Taistelukalojen viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja narm »

narm kirjoitti:Nyt ihan vähän ehkä [sensuroitu]....taa.Laitoin suodattimen poikasakvaan ...ihan vaan roskien keruuta ajatellen ja kas ...se unohtui duunipäivän ajaksi sinne 8O ja oli syöny poikasia...on noi elossa,mitkä sieltä huuhdoin,mut tulikohan noista nyt sitten vamppeja [:I] .
Ehkä n.5kpl katosi suodattimen takia,mut onhan noita vielä tuolla lillumassa aika reippaasti [;)] .
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

narm kirjoitti:
narm kirjoitti:Nyt ihan vähän ehkä [sensuroitu]....taa.Laitoin suodattimen poikasakvaan ...ihan vaan roskien keruuta ajatellen ja kas ...se unohtui duunipäivän ajaksi sinne 8O ja oli syöny poikasia...on noi elossa,mitkä sieltä huuhdoin,mut tulikohan noista nyt sitten vamppeja [:I] .
Ehkä n.5kpl katosi suodattimen takia,mut onhan noita vielä tuolla lillumassa aika reippaasti [;)] .
No hyvä, ettei tullut suurempaa katoa! Toivottavasti toipuvat.
Täällä tosiaan olis kohta sulle noita sinisiä plakaattipoikasia. Toivottavasti ainakin! Kutu on nyt ohi ja pesässä näkyy muutamia munia. En isoa kutua odottanutkaan, sillä emokin on vielä aika lapsonen, mutta pääasia, että onnistunut kutu vaikka kummallakin ensi kerta kyseessä.
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Mullei ole ollut kudun kanssa onnea. Miila (kamputselainen ct) ja Pinzu (random color sini/punainen vt/delta) on olleet hetken kahestaan 60L kipos ja ei mitää tapahu. Sitä ennen saman naisen kanssa oli Zero (oranssi/punainen ct) ja ei siitäkään kutua tullut. Harmittaa, kun tarttis saada toi naaras pian tyhjenemään, ettei vaan munat tuu kovettuu vatsaan.

Zeron kanssa täl hetkel hengaa Anakinin kudusta kuoriutunut kamputselaisen näköinen likka. On aivan liian nuori vielä kudetettavaksi, mutta saapahan Zero jotain katseltavaa, kun pikkulikka on lasin takana turvassa. Ei ole ennen toi koiras niin innokkaasti pesää tehnyt kuin nyt, kun kattelee tota nuorta likkaa.

Vois katsoa josko veis TAS huutikseen muutaman Dores/Nimetön poikasen. Noit on seitsemän tuol kasvamas ja itse en todennäköisesti tartte noita sini/vihreitä poikasia. Taitaa vaan olla viel liian nuorta porukkaa sukupuolen kattomiseen.

Ideoita millä saisin ton Zeron innostuu muustakin kuin akan hakkaamisesta? Eri naaraita on tullut koetettua. Hitsi kun tulee Anakinia ikävä, ku oli niin helppo kudetettava :D
thank
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on kyllä ihmeen helposti kudut onnistuneet nyt, mutta muussa on sitten ollut takapakkia. DaCapo (suklaa HM) ja Ariel (multicolor "HM") kutu meni ihan pipariksi, sieltä syntyi tosi vähän eläviä poikasia ja ne vähätkin olivat rajusti vammaisia. Epäilys, että raju rosetail niillä olis ollut. Nyt mulla on yks poikanen tuolla hengissä, ja tässä "mielenkiinnolla" seurailen mitä siitä tulee. Se on ihan karsee näky, vaikkei läheskään niin paha ollut kuin sisaruksensa. Tämäkin tyyppi on niin mutkalla joka suuntaan ja epämuotoinen joka puolelta... Harmittaa todella, sillä sen väritys näyttää kehittyvän aika hienosti. Ehkä se on sitten huono esimerkki siitä, mitä tuosta poikueesta olisi voinut tulla...

