Resun on ulkonäöllisesti kovasti juwelin näköinen, lasin paksuuskin vissiin on samaa luokkaa... Katoin, että saan 450 resunin 700 pintaan. Ainoa ongelma on, että millähän ilveellä sellaisen kuljettaisin kotiini, rahti saattaa kiiveta huimiin lukemiin. Meni tään ketjun ohi pikkasen, mutta tuleepahan näkökulmaa muistakin altaista...7330 kirjoitti:Jep. Meillä on kaksi Resunin akvaariota, jotka ovat olleet vuosia käytössä ongelmitta.urpojaturbo kirjoitti:No Juwell myy kyllä niin sikana akvaarioita, että en lähtis yleistämään niitä ihan huonoiksi sentään. Halpis akvaarioita ne ei varsinaiesti ole. Resun esim on halpis akva.Tosin ovat sen verran pieniä, ettei niitä voi verrata pari-kolme kertaa isompiin, jalustallisiin Juweleihin muutenkaan.
Luovutan
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Luovutan
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Starting Member
OLIN VÄÄRÄSSÄ!!! Olimme takuuvarmoja halkeamasta koska se oli terävä ja peilasi. Katsoimme sitä jopa suurennuslasilla ja ledillä. Nyt illalla akvan myyneen kauppiaan kehoituksesta isäntä otti partakoneen terän ja kokeili lähteekö "halkeama" sillä pois. Ja se lähti. Eli oli silikoniriiste, mutta niin kovaa ettei kynnellä raaputtamalla lähtenyt.
Nyt Rio on siirretty työhuoneeseen oikealle paikalleen. Kaapiston alla on 40 mm liimapuinen, lakattu mahonkilevy varmistamassa, että kaapisto tulee tasan suoralle alustalle. Käytämme vesivaakaa, tasovesivaakaa ja pitkää teräsviivainta, jotta ei millinsadasosankaan heitto jää huomaamatta. Mahonkilevy on tarkistettu ja se on suora. Kun kaapiston laittaa mahonkilevyn päälle, niin osan tassujen alle voi työntää A4:n taitetun paperiarkin. Osan tassujen alle se ei mene. Eli onko sillä merkitystä että osa tassuista ei osu levyn pintaan? Ero on <0,5mm.
Kuten huomaatte kaiken tämän jälkeen minä ja myös mieheni (pilkunviilaajainsinööri) olemme jokseenkin sekopäisiä tämän asian kanssa. Huomenna hiekat ja vesi, valmiiksi hermostuttaa..
Nyt Rio on siirretty työhuoneeseen oikealle paikalleen. Kaapiston alla on 40 mm liimapuinen, lakattu mahonkilevy varmistamassa, että kaapisto tulee tasan suoralle alustalle. Käytämme vesivaakaa, tasovesivaakaa ja pitkää teräsviivainta, jotta ei millinsadasosankaan heitto jää huomaamatta. Mahonkilevy on tarkistettu ja se on suora. Kun kaapiston laittaa mahonkilevyn päälle, niin osan tassujen alle voi työntää A4:n taitetun paperiarkin. Osan tassujen alle se ei mene. Eli onko sillä merkitystä että osa tassuista ei osu levyn pintaan? Ero on <0,5mm.
Kuten huomaatte kaiken tämän jälkeen minä ja myös mieheni (pilkunviilaajainsinööri) olemme jokseenkin sekopäisiä tämän asian kanssa. Huomenna hiekat ja vesi, valmiiksi hermostuttaa..
Myöhäistä se on hiiren kissan suussa haukotella.
54 l, (190 l ohikiitävää http://mytrigon.atwebpages.com/), 180 l
-
- Advanced Member
Ihanaa! Mukavaa että olit väärässä!!!
Mä uskon, että tuo pieni eroavaisuus noiden tassujen kohdalla ei tee mitään suuntaan eikä toiseen. Tuon verran normi lattiakin antaa periksi ja luulen, että akvaarion paino tasoittaa tuon pienen eron. Osa tassuista ehkä pikkasen painuu vielä ja kaapiston liitoset hakevat tiiviisti paikkaansa.
Mulla on ihan takuulla isommat heitot tuon 240 litraisen alla.
Nyt isosti tsemppiä!!!
Mä uskon, että tuo pieni eroavaisuus noiden tassujen kohdalla ei tee mitään suuntaan eikä toiseen. Tuon verran normi lattiakin antaa periksi ja luulen, että akvaarion paino tasoittaa tuon pienen eron. Osa tassuista ehkä pikkasen painuu vielä ja kaapiston liitoset hakevat tiiviisti paikkaansa.
Mulla on ihan takuulla isommat heitot tuon 240 litraisen alla.
Nyt isosti tsemppiä!!!
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mahtavaa!
Jaksat varmaan paremmin jatkaa aiemman akvaarion korvausprosessiakin. Nukkukaa nyt hyvin! 

