Itse tehty valaisin

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 11:31, 27.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Itse tehty valaisin

Viesti Kirjoittaja Rusakko »

Hei. Väkäsin tässä ajankulukseni tämmöisen valaisimen emännän uudelle akvaariolle. Eli rungon taivutin rosteripellistä ja päädyt pistehitsillä siihen kiinni. Sisäpinnan kiillotin niin ei tarvi erikseen mitään heijaatinta hommailla. Ballastiksi hommasin Arcadian 2x54w T5 morkulan ja loisteputkiksi tuli nyt ainakin toistaiseksi sylvania luxline plus 840 (49w, 150cm ja 4000k) sekä Agualight (54w, 120cm ja 10000k). Molemmille putkille laitoin omat katkaisijat, jotta valon määrää on helpompi hallita. Lisäksi laitoin yö/tunnelma valkosi 4x40cm led-rivit, jotka vaihtaa väriä ja on himmennettävissä kaukosäätimellä. [;)]

Tässä kuvia:
Kuva Kuva

Kuva Kuva

Kuva Kuva

Kuva Kuva

Kuva

Ja sitten in action :mrgreen:

Kuva Kuva

Kuva Kuva

Kuva

Semmoinen. Mielipiteitä kiitos. Ja kun muutkin varmaan on omiansa tehnyt niin ois kiva nähdä niitä :)
bombo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 527
Liittynyt: 09:45, 03.03.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Itse tehty valaisin

Viesti Kirjoittaja bombo »

Hieno! Mitä tuo tuli muuten kokonaisuudessaan maksamaan??
240l sekala
D_A_D
Member
Member
Viestit: 360
Liittynyt: 20:26, 27.11.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Itse tehty valaisin

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Eihän näistä kuvista puutu kuin Village peoplen musiikki. Mielipiteitä kun kyseltiin, niin eka valaistus on ok ja muut kamalia.
matko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 21:39, 07.12.2011
Sukupuoli: N/A

Re: Itse tehty valaisin

Viesti Kirjoittaja matko »

Harmi kun itse ei uskalla rakennella.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Itse tehty valaisin

Viesti Kirjoittaja urppis »

Tidii di dii di di, vai em sii ei, vai em sii ei ... eli mä voin laulaa!!!
Mut noi on siis periaatteessa hienot. vihreestä tykkäsin, oli oikea vihreä, ei sellainen vihersamennuksen värinen.. oikeestaan ihan punainen oli kamala muut meni ihan ookoosti. Hienon työn olet tehnyt, mutta mitenkäs, oletteko miettineet kuuvaloja, elikkä muutama sininen taikka valkoinen ledi, joka muutamasta pisteestä luo keilan kuunkaltaista valoa altaaseen. Ne on upeat. Mulla on kahteen akvaan isäntä väkertänyt, tähän uutukaiseen ei olla viel keretty. Valkoinen ledi ollut paras, 120cm matkalla oli nyt viimeksi 4 lediä.
Voisin liittää kuvan siitä ihan ekasta kuuvalo altaasta tuohon oheen, siitä saa pikkasen osviittaa. Kuva on vanha ja metrin mittainen allas kyseessä 3:lla kuuvalolla...
voi kun olis ollut uudempia tässä käsillä, koska tiedän tuolla olevan miljoonakertaa parempia kuvia...
Mutta ennen kaikkea, hienon valosysteemin olet laittanut ja väkertänyt!
Liitteet
Kuutamoa
Kuutamoa
DSC04229 (Large) (Custom).JPG (41.43 KiB) Katsottu 3006 kertaa
1000 litraa vesivahinkoa
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: Itse tehty valaisin

Viesti Kirjoittaja jmi »

D_A_D kirjoitti:Eihän näistä kuvista puutu kuin Village peoplen musiikki. Mielipiteitä kun kyseltiin, niin eka valaistus on ok ja muut kamalia.
Juu valaistuksen sävyistä en sano mitään. Mutta nuo ledithän ei ole kovin tehokkaita, ja tuossa säätimessä on myös himmennys. Eli tuolla saisi varmaan jonkun kohtuufiksin sävyisen himmeän sinertävän värin, joka onkin sitten kuuvalo.

Ja loisteputket päivävaloina.

- J
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Itse tehty valaisin

Viesti Kirjoittaja urppis »

jep mutta kuuvalosta ei saa kunnon kuutamo efektiä, jos ledejä on liikaa. Tarkoitus on luoda tuollainen keila, kuten kuutamo luo lampeen.. Taikka muutama 4-5 kpl, niin kuin oksien välistä tulisi se valo... Esim. tuossa mun kuvassa on huonolla digikameralla yritetty ottaa pimeä kuvaa ja siitä tulee tuollainen sininen... ne keilat ei niin hienosti näy kuin käytännössä...
Maku asia...
Liitteet
Like this...
Like this...
DSC04209 (Large) (Custom).JPG (46.77 KiB) Katsottu 2997 kertaa
1000 litraa vesivahinkoa
matko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 21:39, 07.12.2011
Sukupuoli: N/A

Re: Itse tehty valaisin

Viesti Kirjoittaja matko »

Oon miettinyt, että kun olen kuuhullu, niin en uskalla sitä ruokkia lisää akvaariovalaistuksella :D
Rusakko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 11:31, 27.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Itse tehty valaisin

Viesti Kirjoittaja Rusakko »

bombo kirjoitti:Hieno! Mitä tuo tuli muuten kokonaisuudessaan maksamaan??
Tosta rosteri pellistä ei tarvinnu mitään maksaa kun sattu saamaan kätevästi. Noi ledi härpäkkeet oli 40€ ja tolle kytkentälaitteelle(ballastit) tuli hintaa joku 80€ saksasta. Toi 10000k putki 18€ ja 4000k putki 8€. Eli yhteensä 146€ + usea tunti työtä.
piuiu
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 17:39, 19.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Itse tehty valaisin

Viesti Kirjoittaja piuiu »

Joo toi värien ääripäät ei toimi käytännössä ainakaan tunnelmaa nostavasti. Kuten jmi mainitsi, himmennys löytyy. Parhaimman saa valitsemalla värin ja himmentämällä mielensä mukaan - toimii! Eniten tulee kuitenkin käytettyä valkoista. Varsinaiset valot kun on ajastimella klo 8-20 ja illalla sitä haluaa vielä tarkastella akvaariota, jolloinka himmeä valkoinen ledivalaistus on mukava :)

Niin, olen siis samasta taloudesta kuin Rusakko.
400l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”