Ja mun rakas pastellikoiras, omakasvatti, rumilus VT poika on mystisesti kadonnut. Mä oon ihan hajalla sen takia. Koko ajan kyttään allasta että jos se onkin vaan jonkun kannon takana piilossa.
Jollain täällä oli joskus vastaavia veiltaileja.. Kukahan se oli.
Retu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Retu »

Kolmas yritys käynnissä thaimaanihmeiden kanssa, jotka Alise, kohta 4v. nimesi hyvin epäeksoottisesti Veikoksi ja Emmaksi [;)]
Yhdenkerran jo tanssiskelivat, mutta ei siitä mitään sit kuiteskaan tullut.
Nyt on Emma lihotettu matroonakuntoon, kuhan hormoonit vaan lähtis hyrräämään.
Nämä siis turkooseita kaunokaisia, joista Tindra laittoi tänne hienoja kuviakin.
Onnistuis nyt tää kerta.
Tseppiä kaikkien kutupuuhiin! Ja tietty myös kalojen :P
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Täällä olis kauhea himo jo parittaa Jones (sininen uros) ja Prinsessa (vaal.pun,kamb?) vaan kun ei mulla oli pieniä akvaarioita enää :( Ainoa mikä on tyhjenemässä on 25-27-l poikasakva, mutta en tiiä soveltuuko tuo sen enempää noiden poikasten kasvatukseen kun edes väliaikaseksi asuisijaiksi Jonesille :cry: En noin pienessä kyllä haluasi pitää täyskasvuista. Ellei Jonesia voi siirtää sitten 180-L akkojen seuraksi? Jos joku viitsisi tähän vastata :)

Kovasti sitä mutteriakvaariota suunnittelen, mutta menee kyllä joulun tienoille ennen kun on varaa hommata tollanen n. 40 L mutteri yksiöksi.
thank
Advanced Member
Advanced Member

eriador kirjoitti:Täällä olis kauhea himo jo parittaa Jones (sininen uros) ja Prinsessa (vaal.pun,kamb?) vaan kun ei mulla oli pieniä akvaarioita enää :( Ainoa mikä on tyhjenemässä on 25-27-l poikasakva, mutta en tiiä soveltuuko tuo sen enempää noiden poikasten kasvatukseen kun edes väliaikaseksi asuisijaiksi Jonesille :cry: En noin pienessä kyllä haluasi pitää täyskasvuista. Ellei Jonesia voi siirtää sitten 180-L akkojen seuraksi? Jos joku viitsisi tähän vastata :)

Kovasti sitä mutteriakvaariota suunnittelen, mutta menee kyllä joulun tienoille ennen kun on varaa hommata tollanen n. 40 L mutteri yksiöksi.
En usko, että on järkevää Jones laittaa tyttöjen seuraan, jos kerran on tarkoitus kudettaa sitä. Akkaseurassa oleminen ainakin mutkistaa kudettamista mielestäni hirveästi.
eriador
Member
Member

Sitä mie vähän pelkäsinkin =/
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Kyllä se 25l on enemmän kuin passeli. Tämä 40l vouhotus vaan välillä tuntuu hukuttavan järjen valon asiassa, piemenpi litramäärä vain tarkoittaa että joudut huolehtimaan vedenvaihdoista pikkasen useammin. Se mikä tulee ongelmaksi kun ja jos kudetat ja poikaset jää siihen niin mihin ukko sitte laitetaan. Sellaisessa verkkohäkissä ukkoa voit pitää suht pitkään sen 180l sen reunalla ilman ongelmia. Ei missään tapauksessa haaremin pitoa niin kauan kun ko koirasta ajattelit kudettaa.
thank
Advanced Member
Advanced Member

