Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

greatdanes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 23:13, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja greatdanes »

Hei!

Asiasta tietäviä pyydetään ystävällisesti neuvomaan: nestemäinen hiilidioksidi vai todellakin sellainen järjestelmä vai sellainen itserakennettu hiivasysteemi?
Voinko 720l purkkiin käyttää (tai siis tietenkin voin) mutta onko siitä hyötyä/tuloksia?
Siis purkki 720, 2x150W monimetallit, vahän kaloja ja kasvit nuutuneet vanhan valon aikaan. Tuo hiilarijuttu on niin vaikea asia!!!
Kiitos, jos joku jaksaa neuvoa!
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja Substral »

Hiilidioksidi on nestemäisenä -57 C asteessa, joten siitä tuskin on kyse. Nestemäinen hiili (EasyCarbo ja vastaavat) eivät millään tavalla poista hiilidioksidin lisäämisen tarvetta, vaan toimivat lisälähteenä hiilelle. Hiilidioksidin lisäämiseen paras ja tarkin on valmis järjestelmä, jossa hiilidioksidi tulee painepullosta (mitä isompi sitä riittoistampi), jonka virtausmäärää hallitaan laadukkaalla magneettiventtiilillä. Omavalmisteinen kiljupönttö 1,5 litran pullossa riittää muistaakseni noin 100 litraiseen altaaseen, joten joutuisit hankkimaan aika ison pöntön, että saan 720 litraiseen riittävästi hiilidioksidia tuotettua käymisteitse. Tästä syystä olisi suositeltavampaa hankkia iso painepullo; helpompi vaihtaa, tasalaatuisempi hiilidioksidin tuotto ja pidempi kestoikä.
Eiköhän tämä ollut tässä..
greatdanes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 23:13, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja greatdanes »

Substral kirjoitti:Hiilidioksidi on nestemäisenä -57 C asteessa, joten siitä tuskin on kyse. Nestemäinen hiili (EasyCarbo ja vastaavat) eivät millään tavalla poista hiilidioksidin lisäämisen tarvetta, vaan toimivat lisälähteenä hiilelle. Hiilidioksidin lisäämiseen paras ja tarkin on valmis järjestelmä, jossa hiilidioksidi tulee painepullosta (mitä isompi sitä riittoistampi), jonka virtausmäärää hallitaan laadukkaalla magneettiventtiilillä. Omavalmisteinen kiljupönttö 1,5 litran pullossa riittää muistaakseni noin 100 litraiseen altaaseen, joten joutuisit hankkimaan aika ison pöntön, että saan 720 litraiseen riittävästi hiilidioksidia tuotettua käymisteitse. Tästä syystä olisi suositeltavampaa hankkia iso painepullo; helpompi vaihtaa, tasalaatuisempi hiilidioksidin tuotto ja pidempi kestoikä.
Kiitos vastauksestasi! Eli nyt säästämään siihen, just hankin nuo monimetallit ja opiskelijan ja perheellisen on vaikea irroittaa rahaa kaikkeen yhtäaikaa. Voisitko vielä suositella, mikä hankitaan, jos olet jonkun hyväksi todennut?! En jaksa arvuutella ja suinpäin ostella mitään, parempi, kun tietäisi jonkin toimivan ja hyvän systeemin ja säästäis parin kuukauden aikana siihen ja olisi taas yksi pulma vähemmän :mrgreen: KIITOS!
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja Substral »

Meikäläisestä ei ole suosittelemaan näitä vehkeitä.. Olen tutustunut niiden käyttöön ja toimintaan, mutta en ole kertaakaan kokenut tarpeelliseksi laittaa altaisiini hiilidioksidilisäystä. En siis tunne mikä on hyvä ja mikä huono merkki, se sinun täytyy selvittää muilta harrastajilta :)
Eiköhän tämä ollut tässä..
m1ksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:08, 09.12.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kurikka

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja m1ksu »

suosittelisin tuon kokoiseen altaaseen jotain n. 6kg painepulloa esim. sammutinhuollosta ja levittimeksi aktiivilevitintä ulkosuodattimen ulostulo letkun väliin esim. Sera flore 500 tai 1000:ta ja ohjainyksiköksi Weipro:a fishstreetshop:ista ja samasta paikasta neulaventtiiliä mittareilla samasta paikasta!