Kultakalat
-
- Elite Member
Eikö ole kertakaikkisen upea tunne olla väärässä!
Todella hienoa kuulla. Nyt vaan tsemppiä harrastuksessa eteenpäin.
Todella hienoa kuulla. Nyt vaan tsemppiä harrastuksessa eteenpäin.

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Hienoa että teillä asiat alkaa vähän jo sujuakin!
Tiedustelisin samaan hengenvetoon tässä kysymystäni etäisesti sivuavassa ketjussa että miten tuollainen "alapäästään muovikehyksinen "Juwel toimisi alumiinijalustalla, onko jotain estettä etteikö sitä voisi sellaiselle laittaa? Väliin vaneria ja retkipatjaa?

-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Tay, CorydoradinaeFinland

Onnea uudelle lutakolle!
Helpotuksen huokaus ja kiitos että päivitit tilanteen, täällä ollaan oltu sydämet mykkyrällä.
aloittelijalla 128l ruokapöydällä ja paljon mahdottomia haaveita
-
- Advanced Member
Mä en henk. koht. näkis mitään estettä laittaal juwelia alumiinikehikolle, jos siinä on vanerikin välissä. Sehän on periaatteessa kuin pöytä. Varmana ainakin vedenkestävämpi ratkaisu kuin tuo juwelin oma lastulevypöytä. Tosin samaan hengenvetoon sanon, että mulla ei ole aiemmin ollut mitään ongelmia lastulevypöyien kanssa. Tähän nykyiseen en vielä kommentoi suuntaan tai toiseen, kun on ollut tuossa vasta puol vuotta.cercer kirjoitti:Hienoa että teillä asiat alkaa vähän jo sujuakin!Tiedustelisin samaan hengenvetoon tässä kysymystäni etäisesti sivuavassa ketjussa että miten tuollainen "alapäästään muovikehyksinen "Juwel toimisi alumiinijalustalla, onko jotain estettä etteikö sitä voisi sellaiselle laittaa? Väliin vaneria ja retkipatjaa?
Eilen kun kävin akvaarioliikkeessä juttelemassa tulevasta 450 litraisesta, kauppias kertoi, että Juwelin takuu akvaarion osalta on 2vko kun allas on täytetty, eli jos allas hajoo sen 2 viikon sisällä, kuuluu se takuuseen, muiden laitteiden osalta 2 vuotta. Perustuu siihen, että jos altaassa on rakenteellinen vika, pitäisi sen mennä rikki tuon 2 viikon sisällä. Joten tämä our_tinyllekin tiedoksi!
Europet maahantuoja on vissiinkin mennyt konkurssiin ja Juwel on irtisanonut maahantuontisopparin sen kanssa, mutta se ei saa vaikuttaa takuu asioihin!!! Vaikeuttaahan se hommaa, jos konkurssipesän kanssa ollaan tekemisissä, mutta kuluttaja ei saisi siitä kärsiä!
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Elite Member
No mutta jee, sehän on vasta..mitä...kolmaskos konkurssi se on Peter Elolle.urpojaturbo kirjoitti:Europet maahantuoja on vissiinkin mennyt konkurssiin...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Member
Ihanaa että olikin tällä kertaa väärä hälytys
Nyt nauttimaan vaan uudesta akvaariosta 

Mahtava uutinen, nyt vaan akva "tulille" ja kalastoihmettelyt päälle. Jeeeee! 