nastamuumio kirjoitti:Kyllä se 25l on enemmän kuin passeli. Tämä 40l vouhotus vaan välillä tuntuu hukuttavan järjen valon asiassa, piemenpi litramäärä vain tarkoittaa että joudut huolehtimaan vedenvaihdoista pikkasen useammin. Se mikä tulee ongelmaksi kun ja jos kudetat ja poikaset jää siihen niin mihin ukko sitte laitetaan. Sellaisessa verkkohäkissä ukkoa voit pitää suht pitkään sen 180l sen reunalla ilman ongelmia. Ei missään tapauksessa haaremin pitoa niin kauan kun ko koirasta ajattelit kudettaa.
Olen täysin samaa mieltä. Kuitenkin kun miettii, niin 40 litrainen riittää jopa pienelle parvelle joidenkin lähteiden mukaan, kun taas taistoukkoa yleensä pidetään yksikseen.

BTW, ostin eilen Ruotsista vähän jänskän värisen taistoukon. Kuvaan sen, kunhan se kotiutuu. Äsken sillä ei ainakaan vielä kiinnostanut peili pätkän vertaa. Sillä on evissä keltaista ja jotain raitoja ja kroppa on tumma, ja tumman päällä on kunnon kerros valkoista. Se on vain tuplapyrstö, enkä mie noista tuplapyrstöistä hirveästi tykkää...

EDIT vielä: Areksella pesän alla lilluu muutamia siimahäntiä. :) Se on kyllä ihme ukko, syö minkä kerkeää vaikka on pesänvahdissa. 8O
eriador
Member
Member

No miulla on siis poikasille oma ja ukolle oma allas, toinen tuo 25 L ja toinen 30L. Että kumpaas kumpa sitten? :)
Tuossa 30 L on ukkeli nyt ollut eristyksissä, ja sinne on alkanut vaahtopesän tynkää ilmestymään. Pitäiskö neiti pistää sinne vaikka huomenna visiitille?
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Jos tyttö on riittävän pulska niin eihän siinä kuin kokeilemaan jos perusteet olet sisäistänyt. Sillä 5l erolla ei ole mitään merkitystä käytännössä IMO.
eriador
Member
Member

Tuon pulskemmaksi ei neiti enää varmaan voi tulla :) Eiköhän tuo perustieto ole nyt jotenkin hallinnassa, oikeat ruoat on jo valmiina ja edellinen poikue on hyvin selvinnyt tähän asti :)
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Toivotan onnea, itse hakkaan juuri päätäni seinään ja haukun itseäni idiootiksi.
eriador
Member
Member

Onko mennyt miult jotain ohitte vai onkos nyt tapahunut taisto-puoliskolla jotain ikävämpää? :(
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Noo, omaksi viaksi se kai on laitettava jos mun keltainen HM akka heitti veivinsä pussauskopissa. Se reppana oli niiiin tohkeissaan, ja ukko ei ollut sit synkassa ollenkaan. Uskalsin jättää kuitenkin vartioimatta kun olivat jo koittaneet ennemminkin, /&"!"=)()(/")(#/(/)#". Pitää yrittää tolle keltaselle ukolle löytyy jotain arvoistansa naisseuraa vielä.
eriador
Member
Member

Voi harmi :(
Toivon mukaan löytyy uusi kumppani vielä.
Karo_
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jas

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Täällä On taas ongelmien sumppu :(
Yks taisto ukko kuoli, ja sen kanssa kutenut tyttökin ui vähän huonosti ja on vähän kalpea. Onko näillä jotain tarttuvia tauteja tms ?