Itselläni 2:sa isoimmassa altaassa näistä kasatut systeemit ja ei ole moitteen sijaa!

(Allekirjoituksen projekti linkissä kuvia näistä ko. Veikeistä jokunen)

/Mika
greatdanes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 23:13, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja greatdanes »

Kiitos!

Perehdyn vielä vähän tuohon "kirjatietoon" ja sitten teen ratkaisuni! Eihän tämä nyt sitä ydinfysiikkaa ole, mutta ei mene jakeluun, ei millään. Käväisenpä tammikuussa viereisessä tiedekunnassa ja "rääkkään" loppuun asti kemian, biologian, fysiikan proffat :mrgreen:
Kiitos vastauksista ja jos joku sattuu jkl seudulla asustelee ja haluaa välttämättä opastaa ja on perillä noista hiilidioksidijutuista, niin yksäriä mielellään :D
T.Katja
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Tällaisesta nestemäisestä hiilidioksiidista lueskelin eilen illalla vanhasta akvaariomaailma lehdestä... nyt mulla ei ole lehteä käsissäni, joten koitan pikkaisen valaista asiaa. Elu siis mielenkiintoni heräsi kun lueskelin akvaario kurkea käsittelevää juttua, jossa kerrottiin liikkeen akvaristin kasviakvaarioista ja sisustamisesta. Tekstissä mainittiin, että hän käyttää nestemäistä hiilidioksidia altaissaan.
Mulla ei sinällään ole tullut mieleenikään hiilarilevittimen hankinta. Kasvit voi ihan hyvin ja kasvaa, mutta pikkasen joskus mietin tuota hiilidioksidin lisäystä. Tuli mieleen, että jos tuota on nestemäisenä saatavissa, voisin kokeilla. Silti epäilyttää, olisko tuohon tullut painovirhe paholainen ja kirjoittaja onkin tarkoittanut esim. easycarboa, hiiltä. Kertokaapa aineen kauppanimi ja se voiko tuo hiilidioksidi olla nesteenä (siis muutenkin kuin -57asteessa). Siis puhdasta hiilidioksidiahan se ei voi toki olla, mutta jokin aine ilmeisesti, joka muuttuu hiilariksi siellä akvaariovedessä.
Ja ok. Tyhmä kysymys ja ilmeisesti kysyjäkin. Sitä ei tarvi enää tarkentaa, vaan eipä ole tullut koskaan kokeilua enempää tuon homman kanssa puuhasteltua. Nämä mun karvalehteni ja vesimiekkani on aina kasvanut ihan hyvin ilmankin... On ajan saatossa tullut hommattua kasveja, jotka saattaisi tarvita pikkasen parempaa huolenpitoa :)
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Joo, kyseessä on tosiaan nestemäinen hiili, ei hiilidioksidi. Mä käytän sitä yhdessä hiilidioksidin kanssa altaissani ja olen ollut tyytyväinen. Oli tuossa laiskempi kausi välissä enkä carboa lisännyt, niin pukkasi molempiin, normaalisti lähes levättömiin altaisiin kivat tupsulevät, joita nyt taas hoidetaan carbolla pois. Ikäviä sivuvaikutuksia ei minulla ole koskaan tämän kanssa ollut, vaikka olen käyttänyt ainetta jopa runsaita yliannoksia.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mari kirjoitti:Joo, kyseessä on tosiaan nestemäinen hiili, ei hiilidioksidi. Mä käytän sitä yhdessä hiilidioksidin kanssa altaissani ja olen ollut tyytyväinen. Oli tuossa laiskempi kausi välissä enkä carboa lisännyt, niin pukkasi molempiin, normaalisti lähes levättömiin altaisiin kivat tupsulevät, joita nyt taas hoidetaan carbolla pois. Ikäviä sivuvaikutuksia ei minulla ole koskaan tämän kanssa ollut, vaikka olen käyttänyt ainetta jopa runsaita yliannoksia.
Ok, Kiitos Mari. Tuollaista minä pikkasen uumoillinkin, että easycarbo on ollut ehkä kyseessä tässä jutussa, sillä jos jotain nestemmäistä "hiilidioksidia" elikkä tuossa edellä mainitsemani aine, joka "muuttuu hiilidioksidiki" akvaariossa olisi, niin luulisi siitä pikkasen enempi olevan puhetta.
Easycarboa en ole kokeillut, easy life ja pmdd vuorotellen käytössä. 7 Kuulat juurilla, missä niitä tarvitaan. Hyvin on mennyt, mutta välillä tuntuu, että pitäisikö jotain lisää laittaa.
Noh, ehkäpä hiilidioksidi levitintä joskus. Nyt tähän 240 litraiseen en enää laittteita hommaa, laitan sit siihen 450 litraiseen, kun sen saan.
1000 litraa vesivahinkoa
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

