpäivän jälkeen ei välttämättä tule ensimmäiseksi mieleen istua netin ääreen ja alkaa selata puolta internettiä läpi selvittääkseen kaikkia uusia lajeja ja asioita mitä on tapahtunut. Itsellänihän koko harrastus stoppasi kauppiasaikoinani. Nyt kun en enää tee sitä työkseni, on asuntoon eksynyt pari allasta taas ja harrastaminen on kivaa. Pointti siis on se, että jos näin läpeensä perinpohjin akvaristi kuin minä, voi kyllästyä, mitenkähän käy sille kauppiaalle joka ei alunperinkään ollut kovin kiinnostunut niistä kaloista? Pitäsi, niin. Mutta tosiaan, se inhimillinen puoli. Muistetaan se, joohan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Mari kirjoitti:Nokun särähti korvaan se huijaamisesta puhuminen. En minä kiistä etteikö kauppias olisi tässä tehnyt virhettä. Teki, ja näin ei pitäisi päästä käymään. Silti kun ihmisistä on kyse, käy joskus ja ajoin lähinnä takaa sitä, että ei aina heti oletettaisi pahinta vaihtoehtoa, vaan ymmärrettäisiin se inhimillinen puoli myös. Totta kai tietojen päivittäminen on tärkeää ja sitä pitäisi tehdä, mutta totta on sekin että pyöreän työpäivän jälkeen ei välttämättä tule ensimmäiseksi mieleen istua netin ääreen ja alkaa selata puolta internettiä läpi selvittääkseen kaikkia uusia lajeja ja asioita mitä on tapahtunut. Itsellänihän koko harrastus stoppasi kauppiasaikoinani. Nyt kun en enää tee sitä työkseni, on asuntoon eksynyt pari allasta taas ja harrastaminen on kivaa. Pointti siis on se, että jos näin läpeensä perinpohjin akvaristi kuin minä, voi kyllästyä, mitenkähän käy sille kauppiaalle joka ei alunperinkään ollut kovin kiinnostunut niistä kaloista? Pitäsi, niin. Mutta tosiaan, se inhimillinen puoli. Muistetaan se, joohan.
Just näin, ihmisiä siellä on tiskin takanakin, voi olla takana huonosti nukuttu yö/flunssaa/migreenin alkua jne. En minäkään joka päivä ole innostunut töistäni, tänään oli juuri sellainen päivä "että ihan sama, kunhan jaksaa loppuun asti", en ole akvaariokaupassa, mutta kaupassa kuitenkin (onneksi ei kukaan tullut minulta kysyyn yhtään mitään, juuri tänään). Ja sitten se tosiasia on myös unohtunut "elävää ei osteta hetkenmielijohteesta" ei vaikka kuinka kauniisti katsoisi ja sanoisikin "Ota mukaan" (papukaijat saattaa sanoakkin)
JenniElina
Starting Member
Starting Member

aquamarina, oletan ettet kohdistanut minuun hetken mielenjohteesta. Mä kuitenkin kysyin kauppiaalta, ja mul oli 600litraa vettä uitavana,pelkästään jotain isompaa kalaa venaillu vuoden.
Mä tein virheen, mutta mulle annettiin totaalisen väärää faktaa.
Olen varoittava esimerkki. 9 allasta, iguaani, 2bullmastiffia, lintuja, rottia, kasveja.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

JenniElina kirjoitti:aquamarina, oletan ettet kohdistanut minuun hetken mielenjohteesta. Mä kuitenkin kysyin kauppiaalta, ja mul oli 600litraa vettä uitavana,pelkästään jotain isompaa kalaa venaillu vuoden.
Mä tein virheen, mutta mulle annettiin totaalisen väärää faktaa.
Osittain kohdistin, enkä millään pahalla (meille tuli aikoinaan undulaatteja hetken mielijohteesta, mutta elivät elämänsä loppuun meillä ja nyt tuolla on nuorisoa kiljumassa). En mitenkään halua syyllistää kumpaakaan en sinua enkä kauppiasta, mutta minusta ei voida kauppiaaltakaan odottaa, että kaikista kaloista tietää kaiken, lajeja on kuitenkin myyntialtaissakin kymmeniä ja liikkeen kautta kulkee varmaan satoja eri lajeja, tukuistakin joskus tulee jotain muuta mitä on tilattu. Mutta toivotaan nyt tässä tapauksessa, että löytyisi joku ratkaisu, ettei niitä pidä lopettaa, kun kuitenkin kalat tässä on täysin syyttömiä osapuolia.

