Shokkilöytö suodattimesta! Apua!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Shokkilöytö suodattimesta! Apua!

Viesti Kirjoittaja TauluLiitu »

Huomattiin tossa äsken kaverin kanssa,että milliksen poikasia vipeltää akvassa. Noh, avattiin sitten suodatin ja tyhjennettiin se vesiastiaan. Milliksiä löytyi 4 kpl, mutta sitten kaveri huomasi jotain shokeeravaa: astian pohjalla oli korkeintaan 2mm pitkä, hiuksen ohut, tummanharmaa kalanpoikanen! Akvassa millisten lisäksi partamonni ja parvi seeprakaloja. Onkotämä nyt sitte seepran poikanen? Pelastin sen astiaan, mitä teen? Eikö nuo syö jotain likoeläimiä? Apua kaivattaisiin pikaisesti!

2 kpl löytyi lisää lapotessa..
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Re: Shokkilöytö suodattimesta! Apua!

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Kippaa sinne akvaarioon ja katso mitä tapahtuu.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Ohhoh! Kiva ylläri :D

Onko sulla tummemmanpuoleisia milliksiä? Voishan se olla musta millispoikanen. :)
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member

Butterflies kirjoitti:Ohhoh! Kiva ylläri :D

Onko sulla tummemmanpuoleisia milliksiä? Voishan se olla musta millispoikanen. :)
Yksi tumma millis löytyy, ja sekin vasta kk vanha. Sitäpaitsi, synnyttävät hammaskarpi synnyttävät noin puoli senttisiä, selvästi näkyviä poikasia. Nämä on niin pieniä että hyvä kun silmällä näkee (noin mm pituisia ja hiustakin ohuempia. Silmät vain näkyy). Laitoin turvaan astiaan. Mitä niille pitäisi syöttää?
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Muistan kyllä ettei munkaan miljoonakalanpoikaset olleet mitään tummia pieninä. Tuli vaan mieleen, sillä kyllä kait luonnossakin välillä tapahtuu niin että joku saa poikkeuksellisesti värinsä selvästi aikaisemmin kuin muut? :) Sillä en uskoisi sitä seeprakalan poikaseksi. Tosin en ole eläissäni nähnyt seeprakalan poikasta. :)
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member

Synnyttävien hammaskarppien poikaset syntyvät n. 10 kertaa kutevia isompina.
Ei ole milliksiä, olen 100% varma siitä.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

OK :) Niinhän se on. Kun mun ekat taistopoikaset synty, olin ihmeissäni että nuinko pieniä ne on, kun oli muistissa vaan millispoikasten koko!
pluts
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pluts »

Poikanen voi olla uros-miljoonakala, meillä on mustia uroksia joilla on oranssi pyrstö.
140 litran sekala
|}-))){°>
TaikaHuussi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja TaikaHuussi »

Ei ollut miljoonakala se poikanen. Seassa oli miljoonakalapoikasia jotka olivat niin isoja verrattuna siihen pikkuseen. Niitä löyty 5 lisää.
Mä siiis oon se kaveri joka huomas sen pikkusen. :mrgreen:
54l - partiksia ja milliksiä
96l - partiksia, kardinaalitetroja ja mustatetroja
Sekä 3 ihanaa kissaa ♥ ! OSTETAAN YLI 100l ALLAS ! yv
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

TaikaHuussi kirjoitti:Mä siiis oon se kaveri joka huomas sen pikkusen. :mrgreen:
Hyvä kun kerroit, luulen ettei kukaan olisi arvannut sitä muuten. [;)]
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member

Mitä kaikki ny tarjoo tota milliksenpoikasjuttua. Ei ole milliksiä :D Ne on niin minimaalisia että hyvä kun silmällä näkee. Kysymys kuuluu mitä noille syötetään?
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