urpojaturbo kirjoitti:
Mari kirjoitti:Joo, kyseessä on tosiaan nestemäinen hiili, ei hiilidioksidi. Mä käytän sitä yhdessä hiilidioksidin kanssa altaissani ja olen ollut tyytyväinen. Oli tuossa laiskempi kausi välissä enkä carboa lisännyt, niin pukkasi molempiin, normaalisti lähes levättömiin altaisiin kivat tupsulevät, joita nyt taas hoidetaan carbolla pois. Ikäviä sivuvaikutuksia ei minulla ole koskaan tämän kanssa ollut, vaikka olen käyttänyt ainetta jopa runsaita yliannoksia.
Ok, Kiitos Mari. Tuollaista minä pikkasen uumoillinkin, että easycarbo on ollut ehkä kyseessä tässä jutussa, sillä jos jotain nestemmäistä "hiilidioksidia" elikkä tuossa edellä mainitsemani aine, joka "muuttuu hiilidioksidiki" akvaariossa olisi, niin luulisi siitä pikkasen enempi olevan puhetta.
Easycarboa en ole kokeillut, easy life ja pmdd vuorotellen käytössä. 7 Kuulat juurilla, missä niitä tarvitaan. Hyvin on mennyt, mutta välillä tuntuu, että pitäisikö jotain lisää laittaa.
Noh, ehkäpä hiilidioksidi levitintä joskus. Nyt tähän 240 litraiseen en enää laittteita hommaa, laitan sit siihen 450 litraiseen, kun sen saan.
Minäkin käytän päivittäin easy carboa kaikissa altaissani. Osassa pelkästään ja osassa hiilidioksidin lisäämisen seurana. Mitään haittavaikutuksia ei ole koskaan minunkaan kohdallani osunut. Toki tuotakin voi annostella aina liikaa joka ei minkään aineen kohdalla ole hyvä asia. Käytän myös välillä jopa kolminkertaisia annoksia yhdessä altaistani mutta pääsääntöisesti mennään normaali annostuksen mukaan. Positiivisia puoliahan tuossa on sitten havaittavissa kasvien parempi vointi ja altaiden levättömyys. On siitä jokatapauksessa huomattavasti hyötyä niissäkin altaissa joissa käytän pelkästään easycarboa ilman hiilidioksidin lisäämistä.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
jleppako
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 16:25, 23.07.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja jleppako »

Easy carboa ei sitten kannata lisätä iltapäivästä tai yötävasten. Saattaa aiheuttaa happikatoa kun valot on sammutettu.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

