Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tanja M.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 175
Liittynyt: 10:15, 28.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Olen pari kuukautta sitten muuttanut viimein omaan kotiin (kerrostaloon), ja akvaariot ja kalatkin sain onnellisesti kulkemaan mukana. Nyt sitten kantaessani ämpärillä vettä pienempään altaaseen sanka irtosi ja veden lensivät lattialle. Onneksi minulla oli lattialla pörröinen matto ja lisäksi vieraspatja, joihin osa vedestä imeytyi. Lisäksi heitin kaikki pyyhkeet yms. mitkä satuin löytämään lammikon päälle. Kuivausoperaation jälkeen irrotin vielä listat ja kuivasin ne ja seinänraot hiustenkuivaajalla. Toinen lista oli ihan rutikuiva, toinen hitusen kostea mutta en tiedä ehtikö vettä mennä rakenteisiin (huoneessa on sellainen muovimatto, ei onneksi parketti).

Nyt en tiedä pitäisikö asia unohtaa ja rentoutua vai pitäisikö asiasta ilmoittaa jollekin? Kyllähän ihmiset varmaan kokoajan kompastuvat kaikenlaisiin pesuämpäreihin ja pärskivät vettä ilman suurempaa vahinkoa?

Minulla on kyllä laaja kotivakuutus joka käsittääkseni korjaisivat tällaiset toilailut, mutta en ihan huvin vuoksi viitsisi ilmoittaa isännöitsijälle. Jos nimittäin tämä on niin pieni juttu että vaikutan lähinnä vainoharhaiselta. Näen jokatapauksessa seuraavat pari viikkoa painajaisia joissa tuo 300-litrainen pamahtaa ja vedentulo onkin jo sitten ihan toista luokkaa kun yhdessä ämpärillisessä.
330 litraa, 98 litraa ja kissa
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Unohda koko juttu. Meillä on kaatunut parketille ämpärillinen vettä ja altaasta vuotanut toista sataa litraa vettä lattialle, kaikki kuivasin heti, enkä ilmoitellut mihinkään. Asuttiin tuossa jälkimäisessä tapauksessa vielä kolmisen vuotta, eikä alakerrasta mitään kuulunut, että olisi vettä valunut, eikä meilläkään mitään homeen hajua tms. tullut.
heituliini
Senior Member
Senior Member
Viestit: 659
Liittynyt: 23:13, 24.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaenuun korpi :D

Re: Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Meillä on kolme pientä lasta ja laminaatti/parkettilattiat. Kerrat ja toisetkin on lattiassa olleet akvaariovesisankojen sisukset, kissan vesikupin sisällöt, siivousvedet, pissat, oksennukset, kuraa, vaatteista ja kengistä tullutta lunta ja vettä... Ja homemittaukset teetettiin 8 vuoden pepeltämisen jälkeen ja kaikki ok. Todella hyvin olet lattian kuivaillut, kun listatkin irrotellut - unelmavuokralainen :) Itsekin kauhulla "odotan" sitä päivää, että tuo 200 litrainen menee rikki 8O Minun tuurilla ei mkn mahdottomuus. Jotenkin tuo akvan oma jalusta ei herätä luottamusta minussa...
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
Halla76
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 10:22, 14.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Mä nyt sitten varmaan pilaan kaikkien päivän, mutta itse kaadoin ämpärin vettä lattialle. Onnessani kuivasin nopeasti lattian ja henkäsin. Ovikello soi. 5l vettä oli valunut alakerran katosta. Koko lysti maksoi onneksi vain 550e. Vakuutusyhtiö nyt sit keskustelee asiasta isännöitsijän kanssa. Meille oli kerrottu ettei mitään vahinkoa tullut, lasku tuli 7kk tapahtuneen jälkeen postiluukusta . Kukaan ei ottanut yhteyttä meihin missään vaiheessa. Laskun saatuani soitin isännöitsijälle , joka mm väitti meillä olleen kesällä kuivurit. Olin koko kesän kotona, isännöitsijä epäili etten ollut huomannut kuivureita... En tiedä miten tarina päättyy, mutta toivotaan että hyvin!
317l vettä
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Viesti Kirjoittaja Micke »

Halla76 kirjoitti:Mä nyt sitten varmaan pilaan kaikkien päivän, mutta itse kaadoin ämpärin vettä lattialle. Onnessani kuivasin nopeasti lattian ja henkäsin. Ovikello soi. 5l vettä oli valunut alakerran katosta. Koko lysti maksoi onneksi vain 550e. Vakuutusyhtiö nyt sit keskustelee asiasta isännöitsijän kanssa. Meille oli kerrottu ettei mitään vahinkoa tullut, lasku tuli 7kk tapahtuneen jälkeen postiluukusta . Kukaan ei ottanut yhteyttä meihin missään vaiheessa. Laskun saatuani soitin isännöitsijälle , joka mm väitti meillä olleen kesällä kuivurit. Olin koko kesän kotona, isännöitsijä epäili etten ollut huomannut kuivureita... En tiedä miten tarina päättyy, mutta toivotaan että hyvin!
Epäili ettet ole huomannut kuivureita asunnossasi? Mikä hemmetin pösilö se teidän isännöitsijä on?

