Terve vaan,
oon selaillut palstaa jo pitempään mutta infoa on kertynyt liikaakin joten kysynpä pari kysymystä itekin. Oon ihan alottelija mitä akvaarioihin tulee.
1. jos otan pelkkiä miljoonakaloja niin paljonko niitä mahtuu noin 168 litraan (toi pönttö on käytetty niin en ole tarkasta koosta ihan varma vaikka yritin mittanauhal mittailla)? Ja lisääntyykö ne ns ihan itestään eli oonko kohta kusessa viidensadan poikasen kanssa? Vai olisko alottelijan parempi ottaa vain uroksia, ja ottaako akvaarioliikkeen setää päähän jos menen sinne ja käsken pyydystää 25 urosta mulle? Ei mulla mitään isyysviettiä ole mitä poikasten hoitoon tulee että sikäli ne ehkä kuitenkin olis enemmän sisustuselementti kuin biologiantutkielma (kalojen perushyvinvoinnin huomioonottaen tietysti)
2. lienee toi hanavesi täällä pehmeää (en ole vielä tarkemmin testannut) niin ilmeisesti jotain pitäis vähän lisätä että kovenee? Kuinka usein? Aina vedenvaihdon yhteydessä vai useammin?
3. tarviiko miljoonakalat kasveja tai muuta ns pakollista sisustuselementtiä?
4. pitäiskö kuitenkin olla joku muukin kala messis, monni tms?
kiitti etukäteen vastauksista
Alottelija kysyy miljoonakaloista
Valvoja: Moderaattorit
Re: Alottelija kysyy miljoonakaloista
Miljoonakaloja kannattaa hankkia vain samaa sukupuolta olevia, sillä muutoin saa varautua jatkuvaan poikimiseen. Tuon kokoiseen altaaseen laittaisin 20-30kpl. Useimmiten ovat kovasta vedestä, joten kovetus on silloin tarpeen. Sen pystyy tekemään kipsillä, jota annostellaan: 1 tl kipsiä / 100l = 1 GH nousu. Jokaisen vedenvaihdon yhteydessä mitataan arvot ja lisätään sen perusteella. Kasveja on hyvä olla antamassa kaloille suojaa ja piilopaikkoja. Pohjalle talonmieheksi voisi laittaa partamonnin.
juu, taidan sit ottaa vain uroksia. Onko sillä väliä laittaako ne (sit joskus, kypsytyksen jälkeen) kaikki kerral altaaseen vai useammas eräs? Ja sit toi pohjamatsku, hiekkaa vai soraa, onko sillä väliä?
onks nää 5 ne testit mitkä mä nyt tarvin alkuunsa, vai pitäiskö joku vielä olla:
gH kH pH NO2 NO3
onks nää 5 ne testit mitkä mä nyt tarvin alkuunsa, vai pitäiskö joku vielä olla:
gH kH pH NO2 NO3
Voit ottaa kaikki kerralla taikka vähitellen kasvattaa porukkaa. Sillä ei nyt sinänsä niin väliä. Pohjamateriaaliksi kannattaa valita se mikä itseään miellyttää. Sorapohjaa joutuu lapota jokaisen vedenvaihdon yhteydessä, sillä siihen kertyy jätökset. Hiekkapohja taas ei kerää mitään, mutta tukkeutuu helposti ellei sitä käy läpi, ja myös suositeltavaa olisi siinä pitää kierteissarvikotiloita, jotka pitävät pintahiekan kuohkeina. Kierteissarvikotilot syövät myös hajoavat kasvinosat, kalojen jätökset ja ylimääräiset ruoat. Nuo vesitestit riittävät.