TauluLiitu kirjoitti:Mitä kaikki ny tarjoo tota milliksenpoikasjuttua. Ei ole milliksiä :D Ne on niin minimaalisia että hyvä kun silmällä näkee. Kysymys kuuluu mitä noille syötetään?
Seeprakalojen lisääntyminen ei ole ihme ja tämänvuoksi mietinkin, miksei kukaan voi hyväksyä sen tapahtuneen? Onko sinulla mahdolisuutta aloittaa jotain artemia tms. viljelmää? Ne ainakin tarjoaisivat hyvän startin kasvuun. Mikäli ne ovat jossain akvaariossa, joka on ollut jo hetken toiminnassa, niin löytävät sieltä tarpeellisen ruuan selviytymiseen.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member

Hilleri kirjoitti:
TauluLiitu kirjoitti:Mitä kaikki ny tarjoo tota milliksenpoikasjuttua. Ei ole milliksiä :D Ne on niin minimaalisia että hyvä kun silmällä näkee. Kysymys kuuluu mitä noille syötetään?
Seeprakalojen lisääntyminen ei ole ihme ja tämänvuoksi mietinkin, miksei kukaan voi hyväksyä sen tapahtuneen? Onko sinulla mahdolisuutta aloittaa jotain artemia tms. viljelmää? Ne ainakin tarjoaisivat hyvän startin kasvuun. Mikäli ne ovat jossain akvaariossa, joka on ollut jo hetken toiminnassa, niin löytävät sieltä tarpeellisen ruuan selviytymiseen.
Sitä minäkin. Seeprojen kudettaminen on kuulemma helppoa, mutta en ole edes ajatellut asiaa. Silti kutivat seuralaan, ja osa jopa säilyi ahneiden millisten seassa, se tässä ihmetyttää.

Tällähetkellä poikaset ovat muovipurkissa. Siirränkö ne sitten jo pitkään toimineeseen 20l poikasakvaan? Se on kyllä täynnä mollin ja milliksen poikasia. Tulevatko sielä syödyksi?
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Olisko mahdollista laittaa poikasakvaan jonkinlainen väliseinä tms? Tilaa on kyllä varmasti tosi vähän (meinaan edellisiä, isompia poikasia), mutta olis kuitenkin parempi kuin muovipurkki, jossa lämpötilakin tippuu helposti liian alas.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mä antaisin niiden olla siinä altaassa, missä syntyivätkin. Ruokaa löytänevät ja voit halutessasi murskata hiutaleita hienoksi pölyksi niin saavat sitä syötyä. Murskatuilla hiutaleilla kasvatin itse helmiäisrasboran poikaset, joita putkahti tuohon 63-litraiseen aikoinaan. Hyvin kasvoivat. En jaksanut vaivautua artemian kasvatukseen kun poikasia oli vaan 5, joista lopulta kasvoi aikuisiksi 3.

IMHO toi 54-litrainen on aika pieni seeprakaloille, ovat kuitenkin kunnon ADHD -uimareita. En itse ainakaan pitäisi niitä alle metrisessä altaassa.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Entäs jos seeprakalat syövät poikasensa ja aloittajalla olis toiveena, että poikaset selviäis? En kyllä tiedä syökö ne niitä, koska en ole seeprojen lisääntymiseen perehtynyt.
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member

Pullahiiri kirjoitti:Mä antaisin niiden olla siinä altaassa, missä syntyivätkin. Ruokaa löytänevät ja voit halutessasi murskata hiutaleita hienoksi pölyksi niin saavat sitä syötyä. Murskatuilla hiutaleilla kasvatin itse helmiäisrasboran poikaset, joita putkahti tuohon 63-litraiseen aikoinaan. Hyvin kasvoivat. En jaksanut vaivautua artemian kasvatukseen kun poikasia oli vaan 5, joista lopulta kasvoi aikuisiksi 3.