Mutta joo, valitettavasti usein käy näin, ensin ostetaan ja sitten tutkitaan. Onko kenelläkään ehdotuksia miten siitä päästäisiin eroon ?
JenniElina
Starting Member
Starting Member

Asiakaspalvelussa töitä tehneenä tiedän, että jos asiakas kysyy jotakin, johon en tiedä vastausta, tulee minun kertoa hänelle että otan asiasta selvää ja kerron hänelle sitten.
En keksi päästäni.

Nyt on vähän tunteet pinnassa.

1. "Ne on lihansyöjiä"
2. "Ne elää samoissa vesissä kuin karpit"
3. "Minimitilaksi riittää joku 300-litraa"

Olen käynyt akvaarioliikkeissä, joissa kieltäydytään myymästä kalaa vääränmuotoiseen akvaarioon. Sieltä ohjeistetaan miten usein ja miss muodossa ruoka tarjoillaan kalalle niin että kala saa tarpeellisen määrän ravintoa. Käydään kasvillisuus, virtaus, suodatus, mahdolliset peitinlasit, sisustus, valaistus, ym läpi.

En kohdista tätä nyt kehenkään, mutta ottaa niin perhanasti päähän se, että menin uskomaan ammattiansa toimittavaa, ja minä sitten olin se heräteoston tekijä (juu juu, myönsin sen jo itsekin - ei se kiukkua vähennä kun on oikeasti toimittava).

Minä. Että miten sen nyt sitten välttäisi, että jos katselet jotakin kalaa, jonka kaltaista olet odotellut vuoden tai kaksi. Kysyt kyseisestä yksilöstä kauppiaalta joka on tilannut sen akvaarioonsa, hoitanut sitä, ruokkinut sitä, elättänyt sitä myymisprosessiin ajan, ja nyt sitten minun pitää ymmärtää se, ettei se voinut tietää kaikkea siitä kalasta ? Ei edes perusseikkoja?
JA jos kauppias tiesi, mutta minun kohdalla "vahingossa" kertoi väärät hoito-ohjeet ? Ihan vaan kun oli kiire.
Niin, mun olisi pitänyt olla ostamatta impulsiivisesti, olla uskomatta ammattilaista, käydä kirjastossa, palata kauppiaan luokse, näyttää faktat kalasta, kysyä, että ihan tosissaanko hän tarkoittaa edelleenkin samaa kuin kalan esittelykerralla kun kysyin? Eikös jotkut saa tuollaisesta taustatyöstä kovaa palkkaa?

Mä luulen että mun kannattaa nyt hiljentyä. (enkä sitten hiljene)

Mun mielestä asiakkaan vastuu ei ole hankkia tietoa yli kauppiaan. Jos kauppias pitää kaloja väärissä vesiolosuhteissa, ruokkii niitä väärin, ja myy näillä seikoilla asiakkaalle kalan, joka jatkaa samaa mallia, niin kyseisen kauppiaan olisi ehkä suotavaa siirtyä myymään perunoita ja porkkanoita. (niiden väärinhoitamisesta ja myymisestä tuleekin jo sitten kovempaa sanktiota)

Vai? Onko teistä joku oikeasti sitä mieltä, että sen voi selittää kiireellä ja stressillä, kun KAUPPIAS on hankkinut eläteiksi kaloja, joita tulee hoitaa koko sen myymisprosessin ajan. Jos kaloja ei ole myyty vuoden päästä, tulee niitä siitä huolimatta hoitaa niin että ne voivat hyvin ?
Vai onko tämä kauppiastila jotenkin erillään eläimen hyvinvoinnista, ja kauppiaan ei tarvitsekaan tietää missä olosuhteissa kala elää?