Ja toisekseen täällä taitaa olla tollainen päivi kala,sen siitä saa kun nimeää kalan Lady Gagaksi,se muuttuu pojaksi :)
Se on tehny hienoja kupla pesiä ja otti vähän yhteen toisen ukon kanssa kun koitin niitä kudettaa. Jotenkin mula on vaan hirveen vahva muistikuva että oon nähnyt sillä kutu raidat joskus. Eipä kyllä olis mun muistilla ihme vaikka se vähän pettäis.
Milläs nyt varmistun tosta sukupuolesta?
Se kyllä koitti toisen ukon kanssa kutee joku aika sitten eikä ne tappanu toisiaan,ei kyllä kutenutkaan.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Mulla uus double tail ukko kuti tänään multicolor tytön kanssa. :)
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Tuosta siipeensä saamisessa on se huono juttu että usein iskee päälle usein jonkin sortin infektio, mulla tapana laittaa tytsyt (jos ollut rankkaa) päiväksi mietoon metyyleenisini, fungus clear tai multicura kylpyyn johonkin 3 litraiseen rasiaan. Eli suositellusta annostuksesta noin 1/2 ja sitten pidän sen tuossa purkissa eristyksissä vielä jokusen päivän tai viikon riippuen kunnosta. Sellaisia 100% vedenvaihtoja parin päivän välein. Ruokintaa kandee aloitella varovasti, mantelipuun lehteä murskattuna purkkiin on hyvä lisä jos löytyy. Vähintään siirtäisin akan erilleen johonkin yksiöön/purkkiin ja jos tämä ei onnistu niin edes sellaiseen häkkiin jotta saa kerätä voimia rauhassa sekä voit seurata sitä. Toisaalta akka on voinut saada myös niin pahoin siipeen että ei parane enää, minkä kokoisessa sviitissä koitit kudettaa?
Eiköhän yksi tapa testata se mahdollinen päkä ole pitää sitä jonkin aikaa eristettynä kaikista kaloista ja viskata sille joku akka sen jälkeen ja katsoa miten molemmat käyttäytyvät. Mulla on tuolla nyt kaksi akkaa jotka bygaa suht kivoja pesiä 8O tai no ei ne niin isoja ole ku ukoilla mutta ylläri isoja akan tekemiksi.
thank kirjoitti:Mulla uus double tail ukko kuti tänään multicolor tytön kanssa. :)
Pidellään peukkuja [;)]
Karo_
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jas

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Kiitos neuvoista.
Nuo kuti tuollaisessa 40l, ei tuo akkeli oikeastaan saanut siipeensä siinä.
Näytti huonolta tollasessa pikku purkissa (olisinko pistäny liikaa ruokaa) niin nyt
laitoin sen takas tonne isoon altaaseen ja näyttää jo paremmalta.
Mitä ne mantelipuunlehdet tekee? Oisko niistä apua tossa kutemisessakin? kun meillä toinen taisto ukkokin suostu vihdoin kutemaan, mutta on kyllä ihan surkee tekee noita pesiä niin pysyiskö se paremmin kasassa sellasen lehden alla,muistelen jotain sellasta täältä lukeneeni.
Täytyy koittaa tota päiviä kudettaa, kunhan jaksan ku tossa on nyt kahdessa purkissa noita poikasia,niin ei enää lisää mahdu (tai en jaksa hoitaa)
Mut jos se sattuu kutee niin mähän oon pulassa tollesten lyhyt evästen poikasten kanssa, enhän mä tunnista niitä millään pojiksi ja tytöiksi ;)
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Karo_ kirjoitti:Kiitos neuvoista.
Nuo kuti tuollaisessa 40l, ei tuo akkeli oikeastaan saanut siipeensä siinä.
Näytti huonolta tollasessa pikku purkissa (olisinko pistäny liikaa ruokaa) niin nyt
laitoin sen takas tonne isoon altaaseen ja näyttää jo paremmalta.
Mitä ne mantelipuunlehdet tekee? Oisko niistä apua tossa kutemisessakin? kun meillä toinen taisto ukkokin suostu vihdoin kutemaan, mutta on kyllä ihan surkee tekee noita pesiä niin pysyiskö se paremmin kasassa sellasen lehden alla,muistelen jotain sellasta täältä lukeneeni.
Täytyy koittaa tota päiviä kudettaa, kunhan jaksan ku tossa on nyt kahdessa purkissa noita poikasia,niin ei enää lisää mahdu (tai en jaksa hoitaa)
Mut jos se sattuu kutee niin mähän oon pulassa tollesten lyhyt evästen poikasten kanssa, enhän mä tunnista niitä millään pojiksi ja tytöiksi ;)
Lehdillä muokataan yleensä vesiarvoja, tuntuisi että kuplapesät onnistuu paremmin jos veteen on liuennut noista lehdistä "jotain". Lehti toimii kutu paikkana ok, mutta pitää muitaa että se voi sitten aikanaan vettyä ja upota, joskus nopeastikkin. Mä yleensä tuen sen parilta suunnalta jollain ettei pääse upoksiin. Kyllä niistä aika hyvällä todennäköisyydellä oppii katsomaan kumpi on akka ja kumpi ukko. Niitä vaan pitää tuijotella siinä 3-4kk iässä niin huomaat sen rakenteesta. Eli et enää katso eviä tai ryynejä jne. vaan päätä, niskaa, kokonaisuutta. Ei se mikään 100% metodi ole, mutta riittävä.
eriador
Member
Member