urpojaturbo kirjoitti:
Mari kirjoitti:Joo, kyseessä on tosiaan nestemäinen hiili, ei hiilidioksidi. Mä käytän sitä yhdessä hiilidioksidin kanssa altaissani ja olen ollut tyytyväinen. Oli tuossa laiskempi kausi välissä enkä carboa lisännyt, niin pukkasi molempiin, normaalisti lähes levättömiin altaisiin kivat tupsulevät, joita nyt taas hoidetaan carbolla pois. Ikäviä sivuvaikutuksia ei minulla ole koskaan tämän kanssa ollut, vaikka olen käyttänyt ainetta jopa runsaita yliannoksia.
Ok, Kiitos Mari. Tuollaista minä pikkasen uumoillinkin, että easycarbo on ollut ehkä kyseessä tässä jutussa, sillä jos jotain nestemmäistä "hiilidioksidia" elikkä tuossa edellä mainitsemani aine, joka "muuttuu hiilidioksidiki" akvaariossa olisi, niin luulisi siitä pikkasen enempi olevan puhetta.
Easycarboa en ole kokeillut, easy life ja pmdd vuorotellen käytössä. 7 Kuulat juurilla, missä niitä tarvitaan. Hyvin on mennyt, mutta välillä tuntuu, että pitäisikö jotain lisää laittaa.
Noh, ehkäpä hiilidioksidi levitintä joskus. Nyt tähän 240 litraiseen en enää laittteita hommaa, laitan sit siihen 450 litraiseen, kun sen saan.
Minulla oli myös ennen kaikkea, easycarboakin heitin, järki pakeni siinä vaiheessa kun noita 7-kuulia nousi pinnalle ja alkoi levä rehottaan, pmdd:täkään en ole tälle vuodelle vielä laittanut. Mutta loppui se tupsulevän kasvu kokonaan ja kasvit rehottaa vähän liikaakin. Easycarbosta ei ollut mitään haittaakaan.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mulla ei ole tupsulevän kanssa ollut mitään ongelmaa. seiskat on siellä paksummassa takaosan hietikossa, missä kasvaa kaikki nuo juurilannoitetta tarvitsemat kasvit. pmdd oli mulla koko kesän poissa käytöstä, juuri ostin uuden pullon ja veden vaihdon yhteydessä laitan easy lifeä ja lisään pmdd:tä. Jatkuvasti käytettynä tuntui menettävän tehoaan. Floral prideä oon joskus käyttänyt.
Ainoa levä ongelma tähän mennessä, sen jälkeen kun olen uudelleen aloittanut tämän lotraamisen (oli 2-3 vuotta altaaton jakso) on etulasiin kohtaan, mihin saattaa aurinko paistella päivän mittaan ohut viherlevä kerros. Easy carbo pulloa olen useasti liikkeessä pyöritellyt, mutta toistaiseksi jättänyt sinne. Sama homma on ollut tuon hiilidioksidi levittimen kanssa, ostaisko vai eikö ostais... :D
Elikkä carboa aamusta, jos laitetaan ja ilmeisesti päivittäin(kö)...
Tuossa satasessa oon käyttänyt vain pmdd:tä, koska se ei ainakaan tapa sukarapuja, mutta sen altaan kasvit nyt kasvaa vaikka ämpärissä (vesiruttoa, anubiasta, melalehteä pääosin)
Uusia kasvituttavuuksia on tuo tähtipatsuli (eusteralis stellata) aponogeton ulvaceus ja rotala macaya. Ne tuntuu tarvitsevan pikkasen enempi kuin perus lannoituksen.
Kokeillaan, kokeillaan!
Kiitti teille!
1000 litraa vesivahinkoa
Virtanen88
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 22:21, 25.08.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja Virtanen88 »

Mites nuo hiilidioksidi tabletit? Kellään kokemusta noista? Esim. http://www.tuchosoft.net/akv/tuotteet/tuote.php?id=703
Nykyisin 100l rapula sekä 600l seurala
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Virtanen88 kirjoitti:Mites nuo hiilidioksidi tabletit? Kellään kokemusta noista? Esim. http://www.tuchosoft.net/akv/tuotteet/tuote.php?id=703
Noissa poretableteissa on vähän ongelmana se, että niissä on jotain suoloja usein, jotka nostavat veden sähkönjohtavuutta ja vaikuttavat myös kovuuteen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Virtanen88
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 22:21, 25.08.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja Virtanen88 »

Selvä juttu :) Ja vähänkään isompaan akvaan noita sais sitten jo pakettikaupalla tunkea :D
Nykyisin 100l rapula sekä 600l seurala
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Virtanen88 kirjoitti:Selvä juttu :) Ja vähänkään isompaan akvaan noita sais sitten jo pakettikaupalla tunkea :D
Joo, olen käyttänyt noita omassa nanossani (35 l), mutta en oikein ole ollut tyytyväinen. Nyt hommasin tetran aerosolipullolla varustetun hiilarilevittimen tohon ja lisänä menee sitä Easy-carboa ja tuntuu että kasveilla on heti kivempi. En tosin voi olla varma että muutos johtuu tuosta hiilarin vaihdosta, koska muitakin muutoksia on tehty.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Itse en ole huomannut yhdessäkään akvassa mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen nestemäisen hiilen lisäämisellä, joten lopetin kippaamisen turhana. Kaikissa kasviakvoissa menee meillä kiljut, levää ei ennen hiiltä tai sen jälkeen. Olen kokeillut ECa ja Exceliä jo usemman kuurin, aina yhtä laihoin tuloksin. Vallu ei tykännyt, kun kipasin aineen sisän sen yläpuolelta, mutta se saattaa lukemani perusteella olla muutenkin niitä, jotka ei siitä niin välitä. Aikaisemmin se ei ole ottanut siitä nokkiinsa, mutta ei saanut sitä silloin suoraan niskaansakaan. Tupla-annostuksiakin ollaan kokeiltu, ilman vaikutuksia.