Tavara myytiin siis minulle lihansyöjänä, kovaan veteen, kylmään veteen, ja normivesitilavuuteen (300l on mielestäni joka tapauksessa minimiakvaario).
Kun avaan tuotepakkauksen, eikä tuote vastaa sitä mitä myyjä möi, on minulla palautusoikeus. Jep, mutta kyseessä on elävät olennot, joten se mutkistaa asioita kun minäkin olen elävän olennon lisäksi tunteva sellainen. (qed)

"Voi kun minä niin erehdyin, annoin väärää tietoa kun oli kiire ja kaikkea!"
Niin, minulle näytettiin miten kala syö just samaa ruokaa kun rauskut ja sen semmoiset, siihen oli aikaa.

Mitenkäs se luopumisen prosessi meni: oli suru, masennus, viha...

Suokaatten anteeksi. Nyt mörököllittää ja pahasti.
[}:)] :frown:
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

JenniElina kirjoitti:MA7xGE, useimmissa akvaarioliikkeissä, joita mieluiten käytän, on yleisölle netti avoinna pöytäkoneella, sekä kasapäin kirjoja luettavaksi kaloista ja kasveista; tai, no kasapäin, mutta tarpeellinen määrä kuitenkin.
Mitä akvaarioliikkeitä mieluiten sitten käytät? Haluaisin itsekin sellaiseen akvaarioliikkeeseen, missä on netti ja kirjoja niin ei tarvitse aina kotona vasta muistella, että mitkä minkäkin kalan vesiarvovaatimukset olivat.
Eikä tämä nyt tarkoita sitä, että ostan kaloja tietämättä niiden vesiarvoista. Olen kiinnostunut oppimaan myös kaloista, joita minulla ei ole tai ei edes välttämättä tule.
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

aquamarina kirjoitti:
JenniElina kirjoitti:että uitavana,pelkästään jotain isompaa kalaa venaillu vuoden.
mutta minusta ei voida kauppiaaltakaan odottaa, että kaikista kaloista tietää kaiken, lajeja on kuitenkin myyntialtaissakin kymmeniä ja liikkeen kautta kulkee varmaan satoja eri lajeja, tukuistakin joskus tulee jotain muuta mitä on tilattu.
Kaikkea ei tietenkään tarvitsekkaan kauppiaan tietää, mutta voidaan ihan perustellusti vaatia että akvaariokauppias tietää myymistään kaloista edes perus speksit ja aikuiskoko on aika oleellinen tieto kun liikutaan tiukasti rajatussa ympäristössä.

Varmasti kauppiaiden pakollinen tietomäärä on kasvanut reippaasti vuosien varrella johtuen lisääntyneestä lajivalikoimasta, mutta niin se on kaikilla muillakin aloilla. Kuuluu ammattitaitoon tietää perusasiat siitä mitä on tekemässä tai myymässä, ja elävien olentojen ollessa kyseessä tätä ei voi liikaa alleviivata.

Akvaariokauppiaan arki on varmasti kovaa työtä ja virheitä sattuu meille kaikille, tärkeää onkin se että niistä otetaan opiksi, molemmilla puolilla myyntitiskiä. :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Tässä tilanteessa ei minusta vastuuta voi sysätä kokonaan kummallekaan osapuolelle. Ei kauppiaalle (joka toimi väärin antaessaan vääriä ohjeita), eikä asiakkaalle (joka toimi väärin ostaessaan kaloja hetken mielijohteesta), vaan molempien toimintatavoissa oli vikaa. Asiakas on tosiaan tässä nyt vahvoilla ja edelleen suosittelen palauttamaan ne kalat sinne liikkeeseen. Se on vahvin mahdollinen viesti jonka asiakas voi kauppiaalle antaa, etenkin jos palautuksen perustelee kuluttajansuojalakiin nojaten ja kylmillä faktoilla.
Jos palautteen antamisella ei ole liikkeen toimintatapoihin vaikutusta, on aika vaihtaa liikettä ja kertoa se myös sinne liikkeeseen miksi näin tapahtuu.
JenniElina
Starting Member
Starting Member

Luodaanpas joku hieno kalalaji, joka on löydetty Siperian jäätikön alta, lämpimän lähteen reheviltä laaksoilta.