HUOM!: Tilaaja maksaa!
Älä missään tapauksessa maksa ko. laskua sillä et ole korvausvelvollinen naapuriasunnon vahingoista ellet tehnyt sitä vesivahinkoa tahallaan.
Mistä se lasku tuli? Ketä saaja ja ketä laskuttaja?

Maltti on valttia......
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Micke kirjoitti: HUOM!: Tilaaja maksaa!
Älä missään tapauksessa maksa ko. laskua sillä et ole korvausvelvollinen naapuriasunnon vahingoista ellet tehnyt sitä vesivahinkoa tahallaan.
Jep, todellakin näin. Jos vahinko ei ollut tuottamuksellinen ja se eteni taloyhtiön rakenteita pitkin naapuriin, taloyhtiö & taloyhtiön kiinteistövakuutus on korvausvelvollinen. Enemmän minua ihmetyttää se, että miten teidän asuntoon on voinut ilmestyä kuivaimet sinun tietämättäsi! :)
Halla76
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 10:22, 14.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Isännöitsijän on pakko olla joku idiootti, en ole koskaan tavannut ja toivon ettei tarvitsekkaan. "Nykyaikana ne kuivurit on pieniä ja huomaamattomia" Jep!
Lisäksi en suosiolla saanut korvausraporttia kun siinä oli kuva alakerran katosta. Isännöitsijä ei myöskään suostunut sitä lähettää vakuutusyhtiöön kun viestikenttään piti lisätä vahinkonumero. Tiukan puhelun jälkeen sain raportin ja tosiaan siinä oli kuva alakerran katosta. Enemmän siinä oli kuvia meidän lattiasta.
Tänään tuli päätös, vakuutukseni korvaa vahingon, joka tapahtui helmikuussa.
Lasku oli ihan ok, laskuttajana oli isännöitsijätoimisto ja liitteenä oli kosteusmittauksen ja maalarin lasku. Mitään kosteusvahinkoa ei tullut, alakerran katto maalattiin pieneltä alueelta.

Opetus ; älä kaada vettä eteisessä lattialle jos kylpyhuoneen kynnyksen alla on parin sentin tuuletusrako. Meillä nykyisin vedet vaihdetaan letkujen avulla. Tuolloin oltiin just muutettu eikä talvella saatu ostettua tarpeeksi pitkää letkua kun se on kausituote. Entisen asunnon letkut eivät riittäneet.

Teki silloin helmikuussa luopua tuosta altaasta, mutta vielä se tuossa seisoo.

Tosiaankin olin koko kesän kotona kun olin viimeisilläni raskaana. Voin kertoa ettei kukaan olisi kuivannut täällä mitään huomaamattani. Mitään kosteutta ei kummassakaan asunnossa ollut. Isännöitsiä oli vain "kuutamolla".
317l vettä
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Halla76 kirjoitti:Mä nyt sitten varmaan pilaan kaikkien päivän, mutta itse kaadoin ämpärin vettä lattialle. Onnessani kuivasin nopeasti lattian ja henkäsin. Ovikello soi. 5l vettä oli valunut alakerran katosta. Koko lysti maksoi onneksi vain 550e. Vakuutusyhtiö nyt sit keskustelee asiasta isännöitsijän kanssa. Meille oli kerrottu ettei mitään vahinkoa tullut, lasku tuli 7kk tapahtuneen jälkeen postiluukusta . Kukaan ei ottanut yhteyttä meihin missään vaiheessa. Laskun saatuani soitin isännöitsijälle , joka mm väitti meillä olleen kesällä kuivurit. Olin koko kesän kotona, isännöitsijä epäili etten ollut huomannut kuivureita... En tiedä miten tarina päättyy, mutta toivotaan että hyvin!
Nyt vaan herää kysymys, että kuinka isoja reikiä siellä välipohjassa on, jos noin vähän menee noin joutusaan katon läpi ? Siis eikö siellä ole jotain betonia tms. josta ei nyt kovin nopeesti noin pieni määrä vettä läpi mene ?

