Miksi mollit ei pysy hengissä?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pilperiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 22:26, 15.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Pilperiina »

Auttakaa te enempi molleja harrastaneet immeiset, miten saan pysymään meidän mollit hengissä? Kuukauden sisällä mennyt 3 mollia enkä oo yhtään tyytyväinen koska oon ihan love niihin ja haluisin et kaikki voisi elää onnellisena. Akvassa ei mtn muutoksia ollut, miekkapyrstöt ovat täysin ok, samoin monnit. Mitä mahdan tehdä väärin?
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Vesiarvot kun saisi niin voisi hieman jo mietiskelläkin.
54 litraa läträilyä
Pilperiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 22:26, 15.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Pilperiina »

Ah joo, sorry ku ei taas tajunnu [:I] , eli PH 7,6 NO3 0 KH 6 GH 6
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Mikä lämpötila?
54 litraa läträilyä
Pilperiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 22:26, 15.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Pilperiina »

28
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Itse olen pitänyt mollit hengissä pitämällä veden lämpötilan vähintään +26 asteessa, sekä lisäämällä vedenvaihtojen yhteydessä veteen kipsiä, ruokasoodaa sekä merisuolaa. (1-2rkl/100l, 0,5-1tl/100l ja 1-3tl/100l). Mittailin harvoin vesiarvoja, että niitä en pysty tässä sanomaan, mutta mollit voivat hyvin ja kasvoivat jopa 10cm.ksi. Poikasia tuli jatkuvasti.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Pilperiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 22:26, 15.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Pilperiina »

Jostain teksteistä oon ymmärtänyt että mollit tykkää lämpösestä mut ton enempää en ole lämpöä nostanut. Mut mites toi veden kovuus, pitääkö sitä nostaa vielä ja kuinka paljon? Vinkkejä edelleen siis, mitä mun pitää tehdä?
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Ei tuosta oikein näillä tiedoilla voi sanoa mitään. Onko niillä molleilla olleet mitään oireita ennen kuolemaansa? Minkä ikäisiä kuollessaan? Koiraita, naaraita? Ja jos naaraita, niin onko ne synnyttäneet milloin viimeksi? Oliko mollit olleet sinulla kuinka kauan ja tiedätkö mikä niiden alkuperä on? GH 6 on mollille vähänlaisesti. Ja jos ne vielä ovat sellaista alkuperää, joka on lähtöisin selvästi kovemmasta tai suolatusta vedestä, niin syy heikkenemiseen ja kuolemaan voisi olla siinä.

Miulla on aiemmin ollut molleja ja nytkin platyjä. Näille olen käyttänyt kutakuinkin samoja määriä kipsi- ja ruokasoodalisäyksiä kuin iomeron. Suolaa en käyttänyt.
Noilla mausteilla vesiarvot ovat olleet jotain 8GH ja 6 KH. Nuo luvut suuntaa antavia, koska olen hiton huono muistamaan numeroita...

Lisäys: Pilperiina laitoitkin uuden viestin samaan aikaan, kun kirjoitin tuota ylläolevaa. Eli kovuutta vielä jonkin verran nostaisin. Lämpötilan pitäisi minusta riittää.
Ei miullakaan molleilla ollut kuin +26 ja hyvin menestyivät. Tässäkin voi tosin tulla se alkuperäkysymys. Miun alkuperäiset kalat oli kaverilta poikasena saatuja ja useamman sukupolven harrastelijoiden kasvattamia ja kenties sitä kautta kestävämpiä.
Pilperiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 22:26, 15.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Pilperiina »

Sekä koiraita että naaraita, iästä ei tietoa kun eivät osanneet kaupasta sanoa. Meillä on sitä kovetussoraa kyllä, eli pitäiskö sitä lisätä?
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Eli siis kalat on kuolleet melko pian kaupasta tulonsa jälkeen? Jos näin on, niin sinuna kävisin liikkeessä tivaamassa sitä mistä kalat on heille tulleet. Molleja käsittääkseni kasvatetaan maailmalla kaupallisesti jopa murtovedessä, eikä sellaisilla kai ole edes periaatteessa mahdollisuutta olla pitkä-ikäisiä suolattomassa vedessä. Huomaa iomeronin viesti, eli hän oli lisännyt kaloille merisuolaa. Se taas ei sovi sinun tapaukseesi, koska miekkapyrstöt ei tykkäisi.

Mitä mahtaa olla kovetussora? Ilmeisesti jotain akvaarioliikkeessä myytävää juttua, jolla on kaunis paketti ja suhteessa kova hinta? Ne tuotteet neuvoisin unohtamaan.
Niitten teho lienee heikko ja vaikutus vähitellen heikkenevä. Kipsi ja ruokasooda ovat huomattavasti edullisempia. Sekä kun teet sankossa muutaman koeliuoksen ja mittaat niiden kovuuden, niin jatkossa on helppoa laittaa vaihtoveteen aina sama määrä. Jolloin veden kovuuden säätö on sekä helppoa että lukemat pysyy täsmällisesti haluttuna.
Pilperiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 22:26, 15.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Pilperiina »

Se on sellasta soraa jota voi ostaa kilotavarana eikä se kauheen tyyristä ollut, mutta itse kun on vihree niin sitä uskoo kaupan myyjää :)

Ensimmäinen molli meni vkossa, sitä seuraavalla meni taas toinen ja eilen lähti yksi.