Kauppias on kaveri kalan löytäneen kanssa, ja saa laillisesti sen myyntiin.

Tämä olisi jokaisen "jotain muuta" etsivän märkä unelma.

Mitä kauppiaalta voisi edellyttää?

Kalasta ei löydy netistä tietoa, eikä sen puoleen kirjoista.
Biologilta kysyttäessä konsultaatio maksaa.

Kauppias siis myy kalan. Onko se oikein, että kalaa on pidetty hatusta vedetyssä vesitilassa, ja myydään eteenpäin mututuntumalla? Kertoen liirumlaarumit faktoina kalasta?

Vai, olisiko se ehkä oikein, että kauppias on kalan hankkimishetkellä varmistanut kalan taustat kaikkinensa, jotta voi pitää kalaa maksimaalisen hyvissä vesiolosuhteissa kunnes ostaja löytyy, ja tarjota ostajalle kaikki tiedot tästä erikoisesta kalasta, jota ei toisesta liikkeestä saa?
Hmh?

Eikös kauppias ole ensisijainen omistaja kalalle, ja täten vastuussa kaikesta kalaan liittyvästä tiedosta? Jos kala ei mene kaupaksi, on kauppias velvoitettu pitämään kyseisestä yksilöstä huolta "lemmikkinään" - vai ?

Tämä meni nyt kauppiaan syyttelyksi, mutta yleisellä tasolla.

Jos minä hairahdan (olenhan ylevä ja viisas ja niin saakutin kokenut ja kaikkee) - niin miten käy sille, joka on hankkinut sen 300-litraisen akvaarion ensimmäiseksi akvaariokseen, ihastelee tuota kaunista harvinaista kalaa, ja kauppiaan kertoman perusteella ajattelee voivansa tarjota tälle ihan hyvän elämän? Meneekö tämä nyt samaan sarjaan kuin Oskarit? Käärmeenpääkalat?

Limnopilos naiyanetri, oli yksi taskurapuveikkonen jonka ostin. Kauppias myi sen kertoen, ettei sen vaatimuksista juuri tiedetä, että jos saan sen pärjäämään ja lisääntymään, olisi kaikki tieto sinne tervetullutta. Siellä samaisessa liikkeessä käyn edelleen, ja tulen käymään.

Mari, hyvin ja järjellä ajateltu. Minulta ei ole oikein purkaa tunteitani näin julkisesti, mutten kuitenkaan liene aivan väärässäkään asiakkaana. Ja varoituksena muillekin, mitä voi tulla vastaan, kun ihastuu johonkin erikoisempaan impulsiivisesti. Noh...onhan näitä jo ilman minuakin olemassa näitä tarinoita, ei sen puoleen.

-------------------------

Näistä akvaariokaupoista en lähde mainitsemaan tässä topicissa ensimmäistäkään, mutta parhaimman kokemukseni kerron kyllä, ja se oli Joensuussa.

Mainostamaan en tietty lähde, olen vähän arka näiden suhteen.

Tälläkin foorumilla on yksi asiantuntija, joka tietää mun kyselevän ärsyyntymispisteeseen saakka joka hemmetin seikan joka ikisestä kalasta.

Menee vähän itsensä puolustamiseksi, mutta tuli sellainen vastareaktio, kun minä kuitenkin kysyin kalasta kaiken olennaisen.

1. Mitkä on vesiolosuhteet?
2. Elintila?
3. Tarvittava ravinto?
4. Sopiva kalaseura?
5. Kalan ikä ja tuleva elinikä?

Vai? Mitä jos minulla olisi muistihäiriö, ja kävisin akvaariokaupoissa kalalistojen ja akvaarioihini liittyvien faktojen kanssa, ja jos kauppias myy minulle samalla tasolla kuin nyt, niin onko se edelleen minun syy, ja nyt pitäisi sitten kieltää dementikoilta ja muistihäiriöisiltä akvaarioharrastus?

