Olin tallilla töissä ja asuin rottien valtaamassa talossa. Kun avasin ruoka- tai roskakaapin, sieltä killitti useampi silmäpari ja luikkivat pakoon vasta kun ojensin käden niitä kohti. Jossain vaiheessa kyllästyin kun ne repivät roskat pitkin kaappia ym. Pyysin työnantajaani hommaamaan myrkkyä. Juuri ennen kuin ehdittiin myrkyttää, yksi 6-7 viikon ikäinen urospoikanen oli pudonnut kaapissa olevaan ämpäriin.
Menin vessaan ämpärin ja häkin kanssa ja olin ujuttamassa rottaa häkkiin, kun se livahti puseroni sisälle. Hetken istuin paikoillani ja ajattelin, että kiva, mun puseron sisällä on villirotta. Sitten riisuin puseron ja tungin sen rottineen häkkiin. Kun se oli häkissä, se kiipesi minun puolelleni häkkiä pinnoihin roikkumaan ja näytti uteliaalta. Ajattelin, että pureekohan se jos annan sen haistella sormeani. Ei purrut, vaan taisi nuolla sen sijaan. Pieni oli varmaan tottunut hajuuni ja ääneeni jo valmiiksi.
Seuraavana päivänä laitoin pikkurotan seuraksi kilteimmän kesyrottaurokseni ja se alkoi heti hoitaa pientä. Pystyin helposti ottamaan pikkurotan syliini ja se pysyi siinä eikä yrittänyt hypätä pois. Jos laitoin sen lattialle, jouduin odottamaan, että se meni pieneen pahvilaatikkoon, koska se asettui lattialla uhkausasentoon. Häkissä ei koskaan, vaan korkeintaan vähän näykkäsi ja sitäkin harvoin.
Lopulta sen villirotan vaistot ottivat vallan ja se oli saanut häkistä yhden pinnan irti. Olin kyllä huomannut, että se touhuaa jotain, mutta en kuvitellut, että se saisi hitsattua pinnaa irti. Häkissä oli peltinen pohja, joten sitä ei voinut jyrsiä. Tulin töistä ja häkissä oli vain yksi rotta. Ikkunan hyttysverkkoon oli jyrsitty rotan mentävä reikä. Nuutti oli lähtenyt ja uskon nähneeni sen lantalassa pari kertaa sen jälkeen, koska se päästi parin metrin päähän, fiksuna tyyppinä ei sen lähemmäs.
Varmasti se tosiaan oli tottunut juoksemaan isommilla alueilla kuin häkissä ja satunnaisesti lattialla. Mulla ei ole kyllä muovisiakaan pohjia rotat jyrsineet ja nykyisillä rotilla on seinään kiinnitetyt useamman metrin pituiset tasot ja pari häkkiäkin siinä, mutta niiden ovet on koko ajan auki, joten pojat saa kulkea oman halunsa mukaan eikä ne koko aluettaan edes käytä, laiskimukset.