190l,180l,72l
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
-
- Starting Member
Ihana aamu tänäänurpojaturbo kirjoitti:Mä en henk. koht. näkis mitään estettä laittaal juwelia alumiinikehikolle, jos siinä on vanerikin välissä. Sehän on periaatteessa kuin pöytä. Varmana ainakin vedenkestävämpi ratkaisu kuin tuo juwelin oma lastulevypöytä. Tosin samaan hengenvetoon sanon, että mulla ei ole aiemmin ollut mitään ongelmia lastulevypöyien kanssa. Tähän nykyiseen en vielä kommentoi suuntaan tai toiseen, kun on ollut tuossa vasta puol vuotta.cercer kirjoitti:Hienoa että teillä asiat alkaa vähän jo sujuakin!Tiedustelisin samaan hengenvetoon tässä kysymystäni etäisesti sivuavassa ketjussa että miten tuollainen "alapäästään muovikehyksinen "Juwel toimisi alumiinijalustalla, onko jotain estettä etteikö sitä voisi sellaiselle laittaa? Väliin vaneria ja retkipatjaa?
Eilen kun kävin akvaarioliikkeessä juttelemassa tulevasta 450 litraisesta, kauppias kertoi, että Juwelin takuu akvaarion osalta on 2vko kun allas on täytetty, eli jos allas hajoo sen 2 viikon sisällä, kuuluu se takuuseen, muiden laitteiden osalta 2 vuotta. Perustuu siihen, että jos altaassa on rakenteellinen vika, pitäisi sen mennä rikki tuon 2 viikon sisällä. Joten tämä our_tinyllekin tiedoksi!
Europet maahantuoja on vissiinkin mennyt konkurssiin ja Juwel on irtisanonut maahantuontisopparin sen kanssa, mutta se ei saa vaikuttaa takuu asioihin!!! Vaikeuttaahan se hommaa, jos konkurssipesän kanssa ollaan tekemisissä, mutta kuluttaja ei saisi siitä kärsiä!

Tuota takuuasiaa selvittelin sen hajonneen Trigonin kanssa. Laki ei määrää antamaan takuuta. Kuluttajansuojalaki turvaa kuluttajalle tietyt perusoikeudet virhetilanteissa. Takuun antaminen on vapaaehtoista ja sitä käytetään yleisesti vain myyntivalttina. Juwelin takuuehdoissa luki, ettei se korvaa rikkoontumista, eikä sillä sinänsä ollut asian käsittelyssä mitään merkitystä. Kuluttajaoikeusneuvoja kertoi, että maahantuojan olisi pitänyt korvata hajonnut akva ja hajoamisen aiheuttamat vahingot, kyseessä molemmat virhevastuulaki ja tuotevastuulaki. Itse en laita painoa pätkääkään tuolle mitä sinulle myyjä on sanonut Juwelin takuusta, paitsi että noin sanoessaan hän itse sitoutuu hoitamaan akvaarion reklamaation, mikäli se hajoaisi tuon kahden viikon aikana. Kuulin myös, että Europetillä ei ole enää Juwelia, hyvä niin.
-
- Advanced Member
Juu, no en mene ihan sataa sanomaan, kuka sen kahden viikon takuun antaa, mutta myyjä sanoi, että sen kahden viikon jälkeen Juwel vetäytyy vastuusta. Meidän liike ei käytä tuota jälleen kerran konkurssiin mennyttä europet: tiä juwelin maahantuojana. Edellinen akvaario tuli suoraan ruotsista ja se haettiin turun satamasta ja tuotiin suoraan kotiovelle. Nyt kun mulla on ylläri ylläri juwelin lämmitin sanonut työsopimuksensa irti, saan uuden myyjäliikkeen kautta juwelilta, eli takuu pelaa.
Ja Mari: Tuossa ykspäivä kun liikkeessä juttelin tuosta europetistä ja maahantuonnin loppumisestaa, itse omistaja huokaisi syvään ja sanoi "niinpä niin" pyöräytti silmiään ja lähti tekemään hommia, elikkä rivien välistä luin että "olishan se pitäny arvata ja taasko"