Sain tänään pystyyn uudestaan tuon toisen kutualtaan. Siinä oli niin paha kotilo-ongelma että piti ottaa veet poies pariks päiväks. Nyt on vedet, kasvit ja kypsynyt suodatin siellä :)

Odottelen että vesi selkenee ja laitan sitten Jonesin sinne tutkimaan paikkoja.

Edelliset poikaset on kohta sen 2 kk vanhoja, hienosti alkaa värivivahtet näkymään jo! Ens kuun alussa saan vissiin alkaa niitä erottelemaan, mikä onkin se toinen ongelma, eli millaiset pytyt (ja mistä?) ja mitä sinne tarivtsee? Lämpäreitä ei ole pieniin yhtään ylimääräistä eikä suodattimiakaan kuin yksi.

Jos joku haluaa vaihtaa jonkun sopivan pytyn (ei mitään 10L) esim. toimiviin ja vähän käytettyihin, tänä vuonna ostettuihin lämppäriin, ilmastimeen (yksi suodatinkin löytyy) niin yv:llä tavoittaa.
thank
Advanced Member
Advanced Member

eriador kirjoitti:Sain tänään pystyyn uudestaan tuon toisen kutualtaan. Siinä oli niin paha kotilo-ongelma että piti ottaa veet poies pariks päiväks. Nyt on vedet, kasvit ja kypsynyt suodatin siellä :)

Edelliset poikaset on kohta sen 2 kk vanhoja, hienosti alkaa värivivahtet näkymään jo! Ens kuun alussa saan vissiin alkaa niitä erottelemaan, mikä onkin se toinen ongelma, eli millaiset pytyt (ja mistä?) ja mitä sinne tarivtsee? Lämpäreitä ei ole pieniin yhtään ylimääräistä eikä suodattimiakaan kuin yksi.

Jos joku haluaa vaihtaa jonkun sopivan pytyn (ei mitään 10L) esim. toimiviin ja vähän käytettyihin, tänä vuonna ostettuihin lämppäriin, ilmastimeen (yksi suodatinkin löytyy) niin yv:llä tavoittaa.
Minä olen nuo ongelmat ratkaissut niin, että olen porannut pakasterasian kylkiin ja pohjaan reikiä ja kiinnittänyt ne imukupilla akvaarion kylkeen, näin vesitila säilyy kutakuinkin riittävänä ja koiraat saa eristettyä. Tosin nyt en tiedä, mikä neuvoksi, kun yhdestä poikueesta alkaa tyyppejä olemaan jo sen 2-3 senttiä ja poikueesta on selviytyjiä edelleen huikaiseva määrä.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

eriador kirjoitti:Sain tänään pystyyn uudestaan tuon toisen kutualtaan. Siinä oli niin paha kotilo-ongelma että piti ottaa veet poies pariks päiväks. Nyt on vedet, kasvit ja kypsynyt suodatin siellä :)

¨
Mikä on sisälämpötila kämpillä? huoneessa siis.
Lukittu

Palaa sivulle “Viljely”