Ok ok, pointti on tullut esille.

Ulkona sataa, mulla loma ja aika mataa, siksi kirjoitan liikaa.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Jos hetkeksi unohdetaan asiakkaan virhe. Millaisessa oloissa ja kunnossa olevia kaloja myydään liikkeessä, jossa ei tiedetä kalojen vaatimuksia tai edes lajia? Kun ostin koiran, sain mukaani kyseisen rodun hoito- ja käytösoppaan.
Niin kyllä koira on kalliimpi kuin kala, mutta vaikka pienellä A5 monistelappuselle kirjoitetut tärkeimmät hoito- ja elinvaatimukset ei paljoa maksa. Eikä tule virheitä väsyyneellekkään myyjälle.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

R_R: Eihän ne maksa paljoa, kyse onkin nimenomaan tässä siitä että onko kala tullut oikealla lajinimellään tukusta ja kuinka kiinnostunut kauppias on aiheesta. Ja mikä on jaksamisen määrä. Jotta ne tiedot siihen aavitoselle saa, ne täytyy ensin selvittää jostain. Ja lajimääritys on melko vaativaa puuhaa, jos ei ole harrastuneisuutta taustalla (ja vaikka olisikin.. aika harvat esim. noita monneja osaavat määrittää).
Edelleenkin olen samaa mieltä siitä että kauppiaan pitäisi tietää mitä myy ja osata antaa oikeat hoito-ohjeet eläville eläimille, mutta haluan tässä tuoda esille niitä syitä miksei näin välttämättä ole. Ihanteellisessa maailmassa kaikki toimii, mutta kun emme elä ihanteellisessa maailmassa niin tällaista pääsee tapahtumaan. Ja siihen on olemassa ne inhimilliset syyt.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mua ihmetyttää ehkä eniten se, jos kyseessä on asiantunteva akvaariokauppias, että eikö se tunnista ulkonäöstä pakun? Tai ainakin näe siitä sen verran, että tämä muistuttaa kovasti piraijaa ja rupeaisi kelaamaan että eikös ne kasva kovin isoiksi tms. Sama koskee toki ostajaakin, luulisi hälytyskellojen soivan kun kala näyttää piraijalta.

Mun mielestä mitään eläintä ei tulisi ostaa hetken mielijohteesta, varsinkin jos et tunne kalalajia (vrt. seeprakala, joita olisi vaikka omassa altaassa jo etukäteen). Aloittajana veisin kalat takaisin ja kertoisin lajista punapaku, avautuisin myös siitä, kuinka edesvastuutonta on niitä kaloja myydä.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Mari, paljonko suunnileen on sun kokemuksen mukaan tuo tukkujen lähettämä väärien lajien osuus pitkällä aikavälillä, näin daviksena on vähän vaikea hahmottaa sitä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Riippuu ihan mistä hommaa kalansa. Maahantuonnissa niitä tulee todella paljon, etenkin tuolta Etelä-Amerikan suunnalta. Kotimaisista ja Eurooppalaisista tukuista selvästi vähemmän, mutta jonkin verran niiltäkin. Ja kotimaiset tukkurit tietysti asioivat niiden Etelä-Amerikkalaisten ymv. kanssa, jolloin ne virhelajit päätyvät sinne tukkuihin ja sitä kautta sitten liikkeisiin.
Mulle on mm. Singaporesta tullut siniseeprakaloja tilattuani jotain pientä rasboraa (en muista enää mikä rasboralaji, mutta tyyliin juovamini tmv.). Ja Perulaisten tukkulistojen lajinimet olivat jo itsessään melko mielenkiintoisia, ehdoton suosikkini kautta aikojen oli Apistogramma frank. Niistä voikin sitten arvailla että mitä tulee jos tätä tilaan. :mrgreen:
JenniElina
Starting Member
Starting Member

Pullahiiri, tunteita ei tässä helpotakkaan juuri tuo, että myyntinimenä oli "Paku".