Ja Mari: Tuossa ykspäivä kun liikkeessä juttelin tuosta europetistä ja maahantuonnin loppumisestaa, itse omistaja huokaisi syvään ja sanoi "niinpä niin" pyöräytti silmiään ja lähti tekemään hommia, elikkä rivien välistä luin että "olishan se pitäny arvata ja taasko"

1000 litraa vesivahinkoa
Onni onnettomuudessa että oli silikoonijäämä. Mutta jatketaan nyt vielä...
Mulla pisti silmään siinä täyttökuvassa sen mahonkilevyn päällä oleva vatupassi.
Näyttäisi olevan niitä halpismalleja joilla on EHDOTTOMASTI mitattava kaikki kahteen kertaan passia kääntämällä.
Niissä oleva libelli on monestikin liimattu kiinni miten sattuu ja säätöähän siinä ei sitten ole.
Ihan vaan varoituksena ja muistutuksena muillekkin.
Mulla pisti silmään siinä täyttökuvassa sen mahonkilevyn päällä oleva vatupassi.
Näyttäisi olevan niitä halpismalleja joilla on EHDOTTOMASTI mitattava kaikki kahteen kertaan passia kääntämällä.
Niissä oleva libelli on monestikin liimattu kiinni miten sattuu ja säätöähän siinä ei sitten ole.
-
- Starting Member
Moi,FluteM kirjoitti:Onni onnettomuudessa että oli silikoonijäämä. Mutta jatketaan nyt vielä...
Kaikkia vehkeitä ja mittoja käytetään. Tässä kohta tuosta edellisestä viestistäni: "Nyt Rio on siirretty työhuoneeseen oikealle paikalleen. Kaapiston alla on 40 mm liimapuinen, lakattu mahonkilevy varmistamassa, että kaapisto tulee tasan suoralle alustalle. Käytämme vesivaakaa, tasovesivaakaa ja pitkää teräsviivainta, jotta ei millinsadasosankaan heitto jää huomaamatta. Mahonkilevy on tarkistettu ja se on suora. Kun kaapiston laittaa mahonkilevyn päälle, niin osan tassujen alle voi työntää A4:n taitetun paperiarkin. Osan tassujen alle se ei mene. Eli onko sillä merkitystä että osa tassuista ei osu levyn pintaan? Ero on <0,5mm. " Kommentit ja neuvot ovat tervetulleita!
Muistelen semmoista nyrkkisääntöä, että vaakituksessa saa olla virhettä 5mm metriä kohden. Täysin suoraan tai ilman väätöä tai ropellia sitä on mahdoton saada. Ja jos saa, niin vika on mittatarkkuudessa.
-
- Starting Member
Teimme sen! Saimme Rion pystyyn! Sydän taisi pysähtyä sillä samanmoisella hetkellä, kun Trigon hajosi täytön jälkeen, mutta Rio saatiin käymään ongelmitta tänä iltana. Kiitos teille kaikille tsemppaajille. Ette arvaakaan mikä merkitys oli kannustavilla sanoillanne. Siirsin 110 litraisesta suodatinpatruunan ja lisäsin Bactozymiä. Eiköhän se siitä. Huomenna kasvit ja kalat lähipäivinä. Muuten, jätin suodattimesta aktiivihiilen pois. Jotenkin ristiriidassa, jos koetan bakteeritasapainoa hakea, vai ajattelenko ihan väärin?
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Joo ei sitä aktiivihiiltä Suomen oloissa (normaali vesijohtovesi) tarvita. Itse käynnistin Juvelin Lauantaina ja voin kertoa, kun avasin pahvilaatikon ja siellä oli se naarmu pohjassa. No onneksi lähti mullakin raaputtamalla, et silikonia oli vaan.
Nyt oon ton kanssa kyl ollu rauhassa, ensimmäisen altaan kanssa, pari vuotta sitten nukuin sohvalla. Kyttäämässä jos se sattuu hajoomaan. 