Tuo ruokasooda onkin hyvä vinkki, täytyy alkaa tekemään keitoksia, kiitos :)
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Pilperiina kirjoitti:Se on sellasta soraa jota voi ostaa kilotavarana eikä se kauheen tyyristä ollut, mutta itse kun on vihree niin sitä uskoo kaupan myyjää :)
Ok, nyt tajusin. Siis luultavasti tavallisen soran sekaan on sekoitettu näkinkenkärouhetta, tms josta liukenee vettä kovettavia ainesosia. En tuosta kemiasta erityisesti tiedä minäkään. :mrgreen: Periaatteessa tuo sora on varmaan ihan hyvä juttu, mutta se miten paljon ja kuinka pitkään tuo sora vettä kovettaa on arvoitus. Käsittääkseni teho väistämättä vähitellen hiipuu. Muistelen täällä joskun olleen keskustelun tuosta aiheesta. Haulla ehkä löytyisi.

Kipsillä ja ruokasoodalla GH:n ja KH:n säätäminen sen sijaan on täsmällistä ja vakioitavissa. GH:ta voi nostaa kipsillä. KH:ta puolestaan ruokasoodalla.
Siksi näiden aineiden puolesta puhun. Sekä niitä on helppo kipata veteen samalla kun muutenkin vaihtaa vettä. KH:han ei niinkään ole kovuutta, vaan siitä on käytetty myös jotain sen tapaista sanaa kuin puskurointikyky. En edelleenkään ole kemisti, mutta käytännössä liittyy siihen kuinka vakiona veden pH pysyy. Haulla tästäkin pitäisi löytyä asiantuntijoiden selityksiä. Joskin oleellista mollien ja synnyttävien hammaskarppien kannalta yleensäkin on että GH eli kokonaiskovuus on riittävän korkea ja KH estää pH:ta vajoamista, siis vesi ei mene happamaksi. Tai näin mie tämän ainakin olen ymmärtänyt. En ollenkaan pahastu, jos joku viisaampi tätä selitystäni korjaa :)
Pilperiina kirjoitti: Ensimmäinen molli meni vkossa, sitä seuraavalla meni taas toinen ja eilen lähti yksi.
Olettaen että siun akvaariossa ja hoidossa on asiat muutoin kunnossa (vedenvaihdot ym.) niin tulee mieleen epäillä että kaloissa on ollut jotain vikaa alunperinkin, esim. se että ovat ulkomailla murtovedessä kasvatettuja. Kopsaan tähän tuon linkin Faunattaren sivuille: http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=365
Eli pahimmassa tapauksessa myytävänä voi olla sellaisia molleja, jotka oikeastaan ovat mahdottomia muihin kuin lajiakvaarioihin, jossa on niiden ehdoilla tehdyt spesiaali-olot. Olen muuten silloin tällöin miettinyt mitä kuluttajansuojalaki sanoo akvaariokaloista... Minun käsittääkseni lähes kaikessa asiakkaalla on oikeus tietää se missä ostamansa hyödyke on tehty/tuotettu. Mutta enpä ole akvaariokaupoissa nähnyt kalojen alkuperä-merkintöjä. Itseasiassa olen joskus liikkeissä synnyttävien altaiden äärellä myyjiltä kysellytkin siitä millaisissa vesissä kalat on kasvaneet ja saanut melko kierteleviä vastauksia... Nämä viimeiset lauseet oikeastaan siksi, että jos joku joskus sattuisi hankkimaan tietoja syn.kaloista ennen kuin menee niitä ostamaan ja sattuisi lukemaan tämän, niin se hlö tietäisi näitä asioita myyjiltä kysellä.
Pilperiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 22:26, 15.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Pilperiina »

Itse asiassa nuo kaikki mollit on hommattu kahdesta eri faunattaresta :)

Onko siihen ruokasoodajutskaan jotain aloitus ohjetta, esim 10l vettä ja ruokalusikallinen soodaa tms? Vois lähtee alottelee jollain sekotussuhteel.

Vesiarvot ovat ok, samoin siivousrutiinit. Sukaravut lisääntyilee ja partiksetkin alkavat taas kosiopuuhiin ja miekkapyrstö akat on vähä väliä mahat pystyssä eli kaiken pitäis olla ok :)
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Pilperiina kirjoitti:Onko siihen ruokasoodajutskaan jotain aloitus ohjetta, esim 10l vettä ja ruokalusikallinen soodaa tms? Vois lähtee alottelee jollain sekotussuhteel.
Vierittelepä tätä ketjua taaksepäin. [;)] Eli Iomeron antoi yhden sekoitussuhteen, joka sattuu olemaan sama kuin jota mie olen käyttänyt ja kirjoitin ne arvot, jotka niillä on miun akvaan saatu. Mutta siulla on nyt eri lähtötilanne, koska siellä on se "kovetussora". Eli joudut kokeilemaan oman sekoituksen. Mut siis miun mielestä sinun ei tarvitse toistaiseksi KH:ta nostaa. Sitten myöhemmin kyllä, kunhan sorasta alkaa tehot loppua. GH:ta voisit mollien hyväksi nostaakin ja se siis tapahtuisi kipsillä, mutta pienemmällä määrällä.