Pidän itseäni sen verran pitkänlinjan harrastajana, että mun olisi pitänyt tietää.

Kun kyselin kalasta tietoa, oli annetut tiedot sen luonteisia, että kala sopi kalastooni paremmin kuin hyvin.

Kotiin päästyäni halusin vain lisää tietoja, että kala voisi mahdollisemman hyvin.
Ja mitä löysinkään.

Muistin kyllä lukeneeni kyseisestä kalasta kalakirjoista, mutten luonnollisesti lähtenyt kyseisessä tilanteessa väittämään vastaan, vaan tulkitsin muistavani väärin, koska ainakin minun kohdalla näin voi joskus jopa käydäkin, että olen väärässä.
Myönnän, etten tiedä kaikesta kaikkea. Voihan olla, että on löydetty joku pakulaji, joka sopii akvaarioihin, ja kun kyseessä oli puhdas lihansyöjä, eri vesiarvoilla kuin muistelin lukemani olleen, olin sinisilmäinen ja oletin kyseessä olevan jotain muuta kuin minä kuvittelin tietäväni.

Kävi mielessä, että jospa se onkin juuri niin, että liharuualla ja kylmässä vedessä, joka vivahtaa kovempaan kuten karpeilla, tämä paku jääkin pienemmäksi, muttei toki kalan hyvinvoinnin vuoksi.
Kikkailua? Bonzai-paku?

En missään nimessä hyväksy moista tapaa.

Eikös faktoina tarjottujen argumenttien kyseenalaistaminen edellytä vähintäänkin erinomaisia pohjatietoja?
En ole tetra-harrastaja, vaan olen totaalisen kilahtanut monneihin ja plekoihin. Joitain sivuja olen selaillut, lähinnä etsiessäni keskiveteen uivaa isoa kalaa, ja päälle vuoden. Ajatuksena oli, ettei kala tuhoa kasveja, eikä ahdistele muita kaloja, ovathan nuo alkuperäiset asukkaani minulle syvän rakkaita vanhuksia. Enkä kyllä pidä siitäkään, että pohjalle ja kasveille tärkeät kotilot tulee syödyksi, senkin yleensä kysyn kauppiaalta.
Ja minulla on tämä vietti suomalaistyyppisiin kaloihin, jotka ovat enemmänkin persoonallisia mörököllejä.

Pakusta tuli lahnan ja särjen sekoitus avarasti katsoen mieleen.
Pläh, moka moka moka.

Mutta MITEN pitkälle asiakkaan on kyettävä hallitsemaan kaikki faktat?
Miten pitkälle on kyettävä olemaan kauppiaan tietojen yläpuolella?

Noh, minulla on muistihäiriö, minulla on kalalistani, minulla on usein kaikki tiedot mukana akvaarioistani.
Onko ostamisen hupi vain täydellisten kaikkitietävien kunnia?
*natsikortti*
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

JenniElina kirjoitti:Mutta MITEN pitkälle asiakkaan on kyettävä hallitsemaan kaikki faktat?
Miten pitkälle on kyettävä olemaan kauppiaan tietojen yläpuolella?

Noh, minulla on muistihäiriö, minulla on kalalistani, minulla on usein kaikki tiedot mukana akvaarioistani.
Onko ostamisen hupi vain täydellisten kaikkitietävien kunnia?
*natsikortti*
No hmm. Mun mielestä jos et tiedä mitä olet ostamassa niin älä osta. Tottakai sitä haluaisi uskoa siihen, mitä kauppias sanoo. Mutta jos päässäsi jyskyttää sana paku ja muistelet sen tarkoittavan jotain ihan muuta, niin älä osta. Myyjät ovat vain ihmisiä, tottakai, kuten ostajatkin. Ennemminkin jos kalat himottaa niin varaa kalat ja menee kotiin tutkimaan lajia. Tottakai siinä tulee tenkkapoo jos kalaa ei ole oikein tunnistettu. No, tässä vaiheessa tietty kannattaa jättää kalat lopullisesti ostamatta.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”