No meidän tapauksissa ei ole jälkeenpäinkään mitään kuulunut, että ehkä on erilailla tehtyjä taloja olleet.
Halla76
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 10:22, 14.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Suora putki alakerran kattolamppuun. 80 l tehty talo... Hyvä että vesi tuli ulos ettei jäänyt rakenteisiin..
317l vettä
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Viesti Kirjoittaja Micke »

Halla76 kirjoitti:Suora putki alakerran kattolamppuun. 80 l tehty talo... Hyvä että vesi tuli ulos ettei jäänyt rakenteisiin..
Sinulla on huoneistossasi pieni "paloturvallisuusriski" joka pitää korjata taloyhtiön toimesta. Otappa yhteyttä palotarkastajaan ja kysy asiasta lisää!
En itse tiedä ihan kaikkea ko. asiaan liittyvää lainsäädäntöä...

Mutta jos alakerrassa tulee tulipalo tulee palokaasut suoraan sinun asuntoon. EI HYVÄ varsinkin jos olet itse nukkumassa ja savu täyttää asuntosi....
Olen itse hallituksenpuheenjohtaja/osakkeen omistaja ja silti tekisin välittömästi palotarkastajalle ilmoituksen ja tarkastuspyynnön mahdollisista kustannuksista huolimatta. Tekisin pyynnön allekirjoitetulla kirjeellä jossa olisi jakelussa isännöitsijä ja hallitus sekä palotarkastaja. Vaatisin asiaan kirjallista selontekoa ja palotarkastusta. Näin asiaa ei voida lakaista maton alle.
Palotarkastus on käsittääkseni maksuton.
Ensin kylläkin soittaisin asiasta palotarkastajalle.... ja sitten asennuttaisin valvontakamerat! Jokaiseen huoneeseen 2-5 kameraa ja lisäksi jokaisen kanavan tallentavan systeemin....ettei vaan minun huomaamatta tehtäisi asunnossani sitä palotarkastusta.... :twisted: :twisted: :mrgreen: :mrgreen:
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Viesti Kirjoittaja hx »

Micke kirjoitti:
Halla76 kirjoitti:Suora putki alakerran kattolamppuun. 80 l tehty talo... Hyvä että vesi tuli ulos ettei jäänyt rakenteisiin..
Sinulla on huoneistossasi pieni "paloturvallisuusriski" joka pitää korjata taloyhtiön toimesta. Otappa yhteyttä palotarkastajaan ja kysy asiasta lisää!
En itse tiedä ihan kaikkea ko. asiaan liittyvää lainsäädäntöä
Mun korvaani kuulostaa ihan perusjutulta. Vesi on mennyt kahden ontelolaatan saumasta onteloon ja ontelossa olevasta lampun sähkövedosta alas.
Ei ehkä aivan huolellisimmalla mahdollisella tavalla tehty ontelolaattojen välinen (tai ontelon ja jonkin muun lattiarakenteen välinen) sauma, mutta ei mitenkään harvinainenkaan.
Paljon suorempiakin (ihan laillisia) veden mentäviä yhteyksiä on tuon ajan kämpissä ja uudemmissakin. Esimerkiksi lämpöputkitukset välipohjien läpivienneissä. Läpi voi helposti mennä vaikka kukkienkasteluvedet.
-Gone fishing-
minna78
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:48, 14.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuru (Ylöjärvi)

Re: Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Viesti Kirjoittaja minna78 »

Mulla kans kissa pomppas 130l akvaani, kun kai luuli että siinä oli kansilevy päällä. Kyllä siitä sellanen 20 litraa vettä roisku ympäriinsä jotka pian sitte kerkesin kuivaamaan pois.Luulen ettei tosta tänne suurta vahinkoa ehtinyt tulla. Onneksi myös muovimatto lattiassa. Itse kannattelen aina ämpäriä toisella kädellä alta, kaiken varalta.
Seura-akvaariot: 50l mutteri, 60l Tetra, 130l Rena Calypso, 200l merkitön

muu eläinkatras:http://www.petsie.fi/pet.php?petid=158674
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ämpärillinen vettä lattialle, tuloksena vesivahinko?

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Muutama litra lorahti meilläkin joku aika sitten, kun täytin ensin yhden altaan yli, ja sitä hädissäni korjaillessani valui tietenkin seuraavakin. :roll:

Pyyhkeillä keräsin enimmän veden pois ja lopun annoin imeytyä sanomalehtiin ja talouspaperiin. Lattiassa on muovimatto, joten sen suhteen ei hätää, mutta toivottavasti listan alle ei päässyt paljoa: sinne ei päässyt kunnolla katsomaankaan, kun kolmannen altaan jalusta oli tiellä. No, ei kai tässä hätää, kunhan ei tuo puolen kuution tankki hajoaisi. :mrgreen:

Edellisessä asunnossa oli parkettilattia, ja sinnehän saikin aikaan kosteusvaurioita pelkkä kämppiksen koira. Setterillä kun oli tapana upottaa korvansakin vesikuppiin, ja niistä se sitten valutti vettä lattialle. Onneksi vuokranantaja ei ollut turhan tarkka. Ja onneksi siellä ei sattunut akvaario-onnettomuuksia.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”