Mutta... minusta nyt pitäisi edelleenkin tietää se niitten mollien alkuperä? Eli mistä ne Faunattareen tulleet, minkälaisissa vesissä kasvatettu. Jos ne ovat sellaista kasvatusta, joka on peräisin suolavedestä, niin ne tarvitsisivat sitä suolaa ja silloin ne eivät käy yksiin oikein minkään muun kalan kanssa. Jos siis pitää olla lämmintä ja veden kovaa, emäksistä ja suolaista... Eli siinä tapauksessa yrittäisin sinuna viedä ne takaisin liikkeeseen ja jos edelleen molleja haluat, niin yrittäisin hankkia sellaisia molleja, joilla on edes edellytykset pärjätä. Siis sellaisia joille riittää nuo KH:n ja GH:n säätäminen. Toinen vaihtoehto tietysti on se että siirrät mollit sellaiseen akvaan, jossa ei ole muita kaloja, ja lisäät myös suolaa.
Pilperiina kirjoitti:Vesiarvot ovat ok, samoin siivousrutiinit. Sukaravut lisääntyilee ja partiksetkin alkavat taas kosiopuuhiin ja miekkapyrstö akat on vähä väliä mahat pystyssä eli kaiken pitäis olla ok :)
Tuota... Partisten lisääntyminen nyt ei välttämättä ole kovin hyvä juttu, koskapa niitten poikasista kuuluu usein olevan ylitarjontaa. Kun tätä AW:täkin seuraa. Eli mieluiten koiras ja naaras erilleen.

Miekkapyrstöihin pätenee sama kuin mihin tahansa synnyttäviin. (siis myös molleihin) Jos samassa tilassa on sukukypsä koiras ja naaras, niin naaras on taatusti kohta kantavana ja poikasia syntyy, jos vaan naaras kestää hengissä. Eli näillä kaloilla lisääntyminen ja hyvinvointi eivät korreloi.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Toiseen viestiin tilitin platyjen kavereiksi sopivista kaloista Varjon vuoden 2007 julkaistun oppaan mukaan, joten laitanpa tähän molleista lukemat: pH 6,8-8, dH 6-20 ja lämpö 25-28C. Varjo suosittelee kotimaisia molleja, koska maailmalla liikkuu niin paljon molliristeytyksiä joista ei ota kukaan tolkkua mitä niissä on ja mikä niille sopii. Jos seassa on vaikkapa purjemollia, niin sopiva kovuus voi olla lähempänä 30... Ja merisuolan lisäys mainitaan myös.

Alan kyllä itse kallistua sille kannalle, että jätän mollit väliin, vaikuttaa turhan hankalalta porukalta...
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Sanja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:49, 06.10.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Meillä mustamollit elelevät suolavedessä, ominaispaino +- 1.005. Vuoden ovat meillä olleet, ovat terveitä ja pulskia kuin mitkä ja synnyttävät koko ajan lisää jälkikasvua (jonka altaan muut asukit kyllä samaa tahtia syövät pois). Tämän kokemuksen perusteella en ottaisi molleja makeaan veteen. Nämäkin yksilöt ovat ihan tavallisia Faunattaren molleja. Suurin osa mollilajeista elää luonnossakin murtovedessä, jotkut ajoittain jopa täydessä merivedessä. Eli minusta kyse ei ole pelkästään siitä, että niitä kasvatetaan ulkomailla murtovedessä ja olisivat siksi siihen tottuneet, vaan kyllä ne minusta ihan oikeasti ovat murtovesikaloja. (Joista osan saa kyllä sopeutumaan makeaan ja kovaan veteen - murtovesilajit ovat aika joustavaa porukkaa.)

Minusta ei nyt kyllä taida olla aloittajalle mitään apua, anteeksi...
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Aprikoosi
Member
Member
Viestit: 282
Liittynyt: 14:02, 29.07.2010
Akvaarioseurat: PAK
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Miksi mollit ei pysy hengissä?

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Riippuen tosiaan siitä, onko kysymyksessä mustamolli vai jokin molliristeymä, GH on joko alhainen tai todella alhainen. Mulla purjemolli-risteymiä (aitojahan on melko mahdoton löytää) ja GH:n olen pyrkinyt pitämään 20+. Mun kokemuksen mukaan mustat mollit tarkasta lajista riippumatta on herkempiä, ku muun väriset ja taas kaupan kannat on kasvattajien vastaavia heikompia.
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”