Mikä on vikana, kun rubiinitetraparvessa on minusta yksi naaras, eikös näillä ole vähän pullemapi vatsa ja nyt muutama uros jahtaa sitä, niin voisiko tämä olla jotain kutuyritystä? Vai onko tässä joku muu juttu kyseessä? Muistaakseni jostain olen kuullut, että tälläinen "jahtaus" voisi johtua kudusta. Eli mikä tähän jahtaukseen on syynä, se ei ole jatkuvaa, mutta aina välillä? Jos tämä on jotain liääntymisyritystä, niin miten toimin?
----------------------
Osaako joku sanoa, onko tämä mitä? muut rubiinit jahtaavat tätä ja olen aika varma, että tämä on naaras. Eli onko kutua, vai pitäisikö hankkia muutama naaras lisää? Eli onko tämä jotain tuollaista?
Rubiinitetran kutu/ongelma
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Rubiinitetran kutu/ongelma
Luultavimmin kyse on kudusta. Joskus tetroilla on keskinäisiä välien selvittelyitä jotka muistuttavat joskus pitkälti kutupuuhia. Mikäli altaassa on vain pari kalaa niin en ihmettele, että niiden välillä syntyy kärhämää jos nyt ei olekkaan kyse kutupuuhista. Suosittelen parven suurentamista.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Rubiinitetran kutu/ongelma
Meillä kutee rubiinit melkein joka vedenvaihdon jälkeen (seura-avaariossa), parvessa on enimmistö naaraita, mutta ne muutamat urokset silti jaksavat "heristellä" eviään toisilleen, vaikka tyttöjä on lukumääräisesti enemmän. Näyttää siltä, että yleensä vain yksi tai korkeintaan kaksi naarasta on kerrallaan kosiskelun kohteena. kutemisen ollessa kyseessä meillä ainakin ihan selvästi näkyy mätimunat (jotka kiilakyljet pistelevät poskeensa heti) jotka kalat pusertavat, sitä edeltää se sellainen pieni nahistelu. kannattaa tosiaan pitää riittävän suurta parvea ja tarpeeksi molempia sukupuolia, varsinkin, jos aikoo kudettaa, vaikka varsinaisestihan pienet tetrat eivät kai vahingoita toisiaan (en ainakaan itse ole nähnyt), verrattuna esim. plekojen tai ahvenien tappeluihin.
180l seepraplekola, 300l sekasopassa käynnissä nyt low budget amanoistaminen... Lisäksi kaksi lasta ja kaksi koiraa, harrastukset ja opiskelu.