Altaat 60l. ja 180l.
-
- Elite Member
Bactozymista ei ole mitään hyötyä (ei toki haittaakaan), ja paras aine tuohon starttaamiseen onkin Prodibion Start up-ampullipakkaus. Sen kanssa voit laittaa osan kaloista heti ja allas kypsyy turvallisesti. Jos et halua näin toimia, niin silloin riittää Prodibion Bio digest ja kypsyttelet ihan normaalisti hirvensarvisuolan kanssa. Saadaksesi tuota Prodibion ainetta, joudut kyllä asioimaan eri kaupassa kuin nykyisesi koska he eivät käsittääkseni myy Prodibion tuotteita ollenkaan. Kannattaa kuitenkin, sillä kyseessä on ehdottomasti markkinoiden toimivin aine (Tetralla on hieman vastaava tuo Safestart, mutta niiden kanssa on valitettavasti ollut ongelmaa. Osa pulloista on ollut heikkolaatuisia ja bakteerit ovat kuolleet).
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Vanhan altaan suodatinpatruunasta kyllä tulee jo bakteereja sen verran, että kypsytys pääsee alkuun vaikkei BioDigestiä käyttäisikään. Sitten vain joko hirvensarvisuolaa ja nitriitin tarkkailua tai vaihtoehtoisesti lisää tavaraa vanhasta kypsästä altaasta ja nitriitin tarkkailua.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Starting Member
Mulle myytiin nuo Bactozym ja T Safe Start (viimeisellä myyntikk:lla) ja maksoin niistä aika paljon. Käytän nyt ne. Harmi, että oli taas väärä valinta. Toimivasta altaasta laitoin suodatinpatruunan ja siirsin kasveja myös. Pitäiskö altaaseen vielä lisäksi ostaa ja laittaa Prodibion Start up? Kalatkin ajattelin jo altaaseen siirtää, kun pieni allas on jo aika nuhruinen... Tietysti jos testit osoittavat veden olevan kelvollista.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Toimivasta akvaariosta vielä pintahiekkaa uuden akvaarion hiekan päälle
Silloin jo varmaan uskaltaisi siirtää kalat. Veden testailua ja kevyttä ruokintaa aluksi. Uuden akvaarion lasitkin saisivat aluksi vähän levääntyä, eli ei liikaa puunaamista vaikka mieli tekisikin 

Kultakalat
-
- Elite Member
Toimivasta akvaariosta bakteerien siirto toimii ihan yhtä hyvin kuin nuo pullotetut bakteeritkin, ellei jopa paremmin. Itse olen yleensä välttänyt tätä kypsytystapaa, sillä pelkään siirtäväni myös joitain oireettomia sairauksia uuteen altaaseen. Sinun altaasi kohdalla tällä ei kuitenkaan ole väliä, jos siitä kypsästä altaasta siirtyy myös kaloja siihen uuteen altaaseen.
Seuraa altaan typpiarvoja etenkin kalat siirrettyäsi ja jos ammoniumia tai nitriittiä tulee, siirrä joko lisää suodatinliejua siitä vanhasta akvaariosta, tahikka Bio Digestiä. Eivätkä kaikki Tetran Safestartit suinkaan ole toimimattomia, mutta osan kanssa on ollut ongelmia.
Seuraa altaan typpiarvoja etenkin kalat siirrettyäsi ja jos ammoniumia tai nitriittiä tulee, siirrä joko lisää suodatinliejua siitä vanhasta akvaariosta, tahikka Bio Digestiä. Eivätkä kaikki Tetran Safestartit suinkaan ole toimimattomia, mutta osan kanssa on ollut ongelmia.