IMHO toi 54-litrainen on aika pieni seeprakaloille, ovat kuitenkin kunnon ADHD -uimareita. En itse ainakaan pitäisi niitä alle metrisessä altaassa.
Taidan tehdä sitten niin. Juu tiedän, liian pieni. Aikeissa onkin antaa nuo pois lähiaikoina, mutta silti kiinnostaisi kasvattaa nuo poikaset.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

No jos siellä on paljon kasveja pinnan tuntumassa niin varmasti selviävät hengissä. Jos haluat pelata varman päälle niin laitat ne siihen poikasaltaaseen, tai sitten hommaat niille ihan oman poikasaltaan, jonka senkin olisi hyvä olla jotain yli 20 litraa niin säilyy vesiarvot hyvinä.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member

Pullahiiri kirjoitti:No jos siellä on paljon kasveja pinnan tuntumassa niin varmasti selviävät hengissä. Jos haluat pelata varman päälle niin laitat ne siihen poikasaltaaseen, tai sitten hommaat niille ihan oman poikasaltaan, jonka senkin olisi hyvä olla jotain yli 20 litraa niin säilyy vesiarvot hyvinä.
Paljon on kasveja ja pistian juuret antavat suojaa. Kippaan ne sitten tuonne isompaan.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Älä turhaan huoli, näitä löytöjä sattuu itse kullekkin.
Nimimerkillä just sen oikein kehnosti ruokitun ja hoidetun viikon jälkeen tajusin eräänä iltana tuijottavani kasaa ihan mukavan kokoisia kirsikkabarbipenskoja. Ja siis tosiaan olin sen viikon ollut itse niin paljon poissa että kalat olivat hyvin vähän ja yksipuolisesti saaneet ruokaa. No, tänään kun ongin kalastoani ämpäriin altaan vaihtoa varten, sekosin jossain vaiheessa laskuista näiden pienten kirsikkabarbien suhteen että aikasta monta niitä selvisi :mrgreen:
En kummallisen havaintonikaan jälkeen sen kummemmin paneutunut poikasten selviytymiseen, kunhan vain tuuppasin plekojen irrottamat kasvit takaisin pohjaan penskojen suojaksi (seuraavan kudun yhteydessä selvisi että edellämainitut otukset käyvät sieltä siivoamassa kudun parempiin suihin ja siinä sivussa irrottavat kasvit), lisäsin hiutaleruokintaa ja kattelin sivusilmällä että ei kai nuo nyt tosiaan meinaa selvitä.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member

Ildar kirjoitti:Älä turhaan huoli, näitä löytöjä sattuu itse kullekkin.
Nimimerkillä just sen oikein kehnosti ruokitun ja hoidetun viikon jälkeen tajusin eräänä iltana tuijottavani kasaa ihan mukavan kokoisia kirsikkabarbipenskoja. Ja siis tosiaan olin sen viikon ollut itse niin paljon poissa että kalat olivat hyvin vähän ja yksipuolisesti saaneet ruokaa. No, tänään kun ongin kalastoani ämpäriin altaan vaihtoa varten, sekosin jossain vaiheessa laskuista näiden pienten kirsikkabarbien suhteen että aikasta monta niitä selvisi :mrgreen:
En kummallisen havaintonikaan jälkeen sen kummemmin paneutunut poikasten selviytymiseen, kunhan vain tuuppasin plekojen irrottamat kasvit takaisin pohjaan penskojen suojaksi (seuraavan kudun yhteydessä selvisi että edellämainitut otukset käyvät sieltä siivoamassa kudun parempiin suihin ja siinä sivussa irrottavat kasvit), lisäsin hiutaleruokintaa ja kattelin sivusilmällä että ei kai nuo nyt tosiaan meinaa selvitä.
Mukavia yllätyksiähän nuo ovat :D Heitin poikaset 20l pönttöön, vaikka niitä ei sieltä näe mikroskoopillakaan, niin onnettoman pieniä. Katsotaan säilyykö yhtään hengissä :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”