Seachemin Excel on vastaava tuote kuin Easy Carbo, mutta huomattavasti riittoisampi. Toisaalta sen annostelu voi olla pienessä akvassa hankalampaa kuin isommassa, koska on niin tujua tököttiä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

urpojaturbo kirjoitti: Elikkä carboa aamusta, jos laitetaan ja ilmeisesti päivittäin(kö)...
Aamulla tai iltapäivällä olen laitellut easycarbot. Jos iltaan mennessä on unohtunut olen pistänyt seuraavana päivänä 1.5kertaisen annostuksen.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

-tombba- kirjoitti:
urpojaturbo kirjoitti: Elikkä carboa aamusta, jos laitetaan ja ilmeisesti päivittäin(kö)...
Aamulla tai iltapäivällä olen laitellut easycarbot. Jos iltaan mennessä on unohtunut olen pistänyt seuraavana päivänä 1.5kertaisen annostuksen.
Juu, jos kerran päivässä pistää, on aamu paras aika. Jos taas lisää (kuten minä) useita kertoja päivässä, täytyy annostelu lopettaa pari tuntia ennen valojen sammumista etteivät kalat jää kasvien nukkumaanmennessä hiilarilla kyllästettyyn veteen yöksi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuota easycarboako voisi siis annostella pitkin päivää tonne akvaan? Olen luullu että sitä laitetaan vaan kerran päivässä.
Tosin ite olen kyllä sen verran laiska että en kyllä useampaan kertaan pävässä jaksas olla tuota akvoihin suihkimassa, tai sitten pitäs olla se nesteen annostelija. :mrgreen:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

miljoonakala84 kirjoitti:Tuota easycarboako voisi siis annostella pitkin päivää tonne akvaan? Olen luullu että sitä laitetaan vaan kerran päivässä.
Tosin ite olen kyllä sen verran laiska että en kyllä useampaan kertaan pävässä jaksas olla tuota akvoihin suihkimassa, tai sitten pitäs olla se nesteen annostelija. :mrgreen:
Mä olen siis torjunut leviä tuolla useamman kerran päivässä-annostelulla. Täyden annoksen olen joka kerran pistänyt, joten siis altaaseen tulee päivittäin n. kolminkertainen yliannos EC:a. Ei ole ollu mitään ikäviä sivuvaikutuksia, mutta jokainen toki kokeilee omalla vastuullaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 12:06, 24.10.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Mari kirjoitti:Ei ole ollu mitään ikäviä sivuvaikutuksia, mutta jokainen toki kokeilee omalla vastuullaan.
pH:ta kannattaa seurailla, jos lisäilee enemmän kuin annostusohje ehdottaa, saattaa vaikuttaa veden muun kemian kanssa joskus aika nopeastikin. Muuta haittaa tuskin tapahtuu (ainakaan tietääkseni)
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja urppis »

JPuranen kirjoitti:
Mari kirjoitti:Ei ole ollu mitään ikäviä sivuvaikutuksia, mutta jokainen toki kokeilee omalla vastuullaan.
pH:ta kannattaa seurailla, jos lisäilee enemmän kuin annostusohje ehdottaa, saattaa vaikuttaa veden muun kemian kanssa joskus aika nopeastikin. Muuta haittaa tuskin tapahtuu (ainakaan tietääkseni)
Elikkä oletan, että nostaa ph:ta? Se ei olisi niin paha kuin jos happamoittaisi.. Mulla ph kiikkuu aika alhaisissa tunnelmissa, mutta justiinsa pysyy ok:na (6.5 ja sitä luokkaa)
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Eikun laskee pH:ta, koska tuo hajoaa vedeksi ja hiilidioksidiksi ja hiilari on happo.
JPuranen: Happikato saattaa iskeä, joten kalojen käytöstä kannattaa seurailla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”