Tervehdys kaikille, ajattelin tässä hiukan lisää purkaa sydäntä ja kertoo että missä mennään.
Elikkäs kun miula loppu viimenen Kelan työttömyys päivärahalla tehty työharjottelu Kerimäen seurakunnalla
ja oltuani syyskuun lomalla, miula alko syyskuun viimesellä viikolla kiinni työ elämään koulutus
jonka järjesti Spring House oy ja sain paikan työkkärin kautta.
Koulutusta on nyt kestäny 2 kokonaista viikkoa ja koulutukseen sisältyy seuraavanlaisia asioita.
- Koulutuksen orientointi ja lähtökartoitus.
- Muuttuvat työmarkkinat, ammattiala- ja koulutusvaihtoehdot.
- Työnhakuvalmennus teemme aktiivista työnhakua koulutuksen ajan.
- Sähköinen työnhaku, työnhaun asiakirjat.
- Vuorovaikutustaidot, toimiminen ryhmässä sekä soveltuvuusarviointi.
- Työhaastattelussa menestyminen, oman osaamisen markkinointi.
- Henkilökohtainen urasuunnitelma ja sen mukaisen toiminnan käynnistäminen.
Näinä kahden viikon aikana on tullu selväksi CV:n tai ansioluettelon tekeminen, sekä työ hakemuksen tekeminen.
Meillä on myös parin kuukauden pitunen työharjottelu jakso joka miula tapahtuu kahdessa eri paikassa.
Ensimmäinen harjottelu paikka on vanhassa tutussa keittiössä vanhainkodilla ja toinen harjottelu paikka on siivous puolella.
Siivous puolen valitsin ihan sen takia että pikkasen kiinnostas tietää että olisko miusta ihan koko päiväseksi siivoajaksi siivous ammattiin.
Olen tässä jo jonkii aikaa miettiny että onko tämä keittiö ala kuitenkaan sitten se miun juttu, koska ruoan laitto suuremmalle ihmis määrälle
tuntuu jotenkii ööh vaikealle. Kun olin Kelan palkoilla työharjottelussa tuolla keittiössä, niin en juurikaan ruokaa tehnyt vaan olin suurimman osan ajasta tiskissä
ja paikkoja siivoamassa. Ruoan laitto puoli rajottu lähinnä perunoiden pilkkomiseen ja omenien kuorimiseen käsipelissä.
Voisin sanoa että miule sopisi oikeen hyvin että laitoskeittiössä olisin vaan tiskissä suurimman osan ajastani.
En tiedä uskaltaako täällä kysyä semmosta, onko täällä siivoojan työtä tekevää ihmistä, että onko siivous puolen hommat semmosia että palkka riittää elämiseen
ja vuokran maksuun, jos ja kun tässä jossain vaiheessa omaan vuokra kämppään muutan?
Tässä Kerimäellä olisi semmonen 30 tai 40 nelijön kokonen rivitalokämppä jonka vuokra olis muistaakseni 400 euroa kuussa.
Ammatin suhteen toinen vaihtoehto voisi olla ihan kiinteistö puolen hommat, esim. joku ulkona tapahtuva siivous tai vastaava.
Isosisko ehdottaa myös kahvila puolen töitä, mutta siinä pelottaa semmonen homma että olen hirveän huono raha-asioissa
ja esim. semmonen juttu kun jos tuote maksaa vaikkapa 6,30 ja asiakas maksaa 20 euron setelillä, niin kuinka paljon annan rahaa takasin.
Tässä illan mittaan olen jonkii verran Isosikon kanssa opetellu tätä rahasta takasin anto hommaa ja isosisko anto miule muutaman raha lasku tehtävän,
joitten suorittaminen tuntu kyllä tosi hankalalta. Päässä lasku on semmonen juttu joka sujuu hyvin hyvin huonosti.
Kamala että pelottaa ihan hirveästi, että miten miun mahtaa tulevaisuudessa käydä.