Sinileukakirjoahven

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

pikku_kalaset
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Sinileukakirjoahven

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Pakko kertoa täälläkin mun ihanasta urossinileuasta <3 Se on tosi kiltti ja elää joka kerroksessa :) Yläkerroksessakin lillii usein, etenki kun kävelen ohi. Silloin se alkaa kerjätä ruokaa uimalla pinnalla. Ihan pohjalla se ei juuri koskaan liiku, paitsi syödessään, eikä häiritse mun kolmea perhoskirjoahventa (jotka on pohjalla). Tuskin tekis muillekaan kaloille yhtään mitään. Tää mun ainakaan, muiden sinileukauroksista en osaa sanoa. Sitä paitsi tällä ei ole tyttöystävää niin saattaa senkin takia olla kesympi. Välillä arat kalat saattavat pelästyä kun tää tankki syöksyy ruaon kimppun eikä katso sivuilleen :mrgreen: Muulloin kukaan ei väistä tai pelkää sitä. Toinen perhonen (isompi naaras) ajaa sitä jopa takaa, vaik sinileuka on siihen verrattuna valtava. Kun mulla oli neljä liekkisuuta nekin ajo sitä takaa, varsinkin isoin, joka sekin oli sinileukaa pienempi (nyt ne on myyty ku riehuivat koko ajan, isoin ajoi toiseksi isoimman hengiltä ja isoimman lähdettyä toiseksi pienin yritti tappaa isomman naarasperhosen). Että tosi säyseitä kavereita nämä liekkikset. Ja mun sinileukauros on niin nössö, että hyvä kun puolensa pitää.

Pintavedessähän se näyttää nytkin uivan *katsoo akvaariota* Tulee pintaan aina kun kuljen ohi, luulee saavansa ruokaa. Se syö kädestä ja jos veteen laittaa sormen, se yrittää syödä senkin :mrgreen: Ihana, kesy otus. Syö ihan mitä vain annetaan.

Yksi punatetra on tosin kadonnut! Niitä oli 14, mutta nyt en saa kuin 13... Kadonnut on sellainen todella pieni, pahnanpohjimmainen uros. Joko se on kuollut johonkin muuhun ja sitten puhdistustiimi on syönyt ruumiin tai sitten sinileuka nappasi yöpalaa. Nuo muut punatetrat eivät luultavasti elävinä mahdu sen suuhun -etenkin mammat ovat todella tuhdissa kunnossa! Aikovatkohan ne kutea? Jos niillä on kutua mahassa, mutta ne ei kude niin sairastuvatko ne?
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
JeNski
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JeNski »

Minkälaiset vesi arvot teillä on sinileukakirjoahvenille?
Karo_
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jas

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Mä en ees muista mitä ne vaatii, Meillä on lämmin 28C Ja pehmeä vesi. Hyvin näyttäis viihtyvän,kasaa poikasia vahtivat parhaillaan.
tipiti
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja tipiti »

Näitä vesiarvoja on kysytty aikaisemminkin, mutta olisin sitä vielä kysynyt. Olen kahlannut muutamia sivustoja sinileuoista. Joissain sanotaan, että menee alle 25 asteessa, jossain taas et pitää olla enempi. Sitten vielä tuo kovuusjuttu. Jossain vesiarvot menevät pehmeän puoleisesta kovaan ja jossain sitten mainitaan keskikova. Noh sitten vielä on tämä ph. Onko 6,5 ph liian matala vai pitääkö olla 7-8?
Miten näin ristiriitaista tietoa jostain kalasta voi ollakkaan saatavilla...
Etelä-Amerikan altaat: 1000 l amazon paludaario ja 360 l joki ja 100 litran rantaryteikkö.
tipiti
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja tipiti »

Niin ja siksi kyselen asiaa, koska minulla on kolme sinileukaa. Yksi niistä on joutunut kuitenkin kolmannen pyörän asemaan toisten harjoitellessa kutemista. Tuumasin, että olisin siirtänyt yksinäisen toiseen altaaseen. Ainoa vika tuossa altaassa on, että vesiarvot ovat seuraavat: ph n 6,5, gh 7 ja lämpötila 24-25 astetta. Lämpötilan puolesta pitäisi olla ok, mutta eniten askarruttaa matala ph.
Etelä-Amerikan altaat: 1000 l amazon paludaario ja 360 l joki ja 100 litran rantaryteikkö.
fortuna70
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland,TAS

Viesti Kirjoittaja fortuna70 »

Meillä ainakin kutivat ja kasvattivat poikaset altaassa jossa oli lämpö noin 24-25 välissä. Ph oli mittarista riippuen 6,5-7,5 välillä. Ei mielestäni ole se tarkin kala vesiarvoista verraten pikku ahveniin.
Akvaariot 324l , 600l , 130l,120l ja poikasallas +/-20l
http://aijaa.com/v.php?i=006638765959.jpg, http://aijaa.com/v.php?i=006858937193.jpg Monnisten allas,
http://aijaa.com/003959769823 monnisten allas nyt, http://aijaa.com/0056310673604 600l
sulka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sulka »

Meillä on sulkaripsimonni, muita monneja, sinileukaisia, sinitimantteja ja kaikki on iloisesti sovussa:>
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”